hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - La hest få være hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 La hest få være hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  13:52:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Kansje jeg diller og daller, vasker hesten min max 1 g i året, spyler bein og slikt da og blir hysterisk om jeg ser et sår på beinet, men med god grunn på Garsy`S gamle dager så kan hun få lymfangitt pga et bittelite sår, og da mener jeg digert kubein på 3 dager, har masse sår over hele kroppen etter jeg byttet stall og gamla vil helst være leder i flokken men blir tuktet av den egentlige lederen, driter i såra, renste såra med en gang hun fikk dom og smører på salve hver gang jeg er i stallen, hun går nå uke 24/7, her ikke ly på jordet der hestene går, så jeg er litt hønemor opg tenker stakkar hesten min som står ute i regnet. Men hun tåler det sikkert.

Kan stå å strigle henne lenge, og bare kose, legge meg ned på beitet da kommer hun opp til meg og har hun en god dag kan hun stå ved siden av meg og slappe av og børste fluer av oss begge, blåse i håret mitt og jeg stryker henne på beina, eneste plassen jeg rekker opp om jeg ligger/sitter, kan godt bare bruke en dag i stallen, ri stirgle og slippe hesten tilbake på jordet og beundre hestene i timesvis, har nå kjøpt bandasje plater med magnet for å minske fylling i beina, å synes ikke det er særlig dulette.

Har vel bare hest for at det er hobbyen min, hadde ikke klart meg uten hesten, Garsy får vite alt og er hun i gådt humør trøster hun som ingen andre kan trøste... Er den som bruker regn dekken på høsten/våren når det er kaldt, kansje sommeren om dcet er max gjørmette, men står heller å børster vekk størknet møkk... kansje jeg er dilette... ikke veit jeg...

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 23/06/2006 :  14:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han ble vel oppgitt.

Men som sagt han er ikke den eneste som sier det.

Synes bare synd på hesten jeg.

Redigert av - linki den 23/06/2006 14:00:47 Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  14:05:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud, er det dilling å smøre sår/rifter? Jeg syns det er bedre å ordne de når de er små, og ungå at det blir infeksjoner ol. i det...
Syns heller ikke det er dulling og la hesten stå med fluevifte/maske...Skal hesten heller få rennene øyne ol. da?

Ellers så pusser jeg hesten godt hver dag, hun står med dekken når det regner(nå om sommern ja) og får komme inn hvis det bøtter ned. Skjønner ikke vitsen med å la hesten stå ute på beite i regnet når de henger ved gjerdet og hyler. Ellers vasker jeg henne før stevner og napper/klipper man osv...

Kanskje hesten min blir litt dullet med, men hun får være hest, stå ute hele dagen(8.00-20.00) sammen med andre hester.

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53

Redigert av - MagicHoneyEye den 23/06/2006 14:06:24 Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  14:09:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Er vel sånn midt på treet:P Men jeg er jo bare hos ponnin 2-3 dager i uka, siden jeg har hun på halvfôr. Koser og steller en del med henne de dagene, men de andre dagene pleier hun bare å stå uten at noen holder så alt for mye på med henne.
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  14:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes innimellom at mange hesteeiere ikke lar hesten være hest.. Da mener jeg at den må tas inn med en gang det regner, gir mye kraftfor fordi den er tynn (logisk), ikke lar hesten stå med andre hester fordi den kan skade seg, har heller hesten inne på boks enn å ha den ute på beite/paddock fordi det ser ut som den kjeder seg ute og trives bedre i boksen. 4 dekken på vintern eller dekken på inne i stallen på sommern (om natta) og bandasjer på ute/inne/hele tiden

Man legger menneskelige følelser på hesten, rettere sagt menneskeliggjør den.

Men så er det jo noen som er stikk motsatt: ikke sko (oj, nå får jeg sikkert mye pes) uansett hvordan hesten går uten sko, børster den såvidt, rir den nesten ikke (heheheh) fordi det ikke er naturlig for hesten å bli ridd på. Satt litt på spissen.

