hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ringorm
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 ringorm
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Leanne

Skrevet - 22/10/2003 :  15:56:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært så uheldig å få ringorm på hestene mine. Er det noen som har erfaring med dette. Hva gjør dere? F.eks angående smitte og behandling. Tusen takk for svar

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  16:07:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du bør kontakte veterinær for å få et middel du kan smøre på. Ringorm er ikke farlig, men det er svært smittsomt og veldig ubehagelig. Det kan faktisk smitte over til mennesker også. Du bør derfor være forsiktig med og omgås andre hester i perioden hvor hestene er syke, slik at du unngår å spre smitten.

Du kan lese litt mer om ringorm på denne siden (en side jeg søkte frem på nett).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Leanne

Skrevet - 22/10/2003 :  16:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker medisiner, men hvor lenge er karantenetiden. Og hva bør jeg gjøre for å få vekk smitten fra stallen og utstyret. Blir det borte etterhvert eller... må jeg gjøre noe for å få vekk smitten. Har smørt hestene i ca 2 uker nå, de har selvfølgelig sår enna, men er de smitte bærere fremdeles. Gå til toppen av siden

karinzo
» VIP

Skrevet - 01/11/2003 :  09:12:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi hadde ringorm på stallen i sommer. Sånn gjorde vi det:
Vi vasket hestene med ringorm i jodosan ca en gang i uken. Resten av dagene brukte vi ganske konsentrert jodosan rett på "ringene". Grunnen til at vi gjorde det slik var at vi ikke ville vaske for mye, slik at fettlaget i pelsen blir borte ( gjør du det, blir hesten mye hardere angrepet av ringormen).
Vi passet på å ikke børste hestene for mye, og om vi "måtte" la vi kosten i bløt i jod etterpå. Det er vanskelig, men ta minst mulig på hesten din og vask hendene i jod etter at du har det...
det greieste er å kutte ned på kraftforet og la hesten få fri til smittefaren er over (når "ringene" er blitt "svarte"). Slik ungår du å måtte vaske alt utstyret ditt fra dag til dag, og ringormen forsvinner fortere...
Håper dette hjalp litt, ihvertfall...

Lykke til!
Gå til toppen av siden

karinzo
» VIP

Skrevet - 01/11/2003 :  09:15:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, og det glemte jeg...
Det er ingen karantene tid på ringorm! Men hesten din smitter ved kontakt med andre hester (eller via deg også til en annen hest) helt til ringene er blitt sorte...
Gå til toppen av siden

karinzo
» VIP

Skrevet - 01/11/2003 :  09:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, og det glemte jeg...
Det er ingen karantene tid på ringorm! Men hesten din smitter ved kontakt med andre hester (eller via deg også til en annen hest) helt til ringene er blitt sorte...
Etter at de er blitt det er hesten din immun mot ringorm en stund fremover, ihvertfall et åt( tror jeg).
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.