hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ikke bare perfekte barfotere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ikke bare perfekte barfotere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

frkelin

Skrevet - 13/06/2006 :  23:44:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du velger å ha hesten din uten sko, må du også igjennom endel forklaringer og et par forsvarstaler, uansett hvor mye du prøver å la vær.
Jeg har ikke all verdens erfaring. Jeg har lest alt jeg har kommet over om emnet - også den andre siden (pro-sko). Så langt har hesten min vært mye mindre sårbeint enn jeg hadde fryktet, og i perioder har jeg brukt henne som normalt, det er helt opp til hesten. Uansett har vi jo boots. Det har også dukket opp endel andre positive effekter av å gå uten sko så jeg er absolutt ikke klar til å gi opp "eksperimentet" ennå.

På den annen side er jeg ikke i mål ennå. Jeg begynner å synes at det tar lang tid! Jeg ser jo fremgang og jeg har fått en ny interesse - hovpleie - men jeg kunne så ønske at hun skulle fått steinknuser høvene jeg har hørt så mange ha!

Det er en vanskelig balansegang å forklare at jeg tror det er best for min hest å gå uten sko - samtidig som jeg bekymrer meg og lurer på ting og utålmodig venter på videre fremgang.
Det å få en virkelig sunn tett hvit linje OG sunne stråler er vanskelig! Jeg ønsker at hesten kan gå i all slags terreng uten boots men det føles fortsatt et stykke unna! Er det lov å si det? Med barfothest må man liksom hele tiden fokusere på de positive sidene utad fordi hvis man klager får man høre at " hvorfor putter du ikke sko på så er problemet løst". (DVS: Jeg merker det iallefall ikke lenger)

Jeg vil gjerne høre andre sine erfaringer og bekymringer. Ikke bare solskinnshistoriene og de enkle løsningene. Jeg kjenner også teorien (det meste av den) men hva med de dagene og ukene du bare er frustrert og drittlei av å bruke så mye tid under hesten for å pusse høver og vurdere strålen og vaske og desinfisere osv. Det er en varm og slitsom drittjobb. (noen ganger. andre ganger er det veldig kos, men idag var det veldig varmt. svetten dryppet fra panna mi.)

Får jeg trøst og oppmuntring av noen med lignende tanker nå, eller hånlatter av dem med sko som en enkel løsning?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  00:13:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal ikke legge meg opp i debatten "shoe or not shoe" - det er rene vepsebolet.

Velger å se det sånn at man må selv prøve og feile - og prøve igjen - hva man selv vil. Hva som er best for hesten og det du bruker den til osv.

Har selv en hest med meget gode høver - ja, de vokser nesten litt for fort i forhold til normal skoings-rutine (hver 6. uke). Om sommeren går hun barfot, etter meget god beskjæring etter avskoing, men om vinteren bare MÅ jeg ha en hest som ikke sklir, så da er det full pakke med brodder og hoofgrip. Det er av sikkerhetsmessige grunner.

Er derfor ikke ikke "fanatiker" på noe som helst - jeg bare tenker praktisk og sikkerhet - og hestens beste.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Desinifserer? Hvorfor må du det? Blir ikke det litt vanskelig? (All den tid de jo går på føttene altså?)

Det å stadig tenke og vurdere frem og tilbake hva som er den beste løsningen for hesten sin og ikke slutte å stille spørsmål ved om man har valgt rett vei å gå enten det er sånn eller slik,ser jeg på som et sunt og riktig tegn.
Da er man en tenkende hesteeier.

Noen lever lykkelig helt uten sko,noen trenger sko konstant og noen har det best med en...av-på variant.
I følge min logiske sans så sier det seg selv at ikke alle høver er like,ikke all bruk er lik ,ikke alle har samme treningsunderlag,mengde,måte å ri på,ikke alle hester har likt bevegelsesmønster...

Om man ikke avogtil stopper litt opp og tar en ekstra tenkerunde med "Er dette virkelig den beste veien" har man låst seg fast på ett spor og det kan aldri være bra.

Uansett om det gjelder rideteknikk,hvor høy hinder man hopper,hva slags sal man rir med,hva man forer med eller sko eller ikke sko.

Det er lov til å fundere litt avogtil og i mitt hode bare positivt.

Gode og mondre gode erfaringer med barfottrim kan jeg nok ikke gi deg,for det er jeg fremdeles altfor fastlåst i det jeg driver med til å ha noe erfaringsgrunnlag på og det jeg har å si blir nok en smule..eh...ensformig,men lykke til i alle fulle fall.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:35:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skal få trøst hos meg

Jeg startet med 2 hester som taklet overgangen flott. Ha ha.. tenkte jeg, dette var jo lett (-:
Da jeg kjøpte Ulskaug fikk jeg beskjed om at han aldri kunne gå barfot da han hadde så dårlige hover. Pøh... tenkte jeg, det skulle jeg fikse! I begynnelsen gikk det faktisk fint. Han var bittelitt øm men jeg rir stort sett bare på fjellet og i myra så underlaget var mykt og fint.