Greia tror jeg er å finne en "middelvei".

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  16:33:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Jeg er vel midt på treet jeg og. Mange syns jeg diller veldig da. Men siden Jivi har kronisk forfangenhet, så liker jeg å være forsiktig.

Der andre kanskje pleier å galoppere i full fart, kan jeg skritte, får hun ett sår er jeg kjapp med å rense det, steller godt med henne, spyler henne om hun er svett, av og til med sjampo, ordner manen, steller med beina OSV.. Sjekker beina før hun går ut og når hun kommer inn, men pleier ikke ri med dekken, bandasjer, belegg osv. Men om noen gjør det syns jeg ikke det er dilling, det er jo for å ta vare på hesten sine bein.

Jeg rir med dekken om vinteren hvis det er veldig kaldt og vi bare skal ta det rolig. Noen syns nok dette er dilling, men det er nå bare sånn det er. Jeg elsker hesten og vil ikke at hun skal bli syk pga ett sår eller noe i den dur.

http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  17:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg hører -å la hesten være hest, tenker jeg på mye utegang med andre hester, rulle seg, klø manke med bestevennen og kanskje krangle litt med en uvenn. Er det dette man tenker på, så får min hest absolutt lov å være hest! Men ja, jeg kan også putte på dekkener ol, men det går ikke utover friheten hennes eller noe.

Samme med hunder, der lar jeg hundene min være hund så langt det lar seg gjøre. Den ene er snill og grei, og dilter etter meg over alt. Den går løs i stallen 5-6 timer hver dag, og får leke, kose, sove osv når den føler for det. Den andre er litt mer hissig på hannhunder, så den må ha på band store deler av tiden. Men føler den er hund likevel. Men for å si det; jeg har kjøpt regndekken til den som alltid er med, så om vi er ute i regnvær, så hender det at jeg tar det på han

Samme med kattene mine (har to der også). De får være ute om de vil, da mjauer de på døren, eller de kan være inne om de vil det.

Litt utenom tema her, men jeg synes det er viktig å tenke på at det er levende vesener vi har med å gjøre, og liker ikke tanken på hester som alltid står på boks/paddock, hunder som står i band hele dagen eller katter som ikke får være ute.

Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  17:57:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Okei, jeg gir meg..
Jeg sa at jeg lar hesten min være hest..
Men etter at jeg ser deres inlegg har jeg funnet ut at min hest faktisk er minst hest av alle..
Jeg lar han ikke stå i timesvis ute i regnet, selvom han har regnteppe på,
for han liker ikke selv å stå med rumpen til regnet å fryse..
Jeg lar han ALDRI stå med svette merker over natten..
Jeg gir han masse dilldall og urter og slikt i foret..
Ser jeg hesten er litt forkjølet løper jeg i helsekost butikken..
Han står med dekken om nettene..
Blir grundig børstet hver dag, så han til enhver tid skinner:)
Han får masse vis med flott avvisende spray før han få komme på beite..
Alle sår blir renset NØYE..
Hver minste lille hevelse på beina blir tatt meget alvorlig..
Osv.. Jeg kunne fortsatt i evigheter..
På denne måten sier mange at jeg pakker hesten min inn, og ikke lar den få være hest..
Men han er da nok hest?
Han løper å ruller seg i gjørmen, han ruller seg i sponen, han leker med de andre hestene,
han får også smake steken når han leker, så han kommer ofte inn med sår,
men jeg lar han stå ute selvom, for å si det slik!
Grunnen til at han får tilskudd i foret er for å holde alt i den lille kroppen hans ved like,
ettersom han er et toppidretts individ på høyt nivå, er det ikke nok å bare gi han høy som magafyll..

