hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trave på hard underlag
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trave på hard underlag
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  00:05:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste en gang for en tid tilbake at forskerne nå hadde funnet ut at det ikke var så farlig å trave kortere strekninger på asfalt. Det styrket senene. Jeg gjør det selv med min hest. Gjør dere?
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp det gjør jeg (-: Både for som du sier å styrke sener og muskulatur og for å styrke høvene på barfothestene mine. De trenger å bevege seg på hardt underlag også. Så lenge alt er med måte er det ingen fare, derimot oppbyggende.
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:12:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Ja, til og med jeg gjør det av og til. Traver litt bortover grusveien (som egentlig er like hard som asfalt). Og Kenzo oppfører seg som en eksemplarisk dressurhest da også
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  00:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er noe jeg lurer på ang barfot. Hva gjør dere for å slippe unna hovknusninger?

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:20:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unngår den værste grusen til man har fått styrket sålene, trener forsiktig på hardt underlag og da er asfalt aller best da den er slett og mest skånsom for sålen, stikker ikke...
Så ser man hesten an og bruker den fornuftig til en er klar for tøffere utfordringer.
Jeg har hatt en "hovknusning" om det er blodutredelse i sålen du mener? så jeg har ikke vært plaget. Han ble ikke halt, ikke noe tegn til smerte, bare som en blåflekk, så den fikk bare vokse ned og så trimmet jeg den vekk. Nå begynner det forresten endelig å løsne for oss etter 5mnd barfot. Var på dressurkurs i helga, 3 dager på grusbane, ikke tegn til sårfot (-: MEN han har vært i bruk hele tiden og gått både på mykt og hardt underlag, det aller dummeste man kan gjøre er å la hesten stå, bevegelse er alfa&omega!

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  00:22:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok takk for svar:) men det nytter nok ikke med traver å ha den barfot...

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:47:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det skjønner jeg godt! Er en del som prøver da, i Sverige er det ganske mange som lykkes, men de trener hestene med sko og så går de løpene barfot. Sjelden man finner mer barfotvenlige underlag en det som er på travbanen... Er jo et problem på vinteren da...
Var ikke meningen å annbefale deg å ha barfot altså!
Grunnen til at jeg bestemte meg for å avsko Ulskaug, som har løpt inn over 100 000, var at skoene satt jo ikke på! Uansett hva jeg prøvde ramlet de av i tur og orden, ble dritlei for å si det rett ut (-:
Bor på ei øy uten hovslager så det var MER travelt enn å bruke tiden det tok i overgangsfasen. Nå trener vi distanse og han går fint 3 mil på grus (om den ikke er for grov)

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  00:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida skjønte det:) min traver går best uten sko foran. Men fikk hovknusninger her før jul. Kom blødende inn fra løpet. Måtte bruke tjære og plater over tre skoinger. Fikk litt angst for å rive skoa igjen:( Men får jeg meg ridehest igjen, tror jeg at jeg vil prøve barfot. Back to basic liksom. Men kommer nok til å holde på med travhest så lenge Horgen er i stand til å starte.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  01:02:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uffda! Nei da er det bare å holde skoa på, kanskje han kan nute pensjonisttilværelsen i "slippers" da (-; Jeg er jo så lite fanatisk og pass opplyst at jeg tror de aller fleste gjør det de føler er best for hesten... i alle fall er jeg sikker på du gjør det, etter å ha lest alle dine innlegg (-; Hvor holder du til?

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  01:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for det:) hyggelig sagt av deg. Jeg holder til i Grimstad, Horgen står på Frivoll travbane i en amatør stall. 5 min med bilen så er jeg der. Er fortiden rehabilitert, så har masse tid til både mann, barn og hest:)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  03:37:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
I filmer fra gamle dager ser man ofte kjørehester, ofte i spann, og med svære vogner, som "fiser" gjenom steindekte gater så gnistene fyker. Tydeligvis hester MED sko.

Noen kjørehest-kyndige her som kan si noe om dette?

Jeg bare spør, for jeg har vært av den formening at trav - og av og til galopp - KAN gjøres på hardt underlag - men ikke for mye - og slett ikke langt. Og da med SKODDE hester.

Det er et faktum at man lærer om hest så lenge man lever, og selv over 30 år med hest, så vet jeg lite om dette. Men lærer gjerne....

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/06/2006 :  05:28:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Traver selv på asfalt. De har godt av litt hardt underlag, ikke bare myk ridebanesand. Ser det på beina hennes også hvis jeg bare har ridd mykt de siste dagene, da fyller hun lett...

Når det gjelder hester i gamle dager som ble kjørt hardt på brostein så tror jeg grunnen er mer uvitenhet enn at de tålte det så bra.
Men ser også nå at de som driver me kjøring ofte jogger hestene lenge på asfalt.

Om det er best med eller uten sko skal jeg ikke uttale meg om. Jeg vet rett og slett for lite om hestefoter til det

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  08:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjølr det konsekvent ikke, men det kommer av den enkle grunnen at jeg lærte for maaaange år siden at det slett ikke var bra for hestebena. Jernsko mot asfalt gir "friksjon"? i bena og er med på å ødelegge hesten.

Og så er det jo også lov til å bruke hodet og magefølelse, og dette forteller meg fortsatt at det umulig kan være særlig bra i lengden. Vi får jo selv dårlige ben av å løpe på hardt underlag uten god demping i joggeskoene.

Men, så hørte jeg også en gammel hestekar en gang uttalte seg og sa dette: Alle hester burde vært ridd i trav/galopp på asfalt for å teste om hesten har gode ben. Helt på trynet, eller?

Jeg utelukker litt Harneshaug her, som praktiserer barfotridning, da jeg innbiller meg at det er mildere for hestebena å løpe på hardt underlag uten sko.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  08:55:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg traver på hardt underlag da spesielt grusveier. Har ikke travet så mye de siste mnd på asfalt, men har nettopp begynt "opptreningen" der også.
Jeg holder hesten i rolig og kontrollert trav når vi er på asfalten. Har også lært fra "barndomsben" av at en ikke skal trave eller galoppere på asfalt, men i løpet av de siste årene har jeg lært andre ting som gjør at jeg ikke er så redd for og gjøre det.
Ri med vett og etter magefølelsen har jeg tro på, se hver enkelt hest an og ta hensyn om de har noen skader eller svake ben.

Innen distanse har jeg sett barfothester i full galopp på asfalt, og tror også at barfot kan være best om en skal løpe på asfalten men min kan ikke gå barfot. Og heller har jeg ikke noe kunnskap innen det, så for meg er det utelukket.
Men jeg holder meg til travet, men tar hensyn til hesten og følger magen min.

Lærte en del om trening på asfalt på foredrag til en kjent distanserytter for noen få år siden, meget intressant

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/06/2006 :  09:24:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bente: Ja, man innser at man er "gammel" når ens kummskaper er gått ut på dato... Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  10:37:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Sant sant Birgitte, føler meg nesten som en hi hi.
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.