hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot eller sko?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot eller sko?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Irene A

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  18:03:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Her kommer noen spørsmål, da jeg lurer på endel omkring barfot. Er ikke meningen å fornærme noen, eller skape krig.

Jeg hører gang på gang personer som har barfot-hester si at hestene deres er sårbeinte og halte og ikke kan trenes.
Ekspertene sier dette er normalt i begynnelsen, men for mange varer denne perioden veldig lenge. Er det da virkelig det beste for hesten, eller er enkelte vel fanatiske på at hestene deres SKAL gå uten sko?

Mange tilhengere av barfot bruker bilder av skader oppstått av skoing nærmest som skremselspropaganda for at folk skal slutte å sko hestene sine. Men er det da skoingen som er problemet, eller er det at disse hestene har blitt skodd av ukvalifiserte personer?
For ukvalifiserte personer gjør vel like mye skade, enten de kaller seg hovslagere eller barfot-trimmere?

Mange som har hester nøyer seg med en ridetur i ny og ne, mens andre trener regelmessig og målrettet mot konkuranser på høyt nivå. Deres hester er atleter. Og andre igjen (sikkert de fleste) midt i mellom.
Egner barfot seg til alle gruppene, eller kun tur-ryttere? For hvis man vil trene opp hesten og ha den i god kondisjon nytter det jo ikke med lange pauser pga at hesten er sårbeint, eller ikke trening om vinteren fordi den sklir?

Men da sier mange, sett på boots. Men da lurer jeg på; Er da boots så mye mer naturlig og bedre for hesten enn sko?
Mitt inntrykk er at de som har barfot-hester gjør dette fordi de bestemt mener dette er mest naturlig og det beste for hestene. Men for meg (og veldig mange andre) virker dette i mange tilfeller veldig bakvendt, da så mange barfot hester er stokk halte og har store smerter. Hva er naturlig og "best" med det?

Jeg virker kanskje krass her, og det er ikke meningen. Jeg er ikke for-/mot noe, men synes derimot at mange barfot-entusiaster er fanatiske og overdriver med utalelser som at de som skor hestene sine mishandler hestene sine osv. Slikt synes jeg tyder på lite kunnskap om hester og bruken av dem. De beste trenere, uansett gren, er de som er åpne og tør prøve forskjellige metoder/utstyr for å kunne gjøre det beste for hver enkelt hest.

Jeg vet om én barfot hest som konkurerer på høyt nivå, og det er kaldblodstraveren Norne. Er han unntaket som bekrefter regelen, eller burde flere som har løps-/ride-hester som konkurerer på høyt nivå prøve barfot?

Samtlige hester på topp nivå internasjonalt i veddeløp, sprang, dressur og feltritt går etter hva jeg vet med sko. Ville virkelig disse hestene bli så mye bedre om de gikk over til barfot, eller ville de da ikke egnet seg på dette nivået? Trenere på dette nivået innehar enorme kunnskaper om hest og trening av dem. Er det ikke litt dumt å påstå at alle disse hestene vil gå bedre, og få et bedre liv uten sko?
Særlig når de som er mest påståelige for barfot (som jeg vet om) ikke selv har hatt hest på dette nivået, og da sannsynligvis ikke vet hva det innebærer og hvor mye som kreves av hestene?

Og hvis barfot er så mye bedre enn sko, uansett bruk av hesten, hvorfor er veterinærer og profesjonelle trenere i forskjellige grener så skeptiske til dette?

Håper det kommer seriøse og "rolige" svar som gjør meg litt klokere

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  18:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke så mye klokt å komme med, for jeg står vel ganske likt som deg:) Jeg har ingenting i mot "barfot folk", men jeg mener at å ha hesten barfot ikke passer alle hester, nettopp på grunn av det du nevner her. Selv har jeg hatt alle hestene mine i relativt hard trening og kunne aldri tenkt meg å hatt de barfot.

