hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gel-pad
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Gel-pad
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

tebj0

Skrevet - 15/06/2006 :  23:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som kan anbefale meg en god gel-pad?

Positivt/negativt med å bruke gel-pad under salen?

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:07:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke prøvd gel-pad men gel-seatsaver, og kan hvertfall anbefale deg og prøve gel hvertfall. Jeg har slitt med ryggsmerter, men etter at jeg anskaffet meg denne seatsaveren har jeg ikke hatt mer ryggplager *bank i bordet*
Den eneste gel-paden jeg vet om er den i Hööks og denne fra Skoies :
http://www.skoies.no/shop.asp?p=1022256

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gel-seatsaveren er sikkert god, den kjenner jeg ikke. Men jeg leste en stor artikkel i et dansk hesteblad for ikke så lenge siden hvor de advarte mot bruk av gelpad til hest. skal prøve å finne den. Det blir og litt anderledes å putte denne gelegreia mellom sal og hesterygg enn oppå salen og under rytterbaken (som er friere) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:59:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Sant sant, Lopke. Det er stor forskjell på dem, men tenkte jeg bare skulle fortelle hvordan gèlen fungerte for ryggen min. Men hvordan de er til hestens rygg og slikt er jeg usikker på siden jeg ikke har prøvd padene.
Der står at de skal fordele trykket fra salen for hesten, men ble meget usikker på det da siden du har lest noe annet..
Kanskje de ikke er så gode og bruke under salen likevel?
Selv bruker jeg reinsdyrskinn under salen ganske ofte, det fungerer kjempebra til mitt bruk

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  12:41:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
har vanelig gel pad, orginal, kjøpte den pga at hesten min har vært plaget med vond rygg, men sier seg selv rideskole som skulle spinkle og spare, resulterte i gammel dårlig sal, salen jeg har ligger bra, men dum som jeg var slengte jeg i en gel pad med en gang, salen ligger bra nå også men slir rundt om jeg skal sitte opp=/

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  16:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gel-pad er vel til for å bygge ut hesten til den får nok muskler til å fylle ut salen selv Mener også å ha lest at gel-pad ikke var noe man burde ha fast under salen men for en periode!

De lærde strides om dette også (som så mye annet i verden)

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 16/06/2006 :  17:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gel-pad er vel til for å bygge ut hesten til den får nok muskler til å fylle ut salen selv Mener også å ha lest at gel-pad ikke var noe man burde ha fast under salen men for en periode!

Opprinnelig postet av Molly

Er nettopp derfor jeg ville prøve gel-pad Men viss det ikke er bra så kommer jeg selvsagt ikke til å kjøpe...
Lopke, finner du noen artikkel?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  17:41:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Er nettopp derfor jeg ville prøve gel-pad Men viss det ikke er bra så kommer jeg selvsagt ikke til å kjøpe...

Opprinnelig postet av tebj0

ååhh.. skal lete med en gang!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  18:32:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av tebj0

ååhh.. skal lete med en gang!

Opprinnelig postet av Lopke

Åhh. fant bladet.. dette blir et langt innlegg hvis jeg skal skrive alt. Artikkelen står i Equipage Februar 2005

Oki.. siden du spør så pent Tebj0

GEL-PADS:

Tusenvis av danske hestryttere bruker gelpads under salen i god mening, men sadelmakere og behandlere er ikke begeistret for underlagene, les her hvorfor:

Et gelunderlag oppfører seg likt en vannmanet i en plastikkpose, og sånn føles de og. Mange har brukt dem for å skåne ryggen for trykkende saler og bumpende ryttere. Produsenten lover at vekta skal fordeles likt, virker støtdempende og løsner muskelspenninger.
Og de garanterer en smertefri ridning på trykninger og sår..

Equipage har spurt til råds, deres erfaring er at den stigende bruken av gelundrlag medfører at ekspertene kommer ut for flere ryggproblemer hos hester.

Fysioterapeut.. navn.. er sjokkert over påstanden om å ri med sår eller trykninger bare man bruker gelunderlag.
Det svarer til at man drar på vandretur i fjellet med en tung ryggsekk og under denne plaserer et kunsstoff-regnjakke direkte på et stykke hud med åpent sår. og trykninger er umulig uansett underlag man bruker. Dessuten tyder en øm hesterygg på ensidig og feil ridning, eller en feil tilpasset sal. Dette kan ikke korrigeres med et gelunderlag.

En del ryttere bruker et gelunderlag som alternativ til en ordentlig sal som er tilpasset hestens rygg. og det påpekes at et gelunderlag på ingen mpte kan rette opp på et dårlig ryttersete.

Hvorfra stammer så det gode rykte med gel?
Gelunderlag ble utviklet for å forebygge liggesår hos pasienter. som gjennom lengre tid ligger syke i sengen. sier tysklands mest anerkjente heste-osteoterapeuter. Gelunderlag til hester består hovedsakelig av vann som blandes med geldannere feks. gelantine, agar-agar. De gjør at uderlagene blir snittfaste.