Hele tiden mens sneen lå var hovene rene, sålen var fin, strålen likeså.
Så kom sommeren og tørrværet. Kråkene har fått det for seg at de vil vokse utover, tetter åpningen mellom drakthjørnene uansett hvor ofte jeg tar støttene og nedi der lommer og hull med dritt, og den hvite linjen sprekker, full av svarte striper og nå har han fått separasjon langs med hovveggen på begge frambena.

De sprekker opp selv om rollen er fin og det ikke blir belastning på hovveggen/tåa.
Nå skal det sies at jeg var veeeldig iherdig å file/smøre i begynnelsen og så funker det, man slapper av og det blir skjeldnere... i tillegg får man høre fra barfoteksperter at NEI du skal ikke smøre, bruke produkter og lignende.

Vel, jeg er gått over til å smøre igjen så får de si hva de vil. Jeg har fått "proff" hjelp til å balansere hoven så utgangspunktet er rett!

Prøver meg nå på disse Keratinproduktene Masterpiece anvefaler så får vi se.
Jeg gir ikke opp av den grunn at dette var en hest som var skodd i hel. Skoene hang ikke på, hovene fulle av sprekker og byller og som trøst går jeg inn på nett og ser på de første bildene jeg tok.
Det er tross alt en radikal forbedring, men jo flinkere man blir og jo mer man lærer jo mer "feil" oppdager man og man blir skuffet og misfornøyd.

Så kom hest nr.2 med store sprekker i hovene etter byller, en helt grusom bakfot som er som en suppebolle! inni. Laaang hovvegg og tå, inni bare dødt støv... Herregud så redd jeg ble da jeg skulle rense hoven første gang. Sålen bare smuldret bort under hovkroken! Pulver....
Så var der plutselig en hard runding foran tuppen på strålen på str. med en 5 kr. Merkelig...
Steinhard. Nedsunket hovbein?... jada.. her styrer jeg på.

Grunnen til at jeg forsøker er at jeg har en overbevisning om at jeg skal klare å få hovene til å virke bedre en de gjorde med sko.

Ulskaug er blitt mykere i kroppen, roligre og mer fornøyd, stødigere i terrenget og mer harmonisk. Jeg skal ikke si at det er barfotgangen som gjør det, men at det i kombinasjon med alt annet har innvirkning, ja- det tror jeg!
Han tåler godt 2 mil uten boots, (men ikke på grov grus) om bare i terrenget klarer han mye mer, og han har bare vært barfot i snart 6 mnd, så nå håper jeg at disse sprekkene i den hvite linjen og separasjonen ikke utarter seg. ... )-:

One Eye har jeg en h........"#(&(/) jobb med i lang tid fremover hun har i tillegg en skakkjørt kropp pga mange krysslammelser men nettop derfor gir jeg ikke opp. Om bedre beinstilling vha av balansert hov, bedre blodsirkulasjon og oppretting av hovbeinet kan gi henne en bedre kropp og et bedre liv, gjør jeg det.
Jeg nyter lange leieturer, stimulasjonstrening, longering osv. Jeg må ikke hoppe opp å ri for at det skal være kjekt med hest.

Du må huske på at på barfot ser man alt som ellers ligger gjemt under skoen... det er jo i og for seg bra slik at man har en sjans til å ta det tidligre...
Du er jo så kjempeflink på dette området og så interessert! Tenk så kjedelig om høvene var perfekte hele tiden og ikke trengte noe stell, så kjedelig... ingenting å ligge våken for om kvelden, spekulere, lete på nettet, sammenligne bilder, ingen å krangle med... (-;
Nei vi er heldige du!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:50:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fra meg får du bare trøst og oppmuntring .

Det er ikke lett å være annerledes her i verden. Jeg fikk mange kommentarer på både bomløs sal og barfot hest i begynnelsen. Da jeg skiftet ut den bomløse til fordel for en dressursal så fikk jeg til kommentar at jeg 'endelig hadde skjønt det'. Sånt sårer utrolig mye. Man vil jo bare det beste for hesten sin. Jeg var dritt lei av at Lita tråkket av seg sko hele tiden, og valgte å ta de av. De første ukene fikk jeg kommentarer hver dag på at hun var sårbeint. Jeg strevde lenge for å få tak i boots, og da de først kom så fikk jeg ikke den revolusjerende gangen som jeg ventet heller. Hesten var fremdeles sår og trakk til veikantene.

