hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - La hest få være hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 La hest få være hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  01:14:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om jeg legger inn på rette sted nå men...

Glemmer vi noen ganger å la hest få lov til å være hest? Diller å daller vi for mye? Og leser signalene hesten gir oss for dårlig?

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  02:13:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Mange gjør det, og lar hesten være porselens dukkene dems..
Mens jeg lar hesten min være hest, iallefalll når det passer seg slik;)

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  08:25:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg er midt på treet. Liker å dulle litt med hesten, men prøver å ikke overdrive da. Hehe...
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  11:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Norm Rigel: Hva slags dill og dall er det du sikter til?

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 23/06/2006 :  11:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner ei jente som duller og daler med hesten sin hele tiden. Bor vel i stallen. Hun behandler den som porselen. Denne hesten ble syk etter at hun kjøpte den. Jeg snakka med dyrlegen en dag, han er ganske sikker på at hesten hadde vært frisk med en annen eier. Gå til toppen av siden

iris22

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  12:04:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest får nå ialle fall lov til å være hest,men har vært borti mange tilfeller hvor det er mye dulling med hesten(e).
Litt her og litt der... Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  12:15:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kjenner ei jente som duller og daler med hesten sin hele tiden. Bor vel i stallen. Hun behandler den som porselen. Denne hesten ble syk etter at hun kjøpte den. Jeg snakka med dyrlegen en dag, han er ganske sikker på at hesten hadde vært frisk med en annen eier.

Opprinnelig postet av linki

Jeg skjønte ikke helt poenget med at den blei syk etter hun kjøpte den, og at den hadde vært frisk med en annen eier? Dette kan vel skje omtrent hvem som helst? Skjedde med meg f.eks. Vil det si at jeg behandler hesten feil av den grunn? Hester kan bli syke, uansett hvor mange forhåndsregler vi tar.

Så til tema. Å svare på om vi diller og daller for mye er veldig vanskelig da vi har forskjellig definisjoner på dilling og dalling. Noe sier meg at dette blir en dekken/ikke dekken, senebelegg/ikke senebelegg, bittløst hodelag/hodelag med bitt, bomløs sal/sal med bom osv. osv. debatt. Noen mener at å sette på en hest dekken er dilling, andre ikke. Så det er et veldig vanskelig spørsmål du stiller Norm Rigel, og kommer sikkert til å få en grei debatt på det

Edit for å legge til: For ikke å snakke om hvor mange timer ute, og hvaslags utemuligheter.

Redigert av - Ragnhild E den 23/06/2006 12:16:53 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  12:25:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes dette uttrykket er litt udefinert. Jeg opplever at mange sier "la hest få være hest" og samtidig mener at hestene skal gå barfot, på løsdrift, måtte klare seg selv, i flokk osv, og det er sikkert fine tanker det, men..

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg har hest for min egen skyld. Om jeg ikke hadde hatt Sharmis hadde hun bodd et annet sted, og sannsynligvis hatt det likegodt. Jeg er ingen "reddende engel" for hesten min, selv om hun var gjennom litt av hver før hun kom til meg. Jeg har hest av rent egoistiske grunner, fordi det gir meg noe.
Heldigvis er min egoisme konstruert slik at jeg har det best når hesten min har det best.

Men jeg diller en del med henne. I går brukte jeg flere timer bare på å børste henne, fordi jeg synes det er koselig og hun blir så pen, jeg nyter synet av en ny- og velstriglet hest. Jeg vet hun liker det også, selv om hun nok driter i hvordan hun ser ut. Sannsynligvis er det kontakten med meg hun liker, og det å bli stellet med.

Hun er hest, og får oppføre seg som en også. Jeg er ikke av dem som blir hysteriske fordi hesten min løper på beitet (da kan den tross alt få sår eller andre skader), og innimellom ser det ut til at Sharmis er den eneste hesten på stallen som tåler regnvann og søle.
Mange ville nok sagt at når alle andre tar på dekken i 15varmegrader og duskregn, er dette ikke å la hest være hest. Jeg ser ikke problemet med det, for jeg tror ikke hestene opplever det som negativt å gå med et tynt regndekken, selv om jeg ser at min hest trives bedre uten. Men de andre får jo ikke lov å løpe på beitet heller, så om de får litt forhindret bevegelsesfrihet, har det lite å si.

Poenget mitt er (innpakket i masse pjatt) er at det er forskjellige måter å ha hest på og ingen har hest for å være barmhjertige. Så lenge hesteholdet vårt ikke skader hestene, oss selv eller andre mennesker og dyr er det i grunnen irrelevant hvordan vi har hesten.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  12:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Opal

Jeg sikter til å smøre på salve for et lite rift, ta hesten inn for en liten regn dråpe, tilføre uendelig med tilskudd i foret, vaske hesten ofte, etc etc.......

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  12:33:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
bra skrevet lino...:)
-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 23/06/2006 :  12:33:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:Jeg kjenner ei jente som duller og daler med hesten sin hele tiden. Bor vel i stallen. Hun behandler den som porselen. Denne hesten ble syk etter at hun kjøpte den. Jeg snakka med dyrlegen en dag, han er ganske sikker på at hesten hadde vært frisk med en annen eier.

Opprinnelig postet av linki

Jeg skjønte ikke helt poenget med at den blei syk etter hun kjøpte den, og at den hadde vært frisk med en annen eier? Dette kan vel skje omtrent hvem som helst? Skjedde med meg f.eks. Vil det si at jeg behandler hesten feil av den grunn? Hester kan bli syke, uansett hvor mange forhåndsregler vi tar.

