hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er jeg bare i veien?...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Er jeg bare i veien?...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  09:41:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Her hvor jeg bor er der ikke all verdens med plasser og ri der ikke folk ferdes ofte. Jeg er ute og rir jevnligt uansett vær og vind er jeg og finne på diverse grusveier, kjerreveier o.l. Turgåerne kommer frem med finværet og oppfører seg ofte som om de eier hele områdene.

Når jeg da skal trene (i mitt tilfelle til distanse) føler jeg ofte at jeg er i veien for dem, og jeg helst burde holde meg langt borte fra deres grusveier og slikt.. Ikke alle som oppfører seg slik, for all del.. Heldigvis..
Jeg tar mye hensyn til folk, ofte stopper jeg opp og rir hesten min ut i grøften og står bom stille til de har fått gå forbi. Møkk blir skyflet helt bort fra stier og veier. Jeg er som regel høflig og hilser på folkene, smiler og sier ofte hei. Alt dette kun for og få bli godtatt som en "verdig" bruker av veiene sammen med min hest.
Rir som regel alltid alene, så jeg kan jo da aldri føles som så veldig "mye" langs veiene?..

Men siden jeg da trener til distanse er jeg avhengig av og kunne få litt lengde på treningene i travet, og må da ofte ri et par ganger frem og tilbake for og kunne få utbytte av treningene våre. Noe som kan irritere disse turgåerne, de sier ikke noe men en merker jo slike ting likevel da..

Så.. Hva mener dere, må jeg prøve og lete opp andre plasser (selv om jeg ikke er mennesk til og finne andre ensomme plasser, da hadde jeg jo mye heller brukt det da. Slik at jeg også slapp og ta hensyn..), eller skal jeg lukke øynene for disse blikkene og ansiktsuttrykkene deres?
Føler meg jo ganske nedtrykket og

Hele treningene mine foregår jo under full kontroll.. Og aldri i galopp heller.. Trener trav nå for og jobbe mer med sener og ledd`s elastisitet.
Hva mener dere jeg skal gjøre?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

nn

Afghanistan

Skrevet - 14/06/2006 :  10:06:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal fortsette som du gjør.

Ryttere er et evig problem for turgåere, og det er ikke nytt at selv om de kanskje ikke sier noe direkte, så er det lett å se at de gremmes bak smilet.

Når man ikke har ubegrenset med område å trene/ri på, så må man ut på turveier og stier. Og så lenge disse områdene er for offentligheten har du like mye rett til å ferdes der som alle andre.

Og så lenge du rir fornuftig og tar hensyn Bente, skal du heller ha GOD SAMVITTIGHET i steden for å bli nedfor og lei deg pga dårlig samvittighet
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  10:40:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja du har et poeng der, Birgitte.
Det er vel jeg som bør bli litt hardere i nøtta overfor blikk og ansiktsuttrykk.
Det som gjør meg irritert på hele situasjonen er den at jeg er der ute så og si hver dag hele året, mens de sitter inne i det guffne været. Men med en gang sola titter frem og varmen kommer, ja da skal de ut og erobre veier og turstier som om det er kun dem som har rett til det!

Jeg passer alltid på og ikke ri på private områder uten og ha spurt først, så det er offentlig der jeg trener ja.

Slik er det med bading også. Offentlige plasser har vi jo ikke lov og bade med hestene, men der vi finner plasser til hestene og går og bader med dem..jooda, der kommer folket også Tar seg til rette og formelig forlanger at hesta skal bort!
Har ei elv nedenfor her som jeg har badet og vasset med hestene i i alle årene, nå kommer folket og skal erobre elva jah!
Jaja, jeg tenker jeg skal fortsette likt som før. En plass må jo hestene få kjøle seg ned også da..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  10:44:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes også du skal fortsette som før Bente
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  10:51:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Bare late som om jeg ikke ser hva de egentlig mener om saken, og bare smile pent når jeg passerer?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  10:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare late som om jeg ikke ser hva de egentlig mener om saken, og bare smile pent når jeg passerer?

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Jepp, så lenge du oppfører deg som du gjør ( etter boken) så ser jeg ingen grunn til at du skal forandre på noe.
Er de misfornøyd med noe så må de da klare å åpne munnen

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  11:57:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
I følge friluftsloven har du lov til å ferdes i allemannseid skog/sti osv...hvis du oppfører deg som du sier du gjør og de sender stygge blikk kan du be dem om å sjekke friluftsloven!
stå på Bente!

Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  11:58:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Helt enig! Bare fortsett som før du Bente! Som Birre sier så har du like mye rett til å ferdes på disse veiene som turgåerne så lenge det er offentlig vei, eller udyrka mark (utmark).
Kos deg med ridninga, la heller turgåerne ta seg av suringen, om de synes det blir mere trivelig av det.

You go girl! :)

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  12:12:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Om du setter opp et skikkelig glis som om du akkurat har fått 28 nye gulltenner og sier hei med din mest sukkersøte stemme som du ikke en gang bruker til dine kjære, så får du enten skikkelig gretne blikk, type: Hva f*** er det du gliser sånn for, du som sitter oppå det firbeinte dyret og ikke får noe trening i det heletatt i motsetning til meg som faktisk gjør noe, eller så får du litt overraskede ansikter og et positivt hei tilbake.

