hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Flotte fullblods?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Flotte fullblods?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 22/10/2003 :  13:17:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hei der! Jeg vil gjerne vite hav dere synes om fullblodser? Er de flotte? Hva kan de appnaa? OOnsker aa hoore positive og negative ting om rasen. Vil hoore og se bilder av de med fullblodser her;)

Selv har jeg en fullblods, x-galopphest, som jeg omskolerer. han hopper naa 90cm kombinasjoner, og jobber med smaa baner paa 40cm. Han gaar dressur paa LA nivaa. Dere kan se bilder av han paa min VIP.
JEG synes de er flotte de. Ekstremt krevende hester med mye personlighet. Min har ogsaa veldig til temperament!

Vil vite aerlige oppfattninger....

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 22/10/2003 :  13:23:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
http://www.hestemarked.no/vip.asp?ID=null&IDnumber=836

der er det vel bilder... er foorste gang jeg setter inn link... tihi... har litt problemer. Faar se om det virker da;)
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  19:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann =) synes de er nydelige =) ser ikke vip en din noen steder... dumt..
tror fullblodsen kan oppnå mye, hvis man klarer å omskolere den ordentlig og få den til en avslappa ridehest =)
-sPikE-
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/10/2003 :  23:57:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror fullblods har et eller annet magisk skjær over seg for mange småjenter ...nest etter Araberen!!
De løper fort, er sterke osv.

Selv må jeg bare innrømme at jeg syns de er lekre å se på f.eks på galoppbanen eller over hinder i terrenget.
Eller de som er godt omskolert osv.

De som ikke er så lekre er alle de jeg har sett som sliter med løpsinnstinkt, har dårlig rygg, vonde bein osv.

"Min" lille gullklump var halvt fullblods, og resten av han var New Forest ponni, men han så mest ut som en litt kompakt liten fullblodshest Han var typisk fullblodsstressa i hodet, og fikk han et mikroskopisk sår så kunne man vedde på at det ble større, eller beinet ble hovent eller noe i den duren.
Likevel klarte han i løpet av det året jeg kjente han å innprente i meg en stor "hang" til disse hestene. Han hoppet med en ærlighet jeg sjelden har sett maken til . Han var verdens snilleste mot barn, og han kunne følge meg som en hund på tur (vi fikk "noen" rare blikk når vi var på joggetur, jeg med han i longeringsline, som en stor hund!!)

Men likevel, de er litt sånn "se men ikke røre" hester for meg. de er spinkle, og skjøre hester, mange av dem med litt for mye i hodet..
Så jeg er glad for at jeg har kjent min "nesten fullblod" jeg..og tror jeg greier meg med det, selvom de på mange måter er rasen i mitt hjerte!!

Nå ble nok dette et litt fjasete innlegg...men det er seint og ikke minst er det nesten akkurat to år siden gromgutten døde, og da er det enda litt kjipere å tenke på han!!

Guro

Gå til toppen av siden

Mezzy

Skrevet - 29/10/2003 :  00:22:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMezzy  Svar med kopi av melding
Yndlingshesten min var en fullblods.
Hadde ham på rideleir 2 år på rad før han ble solgt til noen som dessverre ikke tok særlig godt vare på ham (etter hva jeg har hørt).
Han het Alibates og var en fuks vallak.
Hadde ham, som sagt, på rideleir to år på rad; i 1997 og 1998. Han ble solgt rett etter rideleirene var ferdige i '98. Året etter døde han av kolikk Savner ham kjempemye, han var drømmehesten min.

- Mezzy -
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/10/2003 :  00:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Har hatt mange fullblods-hester,og noe positivt er at de lærer utrolig fort,og stort sett er lettridde.Får du en fullblods som er "vettu" i skallen,har du fått deg en fin hest.

Det negative med de er kanskje at de kan være noe sensitive,og derfor passer ikke alle ryttere en slik hest,det er litt "dame-hest"...He,he.
Det er jo flott om du er en "myk" rytter,men kjedelig for den som liker hesten men kanskje er litt for "bardus" som person.

Erfaringsmessig ang.gang,er de gjerne "enten-eller".Noen har et swhungfyllt trav,mens andre har veldig flatt.Galoppen er som regel den beste,så lenge du klarer å få vekk at de ofte går på 2 spor.I sprang har de vel ingen begrensninger så lenge beina og hodet er i orden...

