hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gjør vi i varmen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hva gjør vi i varmen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LisaFi

Skrevet - 14/06/2006 :  17:36:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hva gjør dere i hverdagen for å unngå at hestene deres lider i varmen?

Vi hadde engang en svart kaldblodshingst som fikk solstikk i luftegården, han ble ikke seg selv igjen på over et halvt år i løpssammenheng!

(Vi dro ikke fra ham i en luftegård uten skygge, altså, men han stilte seg rett og slett bare i sola og ble der, i steden for å gå i skyggen mens vi var på jobb..)

Nå for tida slipper vi så mange hester som vi kan, og i alle tilfelle de svarte i luftegården om natta, og tar dem inn om morran før det blir kjempevarmt og steksol. ( Vi har litt dårlige luftegårder når det gjelder skyggemuligheter, men har ikke mulighet til å få gjort noe med det, dessverre).

Ellers tar vi de som må ut på dagtid ut i to omganger, dvs først noen timer ute, inn for å avkjøle seg, og så evt ut igjen litt på ettermiddagen før de andre skal ut. Er de svette når de kommer inn, dusjer vi over dem.

Når vi trener prøver vi å gjøre det på den tida av døgnet sola ikke er verst, og kjører vi hurtig dusjer vi hestene med kaldt/lunkent van mellom heatene eller i det minste svamper over dem.

Ellers er det naturligvis alltid tilgang på vann både i luftegårder og inne. Vi har hengt opp bøtter i alle bokser i tillegg til drikkekar, da hestene ofte blir lei av å "trykke" i drikkekaret lenge før de har drukket nok (trenger myyye væske nå når varmt + trening). Vi ser at alle bruker drikkekarene, og i tillegg tømmes ofte to 20 litersbøtter inne, daglig, samt stordunkene ute!

Og så blander vi litt salt i kveldsforet, så de skal hode på væska. (ER litt skeptisk til saltsten, da enkelte hester syne sdet er "snacks" og kan spise en hel sten på et par dager. Ved å gi det i foret, kontollerer vi at de får i seg en passende mengde.

Hva gjør dere for å holde hestene blide og tilfredse når det er varmt?

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  20:11:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Hestene mine kan gå ut å inn som de vil,og ellers så er de masse andre plasser der de kan finne skygge.
De har masse vann og eg skifter vann ofte sånn at de slipper og drikke vann som kansje har stått i solen i evigheter...
Rir enten om mårningen eller om kvelden når det ikke er så varmt,og vasker hestene etterpå om de er veldig svett.

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  20:20:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kenzo står bare ute fra 9-13, og etter det står han inne i en sval stall. Jeg rir på ettermiddagen (det er ganske varmt da, men det har blåst litt de siste par dagene), og som oftest dusjer jeg han etter en rideøkt. I helga stod han først ute i gruspaddocken, så dusja jeg han og flytta han til gresshagen. Så han fikk dusje to ganger den dagen

Ja, han dusjer ganske mye nå!!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  20:35:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her i trøndelag har vi max 10 dager i året med temperaturer over 20 grader, så det er ikke et så stort problem

Men på de få dagene det er varmt, spyler jeg hesten minimum 1 gang om dagen, sjekker vannbøtta ute gjevnlig, gir salt (som ellers i året) og har gjerne hesten inn en liten stund midt på dagen (da hun gjerne står midt i solsteiken!). Rir også enten tidlig og morgenen eller sent.

Hege Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  21:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Både Avita og Oleo står på store beiter med mye le og skygge. Avita sitt beite er naturområdet som er vernet, lange stepper, oppkom av vann, bekker, berg og stein og mange trær. De går 17 stkker i sammen. Oleo står på ¨gutte¨beite på en øy i Vannsjø, et riktig idyllisk sted. Stooort, med skog, naturlig drikkekilde fra sjøen og mange fine store trær å søke ly under. I dag fikk han en dose med innsektspray da han var oppspist av mygg, så tror det er litt mygg høl men....

Koser seg glugg ihjæl begge to...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  22:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Solstikk? Vil ha masse info nå! Symptomer etc.

Er redd for Lolita når det blir varmt jeg... Hun går med eksemdekken, og det blir lett for varmt for henne. Gir henne allerede salt i fôret, og hun drikker mye når det er varmt, men er likevel bekymret... Er det varmt i været så er stallen like varm også, og full av insekter. Ikke ideelt for en eksemhest, så jeg vil ikke ha henne inne heller.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  23:44:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hestene har tilgang til skygge/leskur. De får mye væske, og blir ridd kun om ettermiddagen/morgenen/kvelden. I tillegg dusjer vi dem med jevn mellomrom.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  00:16:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom tilgang til stall, tar jeg inn når det er som hetest. Der det ikke er tilgang til stall, som f.eks. hos svigers, så står de som regel på et beite helt nede ved Glomma. Der er det litt kaldere enn ellers, i tillegg er det naturlige vannkilder der og massevis av tre og kratt å gjemme seg i.

Rir på morgenen eller kvelden. Spyler dersom nødvendig. Passer på å holde meg selv kjølig også; nytter ikke med frisk hest om eier/rytter ligger og peser med solstikk ;-)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.