Var noen på kurs i stallen i helgen, av sorten "fanatiske" barfotfolk, og som jeg fikk med meg prøvde de å overtale forrytteren til den ene privathesten på stallen til å igjen overtale eieren til hesten til å gå over til barfot. Dette synes jeg er litt unødvendig.. Dette er en konkurransehest, og ikke en turhest som står på beite hele året og kun går tur i marka (som deres hester gjør).. Hard bruk tilsvarer vel hard påkjenning på hovene? Kan ikke tenke meg at hard trening, mange transportturer, harde kondisjonsturer, hopping (og hopping på gress) osv osv, kan la seg gjennomføre uten sko.

Hege
Redigert av - Hege J den 20/06/2006 19:13:52 Gå til toppen av siden

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:17:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Jeg har egentlig ikke noe godt svar til deg. Jeg har kun lest om noen få dressurhester på høyt nivå som har kunnet fungere uten sko. Men dette var også i Tyskland, klimaet er vel ikke akkurat det samme som i Norge? Her er de jeg vet om som går uten sko, står omtrent midt på siden. Om de går med det per i dag har jeg ingen aning om.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  19:23:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Det er bare hester som går over fra skodd tilværelse til barfot som er sårbent. En hest som aldri har vært skodd, har hele tiden hatt sålen i kontakt med bakken og er herdet. Lengden på overgangsperioden er avhengig av hvordan hesten har vært skodd (varierende kvalitet på hovslagere), og av hvor lenge hesten har vært skodd.

Det er ganske sikkert at ville hester er i mer aktivitet enn våre tamhester. De forflytter seg jo flere mil per dag. De hestene som er i "mye aktivitet", brukes til ridning i 2-3 timer pr dag og står muligens i paddock eller boks resten av tiden.

Det påstås at hester sliter hoven ned til et visst nivå (om de brukes MASSE), men ikke lenger ned enn dette. Når de når dette nivået, vil hoven vokse raskere. Men dette har ikke jeg noe erfaring med.

Min barfothest kan lett brukes på vinteren, unntaket er skikkelig glattholke. På slik føre hjelper ikke brodder heller. Hun har god balanse og sklir sjelden.

Det er ganske drøyt å påstå at barfothester kun brukes til å stå på beite og en tur i skogen...

Ellen
Redigert av - Hirsaluohkka den 20/06/2006 19:27:54 Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:29:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har egentlig ikke noe godt svar til deg. Jeg har kun lest om noen få dressurhester på høyt nivå som har kunnet fungere uten sko. Men dette var også i Tyskland, klimaet er vel ikke akkurat det samme som i Norge? Her er de jeg vet om som går uten sko, står omtrent midt på siden. Om de går med det per i dag har jeg ingen aning om.

Opprinnelig postet av Aquila&Ingvild

Takk for info! Artig å se noen på høyt nivå som benytter seg av barfot.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:38:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men villhester er og blir villhester...
Og jeg påstår i grunnen ikke at "barfothester kun kan brukes til beite og tur i skogen", men det blir litt dumt for noen å prøve å overtale ei med en konkurransehest til å gjøre det samme som de, og spesielt da deres hester aldri har hatt sko på beina.

Hege Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/06/2006 :  21:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil anbefale alle som har hest med sko og som lurer på disse tingene som nevnes i begynnelsen av debatten om å lese mer om emnet! Pete Ramey har skrevet en bok som ikke er fanatisk etter min mening, men veldig god og lettlest. Han er selv smed og har skodd hester i mange år, og har så videreutdannet seg og har nå masse erfaring fra begge leire.
Ellers ligger det mye informasjon ute på nettet. Dersom dere trenger info på norsk så se på www.barfothest.com
På engelsk kan man se på sidene www.ironfreehoof.com eller www.hoofrehab.com.
Jeg har lært masse nytt siden jeg begynte å sette meg inn i emnet. Jeg er glad for denne kunnskapen og vil ha nytte av den uansett om jeg kommer til å ha hester med eller uten sko i fremtiden. Å sko hesten kan gjøres bra og det kan gjøres dårlig, på samme måte som det å ha hesten barfot kan gjøres bra eller dårlig. (det samme kan sies om det meste egentlig, det er ikke navnet som gjør det bra for hesten, eller forsvarlig)
Denne diskusjonen tar jo aldri slutt og jeg har hørt de fleste argumentene nå, både for og imot. Det er ikke alle argumentene jeg "kjøper" i begge leire.
Noen av de argumentene jeg liker mht å holde hesten barfot er disse:

* Hesten føler bakken bedre og får bedre balanse/kontroll. Følelse her dreier seg ikke om smerte, det kan sammenlignes med forskjellen du får når du bytter fra stive harde sko til myke gummisåler.
* Bedre blodsirkulasjon, - fører til raskere vekst av hoven, sunnere hovkvalitet, mindre risiko for mange hovproblemer som f.eks forfangenhet.
* Mindre belastning på sener og ledd, - lengre levetid, mindre skader. -Dette argumentet er mye diskutert men jeg håper og tror at det stemmer. :-) Det er også deilig å ri på asfalt og slippe den høye metallyden.
* Hesteeier kan ta mye av ansvaret for også denne delen av hestens helse og ikke sette det bort til en hovslager man må stole blindt på. Man får mye ny lærdom om mange sider ved hestehold og hestens anatomi. Kunnskap er makt og problemer kan oppdages fortere og ofte forebygges når man bare vet hvordan.

Når det gjelder overgangsperioden er målet absolutt at hesten ikke skal ha noe vondt, og at når overgangsperioden er slutt skal hesten kunne brukes til alt - slik den ville blitt brukt med sko. Hesten kan være sårbeint på noen underlag, mens den gallopperer rundt som en villmann på beite. Da holder eierne hesten på det underlaget den synes er behagelig å bevege seg på. Det kan være fint å ha en periode der man gjør andre ting enn vanlig med hesten. All trening må foregå på hestens premisser. Jeg tror ikke det er noe hestene misliker. Hvis det var opp til hesten hadde det kanskje ikke vært så mye toppiddrett for hester? De er jo ofte litt late.
For de som må ha sko på hesten sin så er det jo en ærlig sak å ha en hest som skal brukes til en bestemt ting, det er ikke mulig med treningsavbrudd og om hesten ikke fungerer til det så skaffer man en annen hest. Det er jo svært vanlig! Hester er dyre eiendeler og har en funksjon de skal oppfylle. Det er derfor det er opp til eier å ta avgjørelsen og jeg vil aldri prøve å overtale noen til å ta av skoene på sin hest. Det eneste jeg oppfordrer til er å lese mer om emnet slik at de kan mer og ikke bare overlate all kunnskap til en smed som de håper er dyktig. Smeder er ofte dyktige til å feste sko og tilpasse metallbiter til hoven, men ikke alle kan så mye om høvenes anatomi og funksjon som en barfotspesialist.

Når det gjelder boots er jeg veldig for det. Jeg tror det er fremtidens hestesko (det utvikles stadig nye typer) og det gjør barfot til et mer reelt valg for mange. Når man bruker boots er jo bootsen på kun når man rir. Resten av døgnet går hesten uten noenting på høvene sine. 2 timer i døgnet med sko er bedre enn 24 timer i døgnet. Når man kan ta av skoene hver dag å trimme så snart man ser det er nødvendig er det så mye bedre enn når skoene sitter på mens høvene vokser i 6-8 uker. Etter en sko-periode tar smeden av 1-2 cm av hovveggen og så vokser den i et par måneder igjen. Når man trimmer hesten sin et par millimeter hver uke holder høvene seg mye jevnere og blir aldri veldig lange. Det er jo sunt for hesten å ha så konstante vinkler og lengde på høvene sine som mulig. Jeg fatter ikke hvorfor det blir sett på som et nederlag å ha på boots noen timer nå og da når man rir. På de fleste staller lever hestene på et annet underlag enn de blir trent på og de er ikke nok i bevegelse hver dag til å få optimalt sunne høver.
Når man bruker boots beholder dessuten høvene sin naturlige støtdemping og sirkulasjon. I USA er det mange distanseryttere på høyt nivå som rir med boots i steden for med jernsko. De har oppdaget at de får mange fordeler bl.a lavere puls fordi hjertet blir avlastet av bedre sirkulasjon i bena.
Jeg tror det fort kan ta 5-6 år fra en konkurranse rytter ønsker å prøve en hest barfot til han/hun kan hevde seg i toppen. Hestemiljøet er konservativt og oppstalling til konkurransehester er ofte ikke den beste for å ha hesten uten sko. Det er flere ting ved hesteholdet som må endres i tillegg til å ta av skoene og trimme annerledes. Jeg har lest om mange i utlandet som satser på å få et konkurranse fortrinn ved å ha hesten uten sko, og om de klarer det vil mange komme etter.

