hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Korrekt antrukket
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Korrekt antrukket
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  21:19:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skjønner godt at det er dyrt å kjøpe konkurranseutstyr for f.eks. skoleryttere som nesten aldri starter. Men du kan være litt på utkikk, kanskje du kommer over noe på salg eller noe som selges billig fordi det er brukt. Stevneutstyr klarer de færreste å slite veldig mye på, så om man skal invistere i noe brukt, er dette noe det er akutelt å gjøre det på.

Opprinnelig postet av spoff

En ting med dette er jo at de fleste skoleryttere er unge mennesker/barn, og om de da starter to stevner i året - vokser de ut av klærne før de har rukket å starte omtrent.

Stevneklær er dyrt, og som jeg sa i sted, om man krever stevneklær på ethvert stevne uansett om det er kun for rideskole-elevene, hever man terskelen for hvem som får være med. Jeg synes ikke riding bør være en sport for kun folk med rike foreldre.
Derimot, når man har kommet dit at man starter stevner utenfor rideskolen, og med egen hest, da bør man kunne forvente mer av antrekket også.

Opprinnelig postet av lino

Men Lino det var vel ikke poenget heller?
Man kan vel være ren og pen uten å ha ridejakke, kalvekryss og lærstøvler? Jeg ser i alle fall forskjell når folk har lagt litt flid i hesten og utstyret!
Jeg jobber så mye med ungdom, å si at de ikke har råd til et hårstrekk, en mørk genser, hive shabraken i vaskemaskinen, shamponere hesten/børste den ren DET er i alle fall tull. Man trenger ikke være kledt for Grand Prix men det er jo kjekt å lage en litt formell stemning?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/06/2006 :  21:33:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Her i nord er folk faktisk flinke til å gjøre sitt beste med å se bra ut på stevnene. Spesielt i dressur er det jo viktig. Tror nok du kan miste litt på å se ut som et takras, ri en hest med flis i halen osv.
En trener vi hadde på besøk sa at hun faktisk "lar seg lure" av en ekvipasje som har gjort ekstra flid. Helhetsinntrykket blir ofte litt bedre.

En annen ting hun nevnte er at det ikke alltid er det beste å bruke sjabrak. Noen hester kan se mer harmoniske ut i kroppen om man setter på en voilock. Bare et lite tips fra henne via meg til dere:)

Man ser jo på folk som starter om de har forstått at de skal vise litt respekt for dommeren eller ikke. Jeg mener iallefall at man ikke viser respekt for dommeren og andre deltagere hvis man kommer med skitten bukse og en hest som er tatt rett fra gjørma i paddocken...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  21:38:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Carambee;

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  22:37:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men Lino det var vel ikke poenget heller?
Man kan vel være ren og pen uten å ha ridejakke, kalvekryss og lærstøvler? Jeg ser i alle fall forskjell når folk har lagt litt flid i hesten og utstyret!
Jeg jobber så mye med ungdom, å si at de ikke har råd til et hårstrekk, en mørk genser, hive shabraken i vaskemaskinen, shamponere hesten/børste den ren DET er i alle fall tull. Man trenger ikke være kledt for Grand Prix men det er jo kjekt å lage en litt formell stemning?

Opprinnelig postet av Harneshaug

Jeg aner ikke, jeg har bare startet klubbstevne som liten og da hadde jeg på meg det samme som på ridetimer. Mine foreldre hadde i alle fall ikke råd til at jeg skulle ha mer enn nødvendig av rideutstyr, og sånn sett er jeg heldig som i det hele tatt fikk ri.
En annen ting er at på disse stevnene var det ikke jeg som salet opp eller børstet hesten, fordi den gikk klasser før min. Sånn er det på rideskolestevner mange steder.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  22:47:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Angående dressurbekledningen: Hvor høyt må man før det blir forventet at man stiller i snippkjole og andre finurlige antrekk?
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  23:01:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Starter alltid med hvit ridebukse, hvit sjabrak og lærridestøvler + nyvaska benbeskyttere...Hva jeg har på overkroppen avhenger litt på type stevne...

Har i det siste begyne å flette hesten også, de første gangene fordi jeg ble tvunget av trener, mn nå gjør jeg det fordi det er fint.

Syns det er viktlig å stase seg litt opp til stevne. Uansett om det klubb eller landstevne ;)

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  23:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Angående dressurbekledningen: Hvor høyt må man før det blir forventet at man stiller i snippkjole og andre finurlige antrekk?

Opprinnelig postet av Ullsokken

Hatt bør man hvertfall ri med fra MB, og frakk fra MA/St. George. Det er hvertfall det man oftest ser.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Olin&Bella

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  23:28:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
selv om jeg starter bare klubbstevner til nå har jeg pussa ridestøvler, hvit ridebukse, hvit skjorte og svart ridejakke. hesten har på hvit sjabrak, men manen har jeg løs fordi jeg synes det passer best til hesten min. den er nappet fin og er gredd.
jeg har kort hår så det gjør jeg ikke så mye med..

nå har jeg dette utstyret fordi jeg har ønsket meg det til jul/bursdag, men før jeg hadde det brukte jeg lyse ridebukser og en svart genser utenpå en hvis skjorte.
det tar èn ingenting å vaske noen klær og pusse over litt utstyr kvelden før, klubbstevner er vel "utdanningsklasser" eller hva det heter for å forberede seg til større stevner. jeg synes det er viktig å komme inn i rutiner med alle forberedleser etc. også!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  03:55:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Houfff!
Har altså et "dillemma":
Skal vise min gamle nl-hest i oppvisning på Seljord'n i høst, og har fått høre at hvit ridebukse hører med til utstyret.

