hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Førstehjelp" på skrekkelig man...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 "Førstehjelp" på skrekkelig man...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  22:13:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke helt hvordan lille beibis'n greier dette. Hun har lang man, og går ute på beite. Det blir endel rulling, herjing og knikking mot trær.

Slik ser hun nå ut:

Er eneste utvei på finne frem saksa? Jeg synes det er veldig stygt slik det er nå, og selv om jeg børster det ut så er jeg bombesikker på at jeg finner henne slik igjen neste gang.

Hvor mye bør jeg ta av manen? Hun skal uansett ikke stilles ut til noe offentlig beskuelse, så det er ikke så farlig om det ikke blir helt nydelig.

www.hestene.no

xxxx

Skrevet - 06/06/2006 :  22:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flett opp mana,er mitt beste råd.
Det gjør vi på reinerne (bla. quarterhoppa mi).
Det går på 5 minutter og holder i flere dager.
Du trenger ikke flette de så tynne/mange og heller ikke stramt.
På "Chessie" lager jeg en 5-6 fletter bare, og nå har hun veldig mye man.
(Er noen bilder av henne på vip,n min så ser du hva jeg mener).
Pust ut og legg vekk saksa du.

Redigert av - xxxx den 06/06/2006 22:25:41 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  22:36:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Så du tror det "overlever" rulling, biting og knuffing også? Hvis ja, så skal jeg gjøre et forsøk gitt ;) Takk!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  23:06:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ha i Natusan Balsam Spray ;) Så lenge du bare har i manen, så er det ikke skadelig..

Også bare børster du.. Hesten min laget også de merkeligste knuter helt av seg selv, og det eneste som hjalp var å børste og vaske manen (og evnt ha i showsheen eller balsam spray)

Lykke til!

Redigert for å si: IKKE KLIPP!!
og for å legge til et bilde. Er ikke så ille her, men sånne selvlagde fletter hadde han i hele manen

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Redigert av - Anette&Ali&Aurello den 06/06/2006 23:14:56 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/06/2006 :  23:17:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Biting kan jeg ikke garantere,men ja-de "overlever mye".
Rulling,kvister i skogen,lek osv.

Ta manen til pappan til quarterhoppa mi feks.
Den er flettet hele tiden den da (bortsett fra akkurat når den går klassene), og derfor ser den ut som den gjør også.
Den hadde aldri blitt slik om ikke den ble flettet. (Vi fletter halene også men jeg ser an om hesten skal gå mye ute/ fluer osv.)

Før fletta jeg av og til fullblodsen litt også. Særlig i vinter når den var møkkete og dekken lå og gnagde.
Mana ble tykk og fin.

Shettisen blir også flettet når det er de aller verste "floke-periodene".Ruller og gnir seg og blir brukt som "kløstokk" av karen over her.
Synlig bevis for at det faktisk hjelper.

-Det skader uansett ikke å gi det et forsøk..Og litt spraybalsam først hjelper også for det beskytter og gjør det lettere å gre.
Lykke til!

Redigert av - xxxx den 06/06/2006 23:59:57 Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 07/06/2006 :  01:01:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Heisann kan noen vise bilder av hestene med fletter på? Har selv en hest som klør seg overalt og ser ut som et bustetroll:)
http://www.piczo.com/Rideturar
Redigert av - Brum den 07/06/2006 01:05:05 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/06/2006 :  08:38:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fletting er kjempesmart for hester som "floker" seg til hele tiden og om man vil beholde man og hale i topp stand. Som andre nevner her, jeg ville ha gjort nøyaktig det samme.

Og flettene trenger ikke være så flotte heller, bare det at du får samlet opp håret og beskyttet det.

Absolutt å anbefale!!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/06/2006 :  10:35:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann kan noen vise bilder av hestene med fletter på? Har selv en hest som klør seg overalt og ser ut som et bustetroll:)
--------------------------------------------------------------------------------
Redigert av - Brum den 07/06/2006 01:05:05

Her...

Halen også..

Redigert av - xxxx den 07/06/2006 10:48:04 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  11:04:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Lar dere hestene går med fletter i halen over lengre tid? Jeg har alltid trodd at den brukes flittig til å vifte vekk fluer, og det blir jo litt vanskeligere når den likner en ku-hale?

Jeg skal flette Sharmis sin man også nå, for den begynner å bli stygg. Men panneluggen rører ingen.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/06/2006 :  11:10:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lar dere hestene går med fletter i halen over lengre tid? Jeg har alltid trodd at den brukes flittig til å vifte vekk fluer, og det blir jo litt vanskeligere når den likner en ku-hale?

-Nope,mest på stevner og så fletter jeg halene av "hygieniske" grunner når det er vått og klinete ute, for mine hester har laaange haler som du ser..

Du kan også flette halen slik at den får viftet vekk fluer når det er sommer.Da lager du mange tynne.("Rasta").
Og jeg fletter alltid fra under halebeinet og ikke stramt.
Flettene er jo ikke til pynt men av mer praktiske grunner..

Redigert av - xxxx den 07/06/2006 11:17:24 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  12:20:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk, da skal fletter prøves ;)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  13:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hjelper fletting mot flisete man også? min hest har det, men jeg vil ike klippe den av..... Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  14:35:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hjelper fletting mot flisete man også? min hest har det, men jeg vil ike klippe den av.....

Opprinnelig postet av katriiine

Det kan muligens forhindre det, men jeg tror ikke at det "helbreder" det. Kan iallefall ikke se for meg på noen logisk måte at det skal kunne gjøre det. Når det gjelder flising er nok klipping det eneste som hjelper.. *titte på mitt eget hår og innse at det og burde hatt en omgang under saksa*
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  15:19:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hårtupper fliser seg uansett hva man gjør. Og fletting sliter på håret, så det vil nok ikke i mindre flisete tupper.Shampo og balsam (for mennesker) som hevder å kurere flisete tupper lyver.
Det eneste som hjelper mot flisete tupper er å klippe.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.