hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor brukes halereim på "alle" islandshester??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvorfor brukes halereim på "alle" islandshester??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  11:49:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja hvorfor rir de fleste med dette?? Burde dette være nødvendig om salen ligger riktig på ryggen??

Har forstått et ikke er like normalt på andre "små runde" raser..

Blir det lagt mindre vekt på dette med rett sal på islandshest og så bruker man halereim for å støtte opp for det manglende??

Redigert av - Lopke den 15/06/2006 11:51:43

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  18:24:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Sett det jeg oxo, synes halereimer ser helt tåpelig ut, er vel til nytte men hva med å få tilpasset sal skikkelig? salen min var litt for stor når jeg kjøpte den, sklei bakover, kjøpte fortøy og hadde vel det på i 1 år, var mest når vi trente sprang den kom for langt bak, nå passer den perfekt, har gel pad under da, og slir rundt om jeg ikke har det, men bruker ikke no ekstra utstyr på den... Ikke hatt saltilpasser med ridetreneren min hjalp meg å finne sal som passet perfekt! Er ikke isi dette da, varmblods.

Di hestene på stallen er isier men aldri sett noen halereim der i gården, alle har perfekt tilpasset utstyr.... Fått helt dilla på den ene isi salen til stalleieren helt nydelig, men kan ikke ha slik på store garsy=P

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  18:36:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Og forskjellen på fortøy og halerem i ikke-tåpelighet og ikke-saltilpasset er hva? Fortøy er der for å forhindre at salen glir bakover, halereim for at den ikke skal gli frem .. Shetlandsponnier og en del mindre ponniraser går også ofte med halrem.

For øvrig har jeg vel sett bare to islandshester gå med halerem. Den ene var svigermors kulerunde hoppe totalt uten manke eller lignende. Godt tilpasset sal, men det ble nødvendig med halerem. Den andre var hingsten en vennine og jeg hadde en stund, hvor salen var bedritent - men det var det hesteeieren hadde å tilby oss ..

Jeg tror også at islandhestryttere og eiere bryr seg akkurat like mye om ryggene til hestene sine som eiere og ryttere av alle andre hesteraser ..

Redigert av - Silje-og-Tindra den 15/06/2006 18:38:36 Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  18:42:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Det tror jeg oxo, sier ikke det at salen er dårlig tilpasset, er jo noen hester det er vanskelig å finne sal som passer perfekt til, men synes ikke haleteim er noe vakkert å se på, men har jo en hensikt at den er der, å skjønner det at har man en hest som er umulig p finne sal tyr man til fortay og halereim

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  18:43:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
å det med at halereim var tåpelig er vel det at jeg synes det er stygt å se på... ikke mer enn det, er en hensikt at den er der.. i know!

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  18:49:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Har vel mer med å gjøre at det er en hesterase med "tradisjon" for lite markert manke, vel? Og da ligger vel de fleste saler dårlig i f.eks bratte endoverbakker? Og siden lavageiter ofte brukes som turhest type GTRX, er vel halereim ofte greit å ha? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  19:01:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var overhodet ikke noen kritikk av verken islandsryttere eller hestene på noen måte.. Jeg tenkte bare at de fleste har dette på. De fleste islændere ris med islandssal og den er vel tilpasset denne typen hest??

Jeg har også sett både fjordinger og shettiser med halereim, syntes bare det var overveldene mange islandshester som brukte dette (også på Island)

Hvis en sal passer 100% er det da bruk for halereim??
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 15/06/2006 :  19:34:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
I montè er det påbudt med halereim da... (montè=ridende travløp)
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 15/06/2006 :  20:36:04  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Hm, har sett veldig få hester (2-3) islandshester som går med halerem, og jeg er i miljøet så har sett ganske så mange islandshester.

De aller, aller fleste er veldig opptatt av at salen skal passe og at hesten har god rygg. (Som i alle andre miljøer?!)

[Karen og Irpill]
Redigert av - karen&irpill den 15/06/2006 20:38:33 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 15/06/2006 :  21:23:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg mye om islandshester, men det står vel en ca 7-8 stk på stallen jeg har hesten nå. Ingen av disse bruker halerem så vidt jeg vet.

Det jeg lurer på er hvorfor alt er spesialtilpasset islandshester av utstyr...? Hvorfor har de en egen type stigbøyler, hodelag, bitt osv. Jeg går ut i fra det har noe med hvordan de blir ridd og type hest, men det finnes da flere hesteraser i verden, og det er ikke eget utstyr til disse i noen særlig grad?

Jeg har f eks aldri sett "exmoore-ponny-hodelag"... Eller "dølehest-beinbelegg"...

Dumme eksempler kanskje, og missforstå meg samtidig rett, Islandshester er kjempetøffe. Jeg har bare ikke tenkt til å skaffe meg en av den grunn at jeg er langbent og faller for litt større hestetyper
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  21:39:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvor mange andre hesteraser rir man islandsk på da? ;-) Man har jo dressur-ditt, sprang-datt, kjøre-dill, voltige-dall, western-sull, nh-ball osv. Det er jo ingen forskjell. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  21:41:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor mange andre hesteraser rir man islandsk på da? ;-) Man har jo dressur-ditt, sprang-datt, kjøre-dill, voltige-dall, western-sull, nh-ball osv. Det er jo ingen forskjell.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Det har du helt rett i..
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 15/06/2006 :  21:52:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor mange andre hesteraser rir man islandsk på da? ;-) Man har jo dressur-ditt, sprang-datt, kjøre-dill, voltige-dall, western-sull, nh-ball osv. Det er jo ingen forskjell.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

-Skal ikke lage noen diskusjon på dette, men det går vel fint an å ri på en islandshest i de ulige gangartene med f eks en vanlig kryssneserem, bare for å ta et eks?

Jeg har inntrykk av at grenen er litt "særegen" når det kommer til utstyr. Men jeg tar poenget ditt silje, ridestilen er jo egen og spesiell for denne type hesterase.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  21:57:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har nærmest aldri sett en isis med halereim. Geysir måtte ha det, men det var nok mest fordi han var så feit, og hadde så lav manke at salen skled fremover.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:04:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man trenger ikke meksikansk neserem eller kandar for å ri sprang/dressur (høyere) heller, men det er mange som sverger til det likevel ;-)

Det som ofte blir kalt islandsk nesereim er for øvrig en helt vanlig nesereim som alle bruker. Det er vel bare gått litt mote i den innenfor islandshestmiljøet, akkurat som at den meksikanske neseremmen og pessoabittet til tider er veldig hett og in i sprangmiljøet.

Men akkurat den der islandshestgrimen til Hööks, den skjønner jeg ikke. For den kommer i èn eneste størrelse, og er det en rase som har forskjellig hodestørrelse, så er det vel islandshesten :-)
Gå til toppen av siden

malinas

Skrevet - 15/06/2006 :  22:08:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
En halereim brukes på små ponnier for at salen ikke skal gli forover. Dersom reimen ikke hadde vært der hadde salen kommet for langt frem, og all vekten hadde kommet på hestens frambein. Synes ikke det er noe galt i en halereim jeg nei.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.