Hadde en slik, som jeg brukte på 70-tallet, men som nå har "krympet" utrolig mye....

Min nåværende ridebukse er en lys grå, med helskinn, som jeg kjøpte i 1986 - og som jeg fremdeles klarer å skviiiiise meg inn i....

Ville jo bli litt "dumt" hvis knappen ryker.....

Har enda et par måneder å "fundere" på dette.....

"Kvit eller ikke kvit - that's the question......"
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  08:56:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis det er et problem at man burde kunne ri med chaps, men likevel ikke har råd til skikkelig utstyr. Man har jo chaps, et par ridestøvler av billigste type er som oftest mye billigere enn chaps. Hvorfor ikke kjøpe ridestøvler til hverdags også? Det kan være lurt å tenke litt for kombinasjon om man tenker å starte, men ikke har råd til både pose og sekk. Alternativt er støvelskaft også lov i dressur, og de er ikke så ulike å ri med som chaps. Men koster gjerne litt mer om du sammenlikner absolutt billigste sort chaps, med absolutt billigste sort støvelskaft.

Det er lov å ri i mørk ridebukse, selv om det anbefales og i høyere klasser kreves at ridebuksa er lys.

Jeg ser ikke helt problemet.. Mitt første rideantrekk var et par plastic-fantastic-ridestøvler av beste PVC-materiale, en svart nylon ridebukse og en sikkerhetshjelm med ører (jeg hadde faktisk avansert med fløyelstrekk). Jeg tror det er ganske standard, og det er et helt ok antrekk å ri med på et stevne. Sammensatt med en pen genser som de fleste har noen av, selv om du er rideskolerytter. Hadde også et par ridevanter av typen one size magic vanter, sånne strikkede med nupper på. Hadde alt dette utstyret fremdeles passet meg hadde faktisk dette vært helt greit å ri med den dag i dag. Etter reglementet er dette fullt ut godkjent antrekk å starte opptil LA på D-stevne med. Innen man er på det nivået er man gjerne såpass aktiv at man har tatt seg råd til å utvide rideantrekk-kolleksjonen sin litt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 23/06/2006 :  09:02:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
I vår klubb, var det også vanlig på klubbstevner at man kom i det man hadde av klær, det være seg grønne, brune eller blå bukser og mørk klubb genser....så jo helt for jæ....ut, men nå har dette endret seg til det bedre de to siste årene. Nå stiller nesten alle i riktig antrekk. Hvit bukse, ridejakk, ridestøvler. Hestene har hvit sjabrakk eller voilock og mange fletter manenen og hale. Vi har nå mange i klubben som satser skikkelig og det er derfor bra å se at de også da stiller i riktig antrekk selv på klubbstevner.

Som leder i klubben og som en av de som er i stevne komiteen er det flott å se at folk legger vilja til for å se pene ut på stevne. Skikkelig morro å se at en liten klubb som vår også kan vise at vi ikke bare er "fra landet" og derfor kler oss slik vi vil, men faktisk stiller i full antrekk......Så stå på folkens og kle dere riktig og gjør stas på både klubbens ære og deres egen!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  11:42:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Vi har jo hatt disse "team trøbbel" folkene i rideklubben.. og andre store ryttere som sigrid rui..

jeg sa som sagt ikke at man ikke skulle ri i det man har (for ente gang) men alle har vel en svart genser?? man kan i det minste prøve.... og ridestøvler har jeg også sett er billigere en chaps..

T. boysen: jeg skal passe på og dukke for sprettende knapper men dette hadde jeg på dyrskuen da jeg viste hingsten min (kom heller ikke inn i buksene)

jeg var i allfall ren.. (har aldri stilt ut hest før)

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  12:41:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er lov å ri i mørk ridebukse, selv om det anbefales og i høyere klasser kreves at ridebuksa er lys.

Opprinnelig postet av spoff

Jeg visste ikke at dette var lov, men om det er det er det jo ikke noe problem!

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Chenok

» VIP

Skrevet - 23/07/2006 :  22:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
spoff:
hehe, jeg tror vi har sett ganske lik ut på våre første ridetimer :D jeg hadde nøyaktig samme antrekk som deg (bortsett fra at min hjelm var uten trekk)! etterhvert sparte jeg sammen penger til en rød verktøyskasse med røde børster oppi og en svart pisk (tror en pisk kostet 39kr) hehehe! syklet til rideskolen i fult utstyr: hjelmen på hodet, ridestøver på, pisken på styret og verktøyskassen på bagasjebrettet :D

nå rir jeg alltid i stevneantrekk når det er stevner... også på klubbstevner... rett og slett fordi jeg likevel har kjøpt det. men dersom ingen andre hadde ridd i hvit bukse og mørk jakke så hadde jeg i allefall droppet jakken!! (liker ikke å ri med ridejakke så når det er så varmt at man får ri uten så blir jeg superglad!!)

enig med lino i at rideskoleryttere på internestevner bør kunne ri i hverdags rideklær. vil understreke at man uansett skal være REN!

Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  22:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
jeg har akkurat kjøpt meg hest i norge og har tenkt og starte litt til høsten for morroskyld.. men siden jeg akkurat har kjøpt meg hest så har jeg ikke råd til stevneutstyr jeg har lyst og starte LD og LC for og sjekke hvordan han er på stevner synes dere jeg burde skrape nok penger til og kjøpe meg stevneutstyr??
en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.