Det å ha hesten uten sko er ganske enkelt et ALTERNATIV. Før man kan begynne å ta en slik avgjørelse må man kunne mer om hester og om høver og hvordan de fungerer og da må man finne gode kilder og utdanne seg litt. Denne kunnskapen har man uansett god nytte av som heste-interessert.
Det er selvfølgelig gøy å lage (enda en) heftig diskusjon på disse sidene, men vi som har satt oss inn i sakene begynner kanskje å bli litt lei av å svare på de samme tingene hele tiden når kunnskapen er tilgjengelig og mye bedre forklart og skrevet ned på diverse internettsider og i div. bøker. LES OG LÆR!!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og du tar deg tid atter en gang Frkelin! Er både imponert og forundret over at du orker jeg (-:
Slik det såkalte "spørsmålsinnlegget" var formulert hadde jeg bare bladd videre.... Jeg gir opp å utveksle meninger med folk om berfothest som ikke er interessert i å sette seg inn i hva det går ut på før de kommer med sine velvinklede spørsmål.
Akkurat det samme som at jeg hadde jaggu ikke lagt meg ut i en diskusjon med en hovslager uten å ha noe fornuftig bakrunnsinformasjon, men men... det var mitt hjertesukk i nok en sko mot barfot-debatt av den enkle grunn at jeg orker ikke engasjere meg lenger.
Det fungerer for meg uten alle de problemer debattstarter ramser opp, det gjorde det derimot ikke med sko... DEN debatten tar jeg heller med en hovslager...
Uff.. er ikke sint og sur bare lei alle dårlig skulte hentydninger, MEN jeg leser i alle fall dine glimrende motargumenter Frkelin, takk for de (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:44:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var en gang for "leeeenge" siden... trådstarter av en av de lengste debattene mot barfot her og følte vel at jeg argumenterte uten grunnlag i god nok kunnskap om barfot.
For å gjøre en lang historie kort; jeg forsøker en gang til, denne gangen med en plan og litt mer kunnskap/ medhjelpere.

Barbeint hilsen fra Renate og Horton som travet på hardt underlag i dag uten antydning til sårbenthet

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:52:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så flott da Renate, fint å høre at det er flere som får det til og ikke bare triste historier (-:
Jeg dreit meg kraftig ut i en eh... host.. (bremsedebatt) for leeeenge siden, manglet vel litt bakgrunnsinfo jeg også, selv om standpunktet mitt fremdeles er det samme kunne jeg vel ordlagt meg bedre he he... den ble jo så sterk at den ble slettet (puhfhhhh)

frkelin

Skrevet - 21/06/2006 :  02:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å - her er en link med en samling høyt-presterende barfothester.

http://www.tribeequus.com/action.html

USA ligger nok litt foran lille Norge...
Gå til toppen av siden

:o)

Skrevet - 22/06/2006 :  21:52:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utrolig hvor engasjert folk er om dette rundt barfothold! morro!
Ponnien min har så vidt jeg vet aldri hatt sko på beina..
Jeg er langt i fra fanatisk,hver enkelt får ta sitt eget valg men ut i fra at hoven faktisk er skapt for å gå uten sko så har jeg full tro på at det også skal funke for tamhesten..=)

Men det som er,er vel at det er det negative som får tykkeste overskrifter..uansett hva det gjelder.
Men kaller noen meg dyreplager fordi pånniz går uten sko.. Da tenner jeg på alle pluggene

