hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridehest vs dressur eller spranghest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ridehest vs dressur eller spranghest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 22/10/2003 :  16:33:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurte på hva dere kaller en dressurhest og hva som blir kalt en allround hest eller ridehest.
Hva skal til for å kunne kalles sprang eller dressurhest?
Er en hest som kan øvelsene til LB/LA en dressurhest eller må den ha startet noen klasser?Hva med en som kan alt til middels men aldri har startet? Eller er f.eks LA grunnleggende ridnig og hester som går det ikke kan kalles dressurhester?Hvor går da evt skillet?
Og det samme med sprang,er en hest som er glad i å hoppe en spranghest eller må den ha startet? Skal den f.eks være av spesiell avstamning og ha hoppgener i stamtavlen eller kan en kaldblods kalles spranghest hvis den liker å hoppe?
Hva er da en allround hest? en som kan både sprang og dressur? Og en ridehest,er det bare en som går på tur?
De fleste hester kan jo hoppe,og alle kan jo lære dressur på hobby nivå?
Hva mener dere skal til for å få betegnelsen dressurhest eller spranghest?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  17:22:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En dressurhest er en hest som målrettet trenes for å gå dressur, og som går bra dressur (dvs liker det og har viser sitt anlegg i den retningen). Tilsvarende for en spranghest, en hest som trenes mot å gå sprang. En allroundhest er en hest som trenes for å gå begge deler, og går bra begge deler. En hest trenger ikke å være startet i grenen den "tilhører", men bør vise et visst nivå i form av kapasitet og evner i den retningen. Hvilket nivå som skal til for at den skal være god kommer mye ann på alder, hva den har gjort før osv. En generell og helt "vanlig" hest er kanskje dressurhest om den går LB/LA dressur. Men en unghest som viser kapasitet kan være dressurhest uten å gå dressur i disse klassene. Videre har du jo nivåer av dressurhest (og sprang- og allroundhest). Men jeg mener du kan kalle den dressurhest fra LB/LA, selv om den ikke nødvendigvis har mer kapasitet, så lenge det er dressur den trenes i.

Videre synes jeg kanskje en allroundhest kan senkes litt på når det gjelder nivået. Da kreves det jo "mer".

Men egentlig er dette vanskelig.. Selv om jeg sier det litt sånn som jeg mener det er, så er dette mine meninger. Dessuten er det nok hester som vil gå utenfor min definisjon som også kan kalles dressurhest osv. Ofte har avl også litt å si, men dressur-, allround- og spranghester er i stor grad avlet som ridehester og selv om en hest har god stamme i en retning kan det egne seg godt i en annen ridegren. Men vanligvis har jo hesten evner i den retning den er avlet.

--
spoff
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.