hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Travskolen Wången stenger for Norske studenter!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Travskolen Wången stenger for Norske studenter!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Straight Chip

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  23:14:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste i Trav og Galopp-Nytt her en dag å der sto det at Jämtlands gymnasieforbund ikke lenger vil betale for Norskene! Dette er jo bare teit! De har en tre årig gymnaslinje med hest/trav. Der er det totalt 30 studieplasser, og hvis det er noen Norske søkere til den linja så er det 10% av de 30 som kommer inn(altså 3 Norske) hvert år.. Dette har vært sånn i mange manhe år. Og jeg har selv søkt på denne linja og dette er jo bare teit. Hvorfor nekte oss drømmene våre? Det er jo det eneste de oppnår!! Og i år har de flere Norske søkere enn noen gang! Jeg kjenner en til som har søkt og veit jo, som jeg sa, at det er flere. Vi vil prøve å få dette ut blant folket å håpe på å få støtte. Det er blitt en politisk sak nå og jeg håper at politikerne klarer å gjøre noe med det!!
Jeg vil gjerne høre deres meninger om dette,l og forhåpentligvis bruke det mot Jämtlands gymnasforbund for å la oss få ha det sånn som det har vært!
Fortell gjerne også hvis dere vet noe om denne saken som jeg ikke vet...

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  23:18:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Eller du kan ta vanlig norsk VGS og deretter søke hippologprogrammet på SLU og deretter få travutdanning via Wången, bare på høyere nivå :-) Gå til toppen av siden

Straight Chip

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  23:20:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda... så klart.. Men dette er jo veldig surt da, når dette er noe jeg har veldig lyst til! Å da tenker jeg heller ikke bare på meg men på alle de andre som har søkt og kanskje vil søke til neste år, året etter der igjenn osv osv osv... Gå til toppen av siden

Straight Chip

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  23:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Edit: Og så er det jo stor forskjell å sitte på en skole benk på vsnlig vgs enn å holde på med det som virkelig intresserer deg og du lærer av det! Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  23:44:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg klarer ikke helt å se det å få betalt videregående utdanning fra et annet land som en rett man har, men..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  20:23:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
hvis man velger å ta en spesiell type videregående i et annet land så synes jeg man må regne med å betale for dette selv.. det er vel mulig å få støtte av lånekassen?
...:: ::..
Redigert av - Elenion den 30/06/2006 20:24:21 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  23:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg klarer ikke helt å se det å få betalt videregående utdanning fra et annet land som en rett man har, men..

Opprinnelig postet av lino

veldig enig..
om de har en økning i søkere, eller flere svensker som ønsker å ta utdanningen ser jeg ikke helt hvorfor nordmenn skal ha krav på plasser på skolen. Det var vel bedre at den økede forespørselen ville skape et behov i våres eget land.. som ville komme fler enn 3 nordmenn til gode..
(selvom det sikkert aldri skjer)
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 30/06/2006 :  23:49:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med lopke og lino
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

karinauv
» VIP

Skrevet - 03/07/2006 :  10:11:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nemlig slik at norske har like mye rett til å gå der som svensker, og det er svenskene som er pliktige til å betale. Dette står klart og tydelig i den nordiske avtalen, og jeg skjønner ikke at de bare kan velge å se bort fra den, når det er en avtale mellom alle de nordiske landene, som gir oss rett til gratis skolegang i utlandet.... Fatter ikke.... Gå til toppen av siden

Straight Chip

» VIP

Skrevet - 14/07/2006 :  00:20:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk en glad melding i dag! I år så kommer de norske søkerne til å bli vurdert likt med svenskene!! Dessuten skal jeg forklare litt her: I norge har vi skigymnas og der er det masse svensker som går.. Der er det svenskene som betaler for svenskene i norge. Men når Norsker skal gå i Sverige så skal svenskene betale for de også... Ergo: Den norske stat er noen pengegriske jævler(unnskyld språkbruken men...) så det er egentlig den norske staten som er så grådig og det er dem vi skal skylde på... Menmen... Og ja; er helt enig med karinauv Men egentlig skulle den norske stat betalt for norskene i sverige... og det er internasjonale avtaler som regulerer inntaket på skolene... på wången på travgymnaset er det 10% av de totale studieplassene(30) som er norske... sånn har det vært i lang tid.. Skjønner godt svenskene som er sure på norge fordi at de må betale for sine landsmenn i Norge og de Norske elevene i Sverige.. er ikke dette helt på trynet??:S:S
Altså hvis du forstår dette da... er ikke så god til å forklare men=P
Det går jo ut på at når u går ut av 10.klasse så har du rett på gratis videregående utdanning... Dette gjelder også i norden..(tror jeg)
Gå til toppen av siden

PrebenS

» VIP

Skrevet - 15/07/2006 :  09:14:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
HALLO Straight Chip.
Flott at endelig noen tar til vett. Håper virkelig at det kommer noen flere norske dit ... særlig gutter . Jeg er alene gutt fra Norge som hadde vært ok med noen flere .Ikke at det det noe galt med de svenske altså for de er kjempe greie. Skolen er iallefall det beste man kan velge om man velger denne veien.... altså TRAV.....
Gleder meg å starte opp igjen og håper å se noen flere Norske der . Vi er jo bare to der nå !!!

Se min vip og ta kontakt om noen lurer på noe ang Wången !!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.