hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pengeoppgave
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Pengeoppgave
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  22:20:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Okei, nå må dere ikke le av meg. Jeg har meldt meg inn i en studiering for å ha noe å gjøre i sommer. Der har vi "skole" noen timer i uka, og driver med ulike temaer. Vi får oppgaver å løse som vi snakker om i timene. (nei, jeg er ikke nerd.)

Temaet for denne uka er økonomi - penger - samfunnsøkonomi. Vi hadde 45 oppgaver, og jeg har løst alle - unntatt en. Derfor håper jeg noen kan hjelpe meg.

Oppgaven går ut på penger. Man skal finne ut hvilke aldere som gjelder ang. når man har kontroll over pengene sine, paragrafer og lover rundt det osv. Jeg føler at jeg har funnet ut alt, men jeg mener å huske at det var noe når du var 15 år?

Er det noe med at man kan styre pengene sine selv når man er 15? Noen som kan forklare litt nærmere og gi meg linker til paragrafer o.l. rundt det? Evt. si meg hvor jeg finner om det?

Takk for svar på forhånd :)

www.hestene.no

lino

» VIP

Skrevet - 25/06/2006 :  22:38:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Oj, er ikke sikker på hvor du finner det, men jeg vet det står at man har rett til å selv styre egne penger fra fylte 15 år. Det vil si penger du har tjent selv eller fått i gave.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  22:56:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Når du er fylt 15 år, rår du selv over midler du har tjent ved eget arbeid, eller som foreldrene din eller andre har latt deg få til egen rådighet, for eksempel gaver.
Foreldrene eller vergen kan ta rådigheten fra den unge hvis midlene brukes på en skadelig måte, for eksempel til alkohol eller narkotika. Til dette kreves samtykke fra overformynderiet, dersom den unge over 15 år forsørger seg selv (§33).
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  23:10:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk! Så - hvis jeg skal ta et eksempel da. En gutt på 16 år har hatt helgejobb og tjent 14.000 kr. Disse vil han bruke på moped, men foreldrene vil ikke at han skal det. Men han kan altså det siden han kan styre penge han har tjent selv?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  00:02:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det vil jeg nok tro da, ja. :-) Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/06/2006 :  08:40:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er dere sikre på det? Er det ikke slik at når du er 15 år kan du ta deg arbeid med foreldre/verges samtykke, men egne penger rår man ikke over før man er 18? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  09:09:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Birre: Mitt innlegg var sakset fra ung.no som drives av barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Jeg håper det stemmer. :-P Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  09:10:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er dere sikre på det? Er det ikke slik at når du er 15 år kan du ta deg arbeid med foreldre/verges samtykke, men egne penger rår man ikke over før man er 18?

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Det er akkurat det jeg er i tvil om... Jeg har prøvd å søke litt osv., men har ikke funnet noe skikkelig svar på det..

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  10:46:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom jeg virker upålitelig er det bare å sjekke ut ung.no selv, altså. Det står der, under "Lover og rettigheter", i artikkelen "Barneloven" (eller var det "Dine rettigheter", mon tro?)

Som tidligere nevnt er ung.no drevet av barne-, ungdoms- og familiedepartementet. Om man ikke kan stole på at sin egen stat har oversikt, så vet ikke jeg :-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 26/06/2006 10:49:45 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  11:22:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Du må lese vergemålsloven Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/06/2006 :  11:26:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Silje: Det var ikke det at jeg ikke trodde på deg, jeg var bare i tvil generelt Jeg har ingen sikre kilder å vise til som du har i dette tilfellet, men jeg mener å ha hørt en gang...

Påstår ikke i det hele tatt at jeg har rett, jeg var bare undrende til spm vedr under 18 og penger.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  17:40:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Da noterer jeg begge deler, takk for hjelpen :)

lino

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  17:47:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Silje har rett, det vet jeg 100% sikkert. Hadde ganske mye om dette på skolen for noen år siden, men har selvsagt glemt alle paragrafene.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  18:35:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk, da vet jeg det. Paragrafer er ikke så viktig i akkurat denne oppgaven. :)

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/06/2006 :  18:57:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenk at jeg skulle lære meg lover på Hesteforum, ikke værst! Gå til toppen av siden

-Rags-

Skrevet - 26/06/2006 :  18:57:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Gjelder det at man fritt kan bruke pengene sine, også hest?

Ei jente på stallen der jeg har hesten min er 17 år, og hun har stallplass og alt i bakhånd, men foreldrene hennes ønsker hverken at hun skal kjøpe egen hest eller ha hest på fòr. De synes hest er tull visstnok.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.