hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket tre - det snør!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hvilket tre - det snør!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  12:15:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Spennende, og veldig, veldig frust.
Almtre er det ikke, for bladene er helt forskjellige. Alm-bladet har mange sånne nerver eller hva det heter, mens bladet til dette treet har kun tre som er godt synlige og 4-5 som ikke synes så godt. Det er heller ikke så vanvittig taggete, men ei heller helt glatt.

Etter å ha søkt litt rundt på nett, så har jeg kommet frem til at det ikke ligner spesielt på lindeblad heller. Bladet jeg har her er mye tynnere, mye mindre nerver som ikke er så markerte, har en grønnere grønnfarge og stilken er også grønn.

Blææh. Vil vite. Ikke at det hindrer all snøen som fyker inn i casa del Silje, men det er jo greit å vite hva man hanskes med. ;-)
Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  12:19:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg er ganske sikker på at det er Poppel :) hehe. Ihvertfall lager de den hvite 'snøen.' bladene er jeg ikke sikker på..

edit: hvis det er poppel,vil det(eller har det gitt fra seg) noen brune,klissete skall(?) som lukter voondt. De fester seg overalt. Særlig om man går barbeint.

ja,vi hadde Poppel-trær hjemme før.Nå er de hogd ned heldigvis :)

Opprinnelig postet av Hedda&Junita

Vurdert om det kan være Poppel? hehe. Det er det eneste treet jeg vet om som gir fra seg 'bomullsdotter.' Fant ingen bilder av det men :/
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  12:40:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg finner ingen ordentlige bilder av poppel. Bare et der treet er høyt og spisst, og det stemmer ikke. Men om du har noen/finner noen så kjør på :-D Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 21/06/2006 :  12:46:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Sikker på at ulla kommer fra samme tre som bladene, om det ikke tilfeldigvis står et annet tre like ved, som ulla naturlig kan blåse fra og dit den ligger?
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  12:50:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
en type poppel

Etter hva jeg finner ut er det flere typer av poppel, svart, hvit, grå, pluss noen foredlede arter.

Enig med Hedda jeg, tror det er poppel, ihvertfall slik det ser ut på det nederste bildet

Edit for å fjerne bilde som ikke funka

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 21/06/2006 12:56:36 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/06/2006 :  13:12:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke bra gå å spøre de som eier treet? Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  13:17:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor ikke bra gå å spøre de som eier treet?

Opprinnelig postet av X-tine

høhø.. Tror nok det er kommunen som eier dette treet, og da må man finne gartneren som har planta det osvosv, høres enkelt ut, men er nok ikke det Litt spennende å prøve å løse et mysterium for oss inne på MIX også da.. **

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/06/2006 :  13:22:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rar kommune. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  13:27:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor ikke bra gå å spøre de som eier treet?

Opprinnelig postet av X-tine

Er så mye jobb med å spøre opp grava og greier. Har enda ikke helt funnet ut hvordan jeg får snakket med døde folk jeg ikke kjente heller. Har du noen tips?

Treet står inne i en privat bakgård i et kompleks fra 1902. Noe sier meg at det treet har stått der siden da.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 21/06/2006 13:31:39 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  15:25:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hva med å oppsøke et hagesenter? Ta med deg noen blader og litt "snø"...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  17:05:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding
Sakset fra engelsk Wikipedia:
"Willows are dioecious with male and female flowers appearing as catkins on different plants; the catkins are produced early in the spring, often before the leaves or as the new leaves open. The fruit is a small capsule containing numerous tiny (0.1 mm) seeds embedded in white down, which assists wind dispersal of the seeds. Willows are very cross-fertile and numerous hybrids are known, both naturally occurring and in cultivation"

Løst oversatt: "Selje treet er tvekjønnet med hann og hunn blomster som kommer ut som "gåsunger"; gåsungene kommer fram tidlig på våren, ofte før bladene. Frukten er småe kapsler som inneholder utallige små(0,1mm) frø som er omkranset av hvitt dun, som hjelper vinden med å spre dem." Står også at det kan oppstå hybrider mellom Selje og andre arter.

Altså; gåsungene kommer ut like etter snøen. Frøene kommer ut rundt mai, juni.

Bilde av blad:

Bilde av frø:

Er ikke sikkert det er Selje, men jeg synes fremdeles det ligner på det.

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 21/06/2006 :  17:11:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Har du sett på bildene hun tok? Jeg har aldri(!) sett en selje med så grov stamme og som vokser høyt over husene. Selje er jo mer sånn tynne slanke greier og stamme, og ikke stort tre..
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  17:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har studert treteknologi og jobbet i skogen. Jeg synes det ser ut som selje,og selje kan bli så grov på egnet voksested.. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  17:26:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
I fare for å gjenta meg selv: det treet har aldri hatt gåsunger.
Redigert av - Silje-og-Tindra den 21/06/2006 17:27:21 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  17:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gåsunger sitter på hanntreet,men hunntreet har også en type rakler.

Er det ikke selje,tror jeg at det mest sannsynlig er en annen type piletre.

Redigert av - Kine og Tassen den 21/06/2006 17:58:28 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.