hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skummel søm.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Skummel søm.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 20/06/2006 :  20:11:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle plukke av den ene skoa av Vilja i dag for den var løs, og fikk øye på noe virkelig skummelt.



Sømen såå langt opp på hoven Det var så vidt jeg torte å plokke av skoa gitt. Heldigvis gikk det bra.

Samtidlig hadde hun en stor sprekk som jeg var nødt til å file til så den ikke sprakk mer!

Lurer litt på hvem som skodde henne sist!

Ikke bra iallefall..

Rosita!

» VIP

Norway
Innlegg: 778

Skrevet - 20/06/2006 :  23:46:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Ikke at jeg har peiling på skoing...
Men den der så ikke så bra ut nei,ikke når du ser forskjellen på de andre hvor den egentlig skulle vært...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 20/06/2006 :  23:56:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ganske så langt opp på hoven ja!

Der den svarte prikken er, skal egentlig sømen være ca.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway
Innlegg: 1488

Skrevet - 21/06/2006 :  00:14:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var ikke SÅ ille da... skulle sett min kar da han kom, travskodd og med sømmene oppunder ørene, DET var ekkelt det! Detssuten går det som regel bra i front, det er værre om de er langt oppe bak, men selvfølgelig er den for høyt opp og det er ikke bra!! Helt enig...
(nå slipper jeg å tenke mer på det for her er de skoløse (-;

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway
Innlegg: 2233

Skrevet - 21/06/2006 :  00:20:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Bildet er dårlig, derfor vansklig å sei noko sikkert. man bør jo sjå heile hoven. Eg vil ikkje sei, slik det ser av bildet som er vist fram, att den fremste sømmer er så veldig høgt oppe. litt kanskje. Men att søm to også gjerne er noko lav. Så om søm nr en var litt lavere og søm nr to litt høgare vil man få eit betre linje på sømmen. Men som sgat er bildet for dårleg til å uttale seg så veldig. Betre om heile hoven var synleg.

Og man ser jo att hoven er utenom skoen fra ca søm nr 2 og bakover.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway
Innlegg: 1227

Skrevet - 21/06/2006 :  00:43:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har lært at desto lenger opp sømmen kan sitte, desto bedre, Det gjør at skoen sitter bedre på. Regner med at hesten ville ha reagert dersom det gjorde vondt da den bler slått i, og da ville hovslageren antageligvis satt en ny søm i stedet. Så tror ikke det der er noe å ta så på vei for
Wenche & Amber


Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Innlegg: 408

Skrevet - 21/06/2006 :  01:45:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når Rocky ble skodd på frem hovene, hadde han slitt de ned så mya at hovslageren verget seg litt for å sette på ham sko... men en ting er sikkert fikk jeg vite, at ble sømmen for nært nerven ville han bli stein halt, nesten ikke gang bar.. så lenge at ikke han har tydet på halthet vil jeg tro at det ikke har blitt noen skade av det...

Fikk beskjed at ble Rocky halt måtte jeg rive av ham skoene straks, så ville han bra nesten med en gang..

så jeg vill tro at så lenge hesten ikke har vært eller blitt halt, har han ikke tatt skade av det..

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway
Innlegg: 2233

Skrevet - 21/06/2006 :  01:58:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
EIn søm som er satt for høgt vil merkast. Alfor høgt merker man tydlig ved skoinga. hesten vil gi kraftig beskjed om den blir sømmstukken. Om sømmen er nær nærvane kan hesten bli halt etter skoing. Gjerne ikkje med ein gang men etter eit par dager hender også.

Men siden sko er i ferd med å løsne så er det nok ingen fare her. Da må det vel være ei stund siden den blei skodd reknar eg med.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 21/06/2006 :  04:19:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det DER ville jeg ikke bekymret meg mye for.

Med mindre hesten ble stokkhalt umiddelbart etter skoing.

Hadde sømmen kommet borti noe følsomt i hoven, ville hesten reagert øyeblikkelig.

Så ta dette med ro. Hovslager har gjort en god jobb med å finne feste til skoen.

Det er faktisk et større problem med hovslagere som fester skoen for langt nede, slik at hester med høver som er en smule "flå", mister sko i eninga, og man har et evigvarende problem med hester som mister skoa bare de slippes fri fra boksen.

"Sømstikk" merker man øyeblikkelig etter skoing, så her er det ingen grunn til bekymring.

Du skal heller være glad for at du har en hest som lar seg sko med solid feste. Ser ikke bort fra at smeden tok et slikt sømfeste fordi hoven ellers ville ha "sluppet" skoen på et tidligere tidspunkt.

En erfaren hovslager kan "lese" enhver hov, og vi "bekymrete hesteeiere" bør tilstå dem en viss kunnskap når det gjelder våre "søte små" - som altså har fire høver som de til enhver tid skal fungere 100% på - uansett hva VI gjør med dem.

