hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vasking av hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Vasking av hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Heffern

Skrevet - 27/06/2006 :  16:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ganske ny rundt det å drive med hest, så derfor lurte jeg på et par ting omkring vasking..
(Spør nok dumt, men dere får bare gi dere over med meg)

- Hvor ofte er det vanlig å vaske hesten sin med shampo? Og hvordan gjøres dette, bare å pusse i vei med såpe og vann utpå plassen liksom?

- Også, etter trening/tur når hesten gjerne er blitt svett, skal man skylle over med vannslange, evt hvor på hesten, tørke/vaske over med en våt svamp, eller holder det å legge på et svettedekken?
(Evt hvor lenge burde svettedekkenet ligge på, og kan man slippe ut hesten i paddocken/på beitet igjen med svettedekkenet på?)

Takknemlig for alle svar

Redigert av - Heffern den 27/06/2006 16:02:05

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  16:33:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det konkurransehest, kan det vel være ok å vaske den skikkelig hvis den har rullet seg (ser gråå ut liksom) og skal på stevne f.eks. dagen etter.. ¨

En vanlig hobbyhest behøver man strengt tatt ikke vaske den, om den ikke har rulla seg i gjørme eller noe og ikke kan få ren med børste da...

Jeg pleier å ta bøtte ved vann+shampo og gni inn med svamp, og deretter skylle med slangen (lunkent vann). Har hesten i vaskespilt, eller du kan evt. få hjelp av noen til å holde hesten..

Om hesten er svett etter trening og det er varmt ute, kan man godt skylle med vannslangen, men jeg bruker ofte svamp med vann og gnir der den er svett.. Om man bare legger på svettedekken, vil det ligge igjen gammel svette i pelsen som senere kan gi gnagesår..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Heffern

Skrevet - 27/06/2006 :  19:58:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oki! Takk for svar! Tenkte mer på sånn vanlig vask ja, enn stevne vask..
Lurte jo på hvor ofte dette burde gjøres, men samtidig passe på at det naturlige fettlaget i pelsen ikke blir borte.

Men etter du da har svampet den, slipper du den rett ut igjen? Eller legger du på noe slags dekken, eller skritter til den tørker?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  20:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg spyler over hesten min etter trening, er dette gjerne på varme sommerdager, og da går jeg og gresser med den i solen, tørker som regel veldig fort:) Ellers på året legger jeg på et ulldekken etter vask.
Hege Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  20:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når jeg spyler over hesten min etter trening, er dette gjerne på varme sommerdager, og da går jeg og gresser med den i solen, tørker som regel veldig fort:) Ellers på året legger jeg på et ulldekken etter vask.

Opprinnelig postet av Hege J

da gjør vi det samme ;)

Jeg pleier å vaske med hesteshampo før stevner, ser ikke vitsen ved å gjøre det ellers egentlig...

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 27/06/2006 :  20:33:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg som ikke hat stevnehest, synes det er greit med en vårvask. Ellers så klarer man å holde hesten ren nok ved vanlig pussing. Er bena ekstra gjørmete spyler jeg de med vannslange, eller man kan bruke en bøtte med vann. Hester jeg har hatt tidligere som ikke frykter noen verden ting, har jeg kunnet sette bena rett oppi bøtta og skylt av. (Dette går IKKE på den jeg har nå.

Ellers så er det deilig med en dusj for hestene i vannslangen på varme sommerdager eller når de er ekstra svette. Det som er viktig å ta hensyn til, er at de ikke må spyles i for kaldt vann, særlig over ryggen og nedover ved nyrene. På ryggen kan du helle over lunkent vann, men kaldt rett fra slangen skal du være litt forsiktig med.

Ellers er det bare å vaske/spyle i vei med en mild hesteshampo eller annen shampo med lav PH, eller bare bruke vann.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  01:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester bør ikke vaskes med såpe - bare spyles av med rent vann, og da med en helt løs stråle, så møkka bare renner pent av, og ikke spyles INN i pelsen og mot huden.

Hesters pels har et naturlig fettbelegg som beskytter den mot regn og snø. Dette fettlaget er det viktig å beholde. Det stimuleres ved regelmessig børsting, men IKKE for mye børsting.

Hvis du skal på utstilling/stevne, kan det jo vaskes hale/màn/lugg.

Har selv vasket hest med grønnsåpe TO ganger på 23 år.

Den ene gangen var da jeg skulle stille min kritthvite hoppe, og hun var laaangt fra hvit dagen før utstillingen. Problemet var bare å HOLDE henne hvit til dommerne skulle betrakte henne med sine "ser-ALT-øyne", for da vi kom til utstillingsplassen og fikk tildelt en boks, så dreit hun først i boksen, og så LA hun seg midt oppi ruka! Fillemærr!!

