hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - cirkus
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 cirkus
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  13:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
er cirkus bra eller dårlig??
trener de dyrene på en rett eller gal måt, begrunn svaaret ditt?
MÅ man være født inn i familien for å være med i cirkus??
mange har fordommer mot cirkus, har de rett eller feil???

pliiis si litt om cirkus....
-skulle ønske jeg kunne jobbe med hester i cirkus en gang jeg- hehe

-Marthe-

jameho

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  15:44:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror dyr på cirkus vanligvis har det veldig bra jeg. Har ingen fordommer mot dette. Hvorfor skulle det være verre å være cirkushest enn traver, spranghest, dressurhest osv? Etter det jeg har sett og hørt er de som jobber med cirkusdyr utrolig tålmodige og får et knallforhold til dyra sine.

Det er nok vanlig med familiebedrift i et yrke som cirkus, men man kan fint ta seg jobb der også. Tror ikke det er en enkel jobb, for du må være villig til å jobbe døgnet rundt og være svært dyktig i håndteringen av dyr.

Om det er rett eller galt å ha fordommer er det vel ingen som kan svare på? Fordommer er kun meningsytringer, og alle har rett på en mening. -Det betyr ikke at den ene eller andre har rett.

Har du en drøm om å jobbe på cirkus så gjør noe med det da vel? Taa kontakt med et cirkus og spør hva som skal til for å kunne kvalifiseres til en sånn jobb. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  19:10:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Neineinei.. Hvor har dere fått for dere at sirkus skrives med c? Dere snur jo opp ned på en stakkars Ragnhildhjerne her..!

Sirkus!
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 14/06/2006 :  20:32:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til alle som synes at sirkus er bra og at de blir trent med gode og positive metoder anbefaler jeg å se videoen "tvunget til å opptre" laget av Noah. Viser den virkelige siden av sirkus....

Sikkert noen dyr som har det bra på sirkus, men å bli fraktet fra sted til sted hele året rundt, stress og mas og aldri få gå ute, ja det unner jeg ingen dyr. Sikkert mange som ikke vet at når dyrene er ferdige med sesongen ssammen med sirkuset her i Norge, blir de "lånt" bort til andre sirkus, ergo så har de aldri fri.
Løver, hester, tigre, hunder, elefanteer, geiter, katter, sauer,aper. Alle lever de under like ille forhold på sirkuset. Jeg skulle ønske alle boikottet sirkus med dyr. Har ikke noe imot sirkus med folk som opptrer, tver imot. Men å se på elefanter som sitter på en skammel og løfter høyre og venstre ben på kommando synes jeg ikke noe om....
Gå til toppen av siden

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  00:04:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok... jeg er ikke enig!!!!! for å få tillit av hverandre, så må menneske og dyr ha et sterkt forhold, for at menneskene skal lære dyrene disse triksene..... ok... du har din mening, men jeg har min.... spørsmålet mit er: tor du et stort dyr GIDDER å gjøre kunster hvis den ikke liker det, og hvis den ikke blir belønnet, nei!! men ok alle kan si hva de mener:)
klem
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  00:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
MM: Så var det det her med å generalisere igjen da.. Jo jeg tror nok noen i den bransjen, som i alle andre bransjer kjører dyra sine for hardt, men gjør "alle" det da? Hvilke cirkus var det snakk om i videoen, og hvor mange? Om vi ser en video som beskriver hesteveddeløp som kun respektløst og farlig, betyr det at det "er" det da? Om noen har vært borti dressurhester som er ødelagte fordi de har gått med innspenninger her og der, betyr det at "all" dressur er skadelig da? Hva med sprang som er så belastende for bena? Hva med trav der hestene "alltid" trenes før de er ferdig utviklet og "aldri" blir gamle i gamet? Hva med Lippizanerne som går og tripper og har blitt lært opp til diverse "ikke naturlige triks"? Godt samspill eller tortur?
Jeg vet lite om cirkus annet enn de programmene jeg har sett, og der har det vært positive vinklinger. Du har tydeligvis sett en video med negativ vinkling. Vi kan synse og mene mangt og mye, men fullstendig bastante synes jeg ikke vi har noe rett til å være. Jeg er sikker på at ingen av oss har grunnlag til å si et klart "sånn er det", men meninger kan vi selvfølgelig ha.
Så igjen gipsygutten: Les, lær, snakk med folk som kan cirkus så finner du ut hva du vil.

Edit for å si at jeg syntes det jeg skrev kunne virke litt krasst, men mente ikke å være det altså.

Redigert av - jameho den 15/06/2006 00:56:56 Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  01:16:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Neineinei.. Hvor har dere fått for dere at sirkus skrives med c? Dere snur jo opp ned på en stakkars Ragnhildhjerne her..!

Sirkus!

