hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Beinbeskyttelse/Banasjer o.l.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Beinbeskyttelse/Banasjer o.l.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Heffern

Skrevet - 27/06/2006 :  20:35:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Haha, her kommer ennå et lite spørsmål fra uvitende meg!

Skjønner bruker av senebeskyttere i bruk i f.eks sprang, og kopper hvis hesten tråkker mye på seg selv.

Men det jeg lurte på er hva man egentlig skal med alle disse bandasjene som finnes?
F.eks fleece og stallbandasjer?!

Fint hvis noen kunne forklart dette for meg, og bruksområder/nødvendigheten til de forskellige typene. Og ikke bare de jeg nevnte..

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har så å si aldri brukt treningsbandasjer, men har brukt de en gang i forbindelse med en lymfangitt.

Ellers så finnes det nå mange ulike stallbandasjer- fleece, back on track, stallbandasjer med bandasjeunderlag osv. Stallbandasjer er ikke noe jeg bruker til vanlig, men har brukt de ved feks lymfangitt da jeg har lagt omslag. Ellers vet jeg at noen bruker bandasjer etter hard trening og/eller om hesten fyller mye i beina. Noen bruker også stallbandasjer på transportturer. Bandasjer støtter og varmer.
Personlig er jeg ikke en "bandasjebruker", og det har heller aldri vært nødvendig på mine hester. Eller er det jeg som bare er lat?

Hege
Redigert av - Hege J den 27/06/2006 21:38:49 Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  21:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
stallbandasjer: er ment for å varme og holde i gang sirkulasjonen. blir ofte brukt på hester som fyller i beina etter å ha stått stille. jeg legger slike dersom hesten har vært trent litt ekstra for å holde i gang sirkulasjon m varme og støtte.

treningsbandasjer: ofte laget i materialer med stretch. brukes som støtte ved trening og lett demping dersom hesten stryker seg
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  22:09:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kenzo går med beskyttere på alle beina ute i hagen sin, jeg rir oftest med treningsbandasjer (aldri elastiske, og alltid med underlag), hvis jeg rir lett bruker jeg beskyttere. Kopper rir jeg også alltid med.

Kenzo står med stallbandasjer hvis han fyller eller har gått hardt på trening, men det er ikke ofte han står med det. På transporten bandasjerer jeg med dyneunderlag og fleecebandasjer, gjerne doble underlag.

Grunnen til at jeg bandasjerer når jeg rir er at jeg synes det gir mye bedre støtte og beskyttelse enn vanlige senebeskyttere o.l. I tillegg varmer de (jeg rir som oftest med fleecebandasjer, noen ganger "strikkede" bandasjer), senene beskyttes, og de støtter beina. MEN det er uhyre viktig å legge de på riktig, ellers gjør de bare vondt verre.

Stallbandasjer bruker jeg (men det er heller sjelden) fordi de varmer og støtter over natten, og evt fyllinger minskes. Men jeg syns det er bedre å spyle beina i kaldt vann etter ridning, eller gå med hesten en gang om dagen (gjerne gå tidlig på dagen, og ri på ettermiddagen/kvelden), slik at blodsirkulasjonen kommer bedre i gang. Derfor er det veldig smart med skrittemaskiner, som de har mange steder i feks Danmark. Jeg ønsker meg en skrittemaskin

Jeg transporterer med bandasjer i stedet for transportbeskyttere fordi jeg synes de sitter bedre, de beskytter bedre og de støtter bedre. Høyt opp og langt ned + kopper. Skal jeg på stevne bandasjerer jeg med dyneunderlag og fleecebandasjer utenpå de hvite treningsbandasjene (hvis det ikke er over 2 timers kjøretur til stevneplassen), og når vi skal hjem bruker jeg doble dyneunderlag i stedet for hvite under.

Jeg er veldig tilhenger av bandasjer, spesielt treningsbandasjer!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  09:10:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingvild.. klarte ikke å dy meg, men leste nylig i et blad (equipage) at bandager egentlig ikke hadde noe å si på hverken sener eller ledd. Men ved overdrevet bruk kunne gjøre vondt verre iom at hesten blir "døv" på beina..
Prøvd å droppe bandager helt og se om han stadig fyller i beina?? og kun bruke kaldt vann istedet?