Ukene gikk og snøen kom. Endelig fikk jeg hest med STEG igjen! Det var utrolig godt å slippe å ri i veikantene hele tiden. Bootsene ble stuet vekk og alt var bare fryd. Så begynte det å regne... Og det ble bare holke, overalt! Jeg bestemte meg for å sko igjen, vil ikke ha hest med masse spenninger overalt i kroppen. Den første måneden holdt skoene, fordi hun var trangskodd med alt for små sko. Jeg ba trimmeren min om å sko istede, og det samme gamle marerittet begynte. Han skodde henne vel 4-5 ganger i løpet av en måned, hun mistet sko hele tiden. Da gav jeg opp og rev av de gjenværende skoene. Og vet du hva? Vinteren og skoperioden gjorde utrolig godt. Hovene vokste plutselig som uvær, og hun tråkket på som en gud. Ikke noe sårbeint, ikke uten boots engang. Etterhvert som jeg kom igang med treningen så ble hovveggen nedslitt igjen, og jeg måtte plukke med bootsene. Men likevel fungerte hesten mye bedre enn før.

Jeg har vurdert mye frem og tilbake. Jeg kunne ikke sko riktig, da forsvant skoene etter et par dager. Trangskodde jeg så kunne de holde en måneds tid. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har forklart det til alle sammen. Jeg har lært utrolig mye av denne perioden, og er glad jeg valgte å fjerne skoene. Men, til høsten vil jeg være avhengig av at Lita fungerer hele tiden, siden jeg skal bruke henne på skolen. Og da velger jeg å sko. Om snøen legger seg bra så kommer jeg nok til å ta de av for en periode, men vinteren i Trøndelag er ikke akkurat stabil.

Det er mange ganger jeg har sagt at det å sko en barfothest ikke er å gi opp. Men jeg må innrømme jeg føler det litt sånn selv. Man har så lyst til å vise skeptikerne at det går! For det gjør det. Med riktig tilrettelegging og trim kan man forvandle den mest tragiske hov til en steinklump som klarer av alt. Den mest oppråtnede stråle kan bli flere cm bred og tykk. Men det krever utrolig mye av en person å legge til rette for det. Jeg har ikke råd til å strø hver eneste lille bit av trøa til hesten min. Jeg kan ikke be alle som fôrer om å bruke et kvarter ekstra på morgenfôring bare for at hesten min skal få boots på. Ikke minst så har jeg ikke råd til å erstatte mistede boots. Men det har vært verdt det. Jeg ser meg rundt og ser tragiske høver overalt. "Denne hoven er knallgod, den mister aldri sko". De ser ikke knekken i hovveggen grunnet seperasjoner. De ser ikke svarte render av sopp i den hvite linjen. De ser ikke den råtnende strålen. Jeg ser alt det der, og det er bare på grunn av min periode som skoløs eier. Da gjør det faktisk ikke så mye lengre at hesten fremdeles er avhengig av boots. Det gjør ikke så mye at strap'ene ryker og jeg må være mer selektiv med hvor jeg rir i perioder. Og er ikke det målet med alt dette da? Å tilegne seg nok kunnskap til at hesten har det bra, med eller uten sko?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  09:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vel hverken trøst eller oppmuntring å komme med dessverre.
Min hest blir fra i dag av barfothest etter mye fundering fra min side, har lagt opp "løpet" med barfottrimmer osv og jeg er utrolig spent på hvordan dette kommer til å gå.
Avgjørelsen har jeg tatt på bakgrunn av at jeg har sett tydelige tegn på dårligere hovkvalitet, feilskoing og det faktum at jeg føler at hesten min rett og slett ikke trives med sko.
Har lagt alle planer om stevner i sommer på vent og leter iherdig etter noen som holder kurs i nærheten.
Jeg kjenner at dette blir en helt ny "arena" for min del- både spennende og litt "skummel".

Men uansett frkelin: lykke til videre

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  11:43:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg vil applaudere Kurres innlegg jeg:-)
Også vil jeg si at så lenge man føler at man har lært mer om høver og hovstell ved å ha barfothest så er jo ingenting bedre enn det.

Likevel vil jeg anbefale at holdningen bør være av typen: "dette er til hestens beste, derfor gjør jeg et forsøk" framfor "jeg skal vise dem at de tar feil og jeg har rett". Det er viktig både for de med skodd hest og de med barfot hest tror jeg:-)
For tross alt og samme hva, så kan ingenting overgå det fakta at vi ønsker å sette hestens helse foran vår forfengelighet.