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Ja, eller som kjørelæreren min sa etter en ekstremt mislykka kjøretime: Ingvild, nå gråter jeg bak solbrillene!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  01:47:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff da.. Må ikke gråte en sånn fin sommernatt veeel.. Tjihi! :)Søkte litt på nettet, og fant mer da jeg skrev med c, altså Cirkus. Nle litt forvirret over skrivemåten først jeg også, men så fortsatte jeg sånn bare. Kanskje det egentlig er riktig?

Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  08:24:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Noah har jo sørget for å sette sammen en film av alt det verste de har kunnet finne. En slik film kunne de like gjerne har laget om rideskole, travtrenere, galopptrenere, sprangryttere osv... Det finnes dyremishandling overalt. Det finnes f.eks bønder som mishandler dyrene sine, men man boikotter da ikke landbruksprodukter av den grunn?
Det blir galt å boikotte ALLE sirkus, fordi at noah har satt sammen en film om noen få av verdens sirkus.

Jeg stelte engang en nydelig Shirehest på Merano, Sammy. Stallsjefen var polsk, og han var en riiivende dyktig hestekar! Jeg lærte virkelig mye på den korte tiden. Han brukte mye tid med hestene sine, og trente dem med masse positiv forsterkning.

Sirkus har et ufortjent dårlig rykte.

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  08:30:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
opprindelig skriver sirkus med C, dvs engelsk og dansk :) Norge har det vel bare med å fornorske en del utenlandske ord.. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  10:22:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uff da.. Må ikke gråte en sånn fin sommernatt veeel.. Tjihi! :)Søkte litt på nettet, og fant mer da jeg skrev med c, altså Cirkus. Nle litt forvirret over skrivemåten først jeg også, men så fortsatte jeg sånn bare. Kanskje det egentlig er riktig?

Opprinnelig postet av jameho

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'cirkus' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

sirkus n3 (fra lat. 'krets, sirkel')
1 avlang veddeløpsbane i det gamle Roma
2 (forestilling i) rund bygning el. telt der dressører, akrobater, klovner osv opptrer
3 omreisende selskap av personer og dyr som opptrer i *sirkus (2)
4 oppstyr, spetakkel det ble et s- uten like

Hentet fra http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Så, sirkus

Og ja, som Lopke sier, Norge fornorsker ord, men det er en helt annen debatt. Nå skal jeg holde fingra for meg selv, og ikke taste mer her inne ;)
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 28/06/2006 :  23:13:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne jo kanskje gått ann å fått seg en sommerjobb med et sirkus som turnerte her i norge, som stallhjelp ell et eller annet, for da fikk du jo se selv hvordan de jobba med dyra og hvordan de hadde det...??
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  12:15:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Noen sirkus har med eks Tigre, elefanter og andre ville dyr.. Hva synes dere om det, bor i trange bur, blir kjørt rund over alt.. Jeg liker det ikke i det hele tatt.. Hva men dens egen natur.. Deres liv er kun kjøring og oppvisning.. Har vert selv på sirkus og sett hvordan noen av dyra blir behandlet, og dette er ikke akseptabelt.. Blir skikkelig lei meg..
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:37:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen sirkus har med eks Tigre, elefanter og andre ville dyr.. Hva synes dere om det, bor i trange bur, blir kjørt rund over alt.. Jeg liker det ikke i det hele tatt.. Hva men dens egen natur.. Deres liv er kun kjøring og oppvisning.. Har vert selv på sirkus og sett hvordan noen av dyra blir behandlet, og dette er ikke akseptabelt.. Blir skikkelig lei meg..

Opprinnelig postet av +Muddy+

Hesten var også et villt dyr til vi mennesker domestiserte den.

Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  17:30:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av +Muddy+

Hesten var også et villt dyr til vi mennesker domestiserte den.

Opprinnelig postet av Wulfi

Ja jeg vet. Det var liksom ikke bare det. Men at et dyrs liv er å være i et lite bur og kjøre mange mil daglig.. Og noen av de treningsmetodene de bruker, synes ikke jeg er akseptabelt..

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 05/07/2006 :  23:45:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke dyr i sirkuset har det så ille jeg.
At de reiser mange mil hver dag, de gjør jo ikke det.
De reiser kanskje ett par mil annen - eller hver tredje dag.
Og dette er bare på sommers tid.
(Hele vintern reiser jo sirkuser til varmere land, å har ferie )
Dessuten setter de opp luftehavner til hestene, og de andre dyrene.
Elefantene går løse :)
(Dette vet jeg hvertfall skjer i ett sirkus der jeg kjenner folka som eier det,
og har vært "backstages" x antall ganger)

Dessuten, jeg tror det er veldig individuelt for hver hest, ang. det med reising og stressing.
Det er jo mange hester som reiser bort hver helg for å starte stevner i sprang og dressur ?
Er det så mye "værre" ?
Nei, jeg tror ikke sirkus dyra har det så ille jeg.

edit: måtte bare legge til noe

Jeg Liker Smileys, Jeg
Redigert av - Katrine_Sandore den 06/07/2006 11:46:12 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.