Så til tema. Å svare på om vi diller og daller for mye er veldig vanskelig da vi har forskjellig definisjoner på dilling og dalling. Noe sier meg at dette blir en dekken/ikke dekken, senebelegg/ikke senebelegg, bittløst hodelag/hodelag med bitt, bomløs sal/sal med bom osv. osv. debatt. Noen mener at å sette på en hest dekken er dilling, andre ikke. Så det er et veldig vanskelig spørsmål du stiller Norm Rigel, og kommer sikkert til å få en grei debatt på det

Edit for å legge til: For ikke å snakke om hvor mange timer ute, og hvaslags utemuligheter.
--------------------------------------------------------------------------------
Redigert av - Ragnhild E den 23/06/2006 12:16:53

Denne hesten får ikke lov til å være hest.
Hun bor i stallen med den skulle man tro.

Virker som den mistrives, fikk bare en kommentar av dyrlegen at hesten hadde vært frisk med en annen eier.

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/06/2006 :  12:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Linki: Uproff veterinær som uttaler seg negativt til deg om andres hestehold...

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  13:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er vel slett ikke hysterisk tror jeg, i alle fall ikke ang. dekken og slikt. Derimot har jeg en tendens til å bruke en del penger på tilskudd da jeg har en noe "skrantende" hest, ekstraver som har hatt masse krysslammelse. Hun har utrolig dårlige bein, klikker og knepper hele tiden.
Har nå bestil urter for å bygge brusk, sener, ledd og leddvæske. Om det virker? Har ikke peiling men jeg prøver av den egoistiske grunn at jeg vil hun skal fungere som ridehest.
Hun springer seg i senk på beitet, klarer ikke å stoppe i svingene når det er glatt og datt i går på rumpa igjen... og halter litt i dag. Det er 2 gangen, men ikke svarten om jeg setter henne inn! Dette får hun prøve å forstå....
Islandshoppa mi snubla med jentungen på asfalten (av alle ting!) i går og skava alt skinnet av begge fremknærne... uff... Tror jentungen syntes det var værst, i alle fall leide hun henne en tur etterpå for å myke opp/sjekke at alt var i orden. Hun haltet ikke så jeg bare spraya på blåspray og slapp henne ut.
Hadde aldri vurdert å bandasjere og sette henne inn, DA hadde hun ikke blitt bra, hun HATER å stå inne.
Varmblodsen kan jeg finne på å legge på et regndekken om det er vått og kaldt pga ryggen hennes, dvs vinter ikke nå.

Ellers liker jeg veldig godt å børste de, kose med de, legger meg på beitet og leser et bla... De har masse selskap i hverandre, de gjør opp seg i mellom på beitet, styrer dagen sin selv, jeg har mine faste rutiner og de sine.
Jeg trener 2*2 hester i 2 økter formiddag og kveld. Er begrenset hvor mye dill man rekker he he..

Nå regner det lausunger ute, de står ute på beitet, burde vært tatt inn? Hm... nei, skal til byen og kose meg, bor på øy må ta ferje en time inn til fastlandet så kjøre 6 mil, dette var min shoppingdag (en av de sjeldne) og de skal få stå ute, gidder ikke ha dårlig samvittighet en gang (-;

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  13:04:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg syntes innlegget til Lino beskriver meg mye,og mitt hestehold, så jeg skriver under på hennes innlegg. Var mye av det jeg hadde tenkt og skrive selv her inne ja.

Jeg vasker hesten min ofte (vasker i den forstand at jeg spyler ham ofte etter trening, ikke vaske som med shampoo o.l.) siden jeg ikke kan fordra og la ham gå med tørket svette (æsj..), jeg tilsetter det han trenger i fòret så langt jeg kan. Jeg overdriver ikke med masse "stæsj" men holder meg til hva som er relevant.
For noen er dette dilling (ta f.eks. min mann og vår gode kamerat som driver stutteri, de bare rister på hodet og flirer ), men for meg er det min form for takk til hesten min som yter så mye som han gjør for og glede meg som leder i den lille flokken vår.
Hvertfall slik jeg ser på det

Jeg bruker også ofte bandasjer osv, men for og forebygge og forhindre skader på hesten min. Jeg vet ikke om det går under det du mener er dill, men for noen er det jo nettopp det det er. For meg er det ikke.
Vi er så forskjellige at det vil alltid være noen som jeg diller mens andre mener det motsatte.

Og ja, uprofft av veterinæren og uttale seg på den måten så lenge ikke eier er tilstede..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  13:22:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Opal

Jeg sikter til å smøre på salve for et lite rift,

Opprinnelig postet av Norm Rigel

Jeg smører salve på alle sår/rifter hun får. Hesten oppholder seg tross alt i et (for oss mennesker) utrolig uhygienisk miljø, og jeg har sett og hørt om mange hester som har fått store skader av små rift fordi de ikke er blitt renset ordentlig.
Jeg renser da mine egne sår også, om jeg kutter meg på kniven eller får et lite rift i stallen, det er ikke så nøye, jeg renser det uansett.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/06/2006 :  13:51:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene mine, får være hester. Alt går veldig naturlig for seg, ikke noe ekstra dill dall. Ingen grime, ingen bandasjer, akkurat nå inget kraftfòr, står ute 24/7, minimalt med børsting og ikke noe dilldall som fluespray, idiotisk fluepannebånd, belegg, dekken osvosv.

Bruker sal og hodelag da, men ellers heter det følg ledern.

Renser sår, om jeg ser det trengs.
Om jeg skulle drevet å rense mine sår, så hadde jeg ikke gjort annet. jeg har rættle arbeidshender. Og de skal være sårete. Ikke noe by-pike opplegg gid-jeg-brak-en-nail her altså.

Redigert av - Bustetrollet den 23/06/2006 13:54:47 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.18 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.