hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sagitalbrudd på hovseneben
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sagitalbrudd på hovseneben
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nettfragudenaadalen1

» VIP

Innlegg: 16

Skrevet - 20/06/2006 :  15:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
lurer litt på sagitalbrudd på hovsene ben
noen som har vert borti det før

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 20/06/2006 :  16:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt om sagitalbrudd,men hvorvidt det er til no hjelp..
Husker ikke allverden så ta det med en "klype salt".

Generelt om sagitalbrudd er at det rammer oftest unge hester,gjerne i 1-2 års alderen.
Et raskt og hardt slag på beinet kan forårsake et slikt brudd.
Hester som blir utsatt for dette blir akutt lamme (4/5-5/5), og kan forbli det i flere dager.
Det er et 65 graders brudd- hvis jeg ikke husker feil...

I løpsmiljøene (bla. i Finland), sies det at hester med dette stort sett kan bli bra igjen- på sikt.
En behandlingsmetode er at de tar en stor "skrue" og plasserer denne i bruddet for deretter å sette inn en steril "veggplugg" (klarer ikke forklare det annerledes ), i hoven som man forsegler med materialet Equilox.
Dette hindrer bla."uønskede" organismer inn i bruddområdet/operasjonssåret.
Og seff trenger hesten hvile, som ved brudd generelt.

Man kan også behandle dette i noen tilfeller uten kirurgiske inngrep.
Da setter man på forskjellige sko som vinkles i spesifikke grader (18-20?), ettersom hvilket beslag som benyttes og hvor mye helen må opp.

Noe mer enn dette husker jeg ikke i farta, mange år siden jeg var "borti" det, men spør veterinæren.
Da får du nok et mer utdypende og lengre svar.

Redigert av - xxxx den 20/06/2006 16:54:08 Gå til toppen av siden

nettfragudenaadalen1

» VIP

Innlegg: 16

Skrevet - 20/06/2006 :  16:47:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk
ringte flere veterinærer idag og de ville gjerne se på rønkenbildene av hesten som ble tatt i danmark.
alle syntes at det var ganske merkelig at hun ikke haltet og han ene sa at han ville klippe av en nerve men vil ikke klippe i noe før alt er sikkert hehe
men det er jo ganske dumt da
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 20/06/2006 :  16:55:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Røngenbildene vil nok være til stor hjelp og også spå litt om fremtiden.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 21/06/2006 :  00:51:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rotet litt bak i tenkeboksen, der hvor jeg hadde gjemt "doktorspråket", som jeg lærte som fysioterapeut.

Sagitalt betyr loddrett, så et sagitalt hovsenebensbrudd går altså fra øverst til nederst i beinet. (I motsetning til et horisontalt, som da går på tvers).
Altså et langsgående brudd.

Greiere nå?
Gå til toppen av siden

nettfragudenaadalen1

» VIP

Innlegg: 16

Skrevet - 22/06/2006 :  08:21:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
åh e d sånn?
hmmm... ponnien min har sagitalt brudd i hoven.
eg sga få tag i rønken bilder fra danmark som de tog.
eg ringte og te veterinær her og han sa at han ville klippa av ei nerva eller ei sena eller noge så hu isje sko ha vondt, men hu har jo isje vondt og d synes han va litt rart då. og har fått beskjed om at ponnien må stå inne men nor hu står inne så bler hu bare ennå verre
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway
Innlegg: 616

Skrevet - 23/06/2006 :  00:30:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
norsk?
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 23/06/2006 :  01:38:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det du lurer på?
Sagitalt betyr fra øverst til nederst - altså loddrett.
Er det flere "doktor-ord" noen av dere lurer på, så kan jeg alltids rote frem mer fra tenkeboksen.
Som utdannet fysioterapeut så skal jeg - ehh - ha noenlunde lært hva alle knokler, muskler, sener og organer heter på latin = doktor-språk.
Og siden mennesker og hester (og andre dyr) i prinsppet er skapt likt, så heter de fleste ting det samme hos alle skapninger som er bygget noenlunde likt.
Jeg (og andre) som har kikket i et antomisk atlas med latinske navn, kan derfor hjelpe til med å "oversette" til noenlunde forståelig norsk.

Neste gang noen av dere lurer på hva et mystisk "doktor-ord" betyr, så foreslår jeg at det nye emnet legges inn under Hest og Helse.

Og - for å si det sånn: Sitt dypt i salen på deres "gluteus maximus" og bruk "os pubis dext og sin" aktivt i ridningen..... (he he...)

Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 23/06/2006 :  07:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
norsk?


Siterer meg selv:
<<En behandlingsmetode er at de tar en stor "skrue" og plasserer denne i bruddet for deretter å sette inn en steril "veggplugg" (klarer ikke forklare det annerledes ), i hoven som man forsegler med materialet Equilox.>>

-Synes "skrue" og "veggplugg" er relativt norsk jeg..

Sagital sier jeg jo selv.
Tenk "sage plank.." Kuttet blir ovenfra og ned.

Redigert av - xxxx den 23/06/2006 08:00:20 Gå til toppen av siden

nettfragudenaadalen1

» VIP

Innlegg: 16

Skrevet - 23/06/2006 :  09:17:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
forstår sagitalt at d er lodrett.
men hun har brukket av ett ben i hoven hørte jeg veninna mi si for hun var der i danmark nor veterinæren va der. så hvis hu ska ha brukket av ett ben (en knokkel) i hoven så hvorfor sier han da sagitalt brudd i hovsene ben?
for det er ikke ett lodrett brudd i hele foten.
og veterinæren i danmark sier noe anderledes enn veterinæren her i norge.
blir sååå forvirraaa
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway
Innlegg: 2585

Skrevet - 23/06/2006 :  10:27:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
In Nancyville - Jeg tror Løkki hinter til nètt frà gudenådalen om norsken, for det er rimelig vanskelig og greie lese hva det er hun skriver ;o) Har lest hennes første innlegg i tråden her, men orker ikke hakkelese meg gjennom de neste. Syntes det er greit når vi holder oss til bokmål eller nynorsk jeg! (Om hun ikke har dysleksi da, i såfall skal jeg trekke tilbake hvert eneste ord her).
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 23/06/2006 10:27:48 Gå til toppen av siden

nettfragudenaadalen1

» VIP

Innlegg: 16

Skrevet - 23/06/2006 :  10:37:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei jeg har ikke dysleksi jeg skriver bare dialekt jeg
så beklager om du ikke forstår sandnesisk dialekta
så hvis dere vil ha det på bokmål så var spørsmålet om sagitalt brudd på hovsenebenet,jeg lurer bare litt på hva det er.
forstår dere bedre nå
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway
Innlegg: 2585

Skrevet - 23/06/2006 :  10:52:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
var det bedre ja
Jo jeg forstår Sandnesdialekten godt (bor jo ikke så allverdens langt derfra selv) men der er så mange forskjellige dialekter i landet her, så det er ikke lett for oss og forstå hverandre om alle skulle skrive på dialekten sin

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.