hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor brukes halereim på "alle" islandshester??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvorfor brukes halereim på "alle" islandshester??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kurre

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:14:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er et enormt fokus på tilpassing av sal også til Isiser.
Nye typer fremstilles hele tiden,forhåpentligvis stadig bedre både for hest og rytter.

En Islandshest stiller ofte litt "sære" krav til nettopp sal.
Mange av dem er utstyrt med lite markert manke,relativt lang rett rygg ,smale skuldre og mer enn middels magemål.

Skal du få noe til å ligge på slikt må man ofte ty til enten en sal som er så trang fremme at den umulig kan passe resten av hesten,men klemmer godt sammen over skulderpartiet med det det innebærer av spenninger,en "forgjord" en anordning man spenner fast under salen som klemmer godt sammen rundt fremre del av "salleiet" og holder salen på plass da den støter mot to "kroker" en 3. gjord som ligger forran de to andre og drar salen ned mot manken og på så sett hoider imot når den sklir fremover,eller en halereim.

Nå er ikke jeg plagsomt glad i halereimer,men også jeg skal innrømme at det er muligens hester som det ikke er mulig å få salen til å sitte på plass på annet vis.Antagelig.
Før hvert eneste salalternativ er forsøkt vil jeg ikke godta det,men det kan nok være slike.(Noen hadde kanskje hatt godt av en slankekur...)

Det er også tradisjon i Isismiljøet å ri med salen relativt langt bak.
Stort sett fører dette til en langt mer korrekt plassering av salen i forhold til skulderfrihet enn for alle de stakkars "store-brune" som går rundt og bærer rytteren på manken,men her også er det forskjell på å barbere seg og å kappe av seg hodet.
Salen skal IKKE ligge med gjorden plassert bak brystbenet,det kan avogtil sees og er like feil hos oss som hos dere andre.En sal som er slik plassert vil også naturlig gli frem til en mer korrekt posisjon.

Særegent utstyr.

Mye av dette kommer av den Islandske bondes behov for å gjøre ting enkelt.
Hesten hans har mye lugg=upraktisk med pannerem.
Den har mye man,så behovet for å holde hodelaget på plass med slikt er ikke tilstede.
Hakerem - unødvendig bruk av lær.Hodelaget sitter på uten.

Tøyler med kroker er lettere å hekte av enn de med spenner om man trenger en lang tom eller bytter tøyle/hodelag fra hest til hest ved lengre rideturer.

Egne "boots" - vi vil ha med forskjellig vekt på for å påvirke hestens balanse og gangartsmønster.

Egne saler - tidligere ble saler til Isiser konstruert med vekten forskjøvet svært langt bak da men trodde at dette var nødvendig for å få hesten til å tølte.
Nå er kunnskapen større og den moderne Isissal ligger svært nær en vanlig dressursal.
Mange rir sågar i vanlig sal.

Stigbøylene - Praktisk igjen. De henger rett og det er bare å stikke tåa inn.Hestene våre har det gjerne en smule travelt når de skal starte ("Rivstart" er et uttrykk som passer) og det er greit å slippe å fikle med å få på plass bena.
At det er bøyler på dem er en sikkerhetsdetalj så man ikke skal risikere å bli hengende.

Bitt - Det eneste som er eget her er det islandske kandaret/stangen.
Dette er et tradisjonelt islandsk bitt som desverre, som de fleste andre bitt og neseremmer som er konstruert, har en lei tendens til å bli misbrukt som nødbrems istedetfor et finjusteringsverktøy for å regulere detaljer i hestens form.

Det har i løpet av de siste par årene blitt en stadig økende tendens til å eksperimentere med diverse typer bitt,på godt og vondt.
Dette ,antagelig -og dette er Ninas ekle og snørrhovne spekulasjoner, fordi Isisrytterne ikke stoler på den forskning og de erfaringer gjort av storhestfolket som sier at foreksempel et Pessoabitt/Dutch gag med kombinert neserem er et torturredskap som aldri burde puttes i noen levende hests munn.
Det er også andre små variasjoner av dette bittet med noe mildere effekt,skjønt jeg tviler på at tre fjerdedeler av rytterene som bruker dem har noen anelse om hvordan det faktisk fungerer inne i hestens munn....

Puh!
Langt...og litt engasjert,gitt...Mer du lurer på,bare skriv.Meninger om det meste og ikke vett til å holde kjeft!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 15/06/2006 :  22:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var et meget bra innlegg! Jeg satt og ventet på gjerdet så og si, på at noen med isis ville forklare.

Interessant lesing - og ny kunnskap for meg:-)

Tusen, tusen takk for at du tok deg tid.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var da så lite...
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  18:59:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
bra Kurre!

dette med utstyret var bra du sa

..og nesereimen, er vell under bittet for å bare dra det på enkelt..

Gjør livet til en fest,
ri ISLANDSHEST

----forrevver----

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  19:10:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
BirreOgVickie: Jeg har da isis. Vel, snart i allfall. Har en fot eller noe sånt nå. ;-) Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  23:34:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Kjempebra innlegg Kurre!
Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 18/06/2006 :  22:27:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt fortalt Kurre Lærte noe i dag også.... Ang hakereima som ikke eksisterer- helt enig Jeg har også tatt av hakereima på nylonhodelagene mine- trenger dem ikke siden hodelaget sitter godt nok på
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/06/2006 :  12:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
BirreOgVickie: Jeg har da isis. Vel, snart i allfall. Har en fot eller noe sånt nå. ;-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Se det du!!! Når får du hele hesten? Den er så nusselig atte
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  12:55:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hele hesten er vel min når pengene er på Kurres konto, tenker jeg - håper jeg. ;-) Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/06/2006 :  13:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hele hesten er vel min når pengene er på Kurres konto, tenker jeg - håper jeg. ;-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Det blir spennede å følge med på dere når dere kommer ordentlig i gang. Når får du nusseligheten hjem?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  13:44:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Regner med det blir rundt desember/januar. Så veldig "i gang" kommer vi ikke før hun er noen år eldre. Hun skal på unghestflokk og stå der noen år ;-) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.