hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det ryddige staller i dette landet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Etterlysninger
 Finnes det ryddige staller i dette landet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

normanlic
» VIP

Skrevet - 16/07/2006 :  14:22:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg skal ha stall når jeg blir stor, gjett om den skal være ryddig.. petimeter 8) er ikke sjelden jeg rydder etter andre i stallen.. er allergisk mot rot :) hehe

men det er utrolig hvor godt et strøk med maling gjør seg. mange staller som burde ta tak i det, det øker trivselen noe helt sinnsykt. hvis alle tar i et tak, blir det ikke mye jobb på hver. det meste kan være gjort unna på en helg.
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  14:30:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hehe, den var god *le*. Høres ikke bra ut det der altså. Var på rideleir en gang, der lå det borster og lignende i stallgangen! Irriterendes med folk som "ikke" klarer å rydde opp etter seg. Arrg...
Men det er mange fine staller <3 Og litt rot må man vel regne med i en stall?
Jeg er et ryddefantom, så det er sagt x)

Haoli <3 Gå til toppen av siden

*Elixir*

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  20:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
heheeee. *LER MEG IHJEL* :O) Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  13:48:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er som å høre om stallen vår, og oleo; jeg er også av de som rydder, fikser, maser om ting, og blir utslitt.

Så da meldingen "alle skal koste gulvet når de har vært i stallen" kom på tavlen for noen uker tilbake, rant det nesten over for meg.

Hva med møkkahaugen? gjerdet? søpla som renner over søpledunkENE?

Har ikke alle ansvaret for at hestene har vann i varmen? (stalleier er flink til akkurat det, men om andre ser det er tomt, hvorfor fyller de ikke opp??!!)

Hvorfor er det to stk i en stall som alltid tar ryddesjau, vasker reparerer gjerdet osv? Hvorfor kan ikke alle ta del?

Vi har mange håndkler i stallen, det tas ALLTID et nytt, for de man brukte forrige gang ble sluppet på gulvet, og er derfor nå både møkkete og våte. Vaskemaskinen ble ødelagt, og jeg tok de med hjem til mammas store fortvilelse. Etter vask lukter det enda muggent. Så kommer jeg i stallen, ei har hengt fleecedekkenet sitt til tørk. "har du spylt det?" spurte jeg, "ja, det var jo ingen som satt i gang vaskemaskinen!" Da følte jeg sinne.

Jeg har uendelig mange eksempler, og jeg blir så sliten av å hele tiden rydde, men dagen etter ser det like ille ut. Og jeg er ikke interessert i å rydde i alle andres ting, vi har masse edderkopper i stallen og jeg hater de. Så jeg vil helst ikke ta mer enn jeg må, dvs andre sitt utstyr.

Jeg vil ha min egen stall.

Opprinnelig postet av Marie & Lipdonn

Vi har det så likt,så likt!!!
Jeg er så DRITT lei av å gå å rydde i stallen etter hun andre...
Situasjonen er sånn,at jeg har egen stall med 5 bokser.Og ja,jeg er ikke mer enn 15 år(blir 16) og jeg har alt ansvar for at ting skal se skikkelig ut i stallen.Om ting blir ødelagt og sånt,fikser jo selføgleig pappa det.
Vi har ei annen KJEMPE kosleig jente på stallen som har en liten ponni.Hun er virkelig ei grei jente,men det hjelper lite når hun ALDRI,og jeg klarer ikke å få understrekt det nok hvor lite hun faktisk gjør i den stallen!!!!
Greia er det at vi skal dele på stallarbeidet,det er liksom med i stall leia.Og jeg mener det er ganske naturlig å rydde opp etter seg før man forlater stallen,sope gangen og sette frem for til kveld/morgen.Og om man ser at det trengs å sope og rake utenfor...Hvorfor i H*lvette gjør man det ikke????
Og gi hesten sin vann ute,det er vistnok bare tull,fordi på andre staller(ridesenter) så er det ment at den som arbeider der skal gjøre.
Hva f*en tror hun at jeg er?en ARBEIDER???
Også her om dagen sa jeg til henne at hun måtte sope før hun gikk fra stallen.da svarte hun "Ja,men det var mamma som møkka..." også svarte jo jeg at "men det er ikke morra di sitt ansvar å se om at alt er ok før dere drar" også sier hun "ja,kanskje ikke mamma kan bedre da...Kanskje hun ikke er så flink til å sope!" så sier jeg "unskyld meg...Det er DIN ponni,og det er DIT ansvar å gjøre arbeidet rundt hesten.Om ikke DU er ansvarlig nok og ikke har tid til å gå over og se om alt er ok i stallen før du drar,så er du ikke noe verdig hestemenneske...Da kan du like godt selge den hesten din..."
Jeg mener at når du er så umoden og en sånn liten dritt unge,da får du se å gjøre noe med det altså!!!
Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun ikke kan forstå at hun ikke kan gjøre halvparten av arbeidet,som er meningen!!
Og det som var så komisk,var at jeg ble piss lei dette,og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kjefta på den jenta,men uansett forstår hun ikke.Men når det ble snakk om møte med foreldrene hennes og mine,for at de også skulle skjønne problemet...Nei da kunne hun plutselig ta hvem som helst foringer,og shine stallen for harde livet.Tror hun det hjelper???Ikke faen!Det møtet skal vi ha uansett!!!

Offa...Jeg blir så oppgitt...Men det er så deilig å få sakt til mennesker hvor oppgitt jeg er over hu...
Selfølgelig...Jeg KAN bare kaste henne ut.Men det er det at jeg vet at porblemet ligger i at hun ikke forstår.Det er ikke det at hun ikke vil...Jeg har hvertfall gått tom for ideer over hva jeg gjøre så hun forstår...