Jeg kan forstå hvis folk bruker det fordi de synes det er pent.. sikker mange som gjør det, eller bruke bare for å bruke..
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  19:17:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke bandasjer fordi jeg syns det er pent, eller bare for å bruke det, så det er sagt! Jeg synes at de gir helt riktig effekt, har aldri (bank i bordet) hatt noen beinskader på noen av mine hester, så jeg fortsetter med bandasjer helt til jeg får en riktig god grunn til ikke å gjøre det. Noe som står i et hesteblad kan være riktig, men det kan også være helt feil. Jeg bruker bandasjer fram til det er bevist at det ikke er bra! Og jeg har enda ikke sett noe bevis..
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  21:48:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
sier ikke at du skal slutte eller at du bruker det fordi det er pent (noen skrev jeg)
skal finne artikkelen.. det var ikke akkurat et wendyblad jeg leste dette i.. om du kjenner bladet equipage så vet du at det er beridere og veterinærer som står bak artiklene. Men skal prøve å finne det og skrive igjen hvorfor de frarådet "overdrevet" bruk av bandager..
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  21:59:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Men så kan jeg spørre: Hva er "overdreven" bruk av bandasjer?
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  22:03:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men så kan jeg spørre: Hva er "overdreven" bruk av bandasjer?

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

skal svare deg når jeg kommer hjem og finner artikkelen
jeg har personlig ikke noe forhold til bandager.. bruker ikke selv men liker å høre både for og imot uansett ekstra utstyr.
(så ta endelig ikke dette personlig)
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  22:25:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Neida neida, jeg tar det ikke personlig jeg

Jeg bare lurer på om overdreven bruk er bandasjer hver dag, både under trening og i stallen. For da kan jeg ikke kalle mitt bruk overdrevent, noe jeg ikke vil gjøre heller! Men finn artikkelen ja, morsomt å høre

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  00:11:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg leste et annent sted (tror det var på buke) at hesten kan bli "avhengig av å bruke bandasjer hvis dette blir brukt ofte?
det jeg tror det sto var at de da fylte med en gang hvis de ikke gikk med bandasjer..kan dette stemme?!=s

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  01:15:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg leste et annent sted (tror det var på buke) at hesten kan bli "avhengig av å bruke bandasjer hvis dette blir brukt ofte?
det jeg tror det sto var at de da fylte med en gang hvis de ikke gikk med bandasjer..kan dette stemme?!=s

Opprinnelig postet av susanne

Det har eg lest også..ein eller annan plass..

Bruker ikkje bandasjer, men bruker belegg og stryksokker når eg køyrer/tømkøyrer. Kjek til å bruke det i sprang osgå, når heste blir såpass gammal at vi kan begynne med det.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  01:19:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Løkki: ja det sto i samme etteellerannet at det da var bedre å bruke vanlige senebeskyttere fordi de ikke var varmende eller noe i den duren?!
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  11:22:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Looopke, hvor blir det av den artikkelen?
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  14:35:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Lopke, nå er det torsdag
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  23:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke, nå er det torsdag

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Jepp det er det.. Greit jeg skriver det imorgen. Lang tekst. Hodepine
Fant bladet. Det er fra Equipage desember 05 om du har det selv.

Sikkert ikke så negativt som jeg klarte å formulere det, men noen veldig viktige punkter jeg gjerne skriver ned imorra..

En artikkel og fra et nylig kjøpt Ridemagasinet hadde og en artikkel om bandagering. Det morsomme var at de nevnte utrolig mange ganger hvor viktig det var å gjøre dette korrekt da det ellers ville virke veldig negativt på hesten. Det sto ingenting (av det jeg så i farta) om det positive ved bandagering.. rart??

Men som sagt, skal prøve å oversette den artikkelen imorgen :) Tok en Paralgin Forte, kanskje jeg er på beina litt senere i natt.

oki?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.