hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - wææ-opplevelse på dressurstevne..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 wææ-opplevelse på dressurstevne..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  03:29:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
altså jeg var med ei venninne på stevne for noen helger siden.dette var et av de større stevnene med litt høyere klasser,å en del kjente ryttere som er kjent for å ha masse respekt for det de driver med.så var jeg inne på oppvarmingsbana for å titte litt på alle de fine hestene.men uff og uff,så mye stygt jeg så.frusterte ryttere på fustrerte hester.har full forståelse for at folk blir litt stressa da dette sikkert er viktig for dem,men alikevel da.og da hesten begynner å si fra sin frustrasjon ble den røsket i munnen og sporer kjørt opp i siden på den.tror dere hesten ble noe mindre frustrert?neppe.men etter litt deng oppførte den seg da.å saging:må man sitte å røske tøylene fra side til side for å få hesten til å gå som man vil?da har ikke jeg skjønt ordet forholdninger eller hva det skal være i hvert fall..om jeg vil noen gang komme meg opp på et visst nivå innen drssur,er jeg da nødt til å sitte å røske hesten på den måten i munnen?trodde det var harmoni som var viktig jeg.tror det ligger noe i det at noen bare forstår ikke at hesten skriker til deg.men må si det var noe om fasinerte meg også.det var en mann som hadde full harmoni med sin hest,å hesten strålte at dette elsket den.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  08:35:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg hvilket stevne du egentlig har vært og sett på, og hvem disse "en del kjente rytterne" er (det skal ikke komme frem her heller). Men det sjokkerer meg likevel at du har sett ting jeg aldri har sett, da jeg selv har inntrykk av at jeg har sett endel dressur, iallfall på høyere nivå i Norge, både på konkurransebanen og under oppvarming (også trening utenom stevneplassen).

Ikke for å bli oppfattet frekk, men jeg har lyst til å stille spørsmål om at det eventuelt kan være publikummern som har manglende forståelse for å faktisk oppfatte hva som skjer og hvorfor? Saging er en ting som er relativt enkelt å se, og enkelt å avgjøre at er feil. Det er jeg veldig enig med deg i. Men det er metoder å ri på, som er veldig vanlig under oppvarming som på ingen måte hører hjemme på konkurransebanen. Dette er da snille metoder som er til stor nytte for å få hesten gjennom før man tar steget ut på konkurransebanen. Eksempler på slike metoder kan være å ri hesten i en veldig lang og dyp form i starten, velge å overstille hesten dersom hesten ikke er gjennom i en side, vrangstille for å bevisst få skuldre bedre på plass og løsere, og bakpart med. Det er endel "ikke-konkurranse-godkjente-øvelser" (om man kan kalle det det..) som er vanlig å bruke for å få hesten på plass til "konkurranse-godkjent-form". Det er nok ingen ryttere som tutler rundt i Grand Prix-form fra start til slutt på en treningsøkt. Det er både ensformig, det er veldig krevende for hesten, og du vil antagelig ikke få hesten til å gå der før du har jobbet hesten gjennom kroppsdel for kroppsdel slik at hesten både er gjennomvarm og løsgjort nok til å kunne innta en slik samling.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  10:07:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det jeg synes var så merkelig var at dette ikke skjedde når de deltok,da så de fleste veldig bra ut:)jeg er godt kjent med de metodene du beskriver,med blandt annet overstillning og sånn,å det er jo ofte dette som må til.men stygg spore og tøylebruk er jeg ikke kjent med,da jeg ikke forstår hvorfordet blir brukt.
angående manglende forståelse fra meg håper jeg da ikke at jeg tar såå feil.for om dette er vanlig,så melder jeg med ut av hestenorge i hvert fall.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  12:41:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sett noe sånt. Mange gjør nok ting annerledes enn hva jeg ville gjort, men det er ikke snakk om stygg tøyle og/eller sporebruk, saging etc. Nå vet jeg jo ikke hvem "en del kjente ryttere" er, kanskje jeg ikke har sett de du har sett en gang. Men føler jeg har rimelig god oversikt over de fleste som iallfall rir over MB her i Norge. Både fra konkurransebanen og under oppvarming/trening.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  17:23:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg bare skjønner ikke at man kan la frustrasjon gå ut over en hest ved på gjøre dette jeg da,men det er da meg da..har ikke sett noe liknende på andre stevner heller.derfor jeg stussa så på det...
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  17:23:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg bare skjønner ikke at man kan la frustrasjon gå ut over en hest ved på gjøre dette jeg da,men det er da meg da..har ikke sett noe liknende på andre stevner heller.derfor jeg stussa så på det...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  17:53:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Spoff: Jeg har aldri sett barring blant sprangryttere, selv om jeg tidligere så en del/red for en del. Betyr det at det ikke skjer? Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  18:08:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Røsking i munnen, kraftig sporebruk og saging hører uansett ikke hjemme i noen form for hestegren, eller hestehold.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  18:43:06  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Røsking i munnen, kraftig sporebruk og saging hører uansett ikke hjemme i noen form for hestegren, eller hestehold.