Vi fikk det meget travelt med å skaffe ei bøtte med vann og mye skrubbing av den store grønn-brune flekken hun hadde skaffet seg over hele det ene låret. Men alt gikk bra og gamla (21 år) fikk dobbel 1.-premie - som individ og for avkom.

Andre gang var da vi hadde en gul hoppe, som var nærmest brun-grønn-gul dagen før utstilling. På'n igjen med litt grønnsåpe på de verste flekkene - OG spesiell hesteshampoo på halen, som faktisk ble skinnende hvit. Dette var i 1993, og siden tror jeg ikke dama har blitt vasket med noe mer enn mild dusj av bare vann.

For å si det sånn: VASK av hest med såper bør gjøres i minst mulig grad, da det skader pelsens naturlige "regnfrakk".

MILD spyling er det som kan gjøres hvis hesten er gøøør-møkkete etter å ha kost seg med rulling. - Forøvrig detter søla av av seg selv hvis den får tørke i fred.
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  21:33:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Birre: Kan du begrunne hvorfor hester ikke kan vaskes med kaldt vann fra slange?? På varme dager gjør jeg det, og hesten synes det er godt :) Rett ved stallen har vi ei elv, der bruker vi å bade med hestene. Og det er bikkjekaldt i elva. Men hestene har ikke tatt skade av det (ikke enda i allefall) . Nå skyller jeg ikke hesten min så ofte med kald vann, bare på hete dager :) Men hadde likt å fått en begrunnelse...
Beate & Alger Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 28/06/2006 :  22:55:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spyler hesten min på varme dager hvis den er blitt svett. hvis det ikke er så varmt går jeg bare over med en svamp og legger på et fleecedekken eller et ulldekken til hesten er tørr. på varme dager tar jeg hesten med ut og gresser den til den tørker:) hvis du ikke skal på stevne ell hesten er veldig møkkete, er det ikke nødvendig med shampoo...
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  09:30:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Pleier å vaske hesten med lunka vann og svamp hvis han er veldig svett etter en ridetur. Brukte shampo(med noe greier som skulle mykgjøre musklene) her en dag, men hesten tørka mye seinere enn vanlig. Ikke så rart kanskje, siden shampoen fjerner noe av beskyttelsen i pelsen. Liker best å bruke bare vann jeg, så lenge man ikke har gode grunner for å bruke en eller annen shampo. Vanlig skitt som svette og gjørme får man vekk uansett, og hesten slipper å bli gjennomvåt
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  18:46:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg foretrekker Lactasyd (skrives det slik?) når jeg vasker hestene
Etter anbefaling fra heste-dyrlege. Når det er 20-30 grader ute synes hestene det er godt med kaldt vann, men bruker lunket vann til vanlig når vi vasker hele hesten.

Therese
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  19:56:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
I fler av stallene jeg har vært i har det faktisk bare vært kaldt vann i slangen, så da har bruker man det man har. På varme dagen spyler vi gjerne hele hesten med kaldt vann, men om vinteren bruker vi bare spyle beina. Å spyle med kaldt vann over krysset gjør jeg veldig sjeldent, spesielt ikke når det ikke er varmt, som Birre sier er det uheldig for for nyrene.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  23:34:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen ideer til tilvenning tl vask?? Lopke må jo vaskes til utstilling, har en "liten" teori om at hun ikke lar seg vaske uten protest.. prøver og ta litt vann på henne med hendene fra vannkarret på beitet.. *ikke like* Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  23:42:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten liker å bli børstet: Bruk myke børster med vann på, venn hesten til at det er vann med i stellet.

Så må bøtte med vann komme med, og helle litt over hesten.

Den "skumle" slangen får ligge passiv i en periode, men så kan den jo få ligge og renne litt vann, uten noe mer. Etter hvert kan litt snill spyling komme til, og etterhevrt er det å håpe at gampen finner seg i å bli spylt....
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 30/06/2006 :  23:43:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
noen ideer til tilvenning tl vask?? Lopke må jo vaskes til utstilling, har en "liten" teori om at hun ikke lar seg vaske uten protest.. prøver og ta litt vann på henne med hendene fra vannkarret på beitet.. *ikke like*

Opprinnelig postet av Lopke

Hva med svamp?

Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  23:47:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Sharmona liker heller ikke å dusje, så for å vende henne til det har jeg dusjet henne når det er veldig varmt og hun er svett, feks etter en økt på ridebanen. Da har hun oppdaget at det egentlig er litt godt. Og nå har hun vendt seg til at det ikke er så ille, så i dag sto hun ganske rolig..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.