Guro
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  12:20:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke det finnes noe fasit jeg. Man må som hesteeier finne ut hvor mye arbeid man orker å ligge ned i skoløs-prosjektet. Det er ikke et nederlag å sko hesten. Uansett hva man til syvende og sist ender opp med etter en barfotperiode, så har man forhåpentligvis utrolig mye mer og bedre kunnskap om hva som foregår fra hestens kne og ned enn hva man hadde før man skodde av. Hester dør ikke av å ha sko på. Det finnes nok av hester som har gått skodd i hele sitt liv og som dør av alderdom på beitet med løvetannen i munnen (for å bli helt Penny her nå). Korrekt skoing er alfa og omega, og det er vel gjerne ved mangel på denne at de fleste prøver barfot. Det er svært få som skor av en hest med klokkerunde høver på korrekte vinkler. Barfot er ofte siste utvei for svært mange, meg selv inkludert.

Min hest ble avskodd til sommerbeitet, ti år gammel. Jeg hadde snakket med skoeren ang det å ha hesten uten sko, og han mente at hun hadde sterke og gode høver så det kom nok til å gå fint. Jeg meldte meg inn på barfotlisten og en av mine aller første kommentarer innpå der var; "tror dere hester dør av å ha sko på eller?" Jeg mente selv at hesten min fungerte 100% med sko, skoeren var flink osv men vil ville gjerne se hvordan hun kunne fungere uten disse jernskoene sine. Ut på høsten da hesten ble hentet hjem kom barfottrimmeren for første gang. Hennes absolutt aller første kommentar var; "Bruker du denne hesten?!". Jeg skjønte lite, hesten hadde jo vært på beitet sammen med føllet sitt, selvsagt hadde jeg ikke brukt henne. I ettertid når jeg ser på bildene av hesten sine høver fra den første barfottrimmen så skjønner jeg hva det var hun reagerte på. Hesten min sine høver var smalere nede mot bakken enn oppe med kronraden. Hun hadde en avlang hov med falsk konkavitet, høye og trange hæler og en bitteliten stråle. I tillegg hadde hun flere blødninger i sålen og rundt drakstøttene, og den værste blødninger stammet trolig fra et hovbein som truet med å penetrere sålen. A/S Mekanisk forfangen.

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, skulle jeg stole på barfottrimmeren jeg ikke kjente, eller skulle jeg stole på skoeren min jeg hadde brukt i mange år? Jeg gikk for barfottrimmeren som et prøveprosjekt. Samtidig som hesten fikk sin første barfottrim startet jeg på utdannelsen til hestemassør. Jeg lærte enormt mye om hestens anatomi, og for hver foreleser som var skoer eller veterinær, jo mer overbevist var jeg om at hesten hadde det best på "barfotvinklene" fremfor hva-det-nå-var skoeren min hadde skodd henne på.

I starten brukte jeg ikke hesten. Hun gikk med føll, vi slet med å fôre henne og hun ble dessverre tynn og vi valgte å ikke ri på henne. Isteden ble hesten leiet på hardt underlag i 30 minutter hver dag, samt at hun sto ute minimum 12 timer i døgnet. Etterhvert øket vi tiden til 1 time, og la inn grus og skogbunn som underlag på turene våre. Etter 2-3 måneder begynte vi å ri så smått på henne igjen. Føllet var da avvent. I starten hadde jeg ikke boots, men etter at leiingen vår var overstått så kom mine første easyboots i hus. Hesten var full i sopp i strålene bak, men det visste vi ikke helt hva var og behandlet som sur stråle. Det fungerte ikke. Hun har alltid hatt slike stråler bak uten at skoeren har kommentert det. Equiterapeuten mener i dag at det kommer av at hun sto på spilt 24/7 som unghest (men det er en annen historie). Uansett, hun slet litt mye hov bak pga de dårlige strålene, men ikke mer enn at det var til å leve med. Jeg brukte boots innimellom og red hesten forsiktig opp igjen. Hun hadde da hatt fri mer eller minder i 6-8 måneder pga følling, sommerbeite og den påfølgende "leie-treningen". Av en eller annen grunn fungerte hesten. Barfottrimmeren anbefalte meg vel egentlig å sko, iom at hun mente at skadevirkningene av den dårlige skoingen gjorde slik at en barfottilværelse ville ta tid å få til. Hun sa at det ville ta minimum to år før min hest fungerte uten sko, og at det beste kanskje bare var å sko den og heller la det stå til med forkalkninger og hva enn som ville dukke opp etter skoingen. Jeg valgte å heller parkere hesten i to år om det var det som skulle til. Jeg ville ikke ha en hest som endte opp med råtne bein og som ikke kunne brukes om bare noen år frem i tid.

