hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er så usikker...?....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Er så usikker...?....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 25/06/2006 :  00:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skal få kjøpe den hvis du lover meg en ting: Ikke avle vidre på henne!!! Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 25/06/2006 :  00:30:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
er du tulle rusk pent ment..
men nei skall ikke avle videre på henne... er i mot kryssavl så det holder.. men når man finner og faller pladask for det, så kan man ikke hjelpe å få slike "vill ha" symptomer
Men som sakt, jeg kjøper den ikke for all verdens kroner... Viss det blir så jeg kjøper henne

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/06/2006 :  17:52:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke kjøpt den.Største grunnen til det er at den er så liten og vil koste mye penger å ha i "drift" før du i det hele tatt får begynt å bruke den.

Når du omsider (om 3-4 år), får begynt å ri den inn, er westernridningen kommet enda lenger (sikkert du også).
Og da kan du bli hemmet av dens fysiske begrensninger mtp. øvelser og dagens nivå.
Husk,vi snakker over 4-6 år frem i tid,det er slik du må tenke ved kjøp av føll.
Selv om du ikke har høye ambisjoner nå er det kanskje litt dumt å kjøpe en hest som er ung.
De som har en voksen hest forstår jeg bedre,det kan være tungt å selge den for å komme videre med ridningen.
Men du har jo muligheten å innvestere i en litt mer fremtidsrettet hest (mot grenen du vil ri), uten å gi slipp på en du har fra før.
En quarter,paint eller appaloosa koster ikke så mye i dag om du ikke skal ha topp stamtavle/resultater, eller ferdig utdannet.
(Du får en til rundt 30.000 som du kan begynne å ri på med en gang og sikkert ha mye glede av.)
Det er en bedre innvestering hvis det er western du skal ri i fremtiden.

Vil du ha en tur/allrounder kan nok dette føllet etterhvert bli en helt topp hest for deg! Men det er et stykke dit også..
Ønsker du dypt og inderlig og virkelig lære å ri western (med alle grenene det omfatter og den raske utviklingen), vil du før eller siden bli hemmet av at den ikke er avlet mot det.

Western er faktisk vanskelig selv om det ikke er på et elitenivå..
(De som påstår noe annet kan ikke ha sett eller forstått det helt.)
Selv synes jeg det er kjempevanskelig-selv etter å ha ridd klassisk i 20 år.
Så derfor er det også en grunn til at man avler bevisst mot grenen/ridesporten og øvelsene hesten er tiltenkt å gå.
Om det er dressur,sprang,kjøring eller... western.

Tenk deg nøye om er mitt beste råd.

Redigert av - xxxx den 25/06/2006 17:57:29 Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 25/06/2006 :  21:04:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke kjøpt.
Er sterkt imot slik kryssing (araber+tinker??) og de har laget et slikt føll en gang til, så de kan ikke komme å si at det er noe uhell. Det er tragisk at ikke prøver å holde seg til raseavl, Tinkeren er en FLOTT rase og Araberen selvsagt. Men blande noe slikt? Vel, jeg syns åringen du la ut bilde av så veldig tung ut foran og lett ut bak. Ingen fordel for en ridehest, dessverre.
Føllet er det vanskelig å se hvordan vil utvikle seg, det kan gå begge veier.
Så skal du fore opp dyret i mange måneder, før du får brukt den.

Syns alt taler imot kjøp, og ikke minst betale produsenten for å bryte loven!

Med vennlig hilsen Marianne S.
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 25/06/2006 :  22:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så regel rett, så er ikke kryss avl lov?? hmmm, det viste jeg ikke.. jeg har tengt over det hele to ganger og er allerede på utkikk etter noe nytt :)

Det kom jo en liten en på stall Valmen.. lure hvor mye de skal ha for henne :)

Takk for svar, jeg trengte virkelig en litten kald dusj der... ;)

Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 25/06/2006 :  22:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føllet er dessverre ikke til salgs...de skal beholde henne selv.
Kikk over til Sverige (Bukefalos.se) eller til Danmark.
Der selger de masse lekre Paint til en overkommelig pris.

Det finnes mange typer hester du kan bruke til western om du ikke har altfor store ambosjoner også, bare så det er sagt!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  23:32:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nå er ikke rasen ensbetydende med godt resultat, heller, så jeg tror det viktige er å finne en hest man har god kjemi med og som man føler at man har et godt samarbeid med.
Da kan både hest og rytter utvikle seg best mulig.

Skal du kjøpe deg føll eller unghest er det viktigste at du kjøper et sunt individ med godt gemytt, riktig bitt (ikke tannfeil) og bein som er 100% i orden.

