hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilket tre - det snør!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hvilket tre - det snør!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  17:17:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
(Dette ble en haiku-lignende overskrift)

Lurer på hva slags tre det er som er rett bortenfor meg her, for er det noe jeg ikke tåler, så er det det treet.

Jeg har dessverre ingen bilder av treet, men av beskrivelse så snør det. Det laver ned mengder av loddent ett eller annet av det. Hvite lodotter. Det er -overalt- . Det er digert, kanskje større enn mye annet jeg har sett, og stammen nederst er grå, mens den oppover blir lysere?

Noen ideer om hva dette kan være? Treet finnes i Oslo, og jeg har en liten mistanke om at det finnes noen artsfrender av det i nærheten av Gaustad/Sogn. Denne pjokken står på Bjølsen.

AnnetteHansen

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  18:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan være en selje... Den har lodne dotter her hos meg... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  18:43:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, seljen får jo gåsunger? Selje hadde vi masse av i hagen hjemme. Dette treet er derimot enormt, og det snør skikkelig av det. Helt hvitt over alt :-)

Edit for å legge til at treet ser ut som en eik i form, bare mer oppover enn utover (og er ingen eik, afaik)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 20/06/2006 18:47:31 Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  18:50:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Du har ikke mulighet for å få tatt et bilde? Ble litt nyskjerrig nå jeg.. :)
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  18:58:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Kan det være Hegg?
Det er fullt av slike blomster så dette

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:05:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, ikke hegg. Er allergisk mot det også, men også det hadde vi utenfor huset der jeg bodde før. Skal få tatt meg ut en tur senere i kveld og knipse noen bilder, både av treet og av snøen. Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  19:10:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding
Hjemme hos oss er det Selje som frør seg.
Det "laver" ned med små hvite frø. Og det setter seg overalt! Er nesten sikker på at det er Selja hjemme hos deg å

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:22:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ingen selje. Punktum. ;-)
Wikipedia om selje: "Selje (Salix caprea) er en treart i pilefamilien. Den har rødgul kjerneved og grå bark. Selja kan bli opptil 20 m høy, med en diameter på 40 cm og en alder på 80 år. Selja blomstrer tidlig på våren, med hann- og hunnrakler på adskilte trær. De gule, lodne hannraklene kalles ofte for «gåsunger»."

Denne er snarere 40 -meter- i diameter (neida, den er ikke det, men langt fra 40 cm. iallfall), og det er ikke gåsunger. Dette er skikkelige lodotter, som blåser over alt. Treet er ca. 50 meter herfra, og likevel fant jeg en ansamling lo inne her ;-) Og den blomstrer nå, ikke tidlig på våren.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 20/06/2006 19:27:51 Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:35:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Hmm.Får vente spent på noen bilder da...
Må si jeg ble litt nyskjerrig jeg også;)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/06/2006 :  19:45:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du får se igjennom denne sida så kanskje du kommer nermere det du vil fram til.

Minner meg mest om selje.

Redigert av - Bustetrollet den 20/06/2006 19:51:44 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  20:45:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå har jeg knipset litt bilder. Jeg har bare mobil tilgjengelig, så bildene er møkkdårlige, men la gå.

Treet er stort (de bladene som er litt sånn små i forgrunnen tilhører en fullvoksen bjørk ..). Her er litt av toppen av treet. Her er sånn ca.. uh, midten-midt under? Treet har en stor rot, men deler seg opp i flere "grener" litt oppe i stammen; bilde 1, bilde 2.

Så var det snøen; bilde 1, bilde 2.

Jeg synes ikke dette ligner noe på seljene som var i hagen vår. De kunne man jo faktisk knekke av greiner på og sette gåsungene i vann om våren (april, senest mai), og de var ferdig blomstret på denne tiden. Dessverre viser ikke mobilen min at treet har blomster (selv om mesteparten er på bakken og inne på rommet mitt nå).
Gå til toppen av siden

AnnetteHansen

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  21:06:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du ikke ta et nær-bilde av bladene, er litt vanskelig å bestemmer arten fra de bildene dær:-)
Og av snøen, blomstene???
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  21:10:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Har ingenting som kan ta nærbilder ;-) Bladene kommer jeg heller ikke inntil, fordi treet står på privat grunn og den fete hekken skiller. Vet det er vanskelig.. :-/ Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  21:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være en stooor syrin? (evt genmanipulert)
De kan bli over 8 meter.

http://www.kviteseidbyen.no/includes/showimage.asp?ID=957

Redigert av - Opal den 20/06/2006 21:25:04 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  21:34:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hm, jeg kan ikke se noen syrinblomster på den - og selv om treet lukter - lukter det ikke syrin? Det er syriner i bakgården der også. Det kan nok være det er et tre i samme familie som selje, men jeg aner virkelig ikke hva det kan være. Skal prøve å få tatt litt blad-bilder i morgen.

Meh, nå føler jeg meg vanskelig :-P
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 20/06/2006 :  23:28:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Vet ikke hva slags tre det er, men det er i alle fall ikke syrin eller selje! Bilde på blad hadde hjulpet, eller om du kan beskrive hva slags blader det er :)

Er det sånne blader med flere spisser på det? Tenkte på lønn, eventuelt..

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja

Redigert av - NinjaChristin den 20/06/2006 23:34:17 Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.