Vet at i England som de avler fullblodser til mye annet enn bare for veddeløp,er det ca.90 % fullblodshester på startlista i feltrittet på Badmington,og det sier vel litt da dette er den mest krevende ridegrenen vi har.Men, som sagt så har ikke så veldig mange av disse hestene vært galopphester ,de er avlet for "vanlig" ridning,og er kanskje friskere både i hodet og beina enn de som har vært på banen...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  10:17:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
chess skrev:
Vet at i England som de avler fullblodser til mye annet enn bare for veddeløp,er det ca.90 % fullblodshester på startlista i feltrittet på Badmington,og det sier vel litt da dette er den mest krevende ridegrenen vi har.Men, som sagt så har ikke så veldig mange av disse hestene vært galopphester ,de er avlet for "vanlig" ridning,og er kanskje friskere både i hodet og beina enn de som har vært på banen...

Samt at de sikkert er ridd inn på et litt mer "hensiktsmessig" tidspunkt, altså når de er litt mer enn 1 år gamle!!
Slik vil de vel "automatisk" bli mer holdbare??
Det kan vel også hende at de blir avlet etter noen andre kriterier enn en veddeløpshest, da de avles ene alene med hensyn på fart!!
Men dette hørtes jo også interessant ut, kanskje sjekke det litt mer ..

Ellers er det jo mange som tenker at en hekkeløper er kjekt, da den alt "kan" å hoppe (har tenkt sånn selv), men problemet med disse er jo at de har lært å subbe seg gjennom hekken...og jeg vil helst ikke komme ut på en feltrittbane med en hest som tror den skal gjennom og ikke over hinderet!!!

Guro

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 01/11/2003 :  15:42:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ELSKER fullblods! Fullblods er utrolig forskjellige, både i utseende og gemytt. De er allsidige, lettlærte, positive osv osv.

Selv rir jeg fullblods galopphester. Jeg har vært borti de superheite blodsene, de helt "døde" blodsene og mange mellomting. Det er store individsforskjeller og i tilleg så spiller jo håndteringen en rolle.

Fullblodsen er utrolig allsidig. De galopphestene jeg driver med går ofte galoppløp samtidig som den trenes på ridebane i dressur/sprang etc. Eller hva med hun som jeg galopperte barbak på jordet med bare sidepull på, som noen uker senere gikk ut og vant løp? Et lite "bevis" på at galopphester i topptrening ikke trenger å være heite og uregjerlige.

Man skal være kritisk og forsiktig når man kjøper løpshester fra banen, men man kan få mange supre hester ut av det. De aller fleste er godt oppdratte og håndterte. Fullblodsen lærer fort, og etter litt omskolering så har man en fin ridehest.

Har masse bilder av galopphester i forskjellige situasjoner på vippen min. Alt fra trening og løp på Øvrevoll til dressurridning og polocrosse på ridebane.
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 26/11/2003 :  17:00:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk lyst til å skrive litt her! Jeg har selv en fullblodshoppe på 4 år. Jeg kjøpte hun da hun var 2 år gml. og har ridd hun inn selv. Etter det jeg vet har hun heldigvis aldri gått løp(har sjekket dette opp). Det må jeg si at jeg er veldig glad for da jeg synes det er alt for tidlig at en hest starter løp da den er 2 år gml.Har også fått høre at det er fordi de er tidlig utviklet. Da jeg kjøpte min hest var hun absolut ikke ferdig utviklet. Hun var blant annet høyere bak enn forann. Nå når hun er 4 år gml. ser jeg en hest som er betydelig mer velutviklet enn hva hun var for 2 år siden, men hun er ikke ferdig utvokst enda etter min mening.

Fullblods er en fin hest på mange måter, men det er store induviduelle forskjeller. Stort sett har jeg pleid å høre at fullblodser er " heite" i toppen. Men tror det kommer i stor grad an på hva hesten er blitt brukt til, arvelige faktorer og hvordan den er blitt oppdratt mm.

En negativ ting som jeg synes er synd med fullblods er at de ofte har " dårlig" eksteriør. Dette er en hesterase som i stor grad er avlet frem med tanke på at de skal løpe fortest mulig. Da har man kanskje stort sett avlet på de hestene som har oppnådd best resultater på veddeløpsbanen. De som løper fortest har nødvendigvis ikke det beste eksteriøret. Har ofte sett at fullblodser bla. har dårlig/ feil beinstilling( inkludert min egen). Om hesten har "dårlige" bein kan skyldes benstilling og ikke overbelastning. Hester med uriktig benstilling belaster jo også feil/uhensiktsmessig i utgangspunktet.