Western innebærer mange grener, og det er ikke sikkert at Reining blir favoritten for alle. Er det Trail som blir hjertebarnet, så kan hvilken som helst rase gjøre det svært bra om hest og rytter er i harmoni og har samarbeidet i orden.

Hilsen Line, Trail-elskeren. ;-)
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  07:10:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Mocca: Jeg har lett rimelig lenge etter hest, og funnet en nå, men da vet jeg altså om en haug som skal selges som kanskje kunne være noe for deg? Disse står i sverige og danmark da.
Du kan jo sende meg en mail om du vil ( jannemelby@gmail.com )
Breedingstock er veldig billige i danmark.. men dumt om du vil starte paint og qh stevnene da.

Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  14:45:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... jeg er åpent for det meste, men Reining er ikke min type.. er mer glad i Trail selv..
Så nå skal jeg ta en dag om gange, å finne en jeg vil trives med...(hest altså)
Hvis det viser seg at vi får blandings føllet billig, ville samboern min ha henne...
Så hvis han ville konkurer i frem tiden, skulle vi dele på en den QH eller paint'n, jeg vil ha nå...
Så jeg får i både pose å sekk :)
Men første prioritet er å finne en go western Trail hest/føll til meg :)

Takk for alle tips! (P.s har sent avgårde en mail til bea) ;D

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  13:01:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
HAr ikek så mye western peil selv, bar ridd det to ganger. MEn når det komemr til hest er det jo viktigere å se på typen en rasen. En her snakket om at broren så tung ut framme, og slike ting er jo viktig å merke seg. Alltid når man kjøper unghest er det en sjangsespill. MAn kan ha de beste foreldrene fra den "beste" rasen og alikevel ende opp med en hest som ikke duger til stort, samtidig som man kan få en "gatemix" som blir kongehesten. Jeg mener at det er best med rasehester, men ser ikke helt det store problemet med å blande litt (sliks om enkelte andre her er uenig med meg på). Om man gjør en gjennomtenkt valg kan man få flotte dyr, vet ikke hvor gjennomtenkt araber/tinker blandingen var men det er jo via raskryssing vi har så strot mangfold av hesteraser. Tenk ut nøyaktig hva du ønsker av hesten, se på bygning og du er jo heldig. i og med at du ikek kan kjøpe før til vinteren. Mye skjer på et par måender, så du vil få se mer potensial.

Et annet spørsmål å stille seg er jo om du er klar for å trene opp og ri inn en unghest?

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  19:35:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har derevet med hester hele livet :) så kompetansen og erfaring har jeg masse av..
jeg skal drasse ham med på western kurs når den tid kommer..
men inntil den tid.. behøver en unghest akurat det samme oppmærksomheten og kjerligheten som hvilken annen hest.. bare han er yngere... og ikke kan ries på veldig lenge..
jeg har også vært med på 3 innridninger.. så det er der jeg skaffa meg innterssen for å skaffe meg unghest...
Vi tar en dag om gangen :)

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  21:41:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke poenget med blandingsavl.
Vi har så utrolig mange raser å velge mellom at det er helt unødvendig.

Ville likt quarab godkjent i Norge dog, hvorfor er den ikke det??

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  02:13:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg ville gitt den en sjanse, om du ikke ser noe potensiale i den hesten med årene, så har du jo en venn:) Uansett er jo denne søte grabaten født, å skal ikke dømmes for at den ikke er ren raset, den er like mye hest. Men om du så ikke kommer noe langt i western med den, så har du en venn monica og en du kan gi et godt liv. Garanti på at du får en knall western hest har du ikke uansett rase, enkelte har bare mere potensiale, men garanti har du aldri;) Gi krabaten en sjanse, å la hun få et vennskap og et hjem. Det er mye viktigere enn topp plass på stevner, spørr du meg.

Livet er å ta sjanser, går det ikke etter planen, har du ikke kastet bort penga, du ha jo en venn

Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  15:00:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Wenche... det var fint skrevet... og du har helt rett... hesten er allereder født, så man kan ikke bare kaste den på dynga bare for at den er en kryssning...
jeg er ikke noe beigestrett over kryssavel selv, men jeg er klar for å gi denne jenta en sjangse,
og hva vet mann... kansje... kansje ikke... vi får vente å se;)

Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  19:01:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Penny-tanker.

Om du bare var ute etter en "kosevenn", så hadde ikke jeg sagt så mye. Men nå spurte du om det var lurt å kjøpe dette dyret for å bruke det til westernridning. Svaret gav seg kanskje selv, men det var muligens ikke det du var ute etter.
Det var heller ikke snakk om å "kaste noe på dynga", bare at man skal være bevisst på å ikke betale tusenvis av kroner på ulovlig avl.

For all del, hesten blir sikkert kjempesøt, jeg syns alle hester er det og har rett til et godt liv!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.