hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering med rytter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering med rytter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  09:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg er litt tilbake til longering igjen jeg da... Jeg laget en ny tråd, de forrige var jo blitt milevis lange. (Tilgi meg alle sammen).

Vickie samler seg så fint i traven når jeg longerer, men så fort jeg legger vekk longelinene og setter meg oppå er alt fordampet i valnøtten hennes...
(Bra hun ikke er på Hestemarked å leser dette...)

Så kom jeg på en ting: Det går jo faktisk an å longere henne med rytter. Kanskje hun da vil koble longeringen til ridningen og forstå at hun skal gjøre akkurat det samme? Hun vil jo da bli "tvunget" til å bøye seg riktig i svingene og bære seg mer riktig?

Jeg er sikker på at dere har mange meninger, kom igjen!

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  10:32:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg ville prøvd, følger tankegangen din. Hun ville kanskje forstå bedre:) Jeg har longert med rytter, da for å lære rytter å ri.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  11:47:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Husker jeg fikk min mann til og longere meg da jeg skulle lære Etanec sjenkel - og tøyle - bruken, så jeg skulle tro dette gikk ut på det samme?
Syntes du skal slenge deg på og prøve jeg

Jeg er enig i at det nok er mangemeninger om dette, men jeg syntes du skulle prøve og se om det ikke fungerer

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  14:01:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vickie samler seg så fint i traven når jeg longerer, men så fort jeg legger vekk longelinene og setter meg oppå er alt fordampet i valnøtten hennes...
Opprinnelig postet av BirreogVickie

Jøss, er du så heldig at dyret ditt har en hel valnøtt oppi der? Min har bare en peanøtt han..

Men sånn for å være pittelitt seriøs synes jeg forslaget ditt høres veldig lurt ut. Jeg tenker ofte slik: Jaja, det skader jo absolutt ingen å prøve det. Funker det ikke, så neivel, men da har man prøvd. Funker det, jammen så flott da, da er målet oppnådd.
Prøv du, også må vi få høre hvordan det går!
Gå til toppen av siden

_Frizzie-Jenta_

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  15:41:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har longert med rytter før. Det virker mye bedre på hesten. Og jeg var med og trene en hest en gang. Da longerte vi med og uten rytter. Det gikk best med siden da er det som mer vanlig ridning også enn med uten Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  16:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av BirreogVickie

Jøss, er du så heldig at dyret ditt har en hel valnøtt oppi der? Min har bare en peanøtt han..

Men sånn for å være pittelitt seriøs synes jeg forslaget ditt høres veldig lurt ut. Jeg tenker ofte slik: Jaja, det skader jo absolutt ingen å prøve det. Funker det ikke, så neivel, men da har man prøvd. Funker det, jammen så flott da, da er målet oppnådd.
Prøv du, også må vi få høre hvordan det går!

Opprinnelig postet av Ragnhild E

*Ler* Peanøtt ja, er du heldig er det av den største typen...

Men det er litt betryggende å forhøre seg med andre før man starter på noe nytt man aldri har gjort før. Ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt synes nå jeg...

Da skal jeg jammen prøve og se hvordan det fungerer, det blir spennende!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  16:46:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Pleide å longere Fabian med rytter, for da gikk kan faktisk fint rundt meg. :D Uten rytter sto han bare å latet som han ikke forsto hva jeg mente. Men hvis jeg heiv en rytter på gikk han fint rundt på volte, og etter at rytteren hadde hoppet av fortsatte han å gå fint en stund, ihvertfall til han fant ut at han hadde blitt lurt :P
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  19:03:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Det må jeg prøve med Evita "Kan jeg ikk ekomjme bort til deg da? Så kan du klø meg litt?" Hehe
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/06/2006 :  19:18:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det er absolutt verdt et forsøk. Husk at det er tyngre for henne å samle seg med ryttervekt enn bare "alene" på longen. Men når du tilføyer noe i en situasjon hun allerde går bra i, så kan det nok hjelpe...
En annen ting er jo at rytter kan "bare sitte der".
Begynn med å ha bare ryttervekt (ikke potetsekk rytter seff), og la longør gjøre det som hesten er vandt med. Etterhvert kan rytter begynne å ta over litt, mens longør blir mer passiv..

Flinke Birre som tenker når fru valnøtthjerne ikke gjør det. Bra å tenke litt "utenfor rammene" !

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 24/06/2006 :  19:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må få spørre dere om en mening her. Hva synes dere om dette med at longering sliper på beina til hesten? La oss si at man kongerer i en rundpadock med sand i. Kan noen av dere si meg litt me om dette? evt om det er cenene som strekkes eller mener dere kanskje at det ikke er så ille? Er ikke så veldig erfaren når vi kommer på det emnet. Har hørt at longering burde gjøres en gang i uken. Men dette er så vanvittig forskjellig :p Hvor ofte gjør dere det?

*vet dette ikke var HELT det debatten handlet om, men hørtes bare ut som om dere visste hva dere skrev om her, så tar sjansen jeg*
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/06/2006 :  19:38:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt flere store diskusjoner ang dette. Noen mener at longering er farlig pga slitasje, overbelastning osv, og at longering er bare tull, selv mener jeg at longering er bra for hesten og longerer en gang i uken.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/06/2006 :  20:19:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
I diverse ridehus ser jeg mange ri rundt kun på volter i en time... Har til dags dato ikke forstått hvorfor det skal være verre å longere en hest (ofte i max 30 minutter)?
Da har jo hesten kun seg selv å bære på...

Noen sier at når man rir så får man jo hesten til å bære seg mer riktig. Men det er ikke alltid tilfelle. Bare se på Vicke. Birre ser jo at hun bærer seg bedre ved longering enn ridning.
Hvordan kan noen komme å si til Birre at Vicke sine ben blir mer slitt av å longere enn å bli ridd?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 25/06/2006 :  11:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hum.. Jo det var ett veldig godt argument det der :D Hehe, men er selv helt enig at det ikke er noen store problemer med å longere hest ang bein og slitarser osv der. I forhold til når man rir.
Jeg prøver å longere hoppa mi en gang i uken nå. Men jeg har kun en longeringspisk, og en grime (har et longetau også, men finer ikke poenget med å bruke det når jeg kan klare meg like rint uten siden jeg gjør det i en rund paddock. Har sett masser av longe utstyr, men saken er at jeg ikke har så god råd dessverre. Så longerer så best jeg kan med det enkleste.
Men hoppa mi går i en flott stilling med hode, som faller naturlig inn for henne. Så jeg lurer litt på nå, synes dere at det er meningstløs av meg å longere hoppa mi selvom jeg ikke har noe av dette utstyret?
Selv ville jeg jo tro at enten man har utstyr eller ikke så må jo hesten bøye seg på samme måte rundt i paddocken, så den blir jo litt mykere av det. Den må jo fremdeles bruke bakparten godt under seg, altså hvis jeg ber om det da. For det kan man jo dirrigere med smattinga, ikke sant? Føler nå at jeg kan det! Kanskje ikke maximalt, men litt!
Kanskje noen av dere skulle ha ett lurt påfunn der man kan longere med sal og hodelag, og en longeline? Det er nå i ale fall det jeg har : p Så hvis noen hadde noen ideer på det så ville jo jeg blitt henrykt!!!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.