hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Import / toll/ avgifter/ hjelp?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Import / toll/ avgifter/ hjelp?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  18:21:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
La oss si Ola Skal importere hest fra Danmark, og alle mener forskjellige ting.
Iom Ola har brukt nesten alle pengene på selve hesten, må han finne ut hva det blir nøyaktig å få den hit!

Det er kjøttavgift pluss 25% moms, så skulle tollen ha penger for papirarbeidet?
Hva annet er det? ( om man ikek skriver transport inkl i prisen)

Er det drøyt å si en 2 åring kosta 5000?
Om man har kvittering på dette, hva kan de gjøre?

Redigert av - Bea den 15/06/2006 18:22:30

Lopke

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  19:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei mange hester koster 5000 i danmark. NO PROBLEM!!

I kontrakten MÅ det stå at hester er fritt levert, for da slipper Ola og betale 25% av frakten..
De kan ikke gjøre npe så lenge Ola har en kontrakt hvor det står 5000 som kjøpesum med både Ola og selgers underskrift.

I alt å betale:
Hest: 5000 pluss moms
Tollavgift: 5000 pluss moms
Frakt ingen moms

Husker ikke om jeg betalte for papirarbeidet, som regel er det sjåføren som fikser det og da ligger det ofte i fraktprisen.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  23:12:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hmm, Ola er forvirret :p

Hører at om hesten koster under 5000 skal man ikke betale kjøttavgift eller moms?

Er det moms av salgsprisen, Og av kjøttavgiften?

la oss si at olas hest kostet 30 000, men han later som den koster 5000, hva blir den totale summen , minus transporten? :|

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  23:54:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
5.000.- i kjøttavgift pluss 2.500.- i mva.

Mvh Line.

Edit; KJØTT, ikke kjott.. *boingggg*

Redigert av - Cowgirlchris den 15/06/2006 23:55:29 Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 16/06/2006 :  00:07:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm blir det ikke 5000 (kjøtt) + 1250 (mva av kjøpeprisen)
6250 kr til sammen.

Du kan få den som fraktgods under kr 6000, men da får du ikke brukt den i avlen. eller selge den videre.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:46:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Du må betale mva av kjøttavgiften også, faktisk.
Dvs. 10.000.- å betale mva av=2.500.-

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  01:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
altså jeg ville nok ikke anbefalt Ola å frakte inn noen hest under 5000.. rundt 5500 er et fint tall..
Ola kan jo få problemer om tollvesenet synes Olas hest var litt for billig :)
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  10:14:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Reglene er som følger:

Koster hesten under 6000 blir det ingen mva eller kjøttavgift, en kan ta med hesten gratis inn i landet som reisegods! OBS! Enkelte avelsforeninger nekter å norsk-registrere hesten om den er tatt inn som reisegods! Merk også at reisekostnader er momspliktig, altså skal du ha hesten inn som reisegods må ikke hesten + transport koste over 6000!

Koster hesten over 6000 (la oss si 10 000) må en betale:
- 10 000 for hesten
- 5000 i kjøttavgift
- 5000 i transport (tilfeldig tall!)
- 1250 i mva for kjøttavgiften
- 2500 i mva for hesten
- 1250 i mva for transport
SUM: 25 000

I tillegg må en ut med en omregistreringsavgift for å norsk regsitrere hesten! Ofte litt dyrere enn å omregistrere norske hester - eks Norsk araberhestforening 2000 kr.

Det er ganske skummelt om Ola skriver at hesten koster 5000, hvis den reelt koster 30 000! Tollvesnet har skjerpet kontrollen på import av ridehester, og en kan bli kontrollert opp til 3-4 år etter import! Ofte har de personell som er hestekyndig (vet hva en hest koster) til å sjekke opp dette! Blir det oppdaget får Ola trøbbel

Her står det litt om toll fusk:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article999668.ece

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  10:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
- 1250 i mva for transport

Opprinnelig postet av pre-arab

Ja men denne slipper man uansett prisen på hesten om man husker og skrive i kontrakten at hesten er fritt levert!
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  13:15:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Ja, hvis en vil snylte på tollen!

Det er litt morro å se hvilken paragrafryttere enkelte er når det gjelder krysningsavel (som ikke er lovlig), for så i neste omgang å være meget rundhåndet når det gjelder å importere hester ulovlig / underslå momsreglene - er ikke det å være litt selvmotsigende? Mtp Norsk lov, vel og merke!?! Tror nok myndighetene vil se det som mer alvorlig om noen underslo flere 1000 kr i mva, enn om noen parret en fjording med en araber....