Nei, stå på Bente, ri der du alltid har ridd!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  12:51:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg kan hvertfall glise slik at jeg viser gullhjertet mitt på den ene tanna Det kunne kanskje hjelpe?

Ja en skulle hvertfall tro vi ridende hadde lov og ferdes på offentlige områder og utmark. Jeg kunne godt forstå turgåere om de tråkket til stadighet i møkk etter hester og formelig ble nedløpt av hestene. Men det skjer jo ikke!
Jeg fjerner møkk etter andre hester også (når rytterne har vært så late og ikke hoppe av for og fjerne den ), så jeg tror neppe de har så mye og sette fingeren på hos oss ridende.

Men det hjelper og få luftet dette med dere, og høre deres meninger om hva jeg skal gjøre. Hjelper på humøret og det og tørre stå på mitt

Henriette444

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  13:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg synes at det virker som om du er både vennlig, tar hensyn og er veldig fornuftig. Fortsett slik, og fortsett med å ride:)
En veninne av meg har faktisk fått kjeft av noen turgåere for å ride på en (meget populær) privat vei (var faktisk hennes fars private vei), fordi hun var i veien for turgåerne. Nå er hun av den frittalende typen, og turgåeren fikk en "advarsel" om at dersom turgåerne ikke tok hensyn, ville de stenge veien for gående, hun ville ikke finne seg i å bli irettesatt på sin egen eiendom! skal love for at den uvitende turgåeren ble paff!
Men, fortsett som før, og får du noen kommentarer, så si til vedkommende at du også har lov til å ferdes her, at du tar hensyn og fjerner møkka, spør hvilken måte h*n egentlig føler seg genert av DEG på? Si at du ikke kan ta ansvar for hva andre gjør, og at dersom h*n har et problem med noen som rir der, må han ta det opp med den det gjelder.
Lykke til!
mvh Henriette
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  17:11:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hmm, Bente, du skulle ha bodd her. Her er det øde og milevis med fine grusveier å ri på. Her er det heller ingen sure turgåere, men alle vi passerer smiler og gir komplement som "å, for en fin hest", eller bare ser beundrende eller sier hei:) Kjempetrivelige folk:)
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  00:28:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hvis du møter noen som ser surt på deg, Bente... Så får du bare smile og si :"hyggelig og se deg også" :)
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  00:38:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hehe, ja den var god Krogstad
Jeg skal hvertfall søke øyekontakt og smile pent til turgåerne og komme med noen sukkersøte kommentarer der og da, så mykner vel en del av dem opp håper jeg

Andrea, det hørtes herligt ut og ri der du bor. Er nesten som jeg misunner deg plassen

Lene.

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  20:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke annet enn å flire litt,jeg...

Her vi bor er det dessverre også mye på samme måten... Ikke så mange veier å trene,og der det finnes ok plasser å strekke litt ut,der er det også turgåere...
To av disse veiene er litt spesielle... Den ene er laget spesiellt for trening av hest,og det er travlaget her på stedet som leier denne veien. Her går altså vi ryttere først...
Men også der er det titt og ofte turgåere som blir overrasket av hester i trening,og da kan det komme gloser som ikke egner seg på trykk... *s*
Jeg pleier å si fra dersom jeg treffer på folk at de må holde seg uti kanten,for det trenes hester i høyt tempo på denne veien...
Stort sett de fleste tar det med et smil,så lenge de får forklart at denne veien er til for hestene,ikke dem...

Den andre veien er det vi som eier...og om jeg får tillsnakk der er det ikke alltid jeg er like blid... Denne veien kan det ikke trenes i tempo på,pga av underlaget...men når jeg får beskjed om å komme meg bort fordi jeg er til sjenanse fo turgåerene og hundene(!) deres...så får de fort beskjed om hvor "landet ligger"...

Ellers er det vel egentlig bareå smile,være blid og høfflig på plasser som benyttes av flere. Og det har jeg inntrykk av at du er,Bente
Om man får sure blikk eller komentarer tilbake,så får du bare tenke som så at det er ikke du som har en dårlig dag,men heller personen som sprer eder og galle...
Og heller kose deg med hesten din,og smile pent til neste tur-gåer... Kanskje du da får et smil tilbake...?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  21:30:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Åååå Lene , sååå lenge siden jeg har hørt fra deg her inne. bare få gi deg en ordentlig stor og god !!!

Ja jeg har funnet ut at det beste er og smile stort og bredt, se direkte på turgåerne så snart jeg ser dem og ikke slippe dem med blikket. Når jeg skritter forbi dem, går alltid ned i skritt (noe som til tider er utrolig kjipt ettersom jeg trener aerobt ofte) sier jeg som regel "hei" til dem alle. De fleste blir så "satt ut" at de smiler såvidt og sier "hei" tilbake da
Kjekt og ta dem litt på senga, hi hi.

Enkelte dager er det slik at jeg virkelig skulle ønske jeg hadde rettigheter til veier slik som du, Lene. Og da kunne få vræle ut mot disse utforskammede turgåerne og også disse ungdommelige mopedistene som akslerer forbi oss
Men men, det går jo ikke...

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.