Men nå synes jeg at jeg har skrevet mer enn nok..
Men poenget mitt er at hesten min betyr alt for meg,
så han blir avogtil behandlet som om han skulle være min porselens dukke..
Men jeg glemmer aldri at han er hest, så det får han være,
men ikke for enhver pris for å si det slik:)
Og jeg ser jo at han trives med slik han har det, så hvorfor ikke? :)
Har hesten det bra, har jeg det bra..
Og hesten min HAr det bra, det ser du på han;)

*bla bla bla*

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  18:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer nesten litt på om trådstarter vureder dilling som og bruke tid og innstas for å lese og forstå seg på hestene og iverksette tiltak for og forbedre dens tilværelse? Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  19:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lurer nesten litt på om trådstarter vureder dilling som og bruke tid og innstas for å lese og forstå seg på hestene og iverksette tiltak for og forbedre dens tilværelse?

Opprinnelig postet av kari anne

Neida...:) jeg er som alltid bare nyskjerrig og litt rampete, liker å starte diskusjoner!

Jeg er nok selv den største dill dall jenta på stallen hihi...

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  22:02:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra emne dette, slik som engasjerer! Vært alt for rolig her lenge nå (-:
Dessuten er det jo artig å høre hvordan folk holder hest da, i alle fall synes jeg det... Mange forskjellige hestehold og det er jo spennende å lese om.
Noen diller mer enn andre men hva så?
Kunne ikke falt meg inn å ta inn hestene fordi det regner, men så har heller aldri hestene mine stått ved porten og hylt, hadde de det hadde jeg helt sikkert satt de inn!
Sikkert fordi de har så stor og variert uteplass at de heller vil være ute.

CHALLE OG MILLE; viser jo klart at hun ikke har peiling på barfothold om hun tror det er mindre jobb enn med sko (-;
Det finnes vel ikke værre latmannsjobb enn å skrape ut av en skodd hov og sette den ned, ferdig med det. Barfot derimot er VIRKELIG mye jobb og dill.... (som du sier, satt på spissen)

Alle gjør forskjellig og det er vel i og for seg helt greit i og med at det blandt hestene finnes like mange personligheter som blandt eierne? (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 23/06/2006 :  22:20:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Min får stå ute i regnet om det ikke er kaldt og vind i tillegg. Teppe er ikke særlig aktuelt med mindre det er midtvinters- for da ødelegger han dem bare...

Av og til får han stå et døgn (når han har fri, altså) og da får han gå med den grusen han rulla seg i i går... Gidder ikke børste når møkka er tørr og hesten er uten sår, og den ikke skal brukes. HAn rulla seg vel fordi det var deilig å ha den møkka der litt!

Og når han har fått kveldsmat, da er det fred å få. Jeg er av den oppfatning at hestens boks er dens fristed, og der skal vi ikke mase på den.

Vi hadde to hester på stallen som eierene skulle stelle selv, og det var de eneste to - av femten- som var sure og la på ørene når du nærmet deg boksene deres. Eierene maste på hestene hele tida. Inn for ei lita regnskur, skift dekken, ut igjen. Ut i luftegården og ta dekkenet av når regnskur over. Ta ut hesten og "kosebørste" den selv om den er gullende ren fra før- midt i kveldsmatspisinga for hestene selvfølgelig. Alle andre hester spiser, og disse må "mases" på.

Jeg tror disse hadde vært mindre sure om de hadde fått være mer "hest" i alle fall!
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  22:59:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Hesten min er ikke sur selvom jeg duller med han, snarere tvert imot..
Han er glad noen viser at en bryr seg om han:)

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  23:04:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri forstått hvorfor folk ikke kan ha et dekken som dekker alle behov om vinteren. Jeg bekymrer meg ikke for Horgen om det er dritt vær, han har nemelig på seg sitt vanntette puste dekken.... Og dette står han med på boksen også (står i uteboks)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  23:07:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Heldigvis er det valgfritt.. Dekken - eller ikke dekken..
Jeg sier dekken, og hesten min sier ja, takk;)

www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.