Også geleunderlagenes holdbarhet er begrenset, avhengig av værforhold og bruksentensitet. Underlagene mister deres elastitet og revner eller blirt tynnflytende. Siste egenskap er dårlig kombinasjon med et underlag som skal ligge tett under salen mot hesten rygg.

Geleunderlag er absolutt vanntette. Om man rir med geleunderlag som eneste underlag dannes det en svettefilm mellom underlag og hest som irriteer og kan gi småsår. For at underlaget overhodet skal gi noen virkning må tykkelsen og kvaliteten tilpasses. Jo simplere materialet er, desto tykkere skal underlaget være. Det er dog umulig å lage et geleunderlag så tykt at det kan utbedre en feil tilpasset sal. I Motsetning til syke mennesker ligger hesten altså ikke behagelig med det geleaktige underlaget.. faktisk blir geleen presset i en spalte hvor forholdene allerede er snevre nemli mellom salen og hesteryggen.

Hele trykket på geleen ovenfra blir dempet men føres herfra videre på muskulaturen under. Det er altså ingen hest som kan ris løsnet og avslappet når salen trykker på geleunderlaget.
Muskulaturen under trykket forkramper. (og så er det vedlagt et termografisk bilde som viser store røde trykkmerker på ryggsøylen fra bruk av geleunderlag)

En hest med muskelspendinger blir heller ikke hjulpet ved å legge geleunderlag under salen. Det skaper deimot ofte flere muskelspenninger. Noen geleunderlag skaper nye trykkpunkter så gelen trykkes der det allerede finnes trykksteder.

Dr. Kannemeier, forretningsleder for salmerket Passier er heller ikke noen varm fortaler for geleunderlag. han mener ikke de mildner trykket men derimot flytter dem ander steder. "etter våres oppfattelse kan man kun få en feil effekt av bruk av gelpad selv med en korrekt tilpasset sal. Jeg mener dessuten at gelen arbeider imot rytterens vekthjelp. Oftest når det er "bruk" for gelpad er det fordi salen ikke passer.."

Hester som ris i lengere ti med gelpad og dårlig tilpasset sal viser forskjellige symptomer. De kan utvise tegn på kolikk, smerter og spendinger i lendevirvelne, nervøsitet og opphisselse, noen utvikler leverforstyrrelser da leverens avgiftende mekanisme blir overanstrengt med stoffskifteprodukter fra en overanstrengt muskulatur.

Altså med en passende sal er et geleunderlag overflødig. Med en dårlig tilpasset sal hjelper det ikke!! Det forårsaker utelukkende dårlig plassmangel mellom sal og hesterygg.

Pyh... den ble litt forkortet... håper dere ser poenget. Jeg bruker ikke gel :)
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  19:39:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
woow, hva skulle vi ha gjort uten Lopke? Har en slags gel pad med luftehull oxo, ikke så tung bruker den jeg nå... blir mer sirkulasjon,
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 17/06/2006 :  00:27:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wow... flink du er lopke

Hmm.. Og jeg som endelig så en løsning på salproblemene mine.
Finner ingen sal som ligger bra og hesten aksepterer fordi hun har ikke nok muskler i rygge. Ryggraden hennes er veldig markert Og jeg klarer heller ikke å trene henne godt nok opp i ryggen uten sal... Dilemma
Finnes det noen annen pad som kan være bra?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  01:00:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville brukt saue eller lammeskinn, det er naturlig og svetteabsorberende. Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 17/06/2006 :  01:05:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ville brukt saue eller lammeskinn, det er naturlig og svetteabsorberende.

Har brukt det tidligere, men nå når det er varmt så blir hun så klam og svett. Klør noe veldig Huff... skal ikke være lett dette her..
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  01:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm.. en dyrere version, hva med å skifte salen ut med en bomløs? Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 17/06/2006 :  01:54:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm.. en dyrere version, hva med å skifte salen ut med en bomløs?

Har nett prøvd en bomløs sal på henne, en barefoot cheyenne. Men denne er jo oppbygd av saueskinn, og hun ble helt gal etter å ha gått med salen på en stund. Selv etter at jeg hadde hoppet av og løsnet gjorten helt så kastet hun hodet bakover mot salen og bet seg i siden. Klødde som besatt når hun fikk salen av Går helt fint når jeg rir barbak
(Bare for å legge til så har jeg hatt vet. på hesten, blodprøver, tannrasp og bøyeprøver og hun er frisk som en fisk)
Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  11:12:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
du trenger jo ikke å legge saueskinns paden inntil huden...prøv med en schabrak under vel;) har gel og saueskinns pad selv og jeg trur gel paden blir mye klammere en saueskinns paden;) har ikke ridd med de uten schabrak før jeg men, så er ikke sånn kjempe sikker... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.51 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.