hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe unghest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Kjøpe unghest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  00:06:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Veit ikke helt hvor jeg skal legge denne tråden men får bare bli her=P

Har dervet aktivt med hest siden jeg var 7 år, er nå 21, ikke håntert mye ungester, men har fått masse erfaring med hester som er litt sta+ hester som er spreke og litt iverige.

Heststen min begynner å dra på åra, håper jeg får mange flere flotte år med henne selv om hun er 18 men tenkt på det at når Garsy ikke er mer vil jeg satse på å få tak i en unghest, som jeg kan trene opp bakkarbeid og sende til innridning, føler kansje jeg ikke kan nok om unghest, men føler jeg kan klare det og er jo ikke snakk om nå men framtiden... Hvilke erfaringer har dere med unghest? Er den som liker å gå på kurs og lære masse, og vil gjerne for me hesten min selv.

Er jo lenge til *håpe* tror ikke jeg klarer meg uten hest når garsy forlater meg, tenkt masse på dette men vil gjærne høre erfaringer fra dere..

*håper bare Garsy holder i mange år idere*

Garsy du er verdens beste!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  00:44:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
18 år er da ingen alder for en hest......

Men altså, på meg virker det som du har både nok år på baken og nok erfaring til å skaffe deg en ung hest.

En stor fordel er jo at du har en eldre, erfaren hest som kan være "tutor" for ungdommen, dvs. at den unge lærer ved å være med den eldre.

Det er MYE verre når en 12-åring får maaast seg til "det nusselige føllet" - DET ville jeg ikke støtte.

Så altså, i løpet av sommeren kan du sjekke markedet, dra og se på hester, og til høsten blir det sikkert flere til salgs.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  02:17:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Synes d høres ut som du har erfaring i massevis. Har selv 3 unghester. Å ja de er krevende, Krever masse. Men d er virkeli lykken å kunne fostre opp disse selv og trene de. En gang må jo være den første for alle me unghest. Å d virker som du er klar for d. Som T.Boysen sier d er mye verre om en uerfaren 12 åring maser seg til en søt liten en. Jeg ønsker deg også lykke til. Å håper du finner den rette.
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 26/06/2006 :  04:49:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Tror nok du er klar for det. Så lenge du tar tiden til hjelp skal nok det gå bra. Dra på kurs om du kan, og les masse. Det finnes jo tonnevis med god info på nettet og.

Det er utrolig givende å holde på med unghest. Er med på innridningen av unghest nå, for andre gang. Kjempegøy å kunne se så store fremskritt hver dag. Selv om man bare har trent på en ting 5 minutter dagen før, så merker man fremskritt.
Lykke til med kjøp og trening av bebis

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  13:03:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først vil jeg spørre hva du mener med unghest? I mine øyne er 1-3 år barn og 3-6 år unghest. Folk har forskjellig definisjon av dette. Det en vil erfare er at mange av tingene du tar som en selvfølge av din hest i dag vil ikke lenger være en selvfølge med en unghest. Du må vise, lære, oppfordre, motivere og utstråle tillit i en langt større grad med en unghest da livet fremdeles er en lære og mange ting er fremmed i dens liv. Dette glemmer mange. Hester blir ikke født med erfaringer, de må læres. Ellers er det veldig gøy med ungest...men som sagt, en må lære seg å tenke mer og annerledes.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 26/06/2006 13:04:41 Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  13:16:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Unghest er vel i mine øyne 1-3 år.. eller barn da, er vel det jeg vil prøve å satse på, men har verken penger nok til å ha to hester så blir når garsy ikke er mere, føler kansje jeg kan en del men er aldri ferdig utlært, men vil prøve med en unghest, Garsy var 12 når jeg fikk henne og var en super begynner hest, lært henne masse selv.... Veit at når man kjøper en så ung hest er man på bunnen av lærdom, alt må læres den minste ting. vil ikke ri inn denne selv da, heller sende den til innridning, men trene masse horsmanship og bakkarbeid trene på å ha på sal og hodelag og alt som følger med, ville bare lufte tanken og høre erfaringer fra dere.....
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  17:04:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
en unghest i mine øyne er en hest fra 2-3 år MEN som ridehest er en ungest til den er 6 år, først da vil jeg kalle en hest "voksen" i hodet.. alt arbeid en rytter må legge i denne hesten til den er voksen er ikke noen dans på roser.. Man må ha utrolig god tålmodighet. Jeg trenker iblandt "hva har du kjøpt deg marianne" men angrer likevel ikke, ville bare advare litt og si at unghest krever mye og det tar tid før du ser resultater. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/06/2006 :  17:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har bare gode erfaringer med unghest, enda jeg ikke hadde noen særlig med erfaringer før jeg kjøpte min.

Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  17:36:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Er som du sier Lopke; Ingen dans på roser, har egentlig tenkt å få tak i meg en friser unghest, er min drøm i alle fall, men alle drømmergår vel ikke i opfyllelse, veit at det er masse tid og svette som må til, bare det om jeg er erfaren nok, har vært borti mange hester i livet mitt men ingen unghester.... Men må jo se ann situasjonen om jeg sitter høygravid og ingen inntekt så kommer det nok ikke til å bli noen hest, må oxo godsnakke med samboer når den tid kommer, er jo en utgift og mye fritid går bort i forpliktelser til en ung hest...

oleo

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  17:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du takler det sikkert fint...men unghester er meget forskjellige og når man kjøper en så ung hest så er det så veldig mye som kan ha blitt gjort feil den første tiden at jeg valgt da å få den helt fersk, altså fole for å kunne gi hesten den håndteringen og oppveksten jeg tror på.
Når det kommer til inridningen så er jo det halve morroa? Gleder meg til Oleo er fem år.... Men dersom du velger å sende bort hesten din til tilridning, (noe jeg aldri ville gjort med mindre jeg tilrir hesten selv under instruksjon) så vær MEGET kritisk til hvem du overlater tøylene til.... All den jobb du da har gjort på marken og i forberedelser kan være totalt ødelagt når du får hesten tilbake og du står igjen med en jobb som er enda verre enn utganspunktet...

Lykke til....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  18:25:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Grunnen til at jeg ikke vil ri inn hesten selv er om det blir knall og fall så takler ikke ryggen min det, har en liten skade i kors ryggen som jeg ikke vil skal bli noe værre, så derfor, vil jo ha tett oppfølging med den som rir inn hesten min men vil helst ikke være med på rodeo om det er rodeo det blir di første gangene...

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  03:39:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - ikke lett å "råde".

Har selv over 36 års erfaring med ridning som terapi, og bruker min egen 22-årige nl-hoppe som "egen-terapeut", siden jeg selv er blitt funksjonshemmet.

Mye "vanskelig" å vurdere her.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  09:51:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det er sant som de andre skriver her at det er masse tid og arbeid, men det utrolig spennende
Jeg har jobbet og trent en del unghester opp gjennom årene og lært masse av hver enkelt av dem. Men det er utrolig kjekt og få "forme" hesten selv og se fremgangen hos den.

Jeg syntes du har masse erfaring og bygge på ettersom du har hatt Garsy såpass lenge og du skriver duhar lært henne masse også. Så jeg kan ikke annet enn og si go for it
(Og så høres det spennende ut med frieser da?!... Det er min drømmerase også om jeg skulle hatt noe annet enn araber noen gang )

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  17:36:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Ja, er drømmen min å få eie en slik, Drømmen er engelit å la garsy være tante til en åring, hun elsker små føll, skulle ha fått oppleve å få et føllselv, men i 18 års alderen er det litt sent, desuten så er det vel dresur jeg vil satse på å må si det at Garsy ikke er den fødte dresur hest, men lært masse både jeg og hun... Men drømmen er å få satse litt mer med en unghest, legge mere penger i hesten, Garsy kan det grunleggende å tankte å bytte henne ut for noen år siden men ble for vanskelig, jeg kan mer enn hesten men blir bare så læringa mi ligger på si for å kose oss på tur og trene litt dressur av og til.... Snakket med samboer og han er faktisk positiv til å la meg få bygge om stall i gris huset når vi tar over gården så da kan jeg ha hesten hjemme.... event leie ut en boks.... Håper det går i oppfyllelse alt sammen.... men er bare å håpe og jobbe framover mot det man ønsker

LisaFi

Skrevet - 27/06/2006 :  19:58:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Unghest anbefales! De er ofte UTROLIG inspirerende å jobbe med, positive, tillitsfulle (om du kjøper fra en seriøs oppdretter i alle fall) og lettlærte, da alt er nytt for dem, og de ser på det meste med stor interesse.

Jeg antar en person med flere års erfaring med egen hest klarer å lære en unghest det meste av det den har bruk for, og står man fast, så er det jo mulig å skaffe seg profesjonell hjelp også.

For ikke å snakke om det enestående forholdet man ofte får til hester man har "temt selv"!

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:23:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
LisaFi: ja det jeg kansje tror oxo, står jeg fast så har jeg mange rundt meg, får se når den tid kommer, men er veldig posetivtil å få tak i meg en unghest.... BTW er det noen her som har jhemmesiden til opdretter av friser hester i romedal?
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.