Opprinnelig postet av Speedy As A Bullet

amen!!

Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 23/06/2006 :  20:26:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke engang si at jeg har vært aktiv innen sprangridning, men har sett MYE barring. Spesielt på en treners "clinics". *LisaikkelikeDenMannenMer*

Forundrer meg ikke om det er mye rart på oppvarmingsbanene rundt omkring i dressur heller. Dessuten er det vel ikke akkurat det man er ute etter, å komme med en hest til stevneplassen som man må virkelig vrang og overstille, overbøye etc på oppvarming- man er ute etter i dressursporten, er det det? Skjønner godt at det kan være nødvendig å noen ganger måtte ty til litt annerledes skyts enn de finstilte signalene en forhåpentligvis bruker på konkurransebanen for å få "kontakt" med en ukosentrert og spent hest.

Men er det RIKTIG? Er det greit å gjøre ting "hardt" fordi det går "fortere" enn det ellers ville gjort å ri den til "vanlig" avspenthetsnivå?

Vil anta at de rytterne Sigyn... så ikke bruker de metodene hun nevnte som trening til daglig, det høres jo litt rart ut, men er det akseptabelt å "dytte dem" inn i rammen om de er oppspilte?

Eller nærmer vi oss noe annet da?
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  22:48:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mulig ting har blitt veldig mye bedre siden jeg var på Dressurstevne sist...begynner å bli noen år siden,
Den gang sto jeg under GP stevnet på Skauen og så på hvordan en av våre den gangen mest kjente ryttere drev og smurte hesten med salve og la på lag på lag med talkum for at det ikke skulle synes at det hadde "gått hull på den" etter sporene.
Dette var på begge sider av hesten.

Jeg kommenterte det til hestepasseren og hun svarte at "han er så tungridd skjønner du..."

Nei,jeg skjønner ikke,vil ikke skjønne slikt.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  00:41:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det der har jeg også lurt litt på kurre.har da aldri i verden selv hatt nødvendig for å spore enn hest til blods.men man ser det desverre alt for ofte.tungridd eller ei.i mine øyne er det fy!!
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  08:37:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
*maria er shisofren,så hun må svare i to spor:)*

lisafi.jeg synes det ikke er greit at man gjør ting på denne måten for å gjøre det lettere for en selv,å hoppe over noen stadier for å kalle det det..man skal gjøre det for at det skal være til hestens fordel,å ingen ting annet!!
du har skjønt poenget mitt:)

Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 24/06/2006 :  13:41:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den gang sto jeg under GP stevnet på Skauen og så på hvordan en av våre den gangen mest kjente ryttere drev og smurte hesten med salve og la på lag på lag med talkum for at det ikke skulle synes at det hadde "gått hull på den" etter sporene

Ugh, ikke bra i det hele tatt! Jeg vil bare tilføye at jeg en gang har sett en hest med "hull i", ikke etter sporer, men av rytterens meget stive harde lærridestøvler...så det er ikke alltid det kommer av hard sporebruk...
Men uansett håper jeg at "hullete hester" hører til sjeldenhetene..jeg har som sagt sett kun en, og jeg kjenner MANGE som rir med sporer..
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  16:30:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Skulle egentlig vert lisens for å få ri/eie hest...
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/06/2006 :  17:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og hvem skulle reise rundt på alle landets gårder og ridesentere for å sjekke hvem som eide hvilken hest???

Vi må ha lisens/førerkort for å kjøre bil, men likevel får vi bøter og gjør ulovlige ting både titt og ofte (jeg ble blinket i fotoboks forige helg... ). Tror du folk alltid hadde vært bare snille og gode, og alltid hatt verdens beste tålmodighet selv om de fikk lisens? Og faktisk må man ha lisens for å starte konkurranser! Grønt kort først (kurs) og så betale lisens etterpå. Men gjør en papirbit deg til en bedre eller snillere rytter??? NOPE!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.