hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kul på beinet!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kul på beinet!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  18:40:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
I går holdt jeg på med hesten min og strøk henne på beinet da jeg plutselig kom over en kul... hun hadde ikke en sånn på det andre frambeinet, og jeg er ganske sikker på at det ikke ha vært sånn før. Pappa så etter og sa at det sikkert var en senekul eller noe sånt... men jeg lurer på om dere vet hva det kanskje kan værè? håper på svar!

-sPikE-

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/10/2003 :  19:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig mange alternativ som kan være grunnen til kulen. Det kan være en vorte, fettkul (aldri hørt om det på bena men...), en innfeksjon, svulst, cyste, forkalkning, overben, eller hesten kan har fått seg et spark.

Er du i tvil, kontakt dyrlegen, selv om hesten ikke er halt.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  21:09:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun er bare 6 år... det er en ganske stor kul, men hun er ikke halt, og hun reagere ikke når jeg klemmer på den... skal jeg vente eller ringe dyrlegen? er vanskelig å få dyrlege hit :)

-sPikE-
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  21:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan være så mye... Men er den hard? Da kan det være forbeining. Hesten min har en diger kul på beinet etter at hun ble sparket av en annen hest. Var halt først, men ikke lenge. Kulen forsvant aldri, men ble hard og dyrlegen skjekket det og mente det var en forbeining...

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 23/10/2003 :  12:21:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er kulen hard eller myk? Sitter den over et ledd? Går hesten sammen med andre som kan ha sparket henne?

Siden hun ikke reagerer med smerte når du klemmer, tror jeg du kan utelukke en innfeksjon da dette som regel er veldig vondt.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2003 :  14:48:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min forrige hest hadde en lignende kul på fremre kne, han var også 6 år. Kulen var myk, og han hadde ikke vondt i den eller var halt. Fikke dyrlegen til å se på den, uten at han fant ut noe. Men etter noen år viste det seg å være forkalkning, og han måtte avlives da han ikke greide å bøye kneet mer. Men jeg hadde 6 fine år med han før det! Men siden kulen på din hest kom så plutselig er det nok mest sannsynlig at det kommer av et spark eller noe, det kan ta tid før den er borte, men det er helt ufarlig. Men likevel; Jeg hadde nok ringt dyrlegen! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/10/2003 :  07:34:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Antageligvis et "ufarlig" overbein som et resultat av et slag.
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2003 :  18:26:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet jeg burde vite dette, har lært d en gang, men kommer ikke på det =) hva er overbein, og kan d kureres?

-sPikE-
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 24/10/2003 :  22:12:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest kan danne overben ved stor overblastning (oppstår da som regel i leddet, på samme måte som forkalkninger), eller om den har fått et hart slag/spark i benet. Oftest i pipen, her er det lite som beskytter benet, verken fett eller muskler.

Benet danner nytt ben og brusk over det utsatte området og resultatet er som regel en hard kul. Noen ganger er hesten haltfri og andre ganger kan den være veldig halt. Kulen forsvinner neppe selv om/når skaden er leget, men kan noen ganger minke over lang tid, flere år.

Overben i leddet kan gi langvarig/kronisk halthet. Er skaden på et rett ben, vil hesten kunne fungere normalt (som regel).

Dette er en typisk skade som de fleste hester før eller siden blir utsatt for, ikke mange eldre hester som ikke har en eller annen kul i benet etter et spark.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.