Væææl - har hørt nok av "skrekk-historier" om udugelige hovslagere, men de fleste som driver idag er vel utdannete, og kan sitt fag.

JEG har aldri hatt problemer med hovslager og mine hester, men det skyldes kanskje at jeg har vært så heldig å ha hester med "superhøver" OG meget dyktige hovslagere.

Har bare en eneste gang hatt en hest med et hovproblem, og det var da mærra selv var barbeint og tråkket på en løs sko med sømmer i ute på beitet, så hun fikk "indirekte sømstikk".

Det ble "masse styr", med hovbyll, medisiner og heldekkende "boot" i noen uker.

Etter dette ble det "bestemt" av Bonden, at så få hester som mulig skulle beholde skoa på etter beiteslipp.

Noen kreative heste-eiere foreslo daglig sjekk av de hester som hadde sko - OG hvis noen av dem manglet en sko, så var det eiers ansvar å FINNE en tapt sko. He he - så for meg folk med metall-detektorer på utrettelig leting etter en enslig sko på det store beitet....

For å si det sånn: De aller fleste hestene går barfot på sommerbeite.

Når hestene skal skos opp i slutten av august ser jeg for meg endel "hoppende" sømmer, for å få skoa til å sitte.

Det KAN er erfaren hovslager bedømme OG sko fagmessig.

"Moralen" er: IKKE la uerfarne og "selvlærte" hovslagere borti høvene på "gullklumpene" deres!

Høvene er fatisk noe av det viktigste som MÅ fungere for at dere overhodt skal ha glede og nytte av deres kjære hester.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 21/06/2006 :  13:08:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hun har vært stokkhalt eller ikke vet ikke jeg noe om, iom. at jeg nettopp har fått henne! Men når jeg plokka den av så virka det som hun sybtes det var ekkelt, sto å rykka litt i foten og la på ørene. Gå til toppen av siden

tebj0

Innlegg: 806

Skrevet - 21/06/2006 :  20:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om hun har vært stokkhalt eller ikke vet ikke jeg noe om, iom. at jeg nettopp har fått henne! Men når jeg plokka den av så virka det som hun sybtes det var ekkelt, sto å rykka litt i foten og la på ørene.

Opprinnelig postet av X-tine



Hadde hun vært sømstukket så hadde hun haltet så lenge sømmen stod i. Siden hesten ikke halter så er det nok ikke noe å bekymre seg for. Hadde nok bekymret meg mer for dei to andre sømmene på bildet. Syns disse var veldig lave. River hesten av seg skoen så er det stor sjangs for den også tar med seg et stykke av hoven.
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Innlegg: 212

Skrevet - 21/06/2006 :  23:44:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Ville heller ikke brydd meg med denne sømmen.
En søm sitter ikke bedre selv om den er høyt oppe.
"Jo høyere en søm er,jo bedre sitter skoen" er galt å si.
Hovveggen er tynnere høyere opp!

Hadde denne sømmen satt bakerst i draktene og så høyt ville jeg nok fjernet den..
Men der den er nå ville ikke jeg brydd meg..
Men det er min mening da..



http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway
Innlegg: 1100

Skrevet - 23/06/2006 :  07:54:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Sømmen sal visst sitte 1 tredjedel oppå hoven. ( ca )
Hun hadde vært halt om hun var sømstukket ja. Ingen fare vil jeg si.
Som de andre sier er det bak det er farlig.


Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway
Innlegg: 870

Skrevet - 24/06/2006 :  01:18:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
synes ikke den så ille ut, ekkelt bilde.
men du ser skokappen, sømen er jo ikke veldig langt over den...





Hilsen:

Karen

<3 Herkula <3

<3 Bleikur <3

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway
Innlegg: 81

Skrevet - 24/06/2006 :  12:51:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Er litt vanskelig å se ut i fra det bildet der, men ser ut som om den fremste sømmen er i riktig høyde, mens de to bakerste sømtaka er for langt ned.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Innlegg: 43

Skrevet - 24/06/2006 :  15:37:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den første sømmen til venstre er jo bra, de to andre er det værre med... de er jo ALT for langt nede...!

Synes det er mer bekymringsverdig (hvis et ser ut som det det gjør på bildet) at hoven ligger på utsiden av skoen......??????????? det er værst.. det skal den aldri gjøre.. og bak ved draktene skal skoene ALLTID! gå litt på utsiden for at draktspillet kan få utvide seg uten at de går på utsiden av skoen (2-3 mm)...

skoene så også litt slitte ut..

så det at sømmene er et stykke opp er bedre, enn at de ligger nede ved skoen...

(dessuten er det ikke mer enn ca 50 utdanedde hovslagere i norge.. og 500+ som "skor..." noen bra, andre ikke fullt så bra.. )
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.