hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hingsten vil ikkje
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 hingsten vil ikkje
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

anitab
» VIP

Skrevet - 25/06/2006 :  19:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et problem. Hoppa mi er i full brunst, men hingsten nektar å bedekke ho. Han bedekte ho på sist brunst to gongar, men ho sto veldig urolig. Ho tok ikkje føl då dessverre.

Nokon tips til kva ein kan prøve? Om det i det heile finst noke å gjer?

Hingsten går på slepp no, men har ikkje lyst til å sleppe hoppa, for reknar ikkje med han bedekker ho då heller.

carambee

Skrevet - 25/06/2006 :  21:05:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvorfor vil du ikke slippe henne?
Mulig de selv finner ut når tida er inne.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  22:11:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Som de andre sier - mulig han venter til hun er helt klar. Men det hender også at hingsten total avviser enkelte hopper, og at han nekter å ha noe med henne å gjøre.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  23:10:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Anita: Hehe, du har "same" problemet ser eg, hehe.. Kan jo ta ein annan hingst då, hehe..
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

anitab
» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  00:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil ikkje sleppe ho for det første fordi eg trur det er liten vits i og med at ho var så avvisande til han sist. Ho slår sjøl om ho er heilt klar. Og så fordi eg trur at då kjem han ikkje til å prøve så hardt å bedekke ho, når der er andre og meir villige å velge mellom som står klar.
Eller kanskje eg tek feil? Dei som har greie på slikt seier at når oppførselen først har blitt slik, hjelp det ikkje å sleppe dei. Også litt risiko i og med at hingsten kan finne på å jage hoppa fordi ho ikkje vil akseptere han.

Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  00:17:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Eg vil heller fråråde deg å ha ho på slepp, om ho er sånn. Om du vil bedekke merra di, bør du kanskje finne ein hingst som du får inseminert med..
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  00:31:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi hadde en hoppe til bedekning i fjor, hun slo også selv om hun var mer enn klar.
Vi prøvde gjennom 2 brunster, hingsten vår fikk en hel del juling.
Til slutt fikk han nok, de siste dagene av 2 brunst turte han ikke mer.

Eieren var veldig oppsatt på å få henne drektig, pga av hennes høye alder var dette siste sjanse.
Løsningen ble sprangsele.
Den hindrer hoppa i å slå, i hvertfall til en viss grad.
Så 3. brunst fikk vi bedekt under mer kontrollerte forhold.
Hingsten var fortsatt veldig usikker og var, men etter hvert skjønte han at det gikk an å bedekke uten å fa grisebank.

For meg er dette en siste utvei.
Ved kyndig bruk er den grei, i gale hender forferdelig.
Enkelte hopper står ikke for hingst, uansett hvor klare de er.
Vi har hatt en del skikkelig merrete hopper til våre 2 hingster.
En av disse hoppene gikk sammen med en annen hingst noen uker, uten at han slapp til i følge eieren.
Han fikk gjennomgå en del...
Dette er grunnen til at vi ikke har hingsten vår på slipp, alt for stor risiko å ta rett og slett.
Jeg er rett og slett ikke interessert i å risikere livet hans.

Vet ikke hva som gjør at enkelte hopper er sånn.
Finnes de som mener at hopper ikke slår om de er klare, det stemmer ikke med min erfaring i hvertfall.

Vet ikke hva du tenker om sprangsele anitab, men den kan være en siste utvei.
Og med riktig bruk, skader den ikke hoppa di.
Skjønner godt du ikke ser noen vits i å slippe henne med hingst, det kan fort gi skader.
Eventuelt er jo insiminering en utvei, forutsatt at du bor høvelig til, og kan få sæd fra en hingst du liker.

Anette Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  03:17:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv bare hatt mærrer som "stod" så det holdt for hingsten - med derpå følgende resultat etter 11 mndr.

Men jeg ville nok sterkt vurdert springsele hvis hoppa ikke "oppfører seg". Selv om enkelte sarte sjeler anser dette som "voldtekt".... (Men altså - i naturen så finnes det ikke "moral"...)

Hingsten er ikke dummere enn at han har erfart at denne mærra er det ikke verdt å ofre "juvelene" for!

Men altså, hvis man vil ha en bestemt hoppe til en bestemt hingst, og de ikke "funker" sammen på beitet, så har man bare springselen som "våpen" - både for at hoppa ikke skal skade hingsten, OG at hun må skjønne at "naturen må gå din gang".

Vil tro at det haster nå med å få mærra bedekket, så da får man vel "gripe inn".

De som tror at hingster og hopper blir "forelsket", har misforstått en del.

Hester LIKER hverandre og blir venner, men i "elskovslivet" gjelder helt andre regler....

Har hørt historier om hesteslipp hvor hingsten ikke liker en hoppe eller to, og ikke gjør "jobben sin", og hun blir gående utenfor flokken, alene. Og tilsvarende hvor hopper overhodet ikke godtar hingsten, og trekker seg unna.

Så altså: Noen ganger er det ikke "vil du", men "du MÅ". Og da er det greiest at det er hoppa som ikke får spenne og skade hingsten. For hvis "gromguten" får seg en smell, så er det kanskje 20 føll tapt, og et stort økonomisk spørsmål.