Hele poenget med barfothold er jo at det skal være bedre for hestebeina og ikke vondt verre.
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  00:43:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg måtte mot min vilje sette på sko på fram hovene til Rocky etter som jeg skulle på western stevne, og han var så sår beint.. men nå vil jeg ta de av igjenn.. problemet er at jeg skal på flere stevner, å vill ikke ha en hest som går å ømmer seg på bane, så jeg tenkte jag kunne vente til sessongen er over.. men dah er jo kong vinter ganske nært..
kan jeg da ta av skoene?? tenkte å kansje det var bedre etter som at små stein å sånn ligger dyppt begravd i snø...
*brrr, grøsser.. snø.. vinter og kalt*

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  01:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri opplevd at sne er glatt for mine hester, bare is!!! Men da hiver jeg på noen pigger på bootsene, skrur de ut og inn etter som jeg trenger de, går fort når man fåt "teken"
Bare for gøy tok jeg tiden på meg selv i dag da jeg satte på boots siden mange sier det tar så lang tid.
4*20 sek!
Og det var Easy Epic med gaitere!!! Come an, ikke si det er lenge (-: Må jo selvfølgelig skrape ut av hovene også men det gjør man jo uansett..

For å svare på det du spør om er høsten en fin tid å ta av sko da det ofte er våtere og mykere på bakken slik at overgangen blir mild, men husk at hesten må gå på litt hardt underlag også, ikke la den stå, BEVEGELSE er avgjørende om du vil ha barfothest ( i tillegg til riktig trim da selvfølgelig)
Mvh Helen

Irene A

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  08:32:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!

Det var ikke meningen å kritisere barfot-eiere med innlegget mitt, og jeg vet at for enkelte hester virker dette utmerket. Blant annet for Norne. Men det jeg ikke forstår, og som jeg gjerne vil ha svar på (og som det ikke hjelper å lese seg til, til dere som nevnte det) er som følger:
Hvis dere har hester som er så sårbeinte, hvorfor er det så viktig å ikke ha på sko som da kunne minske på smertene til hesten? Slik som innlegget til Mocca. Er hesten virkelig så sårbeint, hva er da poenget med å være barfot? Det er ikke ment som kritikk, jeg vil bare prøve å forstå hvorfor dere gjør dette.
For selvom ekspertene sier at det er normalt at hestene blir sårbeinte i begynnelsen, skal den jo ikke være slik over lengre tid. Og hvis den er sårbeint over lengre tid, hvorfor da ikke slå sko på? Er det virkelig så mye bedre for hesten å gå uten sko, at den heller bør være sårbeint, eller er det mer at eieren vil ha en barfot-hest?

Slik som jeg forstår innlegget til Mocca, så dreier det seg om å slå sko på og kunne ha en normalt fungerende hest, eller gå barfot og at hesten er sårbeint og ikke kan trenes/konkureres på bane. Mulig jeg har misforstått innlegget.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  10:56:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Flott at du spør, oppfatta ikke innlegget ditt som kritikk
Skjønner godt at mange er skeptiske til barfot, hvertfall når man stadig hører om hester som ikke kan brukes pga sårbeinthet og andre hovproblemer. Og så kommer det en og annen tordentale om at sko betyr død og fordervelse for hesten, og så ser man samtidig at de fleste skodde hester er da fullt brukandes likevel! Selv fortrekker jeg å ha hesten uten sko. Ikke fordi at han på død og liv ikke skal ha sko på beina, men fordi jeg synst det fungerer best slik. Det hender at jeg savner å ha skodd hest, men fordelene ved å la være er veier tyngst så lenge hesten har det bra.
I utgangspunktet så er det best for hoven å være uskodd OG riktig trimmet. Da fungerer hovspillet som det skal, og støtdemping, blodsirkulasjon, hovvekst mm er bedre enn om hoven skulle ha sko på seg. Det er også lettere å følge med om det feiler høvene noe uten sko, både pga av at skoen kan skjule f.eks. råtten lammelrand, og at hesten kjenner fortere om noe er galt i høvene. Det siste høres sikkert helt idiotisk ut, men jeg synst det er positivt at man kan oppdage skader tidligst mulig så man får gjort noe med det før det får utvikla seg. Håper det ikke oppfattes som at jeg liker at hestene halter nå da Andre fordeler er at man kan holde høvene korte hele tiden, og ikke la dem vokse seg for lange mellom hver skoing. Hva som er for lange høver er det nok forskjellige oppfatninger, men etter at jeg ble vant til skoløse, naturtrimmede høver, synst jeg de aller fleste skodde høver ser forferdelig forvokste og usunne ut! Savner ikke å vente på hovslager som kommer for å sko om eller å feste mistede sko.
En av grunnene til at en del barfothester er halte og sårbeinte, er at de har et dårlig utgangspunkt. En del hester får etterhvert så dårlige høver at de ikke kan skoes lenger, og eieren ser det som siste utvei å prøve barfot. Da går det ofte en stund før de er helt i orden igjen. Det er også en del som ser på barfot som en måte å spare penger på, men glemmer at det ofte krever en del å få en fungerende barfothest.
Men man skal heller ikke stikke under en stol at det er noen som ikke får hesten til å fungere barfot selv om de legger ned en bra innsats for å få det til.