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/07/2006 :  16:52:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hos oss er det ikke så verst.

Vi vasker ned hele stallen med høyttrykkspyler og husdyrromvask hvert år, og maler opp det hvite hvert år. Og så bruker jeg ganske mye fantasi og energi på å tenke ut sindige løsninger som gjør det enkelt å oppbevare og holde orden på maaange ting og dingsebomser i liten, trang stall...

Vi har bøyler som dekkenholder på hver dør, og der henger ett til to tepper. Knagg på hver dør til grima til hesten som bor der hører med.

Vi har snekra en praktisk benkeanordning som plastdunker med betfor og graspellets står oppå (med lokk..), og så oppbevarer vi vann/biosakanner under benken. Vi laget denne altså sånn at det blir bedre plass, og mindre bøy og tøy og lemp for å få tak i kanner og for.. Praktisk..

Ellers så er vi så heldige å ha en "Olav på stallen, som fikser det aller meste, bare jeg får forklart hvordan jeg har tenkt det.. I vinter slo vi opp et provisorisk tørkerom på hemsen over stallen, for tørk av våte utedekken.Funker som fjell! =) Om sommeren funker det fint til oppbevaring av vintertepper.

I selebua laget han ei stang som går på tvers av enden av rommet, med masse kroker på, (ser ut som slaktekroker- litt morbid, muligens), som vi henger seler på. Lettvint å få dem av og på, og å finne akkurat den man vil ha..

Mitt siste prosjekt er å snekre skap på hemsen for oppbevaring av privat utstyr, da selebua vår er bitteliten og aaalt for full. Og så er det litt greit å kunne henge unna det en er redd for i alle fall...

Så jo, ikke så verst ryddig hos oss. Ikke strøkent HELE døgnet altså, det er vi ikke mange nok til å få til, men slettes ikke verst. Og de fleste- utenom travtreneren selv- rydder etter seg, så det er ganske trivelig å være der... ;)

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  19:31:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vet ikke om jeg har skrevet i denne debatten før, men jeg er såååå glad for at jeg har egen stall!
Therese
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  11:44:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Den nye stallen er egentlig kjempe fin og ryddig =) Men den forige. Usj. Det var bare noen få som kostet, selv om alle skulle koste utenfor sin boks. Det lå alltid gamle bøtter over alt. Boksene var ganske fine, men de ble fort skittene og stygge. Gitteret foran vinduene var rustent, og noen av vinduene var knust. Det var alltid rot i salrommet/varmerommet. Børster, sko, klær ol kunne man også finne på gulvet. Selv om man bare skulle ha ET dekken og EN grime på boksdøra hang det vanligvis 2-3 dekken der, og 1-2 grimer. Pluss mye annet rart :/ Og mus var det der.

Vet ikke om det er sånn mer, men irriterte meg ofte over hvor rotete det var. Dugna hadde vi jo bare 2 ganger i året...

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 28/07/2006 :  07:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom noen vil se en ryddig stall, er det bare å ta turen hit når som helst. Jeg godtar ingen form for rot, og forlanger at folk rydder etter seg. Søppel og tomflasker skal bringes hjem.

Ugress har ingenting i grusen å gjøre, og boksene males hvite innvendig vær sommer når hestene er på beitet.
Rundballplastikk kastes etter bruk. Gjerdene rundt beitene skal se oppstrammet ut og ikke henge å slenge.

Mulig jeg er streng , men alle som ferdes her har selv kommentert hvor ryddig området er. Noe som faktisk ikke er lett å holde på en liten stall med ti hester til daglig.

Stallen er gammel og slett ikke moderne, men dette tas igjen med jevnlig vedlikehold av omgivelsene. Og forbedringer der og når det er mulig.

Jeg har tidligere hatt "gratis passasjerer" her, men nå ser jeg folk nøyere an.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  11:39:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej jobba ei periode som praktikant i ein travstall med 32 hesta, drømmejobben tenkte ej, men den stallen va ein lidelse fra ende til annen.
32hesta derav 10utleiehesta som sto på spillt, 5avlshopper, 2private og resten travera som gikk løp i større eller mindre grad. Hittill heilt supert, området va i veldi grei stand sjølv om det va for lite ute områder.
Problema va i handtering av hestane og utstyr.
Det va ein plass mellom 40-50 småjenter i alderen 11 til 17 med eit par litt eldre jenter der som var passert 20.
alle låste inn utstyret sitt i skap når dei va der for det blei mykje stjeling jentene imellom.
Dvs at når ej skulle ha ut dei 32hestane om morgenen kunne ej risikere å stå der med to grimer og null leietau... slippe hestane ut gikk ikkje siden det va eit åpent område med masse skog.
Hjelm bekymra man sej ikkje om. huske spesiellt to jenter på 11 og 13 som skulle "ri inn" den eine 3års hingsten-framleis uten hjelm..
Ellers hadde dei ein superoppfinnelse resten av verden berre ikkje he vert lure nok til å få med sej, ein tjukk strikk man festa til bittet med høyballetråd og knytta fast i bulkgjorten. den hjalp vistnok på alt, bukking, steiling, biting, sparking, vill eller lat-man slo bare ei knute på strikken til man såg at den tok i bittet og problemet va løst...

Ej slutta etter kort tid, ej turte ikkje å ha det daglege ansvaret for so mange so unge jenter med null styring eller kontroll over ting.
Ikkje en eneste regel i heile stallen...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  00:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he he he he... MIN stall er ryddig, og forøvrig HELT nymalt og stelt, for den er MIN OG BARE MIN!
(kjefter på meg selv, høyt, når jeg roter da.... men det er skjelden)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.