Ja, det var helt sikkert slitsomt, men jeg husker ikke det nå. Hesten ømmet ikke på noe skarpt underlag, men jeg var også flink til å sette på boots om jeg skulle på tur der jeg visste vil måtte forsere superslitende underlag. Jeg gikk rundt og hadde angst for seperasjoner og gud vet egentlig hvilke lumske hovsykdommer og skader jeg klarte å pønske ut at hesten min hadde. Litt flussete lameller var i min verden en seperasjon, slike ting. Jeg hadde ikke peiling og plaget nok vettet av barfottrimmeren min en lang periode med alle mine "hvorfor det da, hva skjer hvis, kan man, hvis jeg, osv - spørsmål"

Det første halve året hesten ble brukt under rytter og uten sko så gikk hun bare på små tusleturer på rundt en time. Hun var i samme periode syk med fordøyelsen og var omtrent umulig å fôre uten at det slo ut som diaré. Derfor ble hun også lite brukt fordi det hun ikke fikk i seg nok vitaminer og mineraler til å kunne brukes så aktivt som jeg kanskje ville. Denne sommeren ble hun vist på uoffisiell utstilling og fikk karakteren 7 på bein og bevegelser mot 6 året før da hun var skodd.

Høsten ett år etter at hun ble barfottrimmet for første gang ble hun satt i gang igjen som normalt. Jeg er sånn sett heldig som bor på vestlandet, iom at vi ikke har så ille vintre med masse holke o.l Hesten ble brukt helt som normalt, med boots i perioder og fungerte. Jeg hadde mer kunnskap og så ikke seperasjoner og WLD ved høylys dag lenger. Om sommeren dette året ble hun igjen vist på utstilling. Da fikk hun 7 på bein og 8 på bevegelser med kommentar om gode gangarter og godt steg.

Denne sommeren er tredje sommeren hennes uten sko. Hun var skodd en periode i vinter men hun spente seg opp, fikk et svært dårlig steg og viste tydelig misnøye med "buffalo skoene" sine. Da fikk hun dem av igjen. Det året som har gått har jeg brukt hesten mer enn noensinne. Jeg har hatt henne siden hun var 7 år, nå er hun 13. De tre siste årene har hun ikke hatt sko på. Dette året her har vi startet litt (spang og kjøring), vi har ridd på turer til Langtvekkistann, vært med på galloppløp osv - hesten har fungert helt supert.

I vinter da hun var skodd fikk jeg et innblikk i min gamle skoverden. Det var unektelig deilig å kunne rense høver og ri ut, uten tanke på hvor jeg skulle og om jeg evt burde "sette høvene til tørk" før vi gikk ut. Etter to uker med sko begynte det derimot å klø i fingrene. Jeg ville raspe sleng, ta ned draktstøtter osv. Drakstøttene kunne jeg forsåvidt ta, men slengen o.l hadde jeg ingen kontroll på. Etter 8 uker og to skoinger kom skoene av. Siden har de vært av. Hesten min har gjort det utrolig enkelt for meg å skulle velge sko eller ikke sko. Hun fungerer hundre ganger bedre uten sko. Hun har et bedre steg, er løsere i kroppen, går mer avslappet osv enn hva hun gjør med sko. Hun var selvsagt skodd korrekt denne vinteren i motsetning til hva hun hadde vært tidligere, så sammenligningsgrunnlaget mitt er reellt.

Phew, det her ble en hel liten roman nesten. Jeg kan ikke si hva du skal gjøre med din egen hest, det er helt og holdent ditt valg. Det skal uansett være GØY å ha hest. Om hver dag blir et evig tankekjør ang høver så er det virkelig ikke verdt det. Hester dør ikke av å ha sko på, de dør derimot tilslutt av dårlig skoing på horrible vinkler. Det gjør de også om de går uten sko og ikke blir beskjært fornuftig. Valget er helt og holdent ditt.

Og steinknuserhøver? Ja, ponnis hadde det. Etter at hun var skodd så gikk det bort en god del såle, og de høvene hun hadde før skoene kom på i vinter de er dessverre ikke tilbake ennå. Jeg bruker boots flere ganger i uken nå, mot omtrent aldri i høst. Forhåpentligvis gir en månedstid på beitet med fri fra trening hesten min en viss såletykkelse tilbake og hun vil igjen kunne gå på alt av underlag uten å si i fra om at det var vondt. Denne våren her er første gang hun viser ubehag om underlaget blir for skarpt. Av den grunn er jeg også hyppig på bootsbruken, jeg gidder ikke at hesten skal forbinde trening med vondt i beina, og er derfor svært striks på å heller ha på boots en dag for mye enn en for lite. Tidligere gikk hun klokkereint på alt underlag - uten boots.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  13:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Kajsa, takk for et langt og informativt innlegg (-:
Bare lurer på en ting; Hvilken metode blir hesten din trimmet etter i og med at det gikk med en god del såle? Jeg trimmer etter naturmetoden og da skal man ikke røre sålen... Bare lurer siden dette er den metoden jeg kan og ikke har hørt om å ta ned sålen, er det Strasser eller?
Mvh Helen

