hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trave på hard underlag
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trave på hard underlag
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

margit

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:16:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Mange her sier at traving på hardt underlag styrker senene, men jeg har hørt omvendt. Jeg har hørt at det styrker selve benet, fordi støtene gjør at benet 'beskytter' seg, og blir tettere, slik som når et brudd gror. Har også hørt at noen travtrenere traver i høyt tempo på asfalt fordi det styrker bena, men at det det styrker bena ikke veier opp for den skaden det gjør på senene... Jeg vet ikke sikkert, noen andre som har hørt det samme?
Sjefen min sa også engang at mange som trener hester opp til terrengritt, bruker en del tid på å bare skritte dem i raskt tempo på asfalt, for å styrke benstrukturen.
Jeg vil tro at i en rolig gangart men i høyt tempo over tid så har det en viss virkning på bena, mens det ikke er intenst nok til at senene tar skade av det.
Jeg vil også tro at hestebena utsettes for mer støt med jernsko enn uten? Siden skoen ikke gir etter og sender et mye kraftigere støt oppover i foten?

I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:41:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
å trave fort på asfalt ville nok ikke jeg anbefalt,da dette er den hardeste,mest belastende gangen for hesten.pluss kjansen for å skli.å ja,godt trav styrker hele beinet,å ikke bare senene.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  19:51:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I filmer fra gamle dager ser man ofte kjørehester, ofte i spann, og med svære vogner, som "fiser" gjenom steindekte gater så gnistene fyker. Tydeligvis hester MED sko.

Noen kjørehest-kyndige her som kan si noe om dette?

Jeg bare spør, for jeg har vært av den formening at trav - og av og til galopp - KAN gjøres på hardt underlag - men ikke for mye - og slett ikke langt. Og da med SKODDE hester.

Det er et faktum at man lærer om hest så lenge man lever, og selv over 30 år med hest, så vet jeg lite om dette. Men lærer gjerne....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Noen her som har vert i Polen?
Der bor hestene i byen og traver rundt med store vogner på slep hele dagene, på steinheller!
Ok, sikkert mange land de gjør det i, men har ikke sett noen andre plasser der de bruker noen svære metallklumper under skoa.. Noen som vet hva dette er?
Så ikke bra ut..

http://www.photographycorner.co.uk/Krakow/krakow17.jpg

Redigert av - Sassy69 den 07/07/2006 20:01:08 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 09/07/2006 :  00:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett kjørehester i Ungarn med gummiduppditter festet til beina. Disse trakk vogn på brosteinsbelagte gater så gummien var vel der for å beskytte hestebeina på et vis. Men jern under .....

Belastningen på hestebeina er hardere i galopp enn i trav. I galopp har hesten all vekt på et bein før svevemomentet mens den i trav alltid har to bein i bakken.

Unngår personlig å trave (eller galoppere for den saks skyld) på hardt underlag.
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2006 :  00:50:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Jeg traver og galopperer en del på ridesporet når jeg rir på tur, men ikke så mye på asfalten.. Rett og slett fordi jeg er litt usikker på om det er bra for Nobello som er både gammel og .. ja. Litt overvektig for tiden :) Men dette skal gå bra altså? I korte strekninger. Er det det samme om det er rette strekninger, eller om det er litt oppoverbakke? Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 09/07/2006 :  01:18:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Jeg gjør d ikke, bør jeg gjøre et??
Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  04:27:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Opal:
Kopi av melding:
Belastningen på hestebeina er hardere i galopp enn i trav. I galopp har hesten all vekt på et bein før svevemomentet mens den i trav alltid har to bein i bakken.

Belastningen vi snakker om er vel selve støtet når foten treffer det harde underlaget, så om hesten har en eller to føtter i bakken spiller ikke noen rolle, eller? Når foten står der står den der, og om den plutselig 'blir alene' som i galopp, så får hesten en belasting av sin egen (og rytterens) vekt på den foten, ja, men ikke av underlaget.

I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  10:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opal:
Kopi av melding:

Belastningen vi snakker om er vel selve støtet når foten treffer det harde underlaget, så om hesten har en eller to føtter i bakken spiller ikke noen rolle, eller? Når foten står der står den der, og om den plutselig 'blir alene' som i galopp, så får hesten en belasting av sin egen (og rytterens) vekt på den foten, ja, men ikke av underlaget.

Opprinnelig postet av margit

Jo det spiller stor rolle! All vekt (hest + rytter 4-600 kilo avhengig av hestens vekt og rytterens) fordelt på sener og ledd i en fot (galopp) eller to føtter (trav). Beinet som "tar" i bakken skal absorbere støt og vekt av både hest og rytter og da er godt underlag viktig. Prøvde å finne et godt bilde som viser denne ene foten som tar i bakken i galopp men fant ikke. Senere/ledd strekkes ofte så mye at koden omtrent også tar i bakken.

Uansett galopp er hardere belsastning enn trav for hestebein.
Gå til toppen av siden

Linda-hestegal91

Norway

Skrevet - 10/07/2006 :  12:50:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda-hestegal91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLinda-hestegal91  Svar med kopi av melding
Jeg traver på asfalt, mest for å slippe unna trafikken da men hehe Jeg har hørt mange snakke "stygt" om folk, spesielt trav-folk som traver med hestene sine på asfalt... men jeg syntes ikke det er så ille egentlig... en grusvei kan jo være like hard den liksom, å der traver jo folk...
mine hjemmesider:
http://yrvinter.piczo.com
http://augnelill.piczo.com
http://o-h-k.tripod.com
Gå til toppen av siden

LaraCroft
» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  09:57:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann,

Det er ikke noe farlig å trave på hardt underlag (men med måtehold) problemet oppstår imidlertid ved overgangen fra forskjellige type underlag. Brå overgang mellom mykt og hard underlag er absolutt ikkje bra for sener eller gaffelbånd. Feks rett fra ridehus sand til ut å trave på asfalten er ikke bra, og vice versa. Det er jo derfor at travere ikkje må ut å gå i treningsbaner for feks veddeløpssanden, hvor sanden er "alt" for myke for beina deres.(hvis du legger merke til en travbane er det sletts ikkje mykje sand der)
Take Care
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.