hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det ryddige staller i dette landet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Etterlysninger
 Finnes det ryddige staller i dette landet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 19/06/2006 :  13:10:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridesentret her er veldig ryddig.
Her går alt i dugnadsarbeid: Maling, reparering, rydding, vasking, ja, det meste. Bygget er til og med bygd av ivrige dugnadsfolk som møter opp for å ta i et tak.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  13:45:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hadde mamman min fått bestemme hadde vi støvsugd stallen!
og hengt opp gardiner

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  14:35:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hadde mamman min fått bestemme hadde vi støvsugd stallen!
og hengt opp gardiner

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 19/06/2006 :  15:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gleder meg til jeg får egen stall når jeg blir "stor" Da skal alt være PERFEKThaha
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Berit_og_Glanni

Skrevet - 19/06/2006 :  17:21:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, det der er lettere sagt nå, enn utført når du får egen stall :)
Tusen ting som skal gjøres(hvertfall her), så det er ikke alltid like lett å ha "nazi-orden"
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/06/2006 :  20:55:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hehe.. Vi har litt midre hest om sommeren, da mange unghester er på beite og sånn. Vi vasker ned og maler hver sommer, så det er lyst og fint til høsten kommer.

(Men ikke spør om selebua, den er minst to ganger for liten.... uhuuu!)
Gå til toppen av siden

Ingruud
» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  21:28:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngruud  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngruud  Svar med kopi av melding
Va i en stall/rideskole i Danmark, Ikke akkorat de mest ryddigste stedet jeg har vært innomm.
ALT var støvete og spindelvev overalt . De var hull i golvet i boksene/spiltene, og heller ingen sagflis/halm.
Kan jo være at hestene sto veldig mye ute om sommeren da, siden de ikke hadde sagflis.
Men man trenger vell ikke store groper i gulvet ?

Fikk "ferdig" striglet hest en dag når jeg skulle ri.
Personen som hadde striglet den hesten hadde ikke gjort den jobben så veldig nøye, for å si det sånn..

Og dessutn, viss en hest kom seg løs, hadde den fri tillgang til høy..

Jaa.. Er nokk vant me litt mer ryddighet.

Ingrid ;*
Redigert av - Ingruud den 20/06/2006 17:17:17 Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  12:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er som å høre om stallen vår, og oleo; jeg er også av de som rydder, fikser, maser om ting, og blir utslitt.

Så da meldingen "alle skal koste gulvet når de har vært i stallen" kom på tavlen for noen uker tilbake, rant det nesten over for meg.

Hva med møkkahaugen? gjerdet? søpla som renner over søpledunkENE?

Har ikke alle ansvaret for at hestene har vann i varmen? (stalleier er flink til akkurat det, men om andre ser det er tomt, hvorfor fyller de ikke opp??!!)
Hvorfor er det to stk i en stall som alltid tar ryddesjau, vasker reparerer gjerdet osv? Hvorfor kan ikke alle ta del?

Vi har mange håndkler i stallen, det tas ALLTID et nytt, for de man brukte forrige gang ble sluppet på gulvet, og er derfor nå både møkkete og våte. Vaskemaskinen ble ødelagt, og jeg tok de med hjem til mammas store fortvilelse. Etter vask lukter det enda muggent. Så kommer jeg i stallen, ei har hengt fleecedekkenet sitt til tørk. "har du spylt det?" spurte jeg, "ja, det var jo ingen som satt i gang vaskemaskinen!" Da følte jeg sinne.

Jeg har uendelig mange eksempler, og jeg blir så sliten av å hele tiden rydde, men dagen etter ser det like ille ut. Og jeg er ikke interessert i å rydde i alle andres ting, vi har masse edderkopper i stallen og jeg hater de. Så jeg vil helst ikke ta mer enn jeg må, dvs andre sitt utstyr.

Jeg vil ha min egen stall.