Kajsa

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  13:41:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Det ble tatt såle da hesten ble skodd, etter "skometoden" - ikke hverken naturtrim eller strasser inni bildet da gitt. Hvilket vil si at hesten ikke var sårbeint da den ble avskodd, men "tråtrælene" var skjært bort og hun var mer ømtåelig i sålen som nylig avskodd enn hva hun var før hun ble skodd.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 14/06/2006 13:41:50 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  13:59:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åååå... he he... ja der ser du, total misforståelse (-:
Trodde barfottrimmeren tok ned sålen, fikk litt "hetta", bra jeg ikke skrev mer da (-;

frkelin

Skrevet - 14/06/2006 :  14:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner meg igjen i så mye som har vært sagt her! Tusen takk for tilbakemeldinger. Masse tanker og bekymringer er vel litt av "sjarmen" det første året. Jeg gleder meg til jeg får mer erfaring og alt er mer rutine.
Min hest har separasjoner i draktene på begge frembena. Dette er ikke bare skitten hvit linje men en 1cm dyp sprekk der den hvite linjen skulle vært. 2 cm lang og en halv cm bred. En hovskrape går lett nedi. Dere kan tro det samler seg mye dritt nedi der. Jeg renser og vasker, men er redd for å skrape for mye nedi der så jeg lager den dypere enn den må være. Hovveggen er ikke vektbærende ved siden av sprekken (jeg har raspet den opp) og hoven har ikke sleng den sprekken er. Det kan virke som sprekken går fra den hvite linjen og innover mot sålen, ikke utover som en sleng. (vanskelig å forklare, men hvis jeg måler lengden mellom strålespissen og hvit linje er det bredere på den siden der jeg ikke har sprekk. Deler av sålen er liksom borte og i steden for er det sprekk og noe som ser ut som lameller der det skulle vært såle.) Den bredeste sprekken har blitt synlig bedre etter at jeg begynte å vaske med soppdrepende og desinfiserende middel og jeg håper begge snart kan vokse ut.
Jeg tror uansett ikke det er dette som gjør henne sår. Hun er øm i hælene pga sopp i strålen. Dette har også blitt bedre etter et par uker med anti-sopp-vask. Mange mener at klorvann er altfor sterkt å la hesten ha hoven i, mens andre sier dette er genialt og virker flott uten å være skadelig. Jeg er kjent med Keeratex produktene men er redd for at disse også inneholder sterke gifter. Hoofhardner inneholder iallefall formaldehyde. Så da blir det en avveining og velge det minste onde. Hibiscrub er noe de bruker på mennesker før kirurgiske inngrep og som kirurger vasker seg med før operasjoner, så det må jo være mildere mot hud samtidig som det er kraftig desinfiserende.
Det blir en sommer med litt eksperimentering. Hadde jeg kunnet mer om sopp og WLD før snøen gikk hadde nok dette gått fortere. Hun fungerte så bra i vinter at jeg hadde blitt bortskjemt og gikk bare og ventet på at det skulle bli bedre av seg selv. Jeg trodde også at bakbena hennes var helt ok og at kun forbena hadde problemer, men nå ser jeg det er sopp og sprekker i strålene bak også, og jeg tror faktisk hun er minst like øm bak som foran. Dermed hjelper det ikke å ha bare to boots.
Kunne ønske jeg kunne startet på nytt og visst alt jeg vet nå! Da tror jeg dette hadde gått litt fortere. Men, jeg angrer ikke på at jeg tok av skoene. Min smed sa også at hesten hadde bra høver. Nå vet jeg at høyre foran var i ferd med å bli ringfot med mye brattere vinkler og høyere hæl. Venstre foran vokste helt skjevt, på innsiden av diagonalen på innsiden av hoven, og men voldsom sleng på utsiden av hoven og masse ubalanser.
Nå begynner høvene å ligne på hverandre og i vår startet hun endelig å plassere bena ved siden av hverandre når hun sto. Tidligere satte hun ALLTID det venstre benet et stykke foran det høyre.
I tillegg er det dette som flere her inne nevner. Jeg har en magefølelse av at hun trives uten sko og at det gir henne bedre balanse og følelse med underlaget. Men, magefølelsen min sier også at hun savner og å kunne flise-galloppere uten å tenke på steiner og ømme stråler og at hun gleder seg til lengre turer, klatring og løping på sunne høver.

