hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nrk1-stygg ridning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 nrk1-stygg ridning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

kikki&thokki

Skrevet - 25/06/2006 :  22:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
svitsjet innom sprang på nrk1 nå, og jeg driver ikke med det selv så arrester meg hvis jeg tar feil. Men reagerte på en norsk hest. den gapet noe voldsomt og rytteren røsket og dro, og kommentatorene sa det var en sterk hest og rytteren red godt. Mitt inntrykk var da virkelig ikke at det var pen ridning? skal det være sånn i sprang? uansett hvor sterk hesten er så ahr den da en følsom munn, og gode ryttere bør ikke trenge å røske og dra i hesten. Synes hvertfall ikke det så ut som noe godt forbilde

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  23:00:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Nå har jeg selv sett mye stygg ridning både på tv fra norge og rundt omkring, å min mening er att d ska ikke være sånn. Var på en stall nede i vårt langstrakte land for en mnds tid siden. Å d er lenge siden jeg har sett så stygg ridning som jeg så der. Rykke og dra d man maktet ikjeften på hesten. Sporene rett inn i siden, å for å ikke glemme pisken som ble godt brukt om hesten ikke forsto signalene som rytteren gjor feil. Jeg va så sint att jeg kokte å gikk bort te en instruktør å spurte om d var mening att folk skulle behandle hestene sine sånn. D var bla en person som irriterte meg forferdeli. Fikk til svar att de hadde prøvd å si i fra til denne personen, men att personen d gjaldt var så hissig å d nyttet ikke prate til den personen. Så hun måtte bare få holde på. Jeg var på tur å la mitt nord norske temparement ta overhånd å springe bort å behandle rytteren på samme måten. Men klarte la være for å ikke gjøre meg uvenn me disse "proffe" rytterne. Så du er nok ikke alene te å legge merke til ridning både på tv og privat.
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  23:09:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Syntes NRK generelt er dårlige på å kommentere ridning. De burde få inn noen som vet hva de snakker om, i stedet for noen som leser fra et ark med heste-fakta og gjetter seg fram til hva som skjer.
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  23:28:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syntes NRK generelt er dårlige på å kommentere ridning. De burde få inn noen som vet hva de snakker om, i stedet for noen som leser fra et ark med heste-fakta og gjetter seg fram til hva som skjer.

Opprinnelig postet av Eva V

Helt enigIrriterer meg sånn over de to som kommenterer,nrk kunne godt ha skiftet de ut no.

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  23:48:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ja, utrolig mye dumt som kommer fra de som kommenterer. Fikk ikke med meg all sprangen, men vet hvilken rytter du sikter til. Jeg synes ikke det var direkte stygg ridning.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  00:04:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Eg veit kva hest det blei sikta til i første innlegget, men det er ein veldig heit hest på sprangbana. Det merkar du godt om du ser han "live". Han tenke meg det er hardt å halde han igjen, til tross for at han ikkje er så stor, så er han garantert sterk..
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  00:31:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Alle hester er forskjellige, og det betyr også at det kan være forskjellige måter å ri dem på. Jeg skjønner hvilken hest du sikter til, og det virker som en ganske sterk og krevende hest som jeg syns rytteren red bra.
Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 26/06/2006 00:33:05 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  01:34:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Eva V

Helt enigIrriterer meg sånn over de to som kommenterer,nrk kunne godt ha skiftet de ut no.

Opprinnelig postet av Brun best

Det er godt å se at dere unge er engasjert...men før dere slenger ut av dere ting bør dere kanskje vite LITT mer om hva dere snakker om?

NRKs faste komentator er Ulf Storemark.
Tidl landslagsrytter,trener,grenleder i sprang i NRYF...Ulf har en merittliste som er ganske så fenomenal og vet nok bedre enn de fleste "hva han snakker om".
Han var gjennom mange år en av våre aller beste ryttere og i tillegg mest brukte trenere.

Vi er mange som har lært MYE av Ulfs "noe" krasse komentarer og enorme engasjement.

Dukk ned i Wendy-bladene igjen og kom ikke frem før dere gjør bakgrunnssjekken deres "LITT" grundigere før dere trykker på "send"knappen.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  05:32:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvor mange tråder skal det bli om dette emnet da?:P
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  07:58:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som Kurre sier.. Ulf vet nok hva han snakker om, men kanskje dere ikke skjønner hva han snakker om? Jeg er forsåvidt enig i Ulfs kommentar om den gapende hesten.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  10:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Norge er jo ikke akkurat kjent for å ha så "vakker" ridning i sprang heller da.. Ganske mye sterke bitt og harde hender. Jeg skjønnre jo at hestene blir sterke og vanskelige, men uansett.. Hvis mnan ser på noen andre land (f. eks Danmark) rir de på en annen måte, og mange rir med trinsebitt og roligere hender.. Jeg rir for en kjempeflink dansk trener og han sier det er stor forskjell mellom norsk og dansk ridning, og han vet hva han snakker om.. Mye stygg ridning i norge dessverre.. Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  10:51:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker ikke ridingen der..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  11:02:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Takk Kurre :)
At sidekommentator Rita Morvik stadig ber stakkars Ulf fortelle hva en hack er for noe ser jeg i grunnen bare på som kuriosisk jeg *humre for seg selv*

