hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uselvstendig hest. Hva skal jeg gjøre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Uselvstendig hest. Hva skal jeg gjøre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kjers

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  13:48:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! hesten min er en Nordlandshest vallak på 9 år. Jeg kjøpte han for 1 år siden, og da jeg prøvde han der, var han helt fin å ri alene med, eieren red alltid alene med han, og han var "lederen" i flokken der, over 2 hopper. Vi fant ut at vi skulle kjøpe han, og vi kjøpte også en annen nordlandshest, men ikke fra samme stall. De sto sammen på hestebil fra oslo til harstad, og ble satt i samme paddock, noe de har gjort siden. De er blitt veldig knyttet til hverandre. den andre nordlandshesten er sjefen, og Bork Lynet (som min hest heter) er alltid bakerst når vi er på tur, og slike ting. men det hender selfølgelig at jeg må ri alene på tur med Bork Lynet. Men det er lettere sagt en gjort.

Når jeg skal leie han ut av stallen, er han veldig motvillig, og jeg må omtrent dra han ut av stallen. Når jeg har steget på, og skal ha han til å gå bort fra stallen, steiler han først en gang, og hiver seg runt. Da sitter jeg tilbake, og styrer han tilbake. Når jeg gir skjenkler igjen, så steiler han å bukker. så kaster han seg runt igjen. Og når jeg da vil ha han frem, så rygger han fort bakover. Sånn holder han på en stund, men tilslutt så gir han seg. Og når jeg endelig får han til å gå fra stallen, driver han å ser runt seg,og går med ørene rettfram. Han skvetter av alt, selom han har gått forbi der minst 100 ganger. Det rare er at han er bare sånn når han er alene. Når han er sammen med den andre hesten, er han helt rolig, og skvetter ALDRI. Er det noe jeg kanb gjøre for at han skal sutte med dette?

-Siw&Elisa-

Sweden

Skrevet - 14/06/2006 :  14:07:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Siw&Elisa-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Siw&Elisa-  Svar med kopi av melding
Hei hei
Det kan høres ut som om hesten ikke ser på deg som "lederen" i flokken, og begynner dermed å tulle.

Neste gang begge hestene er på tur kan dere prøve p ri litt forskjellige veier, ikke ri sammen hele tiden. Hvis dette går bra kan dere jo prøve det at den andre hesten snur og går hjem før dere, sånn at hesten din må være alene på tur.

Det at han skvetter kan være at han merker at du ikke er helt sikker på han når dere er ute. det kan være en refleks reaksjon at du sitter å spenner deg, eller har strammere tøyler enn det du pleier o.l. Dette merker hesten med en gang, og har hesten ikke noe særlig lyst i utgangspunktet finner den fort på noe hvis den merker at du er anspent eller nervøs.

Går det fint å leie den på tur da? Kan jo prøve å tømmekjøre eller gjøre andre aktiviteter som du kanksje vet den liker. Hvis den andre hesten står å vrinkser etter Borken kan dette ogsp ha en negativ virkning på hesten din, hvis den ser på den som "sjefen" og ikke deg.

When you are on a great horse, you will have the best seat you will ever have.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1874
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  14:12:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er veldig vanlig, jeg gikk i fella å alltid ri med handhest pga at jeg har 4 hester og ville trimme så mange som mulig. Da var 2 på tur og 2 hjemme...
Funka veldig fint det helt til jeg skulle ri alene. Stor ståhei med vrinsk hopp og hyl både fra den "stakkaren" som måtte alene på trening od de som sto igjen!
Hjelpe meg som de raste rundt ...
Jeg bare overså det totalt. Nå prøvde ikke mine å kaste meg, det gjør de bare ikke da eksploderer mor, så jeg bare drev fremover, la inn volter, godsnakket og drev frem igjen.
Slik villle jeg ikke ha det så nå rir jeg stort sett bare 1 og 1 hest for å trene de til å forlate området, det gikk mye bedre bare etter 4-5 turer.

Du kan jo trene hesten ved å leie den vekk fra den andre og så la han få komme tilbake etter bare en lite stund. Dette er noe du kan gjøre mange ganger for dag, ikke bare i forbindelse med ridning da det tar så mye lenger tid.
Så fort hesten skjønner at han faktisk KOMMER tilbake til vennen sin går det som regel bedre.

Du må også huske på å gjøre det hyggelig for hesten å følge deg! Du skal være bestemt ja og ikke finne deg i tull, men husk å kose og godsnakke masse slik at det å følge deg på tur blir en positiv opplevelse. Ikke vær sint og kjeft på han slik at han i ALLE fall vil tilbake...

Ha på ei grime gå 500m bort, finn en fin gressflekk, sett dere der og kos (-: for så å gå tilbake igjen etter 15 min. Det rekker du ofte og da tror jeg han vil forbinde det med noe positivt å følge deg og han er trygg på at han kommer tilbake til kompisen.
Lykke til

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

kjers

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  14:25:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for raske svar! Jeg får teste ut disse. Jeg pleier faktisk å synge til han når vi rir alene.. ikke le :p
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  14:41:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne ikke falle meg inn å le (-; Min favoritt er Tirnà Noir med Vamp, roer de ned hver gang noe er skummelt
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.