Jeg har mange ganger vært inne på tanken med å sko hesten igjen, bare for en periode. Problemet er at smeden for å få hoven jevn alltid tar bort noe av den fine sålen med træl i tåa slik Kajsa beskriver. Dessuten dekker da skoen over sprekken i den hvite linjen og gir enda bedre forhold for sopp m.m. Jeg er så vant til å ta vekk et par millimeter med hov og vedlikeholde mustangrollen hver uke at det hadde blitt rart å bare se dem vokse uten å kunne gjøre noe...

Selv om hun bare blir forsiktig brukt, (kun leie turer nå for tiden) og ikke har noen kondis igjen, tror jeg ikke hun lider noen nød. Hun er ute hele døgnet på godt underlag (ikke fuktig og ikke altfor hardt) sammen med et par venner og får stell og kos hver dag.
Så snart soppen blir borte tror jeg at jeg har et godt grunnlag for steinknuserhøver.

Fortsatt optimist, men glad for at andre enn meg også har sine frustrasjoner til tider... :-)
Alltid kjedelig med tilbakeslag, men nå tror jeg iallefall at jeg vet årsaken (sopp). Det er ikke så mye fokus på sopp i stråle og hvit linje i Norge så her trenger vi å dele erfaringer.
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  15:10:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kjenner meg igjen i så mye som har vært sagt her! Tusen takk for tilbakemeldinger. Masse tanker og bekymringer er vel litt av "sjarmen" det første året. Jeg gleder meg til jeg får mer erfaring og alt er mer rutine.
Min hest har separasjoner i draktene på begge frembena. Dette er ikke bare skitten hvit linje men en 1cm dyp sprekk der den hvite linjen skulle vært. 2 cm lang og en halv cm bred. En hovskrape går lett nedi. Dere kan tro det samler seg mye dritt nedi der. Jeg renser og vasker, men er redd for å skrape for mye nedi der så jeg lager den dypere enn den må være. Hovveggen er ikke vektbærende ved siden av sprekken (jeg har raspet den opp) og hoven har ikke sleng den sprekken er. Det kan virke som sprekken går fra den hvite linjen og innover mot sålen, ikke utover som en sleng. (vanskelig å forklare, men hvis jeg måler lengden mellom strålespissen og hvit linje er det bredere på den siden der jeg ikke har sprekk. Deler av sålen er liksom borte og i steden for er det sprekk og noe som ser ut som lameller der det skulle vært såle.) Den bredeste sprekken har blitt synlig bedre etter at jeg begynte å vaske med soppdrepende og desinfiserende middel og jeg håper begge snart kan vokse ut.
Jeg tror uansett ikke det er dette som gjør henne sår. Hun er øm i hælene pga sopp i strålen. Dette har også blitt bedre etter et par uker med anti-sopp-vask. Mange mener at klorvann er altfor sterkt å la hesten ha hoven i, mens andre sier dette er genialt og virker flott uten å være skadelig. Jeg er kjent med Keeratex produktene men er redd for at disse også inneholder sterke gifter. Hoofhardner inneholder iallefall formaldehyde. Så da blir det en avveining og velge det minste onde. Hibiscrub er noe de bruker på mennesker før kirurgiske inngrep og som kirurger vasker seg med før operasjoner, så det må jo være mildere mot hud samtidig som det er kraftig desinfiserende.
Det blir en sommer med litt eksperimentering. Hadde jeg kunnet mer om sopp og WLD før snøen gikk hadde nok dette gått fortere. Hun fungerte så bra i vinter at jeg hadde blitt bortskjemt og gikk bare og ventet på at det skulle bli bedre av seg selv. Jeg trodde også at bakbena hennes var helt ok og at kun forbena hadde problemer, men nå ser jeg det er sopp og sprekker i strålene bak også, og jeg tror faktisk hun er minst like øm bak som foran. Dermed hjelper det ikke å ha bare to boots.
Kunne ønske jeg kunne startet på nytt og visst alt jeg vet nå! Da tror jeg dette hadde gått litt fortere. Men, jeg angrer ikke på at jeg tok av skoene. Min smed sa også at hesten hadde bra høver. Nå vet jeg at høyre foran var i ferd med å bli ringfot med mye brattere vinkler og høyere hæl. Venstre foran vokste helt skjevt, på innsiden av diagonalen på innsiden av hoven, og men voldsom sleng på utsiden av hoven og masse ubalanser.
Nå begynner høvene å ligne på hverandre og i vår startet hun endelig å plassere bena ved siden av hverandre når hun sto. Tidligere satte hun ALLTID det venstre benet et stykke foran det høyre.
I tillegg er det dette som flere her inne nevner. Jeg har en magefølelse av at hun trives uten sko og at det gir henne bedre balanse og følelse med underlaget. Men, magefølelsen min sier også at hun savner og å kunne flise-galloppere uten å tenke på steiner og ømme stråler og at hun gleder seg til lengre turer, klatring og løping på sunne høver.