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  16:12:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Va i en stall/rideskole i Danmark, Ikke akkorat de mest ryddigste stedet jeg har vært innomm.
ALT var støvete og spindelvev overalt . De var hull i golvet i boksene/spiltene, og heller ingen sagflis.
Kan jo være at hestene sto veldig mye ute om sommeren da, siden de ikke hadde sagflis.
Opprinnelig postet av Ingruud

Ja.. sånne steder finnes overalt. Jeg håper ikke du tror at det er sånn overalt i DK fordi du har sett en stygg stall.

forresten er det ikke mange som bruker flis i DK, vi strør med halm istedet..
Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  20:18:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
haahaa, mange punkter jeg kjente igjen fra stallen vår på hortemo :) men målet er vel å rydde opp i hele stallen nå..
jeg og typen skal til å bygge stall nå snart, der skal jeg iallefall ha systemet i orden! (er litt vel støv på hjernen i stallen :P )
Utrolig hvor mye finere det blir om en bare holder det ryddig! trenger jo ikke være stooort og flott med gull og bøk :D

www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 20/06/2006 :  20:49:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er super fornøyd med stallen min jeg
Nå står vi på en liten nyoppusset stall da, så det er nok litt lettere å holde det ryddig og rent en på store annlegg.
Vi er 6 jenter/damer som har hester her og det er tilsammen 8 hester på stallen. Boksene er svære, over 3x3m, og dei er laget av tykk material, med stalramme og gitter mellom boksene. Hver hest har vindu i boksen sin, og det er luftigt og godt. Har også vifte montert dersom det allikevel blir tett. Vaskespiltet vårt er nesten ferdig, mangler baderomsplater, men er under byggin. Skikkelig utstyrsrom er også nesten ferdig, tørkeskap har vi fått og vi har alle hver sin plass på låven hvor vi har høy, for, spon og midlertidig plass til utstyret vårt.
Ellers så boltrer hestene seg på kjempe store jorder, og gjerdet er sånn passe bra Ingen av hestene har vær på rømmen ennå hvertfall Bruker strømgjerde, og det ser sjelden fint ut uansett.
Møkka samler vi i to kontainere som stalleiger tømmer hver uke.
Har fått laget oss en "gressbane" som vi bruker til lett ridning i påvente av skikkelig ridebane.
Så ja, det finnes ryddige staller Vi stortrives hvertfall her som vi holder til

(Dagens skryteinnlegg)
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:37:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Har hesten min på en meget ryddig stall, tørkss støv hver uke, i boksene.... får stallen til å se ny ut, ble satt opp i 2005 men ser helt ny ut, er noen skrammer på veggene men er av sparking..... ikke noe som ligger i vegen, alle passer på å ha det ryddig og fint rundt seg.. beste stallen i verden!

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

VilgunnH

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  13:48:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVilgunnH  Svar med kopi av melding
heihei=) jeg har vært på 1 virkelig pen og ryddig stall, Stall Blakstad på stjørdal=) Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  16:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har jobbet og hatt hest på mage store senter og stutterier rundt om i dette vide land. Jeg er ¨oppdratt¨ slik at en MÅ ta vare på tingene sine, rydde etter seg og holde orden eller så er det på hue og ræva ut. Mange av stedene jeg har vært har det vært strengt og meget ordentlig, både for ordens skyld men også av sikkerhetsmessige årsaker. Jeg står nå på en liten stall på bygda med 8 bokser og løsdrift med 15 hester. Jeg har dratt med meg mine manerer og kan si 100% sikkert at jeg og ei til gjør 70% mer enn alle andre i den stallen. Jeg vet at mange i den stallen har kun vært i den stallen, mange er mye yngre enn meg, ligger på alder mellom 13- 23 mens jeg og de som er litt eldre er i mindretall. Jeg tror rett og slett de er bortskjemt og vet faktisk ikke at det er ganske strenge regler på seriøse staller. Så når vi prøvde oss med ukens ordenshest og truet med å gi folk bøter så funket det i en uke også detter det helt ut igjen. Ellers så blir de muggne når de blir spurt om å ta i et tak...å svarer at de gjorde det i forrige uke!!
Halloooo..
Det må få konsekvenser, hadde vi klart å få til det så tenker jeg det hadde endret attityden jeg.. Hva feie alt som ligger i stallgangen på slutten av dagen, ut i møkkahaugen eller opp i en container hvor det som kan brennes blir brent. Da tenker jeg de hadde ryddet jeg...