Ei grinete mærr som er "prippen" kan man ikke ha i et avlsprogram.
Men KANSKJE hun vi ha en annen hingst?? - Men DA får du det travelt!

Altså hvis hoppa skal meldes inn til en annen hingst (for det er MEGET viktig at riktig far blir registrert - ellers får du et problem når føllet skal registreres med "far 1" eller "far 2" - og masse gentester osv osv.

Foreslår at du tar kontakt med ditt aktuelle avlslag eller rase-organisasjon snarest.

Hvis hoppa er en nl-hest, kan du skrive til meg på privat e-mail, så kan jeg hjelpe deg videre. Andre raser får hjelpe "sine".

"Full brunst" er forøvrig et diskutabelt fenomen. Mærra skvetter og blinker i flere dager - for å tiltrekke seg hingstens oppmerksomhet i forhold til de andre hoppene. Med flere "blink-hopper" i flokken, får han et problem, da alle damene "forlanger" hans oppmerksomhet.
Og at mærrene er sjalu på hverandre og gviner og spenner, er ikke noe ukjent fenomen. Stakkars "kar"....

Men altså - for tema-starters del: Hvis det meste er prøvd: Finn frem sprangselen!! (Jeg tar det moralske ansvaret for "voldtekten" - hvis du gjennomfører det i praksis....)

Og hvis det blir føll av dette, så får du heller tåle "umoralen"...

Et siste, lite tips: DU må IKKE være den som leier mærra til hingsten, Hun må ikke føle seg "sikker på deg". Hun må tvert imot være "usikker" og "bare for seg selv", og så må man håpe på at hormonene tar overhånd, og at "karen" kan sin "jobb", når han får muligheten, uten å risikere sine "edlere deler".

Lykke til!

Gå til toppen av siden

anitab
» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  09:46:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar alle sammen. Men problemet no er ikkje at merra slår, no står ho rolig (var berre på første brunst for ca tre veker sidan at ho slo, men vart bedekt likevel). Men no vil ikkje hingsten prøve ein gong, han bryr seg rett og slett ikkje om ho.

Lurer på korfor det er slik? Er det fordi han på slepp har blitt vant til å velge ut damene sjølv, eller huskar han frå sist? Rart om det er det siste som er årsaka, når merra er rolig no. Skulle tru hormona var sterkare enn hukommelsen...?

Vanskelig dette med naturens gang

Forresten:Med full brunst meiner eg at egget er klart, eller eit par dagar frå topp størrelse (har tatt ultralyd).
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  11:42:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
OT: men så så vippen din at du hadde en fjordingvallak. Ble bar elitt nysgerrig, hvem er hoppen (Fullblod??) og hvem er den utkårne hingsten?? Gå til toppen av siden

anitab
» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  11:46:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa eg har no er ei fjordhoppe, Hjelle Terna. Ho er etter Stasråden og Fjellmøy. Vallaken min er Råds Hero, fem år gammal vallak. Etter Kim Hero og u. Råds Terna.

Ja hingsten ja, det er Solli gråen, grå fjordinghingst på tre år. Nydelig

Redigert av - anitab den 26/06/2006 11:47:47 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  11:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
har lagt merke til at grå fjordinger er in for tiden?? de er jo nydelige da.. Heter de bare grå??? eller gråblakk??

Er Solli Gråen i slekt med Lunner Gråen (eller hva det det han het??)
Gå til toppen av siden

anitab
» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  11:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grå fjordingar er nok litt "in" ja, i alle fall her på Sunnmøre. Gråen har bedekt over førti merrer til no i sesongen. Så han fekk ein hard start på karrieren, hehe.

Solli Gråen er sønnen til Lunner Gråen. Han er lett av type, men med passelig bra preg. Gode bevegelsar, noko eg synest er viktig når man vil ha ein litt sportslig hestetype.
Edit for å seie at det ligg bilder av solli gråen på www.home.no/fjordhestlaget

Redigert av - anitab den 26/06/2006 11:59:51 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  00:11:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at det er en ung hingst - i hans første sesong.

Det er derfor ikke rart at han blir usikker på "grinete mærrer" - og YESSS - han husker MEGET godt at denne mærra var "slem" mot ham.

Har hørt flere historier om at hingsten lar være å bedekke mærrer som omtrent sparker ham helseløs.

En erfaren hingst vil nok forstå forskjellen på "luremus-spark" og skikkelig juling, og sette mærra på plass når det er "tida".

Så hvis du vil ha denne hingsten, så må du SNAREST ringe veterinær med springsele.

Og da skal altså hingstens eier leie ham og oppmuntre ham, men en totalt fremmed "hestekar (eller -kjærring") må ta seg av hoppa, så hun blir psyket ut.

Eller - du kan vente til neste brunst, og se om hingsten da har fått litt mer dame-erfaring og kanskje er litt mer brysk og bestemt.

På sommerstid kommer brunstene ganske ofte (ca. hver 3. uke) hvis det ikke er blitt vellykket bedekning på første forsøk.

(He he - nå har jeg lært meg å sette inn smileys også - ikke verst tio å være data-noldus. - Men hilder har jeg enda ikke lært meg å legge inn. Skulle feks gjerne hatt et sånt "følgebilde" som kommer opp hver gang jeg skriver noe.)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.