Bare lurer jeg

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  13:49:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Et lite sidespm (beklager Bea):
hvis man velger å frakte sin hest selv, hvordan satser er det da for utregning av transportkostnader?

Guro
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  14:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, hvis en vil snylte på tollen!

Det er litt morro å se hvilken paragrafryttere enkelte er når det gjelder krysningsavel (som ikke er lovlig), for så i neste omgang å være meget rundhåndet når det gjelder å importere hester ulovlig / underslå momsreglene - er ikke det å være litt selvmotsigende? Mtp Norsk lov, vel og merke!?! Tror nok myndighetene vil se det som mer alvorlig om noen underslo flere 1000 kr i mva, enn om noen parret en fjording med en araber....

Bare lurer jeg

Opprinnelig postet av pre-arab

Ingen her som sier de har gjort det.. Så ingen regler er blitt brutt.

Men å skrive at hesten er fritt levert for å slippe å betale moms på frakten er ikke ulovlig.
Det er nøyaktig det samme som å skrive flere preparater på en resept så man slipper å betale avgift for hvert enkelt preparat.

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  15:12:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Hvis transportavgiftene inngår i prisen på hesten, kan en gjøre det! Men det er veldig sjeldent det gjør det. Hvis det på den andre siden gjør det, blir vel prsein på hesten dyrere (hest + transport), og da vil en likevel betale mva for transport, bare at den er inkludert kjøpesummen!

Hmm, vanskelig å forklare...altså hvis hesten koster 10 000 og transporten 5000, da må en betale 2500 i mva på hest + 1250 i mva på transport! Kjøper en hest, hvor den er fritt levert, vil den vel all sannsynelig koste 15 000 kr - eller hva? Skriver en at den er fritt levert (at transport inngår i kjøpesummen) og det faktisk ikke er tilfelle, er det ulovlig! Da oppgir en uriktige opplysninger til tollvesnet! Altså lurer en staten for 1250 kr (en dråpe i havet for staten, men likevel)!

Tollvesnet har egne satser for å regne ut transport!

Selv om ingen sier de har gjort det, er det vel ganske åpentlyst at det faktisk har skjedd...i følge tidliger link

Jeg lurer litt på hvorfor det er større motstand blandt hestefolk i å bryte reglene for avel kontra det å bryte reglene for import? ...

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  17:37:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
med fritt levert, menes det da at selger kjører hesten til grensa?
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  17:40:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
med fritt levert, menes det da at selger kjører hesten til grensa?

Opprinnelig postet av susanne

Nei, at transporten er innregnet i hesteprisen fra selger til eier, eller der hvor eier avtaler den skal leveres.
Og ofte blir den det når det handler om import, da selger ofte fikser transporten til Norge avhengig av hvem du kjøper av selvfølgelig.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  19:24:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har kjøpt hest fra Danmark der faktura inneholder "transport inkludert".
Greit nok så synes Pre-Arab det er snusk, men det er fullt lovlig etter norsk lov OG dansk lov å gjøre dette.

Jeg har også kjøpt hest fra Sverige, men kjøpesummen var så lav at det ikke var tollkrav på det.

Når jeg bruker ferie på å reise til danmark eller sverige må jeg ikke betale mva til tollmyndighetene for hjemturen selv om jeg har med meg danske/svenske varer hjem.
(Den svenske ble også fortollet, selvfølgelig.)
Uansett om dette er innenfor tollfri-grensen eller jeg skal fortolle det jeg har kjøpt. BORTSETT FRA om jeg tar med meg hest til en verdi over 6000.-. Da er hjemreisen min brått tollpålagt og momspålagt.
Jeg skal betale mva for kilometre, bompasseringer og evt. fergebillett etter deres eget beregnings-skjema.
Først har JEG utgiften, og så skal JEG betale ekstra til tollvesenet fordi jeg får denne utgiften.
Selger tjener ikke på dette, og jeg tjener ikke på dette. Dette er lovmessig forsøk på å begrense import pålagt av myndighetene for å styrke norsk avl.
Samtidig tar ikke myndighetene "bakgårdsavl" på alvor, og ingen har vel hittil faktisk blitt stilt ansvarlig for den norske loven som sier slik avl er straffbar!
Bakgårdsavl truer norsk avl MINST like mye som import!!!

Altså; kjøper du hest fra et annet land skal du svi på pungen, men driver du bakgårdsavl helt ukritisk for å tjene svarte penger så går du fri...
Merkelig.
Det lukter av straff for import av hest heller enn reale regler..

Norge, Nissers fødeland...

Line. (Hrmf!)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.