Det er helt vanlig at folk bruker aksebeger når de røyker og av etiske grunner så tar det seg pokker ikke ut med sure sneiper liggende rundt en stall......farlig kan det også være. Det er også helt vanlig å vaske bøtter som er blitt brukt til bygg grøpp og klisuppe, nei da...ikke hos oss...det enkleste er å sette den nedi en annen bøtte og når alle gjør det så havner den klibøtta i mellom på et tispunkt og da kan en jo tenke seg hvor deilig den er tre dager etter.... Eller bare la den stå...så alt tørker ut og blir så stivt at en må spikke det ut. Helt håpløst.

Jeg lurer alltid på hvordan folk har det hjemme hos seg jeg når en ser hvor grisette og rotette folk er i stallen....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 21/06/2006 16:38:53 Gå til toppen av siden

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  13:31:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
Syns nesten at det heller skal være litt rot i stallene, enn at hestene skal ha det helt jævlig.. Veit om en stall, hvor hestene er heldige om de får mat mer enn èn gang om dagen, kraftfor er noe dritt.. Små spilt der det er så trangt at man må løfte salen over hodet på seg selv for å komme inn til hesten, dytte den fra side til sode for at salkappene skal være der de skal være, En eneste sponball er nok til 12 hester til vanlig *sett bort ifra når dyrlegen skal komme da, da brukes det 4-5..*
Lyging for å slippe unna er også en fin ting.. Dyrlegen spør: "Hvorfor står den ponnien der på så stor plass mens den den hesten der må stå på mindre?" "Ponnien er drektig, skjønner du.." HAdde dyrlegen tatt en nærmere titt hadde han sett at den 'drektige' ponnien faktisk var en vallak, og at den var en av ponniene til barna til eieren av stallen sin..

Og rideskolehester, de er maskiner.. Det å gå 5 timer i en støvete hall med voksne mannfolk på over 100 kg, det er ikke noe problem.. Og maskiner trenger jo heller ikke annet for enn råtten/muglet silo *de fleste ville nok kaldt det gjødsel.. Nesten helt svart og stinker så folk faktisk har brekt seg når de går inn i stallen..!!*
Og FLies gjør det bare en gang om dagen *greit nok til vanlig, men ikke når det er snakk om små spilt og null utegang, sett bort ifra ridning..*

Utegang ja, det er en uting.. Det står jo i de nye reglene at hestene skal ha TILGANG til utegang minst 4 timer pr dag, ikke at de må få være ute, så det trenger vi jo ikke bry oss om.. Hvis vi da faktisk må sette de ute alikevell, så har vi jo bare an paddock *den andre er jo eiern av stallen sin hest som skal ha.*.. Nesh, vi slenger alle sammen inni der, så håper vi på at det går bra og ingen brekte bein på blankisen uten sko..

Er det en av de dyreste hestene som blir syke, tilkalles dyrlege bare ved et nys *og alle må rydde stallen, for dyrlegen kommer om en time.., og da må det jo se fint ut*.. Men derimot, om en av de faste sliterne blir dårlige, da gir vi faen!! *hoSIGNATUREN MINst*..

Beklager folk, ble kanskje litt vell mye det her, men er ganske frustrert over forholdene i den stallen.. Om jeg og/eller andre har prøvd å gjort noe med dette? Åja, så definnitivt.. Men hva hjelper det når stalleieren får beskjed om at "Vi har fått en klage på stallen din, vi kommer og ser på den i dag, for å se hvordan det faktisk er.."?

R.I.P. Mr Pilot!

Vil alltid elske deg gutten min! *Borte gjemt, men aldri glemt*
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.