Forresten: jeg tror faktisk at jeg heller hadde bremsa med de "midlene jeg har" enn å komme fykende inn i et hinder som er såvidt høyt og dermed krasje og muligens skade både hest og rytter. Nå vet ikke jeg hvor mange av dere som har sett disse rytterne varme hestene sine, og for den del ri "til vanlig", men mange av dem virker på meg særs fornuftige, så om de tar litt tak i hesten det drøye minuttet ute på arenaen så ja. Syns forøvrig også det er mange som rir ganske fint. Og fram til jeg selv tør å sette mot et hinder på den høyden føler jeg ikke at jeg har så stort beveggrunnlag for å si at det er så lett å ri en slik bane på lange tøyler mens jeg sitter baklengs og røyker...

Guro
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  12:11:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Megselv2 -Jeg tror ikke "en dansk trener" er rette mennesket til å uttale seg om myk og vakker riding?
Det er mer og mindre vakker riding i alle land,alle deler av hestesporten og på alle nivåer.
Begrepet "danskeridd" var noe som ingen jeg kjente da jeg drev med stor-brun hadde noe som helst problemer med å skjønne betydningen av.

Dere andre som blir så sjokkert og ulykkelige -
Ca 500 kg meget veltrent,sterk ridehest i adrenalinrus på banen på stevnet som sier "Slipp for faen jeg skal hoppe NÅÅÅ!!" krever av og til noe mer enn en stramming av korsryggen for å bremse.
Å tro at det vil se like fjærlett og enkelt ut når man hopper en 160 bane som når den lokale "barock-guruen" skritter rundt på lang tøyle med fjordingen sin er tåpelig.
Alle hester på dette nivået innen sprang (eller for den saks skyld enhver annen sport der det settes store krav til hestens yteevne) er ikke like lettridde.
Det betyr ikke at rytterene er hverken dårlige til å ri eller mener at veien til god riding er å putte på en alternativ type jernvare i munnen på dem eller rive og slite i dem.

Kom ned på jorda. Selv om ikke alt ser ut som det kommer rett ut fra en PennyPonniWendy-fantasi så betyr det ikke at det er dårlig riding eller dårlig hestehold.

Er man så blåøyd at man kommer med slike uttalelser bør man holde på med hest "litt" lenger og komme "litt" høyere opp i klassene før man trykker på send-knappen.

Guro - Rita er en kilde til STOR morskap her,men hun har da jammen kommet seg! Tenker tilbake noen år...huff...

kikki&thokki

Skrevet - 26/06/2006 :  12:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det meg du kaller pennyponniwendyleser? Må være lov å reagere på grov ridning av hester uten at man er en 10-åring som er mest opptatt av å flette man Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  14:40:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sparket litt hardt ut der,og det ble litt skarpt.
Ble et hjertesukk over all stønning over grusom riding på høyt nivå.
Akkurat når det gjelder hopping,denne hesten (for jeg har en mistanke til at det er Favoritas du mener) denne rytteren...
Nina B er ikke kjent for å være noen "buserytter". Hun er meget dyktig og rir følsomt og godt.
Favoritas er "bælheit". Det er en godt voksen hingst med HELT egne meninger om hvor fort og hvordan man skal hoppe en sprangbane og som jeg skrev så skjer det da at "paradene" ikke ser pene ut.

Ikke minst når man som Nina B ikke er verdens største og sterkeste rytter.
Dette er en notorisk vanskelig hest å ri.

Hadde du satt på 2 meter tysk ridemann med mye muskler og solid bitt,samt snørt til nesereima så hardt at ikke hesten KUNNE gape,så hadde det kanskje sett penere ut?
Når en slik en tar en parade,så trenger de så veldig mye mindre bevegelse for å oppnå samme effekt rett og slett fordi de er så mye mye sterkere.
Det vil da se "verre" ut når Nina gjør det samme fordi hun må ta i mye mer.
Dette er ikke idealet for hvordan en sprangbane skal hoppes for all del,men det er en spesiell liten hest.Man kan aldri dømme en rytter utfra hvordan han/hun rir en hest.

Det som nok gjorde at jeg kokte litt ekstra over akkurat her var kommentarene ang Ulf Storemark,undersøke ting før man sier noe er lurt,så irritasjonen lå langt mer der enn på ditt opprinnelige innlegg.
Ellers kan nevnes at PennyPonniWendy-folket er opptatt av laaangt mer enn rosa manstrikk og et noe rosa skjær i hvordan riding og hestehåndtering er er vel noe av det som lett preger denne "rasen".

Å sette deg i samme boks var antagelig både urettferdig og feil,så du får overse det og si "det gjelder ikke meg".

Du er herved "litt arrestert" på det du sa ang røsking og riving,men resten gjelder ikke deg. Ok?

Huh,nå har jeg brukt maaange linjer for å unnskylde et temperamentsutbrudd...men men. Man skal skyte på rett person!
I hvertfall skal ikke andre personer gå rundt og tro at det er dem man skyter på...

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.