hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det ryddige staller i dette landet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Etterlysninger
 Finnes det ryddige staller i dette landet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Opal

» VIP

Skrevet - 17/06/2006 :  01:19:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
...Etter å ha vært en del rundt på forskjellige staller, både store og små- hovedsakelig i Vestfold (som jo burde være et hestefylke) spør jeg meg om det finnes ryddige staller noe sted? Ikke nødvendigvis her men "jamt øve"?

Standard rundt om er:

Gamle rundballer øker i verdi dersom de ligger lenge nok strategisk plassert rundt om på eiendommen.

Rundballeplast er uvurderlig. En fremtidig ressurs! Bør plasseres (helst i små enheter) OVERALT!

Hele gjerder er en uting! Fy og fy! Sett opp tregjerder, ikke sikre de med strømtråd for å være sikker på at hestene gnager på dem så de ser helt "løene" ut etter kort tid. Provisoriske løsninger er topp! Diverse gjerdeløsninger med litt av alt er det aller beste! Husk å dandere strømtråd og knekte gjerdestolper (gjerne med skruer og spiker som stikker ut) på dertil egnet sted.

Dører, vinduer og boksdører som fungerer bør unngås. Enhver form for "henge på halv tolv" er å foretrekke. Maling er for pyser og bør unngås. Dersom stallen ble malt da den ble bygd i 1932 så holder det!

Hestetilbehør som sal, hodelag, dekken og børster bør (så langt det er mulig) ikke henges/legges på en fast plass. Er det ledig plass på gulvet så sleng det der!

Datostempling på fôr og medisiner er kun til pynt. Øyesalven fra 1992 er like god som da den var ny (om ikke bedre)!

Gamle hestesko kan bli verdifulle (mange tilfeller hvor jern har blitt til gull over natta) - spesielt hvis de er knekt eller deformert på annen måte. Lagres helst på gulvet i løsvekt.

Ødelagt redskap, det være seg greip, deler til seler og kanskje spesielt gamle bøtter som er sprukket kan bli meget nyttige i en fremtidig krisesituasjon. Disse lagres mest hensiktsmessig utefor stalldøren så alle som kommer kan beskue denne fantastiske resurssen!

Spindelvev og støv er sterkt undervurdert! Dette gir status i visse miljøer og bør ALDRI fjernes.

Vinduer som det faktisk går ann å se ut av er bannlyst! Er det mot formodning gitter foran vinduene bør dette være så rustent som overhodet mulig.

Har vi et ridehus kan dette fint være et kombihus. Ridehus og søppeldynge i ett og samme bygg!

Sigarettsneiper, brusflasker og godteripapir kan man ALDRI få spredt nok utover.

Fôr bør aldri låses inne på fôrrom. Det bør stå lett tilgjengelig slik at eventuelle sultne utbrytere har noe å fordrive tiden med.

Ugress JA TAKK! Voks hvor det behager! Dere vil aldri bli fjernet! Lover!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Finnes det små "nazi" staller rundt om? Med brettekanter og orden i rekkene? Greit at det kan bli for mye orden men noe midt i mellom?

Redigert av - Opal den 17/06/2006 01:22:08

Lopke

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  01:33:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
ha ha ha.. den var god.. det hørtes da utrolig koselig ut der du er :) Har du byttet stall? Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  01:46:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Føyer til noen ting på listen jeg!

Boksvegger bør helst være så råtne som mulig, slik at hestene kan hilse på hverande nede ved gulvet.

Det er fint med dempet belysning, så skift for all del ikke ødelagte lysrør!!!

Legg så mange tørre brødskiver som mulig på gulvet, slik at musene har noe å spise.

Steng alle hull/lufteluker etter at fuglene har fløyet inn i stallen, slik at de ikke trenger å fly ut igjen, men kan leve av hestefor, og drite på utstyr.

MALING? Hva er det???

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 17/06/2006 :  01:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe *ler så jeg detter av stolen*
Dette va bare rått skrevet... heldigvis har jeg motsatte problem.. klarer ikke å få nok av å rydde å styre... men vi har noen plasser samme problem her, på de store stallene.. men på de privat stalene jeg har vært er det ryddig og i ordn...
så jeg frykter bare at folk vill kome å klage på ryddigheten min nå alltså...
hehe haha hehe haha...