Men jeg må jo også si at jeg synes fullblodser egner seg til mye annet enn veddeløp. Selv om min fortsatt er ung og ikke kan så mye enda eller ikke har verdens beste steg, er jeg godt fornøyd med hvordan hun fungerer i dressuren. Har ikke hoppet så mye med henne enda, men med det lille jeg har gjort har hun vist et utrolig pågangsmot og vilje til å utføre det jeg ber henne om. Det er et godt utganspunkt ihvertfall.

Jeg er iallefall blitt fullblodsfrelst! Vi har alle mangler og feil...negative og positive sider..
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  18:02:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg må jo også si at jeg synes fullblodser egner seg til mye annet enn veddeløp. Selv om min fortsatt er ung og ikke kan så mye enda eller ikke har verdens beste steg, er jeg godt fornøyd med hvordan hun fungerer i dressuren. Har ikke hoppet så mye med henne enda, men med det lille jeg har gjort har hun vist et utrolig pågangsmot og vilje til å utføre det jeg ber henne om. Det er et godt utganspunkt ihvertfall.

Jeg er iallefall blitt fullblodsfrelst! Vi har alle mangler og feil...negative og positive sider..

Opprinnelig postet av xasup3

Kjempeenig Har det sånn med traveren min Fordet om hun ikke er perfekt har hun mange positive sider

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2003 :  19:43:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Fullblodser er nydelige hester, men ikke en type hest jeg ville kjøpt, da er jeg er litt svak for mer kraftige hesteraser.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2003 :  12:08:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei, jeg må si at først så tålte jeg ikke disse Heite Fullblodsene, som hadde slike pingle bein, hehe.
Men når jeg mistet min forrige hest Nicole som var en Dansk Varmblods tidligere høyt proffosjonelt spranghest så hu var ei kraftig jente, men hu måtte desverre avlives.
begynte jeg på nytt å lete etter en hest, jeg bestemte meg at jeg ikke skulle ha Fullbods da jeg hadde sett etter min venninde som eide en fullblods og den knakk begge bena sine, da fikk jeg litt sånn fnatt av å ha en fullblods, en dag var jeg inne på tekst TV på TV 2, der stod det 2 spranghester tilsalgs, det var alt, jeg ringte og pratet med de, men det ble aldri noe nevnt om rase på telefonen, da jeg kom ned for å prøve de, så jeg det, der stod 2 Fullblodser og det var de jeg skulle prøve, jeg tenkte selvfølgelig at dette var uaktuelt, men etter en sånn lang kjøre tur kunne jeg da i det minste teste de, den ene var ei Hoppe på 6år Sanfressca, drit fin hest, jeg fikk helt sjokk, så god galopp de deiligste stegene. Så kom det Til Prospect's Gold xx Vallak på 11år, bare når jeg så i øynene hans, han hadde de mest roligste øynene jeg noen gang har sett, når jeg satte meg oppå han, så var ikke det noen pingle hest ass, det bula muskler ut av han, var jo en del hingste muskler der også da, siden han har vært hingst i MANGE år, men når jeg skjente på han sine steg og hvordan han bare hoppet over hinderne, han fløy bortover, så jeg bestemte meg der å da, at dette var min hest

Så nå har jeg eid Prospect's Gold xx i 1år og ca 2-3måneder, og jeg elsker den hesten, han går nå MB dressur, går changement, piruett, versader, traver og passage er påbegynt og hopper 1.30m bane uten problem og 1.40m bane er på begynt han har løshoppet en god del opptil 1.60m så man kan trygt si at disse Fullblods hesta har Sin utrolige kapasitet til det meste.

Men de kan ha sine løps tider i hode, min har det enda, det er ikke mange ganger han viser de sidene, men så lenge han blir brukt ordentlig hver dag, da holder han seg i et ypperlig temeremang, men står han for lenge for du et helvete og en Heit løpshest, den er litt kjip.

Men nå står det bare Fullblods i mine øyne, du finner ikke mere vakrere, elegante, edle og høyrystet en de, og den personligheten da Det er da min mening da

Pia Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  11:56:08  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
syns fullblodsene er utrolig pene. holdt på å kjøpe en for litt siden. er fremdeles på leiting etter fullblodshest, men finner aldri den rette.
har de siste årene bare fått mer og mer dilla på fullblods fordi jeg syns det virker som en spennende rase. det virker som du må jobbe litt med de, og det liker jeg;) hehe
har i grunn ikke noe negativt å si om rasen.
ønskser meg en fullblods jeg.. blir vel til at jeg prøver å få kjøpt meg en etter jeg er ferdig med skolen.

- stine -
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.