Når folk forteller at hestene er sårbeinte, er jeg enig i at det høres fælt ut. Vanligvis går det greit på underlag som gress, sand og terreng uten for mye bergknatter og steinrøyser, men at hesten er øm på harde, steinete grusveier. Men de fleste(håper jeg) har samvittighet nok til å la være å presse hesten til å gå der den er sårbeint! Noen få hester kan være sårbeinte til og med på gress har jeg hørt, men da har de alvorlige problemer med høvene sine. Om hesten min ikke liker å løpe på steinete vei, så smetter jeg på boots, og vi kan dra på tur der det er steinete likevel. Den første skoløse sommeren var det 3-4 dager der han var sårbeint til og med på asfalten Det kom sannsynligvis av at strålene var veldig dårlige. Ellers har det ikke vært en dag(som jeg kan komme på) at han ikke kunne blitt brukt pga høvene. Vi har brukt boots en del, særlig første sommeren etter at skoene ble fjerna for godt(?).
Det kan være mange grunner til at hesten blir sårbeint. Den enkleste løsningen er å sette på sko, og klarer man ikke å gjøre noe med årsaken så er det helt klart bedre å sko en stund i stedet for å la hesten forbli sårbeint og ikke ridbar.

Det høres kanskje ut som et paradoks at vi gærne barfotinger sier det er store fordeler å ha hestene skoløse, men så viser det seg at vi "jukser" ved å ta på boots når vi rir av og til. Om boots er mer naturlig enn sko vet jeg ikke, men så lenge det hjelper hesten min så kan det være det samme om det er helt i tråd med det naturlige eller ikke. Ulempen med boots er at de tar noen minutter å få på, og at de faller av lettere enn påspikrede sko. Men boots har de på bare mens man trener, og de kan gå barbeinte ellers i døgnet. De sitter også rimelig godt når de passer, og de bootsa Ikaros har nå har vi ennå ikke klart å miste selv om vi har prøvd både å løpe dem av og suge dem av i myra

Grunnen til at veterinærer, hovslagere og profesjonelle trenere ofte er skeptisk til barfot tror jeg er den naturlige skepsisen til noe nytt som de fleste av oss har. Oppfatningen om at å sko hesten er både nødvendig og bra for hesten er veldig inngrodd, og gamle vaner er vonde å snu. Stort sett så fungerer jo de fleste hestene greit med sko, og da skal det mye til for å prøve noe nytt, som man ikke har erfaring med og kanskje ikke kommer til å fungere. Vet. og hovslagere støtter seg til det de har lært, og er ofte lite villige til å innse at det som er vedtatt og bestemt for lenge siden ikke alltid er det eneste rette.
Det er ikke alle som kan se for seg at en uskodd hov kan dundre i vei i full galopp og treffe steiner uten å få hovsprekker eller at den fliser seg opp. De tåler det altså Men det er veldig vanlig oppfatning at en velstelt hov er en skodd hov, og at hesten automatisk må skos når den skal rides eller kjøres inn.
Hehe, kunne skrevet og skrevet mye om høver, siden interessen for emnet er rimelig høy! Men nå må jeg se til å få jobba litt for lønna her

Redigert av - Asbjørg den 23/06/2006 11:00:57 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.