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  17:21:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har faktisk opplevd svært lite av alt det du beskriver. Enten har jeg vært veldig heldig med alle stallene jeg har vært i, eller så må vi rogalendinger være et mye ryddigere hestefolk enn vestfoldingene. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  19:25:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Har faktisk vært i en utrolig ryddig og ordentlig stall jeg. Og den skal jeg si deg var pen. Han som eier jaktområdet hvor pappa og folket jakter har stall. Der var det orden i sakene. Støpt nedi hestesko ut gjennom døren og greier.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  20:00:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hørtes da veldig koselig ut der du har vært innom Opal

Jeg synes selv at det er ryddig i stallen hos oss, men så er den helt ny også da. Er kanskje en unnskyldning det?

www.hestene.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  20:21:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
stallen vår er hvertfall ikke slik ;)
ryddig og pent hos oss hvertfall

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  20:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Hikster av latter!!*
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 18/06/2006 :  21:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heldigvis ikke sånn hos oss:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 18/06/2006 :  22:43:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heldige dere som har sluppet unna alle disse inntrykkene som har satt slike dype spor i sjelen min. Alle mine momenter er ikke hentet fra der jeg har hest nå ( ja Lopke, har byttet stall så nå får hun både mat og utegang) men faktisk også fra større ridesentre/staller med anerkjente instruktører/opphavsmenn/kvinner.

Dugnadsånden går veldig på tomgang for tiden.

Noen som har et lite bilde av alt dette ryddige? Lurer på hvordan det ser ut.

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/06/2006 :  23:38:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja,vet en stall i vårt kjære hjemfylke som i hvertfall tidligere var svært så nøye på ryddig og rent (nei,ikke fra barndommen,skjønt han hadde jo en liten slik hang-up han og..) men tror ikke du ville hatt hesten din der.

Ryddig og rent er ikke alltid det samme som "hestevennlig"...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  01:26:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kjenner til dette på Rogaland, da først å fremst i forbindelse med skolehester, men også i de provisoriske brakkestallene. Heldigvis er det som regel noen som tar intiativ å rydder, men når de få plutselig er borte noen dager ser det ikke ut i måneskinn!
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  07:36:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg har egen stall her i østfold og vi har det vel litt "nazi" orden.
INGENTING får ligge å slenge på gulvet.
Boksene vaskes når hestene har griset på veggene ol...
Det males hver sommer.
Alle gjerder er tipp topp stand og ingen planker ol på ville veier.
Vinduer ol er alltid reine og mulige å se ut av.
Alle har låsbare skap og hylle hvor utstyret SKAL være.
Kun 1 teppe på boksdøren resten skal være i hylle på salrom eller på tørkerom.
Ridebanen møkkes hver gang noen har gjort fra seg ;)
Samme med paddocer.
osv...
Er nok litt strenge men orden er et must for trivsel for min del ;)
Hadde aldri orket slik rot som det er på de fleste staller. Er nok også derfor vi har bygget egen stall...
Sjekk stallen på hjemmesiden min ;)

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  11:01:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hmm.. Tenkte at stallen jeg har vært på fra i fjor sommer egentlig ser ganske greit ut, men når jeg leste gjennom lista di og tenkte over det, så ser den jo kanskje egentlig ikke veldig grei ut allikevel. Stallen jeg pusler rundt på nå er egentlig ganske så grei. Stallen jeg rei på da jeg begynte å ri, der var de flinke der! Der var det så godt som bare skolehester, men alle hadde egen plass til sal/hodelag, børster egen plass, og alle som dreiv på med hestene fikk streng beskjed om å rydde opp etter seg. Så der så det ganske ryddig ut hele tiden faktisk.

Skal jeg ha min egen stall skal det være ryddig der ja!
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  12:40:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jøsses, som å lese om stallen vår dette jo.. Vil føye til et par ting jeg og... Håndklær: Alle tørker hendene etter de har vasket seg men ingen har brukt de når de skal vaskes. Oppvask: Tomt for saft blir det, tomt for kaffe blir det og tomt i skapet for kopper blir det men når oppvaska skal taes er det iiiingen som har brukt en kopp. Doen: Alle må på do en gang i løpet av dagen når man er 6 timer i stallen...og tomt for dopapir blir det, og alle blir sure når det er tomt men ingen som husker på å kjøpe nye ruller.

Og...i alle slike staller så er det alltid en eller flere ildsjeler som sliter og jobber forgjeves med å ta et tak hver dag, en prøver håløst å påvirke, oppfordre og skriver lapper. Jeg er en av de....

Vi har nå i helgen hatt dugnad... Alt ble vasket, ryddet, sortert.. Jeg fant min gamle termodress jeg trodde jeg hadde kastet, den er minst 9 år gammel... Pluss et par sko som jeg var helt sikker på at noen hadde stjælt... Stallen ble satt inn med husdyrvask og deretter høytrykkspylt. Vinduer ble pusset, nye gardiner hengt opp på loftet, det ble ryddet og shinet ute, plenen ble klipt og kantene trimmet...utemøblene ble malt og er nå hvite. Og felles.... Alle synes det er sååå fiiint og sååå deilig når det er så ryddig og orden overalt.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.