hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "hestekunster"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "hestekunster"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  18:22:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:) er det noen som vet om noen kunster/trix/øvelser jeg kunne lært hesten min... alt fra gymkanaleker til å lære henen å sitte.... blir veldig glad hvis noen vil hjelpe meg:) klem

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  22:26:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hvis du ser bare et par hakk lengre ned her ligger denne tråden:
Å legge en hest og andre "triks" generelt.

Anbefaler å bruke søkefunksjonen også. Finnes mange tråder om dette fra før av.
Gå til toppen av siden

gipsygutten
» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  15:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er fordelene, og ulempene ved å lære en hest kunster? fint hvis dere tar med begge deler... klem Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  16:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke se på linken til Ragnhild?
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/06/2006 :  16:18:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ulemper. Du må være så nøye med innlæringen og tegnene du bruker at hesten aldri kan misforstå og gjøre øvelsen uten at du mente den skulle gjøre det....
Ulempen er altså at hesten kan finne på å gjøre det ubedt. Enten fordi den tror du vil det, eller at det brukes mot deg...
Mange av øvelsene er dominante bevegelser for hesten (fx steiling og spansk skritt) Hvis man har en hest som er litt bøllete i utgangspunktet er dette øvelser man ikke bør gjøre tidlig. De får gjerne mer selvtillit av dette.
Hester som er langt nede på rangstigen, litt dårlig selvtillit, kan reagere negativt på å knele og legges ned. Dette er underdadige bevegelser/stillinger.
Man må altså kjenne sin hest før man velger hva slags øvelse man begynner med.

Fordeler: Hesten vil etterhvert bli smidigere av for eksempel kneling.
Hestene liker ofte en avveksling i hverdagen. De kan bli mer vàr for signalene dine, følge bedre med. Og jeg tror mange som driver med trix-trening opplever at de får et nærmere forhold til hesten sin.

Nå skulle jeg ønske Eikdokka stakk innom, for jeg er ingen ekspert på dette. I tillegg vil jeg si at dette er ikke av erfaring jeg skriver. Det er kun utifra hva jeg har lest om andres erfaringer + logisk tenking

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  11:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enda en ulempe er at disse triksene ikke er en naturlig del av hestens bevegelsesmønster. Trikset med gulerot mellom bena så hesten skal knele feks., kan skade hesten ille. Den strekker seg på en unaturlig måte og kan få en kraftig strekk i nakke og rygg. Det tar et sekund å få skaden, men flere måneder å rette opp igjen..
Skal du lære inn sånne typer triks må du isåfall være ytterst tålmodig og la hesten bøye seg litt av gangen. Med stor tålmodighet blir hesten smidig og kan lære det utroligste.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  18:18:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Husk å ALDRI trene triks uten å varme opp hesten først!
Therese
Gå til toppen av siden

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  23:51:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Min ene hest kan enkle triks, sånn som å vinke, si nei og smile på kommando. Jobber med å lære han å si ja og å knele. Selvfølgelig sier han ikke nei å sånn men har lært han å riste på hodet for å si nei. Nå jobbes d for fullt me å si ja
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  01:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan jo kjøpe deg boken"gi hesten nye utfordringer".
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

LadyOgCashel

Skrevet - 12/06/2006 :  17:49:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLadyOgCashel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLadyOgCashel  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
du kan jo kjøpe deg boken"gi hesten nye utfordringer".

Opprinnelig postet av nutte

den boka har jeg=) anbefales på det varmeste!
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  22:43:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, har den boka jeg også men har faktisk aldri brukt noen av triksa. har ikke lest så mye i den heller, men den er sikkert bra;) hehe
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

*sofie&lavageitene

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  01:15:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*sofie&lavageitene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*sofie&lavageitene  Svar med kopi av melding
jeg liker ikke den boken jeg, men det kan dere lese mer om på den linken over Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  03:10:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
For en god del år siden var jeg så "dum" å lære to hester å "gi labb".

Å lære dem det gikk veldig fort - men da jeg skjønte at dette var både dumt OG farlig - tok det laaaang tid før jeg klarte å lære dem AV med det igjen.

Man bør derfor nøye vurdere hvor lurt det er å lære hestene "triks", utenom det å lære dem å bli gode hester i fornuftig bruk.

Har en liten hund på 5 kg, som har lært å "give me 5", dvs. slenge den ene forlabben inntil din utstrakte hånd.

For å si det sånn: Ville ALDRI lært en hest å gjøre det samme!!

Hvis hesten din kan "alt" den burde som en god ridehest, kan du jo tenke på å gi den noen ekstra kunnskaper. Men ellers ville jeg ikke lære hesten min noen unyttige triks i det hele tatt.

Tenker da på hvor DUMT det var å lære hestene å "gi labb", for de gjorde det hele tiden, og var til fare og ubehag for ryttere som skulle ri dem. Gjett om jeg fikk en jobb med å få dem til å slutte, for hester "glemmer aldri" - dessverre!

Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 19/06/2006 :  19:20:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere, jeg lurte på her om noen av dere kanskje kunne dele med meg hvordan dere har lært hestene deres tølgende triks -

Spansk steg
Steile
Ligge
Knele

Hvor lang tid brukte dere? Hvordan gikk dere frem? hvilken effekt hadde det på hestene deres? Tror hoppa mi ville hatt mye moro med å kunne lært dette med å knele i alle fall.. I første omgang da, å se hvordan det går :) Noen som har noen andre triks og vil fortelle fremgangen så hadde det også vært flott.. Kanskje dette med hvordan dere lærer hestene å si nei og ja, med å riste på hodene :p Det hadde vært litt artig å prøvd!! Håper på svar : )
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  20:56:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke lær hesten din å steile "for gøy"..
Hva vil du bruke det til ...Islandshesten??
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 19/06/2006 :  21:39:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
HVIS jeg skulle lært hene til å steile, noe jeg tror muligens vil bli det siste av triksene om dette går fremover, så skulle det være for å styre båndet mellom oss blandt annent. Hun liker å lære nye ting, og hvis jeg kunne kontolert steilingen, ville vi kanskje kunne prøve oss som amatør-opptredener.! Ikke missforstå når jeg sier at det ville vært "gøy" å fått til slike ting under klare komandoer. :p

Men jeg er fult klar over hvilke ødelegelser det kan gjøre, og når jeg evt til slut lærer henne det.. Noe som ikke er sikkert, men om, så vil jeg ha med meg ei voksen dame i stallen til å hjelpe meg. Hvis det er dette du er bekymret for!! Men er nok først å fremst slike enklere oppgaver som var tankegangen her... Steilingen blir det ikke noeav før hun er blitt litt eldre, tror det er lurt..

Høres dette klokt ut?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.