hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket tre - det snør!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hvilket tre - det snør!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Bustetrollet

Skrevet - 20/06/2006 :  23:42:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har et sort lønnetre rett utenfor vinduet her. Og den gir slettes ikke fra seg noe snø;-) Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 20/06/2006 :  23:47:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Sto bare at lønn blomstrer på bar kvist, så da tenkte jeg kanskje at den felte blomster også ;)
http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/06/2006 :  00:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, de feller blomster, men de er sånn gulaktige. Langt i fra hvit! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:04:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Skal vi se. Listet meg ut for å ta litt mer bilder nå.
Her er et bilde av et løv, sett ovenfra. "Nærbilde". Et bilde av snøen; snø.

Nytt om snøen er at det faktisk kjennes ut som om man tar på myk, myk ull - eller nesten sånn syntetisk greie som er inne i puter. Eller englehår som ikke klør. Det er altså ikke blomster, men veldig mykt.. ettellerannet.

(Måtte bare slenge ved et bilde til; Ser nesten ut som æmeriken jo. Men det er her jeg bor :-)).

Edit for å legge til at bladet er ganske stort. Når det ligger med stilken på håndlettet mitt rekker det midt mellom ringefinger og lillefinger.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 21/06/2006 00:06:25 Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:07:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg er rimelig sikker på at det er hegg som plager deg med all den hvite snøen

Etter blomsetene som faller av, utvikler det seg bær. Hegg kan bli opptil 18 meter høy, og har ofte flere stammer. Barken på stammen varierer mellom matt svart og grå, og noen ganger sprekker den opp. Det er ganske mange som er allergiske mot hegg. Hegg har også en veldig sterk aromatisk lukt, som sitter godt igjen i nesa..

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 21/06/2006 00:09:21 Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 21/06/2006 :  00:13:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Minner om hegg-blader, men synes bladet hun hadde bilde av så tynnere ut. Har ikke hegg litt tykke blader? Hegg lukter godt, og lukter absolutt somer!
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:15:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Skrev innlegget mitt i tidsrommet hvor Silje la ut bildene sine, og når jeg fikk se nærmere bilder av "snøen" og bladene, så er det nok ikke hegg likevel.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:22:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ikke hegg, ikke lønn, ikke selje. Sukk. Ingen som vet altså?
Bladet er ganske lyst grønt, ikke så mørkt som på hegg. Det er veldig dråpeformet og spissen er lang, ikke "avrundet". Det lukter sterkt.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:28:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Etter å ha leita litt rundt på nett, har jeg funnet ut at det kan ikke være en av de "vanlige" viltvksende lauvtrærne i Norge. Det er 14 stk av de, og ingen av dem ligner på de bildene du har lagt ut.

Fant derimot en artikkel og forskning på trær i byer, og der var det et lite bilde av noen blader som ligna veldig på det du har lagt ut bilde av, men sto såklart ikkenoe navn hverken i artikkelen eller under bildet.. *Fortsetter å lete*

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 21/06/2006 :  00:31:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Bladet og ulla ser så kjent ut, og det er skikkelig frust og ikke komme på hva det er..
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:34:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
http://www.seim.no/asp/sider.asp?menyKategoriID=40&sideID=0

Se litt innpå den sida der. Er en del trær som er laget for planting i byer der, kanskje du finner den igjen der?

NinjaChristin: Ja, jeg er også helt sikker på at jeg har sett både bladet og ulla før, men kommer ikke på hverken hvor eller hva..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  00:39:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er ganske sikker på at det er Poppel :) hehe. Ihvertfall lager de den hvite 'snøen.' bladene er jeg ikke sikker på..

edit: hvis det er poppel,vil det(eller har det gitt fra seg) noen brune,klissete skall(?) som lukter voondt. De fester seg overalt. Særlig om man går barbeint.

ja,vi hadde Poppel-trær hjemme før.Nå er de hogd ned heldigvis :)

Redigert av - Hedda&Junita den 21/06/2006 00:41:51 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:44:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med Lind?

LIND
Tilia cordata

ANDRE NORSKE NAVN
Lend, lenn, linn.

VITENSKAPELIG NAVN / SYNONYMER
Tilia cordata Mill., Tilia microphylla Vent., Tilia parvifolia Ehrh., Tilia ulmifolia Scop.
Også blomstene av storlind Tilia platyphyllos og parklind Tilia x europaea (= Tilia x vulgaris, en krysning mellom storlind og lind), blir samlet og brukt. I urtemedisinen blir blomstene av alle tre artene brukt om hverandre.

NAVN PÅ ANDRE SPRÅK
SVENSK: Lind, Skogslind.
DANSK: Lind, Småbladet lind, Skov lind, Vinterlind.
ISLANDSK: Hjartalind.
FINSK: Metsälehmus, Lehmus, Niinipuu.
ENGELSK: Linden, Lime tree, Small-leaved lime, Small-leaved linden, Little leaf linden, Basswood.
TYSK: Winter-Linde, Linde, Stein-Linde, Kleinblättrige Linde.
FRANSK: Tilleul à feuilles en coeur, Tilleul, Tilleul à petites feuilles.
SPANSK: Tilo.

FAMILIE
Lindefamilien (Tiliaceae)

Foto ©: Rolv Hjelmstad

--------------------------------------------------------------------------------

BOTANISK BESKRIVELSE
Lind blir i Norge et opptil 20 m høyt tre med stor og rikt forgreinet krone. Det er et bladfellende tre med svartgrå og ofte noe oppsprukket bark. Gamle lindestammer blir gjerne knudrete og kulete med store utvekster. De hjerteformede, sagtannete, opptil 8 cm brede bladene sitter på lange, snaue bladskaft. Bladene er mørkegrønne på oversiden og lysere på undersiden, med rustfargede hårdusker der nervene forgreiner seg på undersiden. Gulhvite blomster på skaft, 3-15 samlet i små kvaster. De kommer i juli og avgir en kraftig, behagelig duft. Blomstringen er oftest rik, og hver blomsterstand har et tungeformet, pergamentaktig støtteblad, som fungerer som vinge for frukten. Frukten er en kuleformet, lodden nøttefrukt som inneholder ett frø.

UTBREDELSE
Lind er mest utbredt i Sentral-Europa og vestlige deler av Asia. I Norge vokser lind på tørre, lune steder opp til ca. 600 m. Naturlig utbredt på Østlandet nord til Ringebu og Ytre Rendal, ellers i kyst og fjordstrøk til Nordmøre, samt ved Brønnøysund.

Red for å legge til bildet.

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 21/06/2006 00:48:05 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  01:02:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ligner mer på et Almetre. Har du sett på det på Wikipedia?
Spennende dette er!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  11:15:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Stod litt om alm her..
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.