Jeg har mange ganger vært inne på tanken med å sko hesten igjen, bare for en periode. Problemet er at smeden for å få hoven jevn alltid tar bort noe av den fine sålen med træl i tåa slik Kajsa beskriver. Dessuten dekker da skoen over sprekken i den hvite linjen og gir enda bedre forhold for sopp m.m. Jeg er så vant til å ta vekk et par millimeter med hov og vedlikeholde mustangrollen hver uke at det hadde blitt rart å bare se dem vokse uten å kunne gjøre noe...

Selv om hun bare blir forsiktig brukt, (kun leie turer nå for tiden) og ikke har noen kondis igjen, tror jeg ikke hun lider noen nød. Hun er ute hele døgnet på godt underlag (ikke fuktig og ikke altfor hardt) sammen med et par venner og får stell og kos hver dag.
Så snart soppen blir borte tror jeg at jeg har et godt grunnlag for steinknuserhøver.

Fortsatt optimist, men glad for at andre enn meg også har sine frustrasjoner til tider... :-)
Alltid kjedelig med tilbakeslag, men nå tror jeg iallefall at jeg vet årsaken (sopp). Det er ikke så mye fokus på sopp i stråle og hvit linje i Norge så her trenger vi å dele erfaringer.

Opprinnelig postet av frkelin

For det første: Synes du virkelig har lagt sjela i å få dette til! Stå på
Jeg leser at du er plaget med sopp i lamelranden og sålen, såkaldt WLD. Jeg har vært borti mange hester og ponnier med denne problematikken, og erfaringsmessig har jeg kun sett og brukt en teknikk som virker! Dvs: gropa som det samler seg skitt i kommer til å vokse innover og soppen spre seg... Du må derfor åpne og skjære vekk deler av draktsidene slik at det ikke pakker seg møkk i sprekken. Det høres sikkert dramatisk ut, men da hindrer du at jord og sand fester seg og gir soppen grobunn... Ta en side av gangen og ikke så mye hvis du er usikker. Kontakt eventuelt en hovslager som kan åpne for deg! Fjern litt vegg, og kombinerer dette sammen med Hoof Desinfectant fra Keratex som dreper soppsporene. Det lønner seg også å få bort all svart og smuldrete hov da denne er død og ødelagt. Ponnien min måtte skjæres opp på 5 vegger og noe såle når jeg hentet ham! I dag har han sunn linje på alle høver, Noen av sprekkene hans gikk halveis opp på hoven! Jeg skal bort i stallen senere i dag og ta et bilde fra den siste ene siden som holder på å vokse ut! Så ser du hva jeg mener! Det fins ikke lenger sopp i den veggen fordi det er skæret bort og jevnlig desinfisert!

Ikke alle hester med WLD som må skæres opp på denne måten, det kommer ann på hvor mye de er angrepet. I ditt tilfelle ville jeg slik du skriver skæret opp. Er ikke sikkert dette er den eneste løsningen, men bare den erfaringen jeg har gjort meg og sett virker Kommer tilbake senere i dag og legger ut bilder! Kanskje du også kunne få lagt ut bilder... Synes det er mye lettere å vurdere da...

Når det gjelder produktene til Keratex har jeg skrytet og skravlet så mye om dem at det nesten blir for dumt Men jeg må allikevel anbefale deg å bruke Nail Desinfectant! Jeg har stor forståelse for at du er redd for bruk av sterke kjemikalier... Men jeg kan også si at i noen tilfeller er det faktisk nødvendig.. Selvom du bruker noe som desinfiserer hud, er det ikke dermed sagt at det middlet er beregnet til drep av sopp i full blomstring... Du bør heller bruke noe som er beregnet mer effektivt på å drepe soppsporene som lager WLD!

Horton og Renate: Ønsker dere lykke til

Redigert av - Masterpiece den 14/06/2006 15:11:45 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 15/06/2006 :  10:18:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg tatt bilder av høvene til hesten min. Så må jeg prøve å lære meg å legge dem ut her på fora.

Hmm, det var ikke så lett. Jeg har dem på pc'en min, men klarer ikke å legge ut adressen riktig for å få dem frem her. Noen som kan lære meg?
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  12:42:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du bildene i galleriet ditt så vi kan se de der?
Om du holder nede "alt" tasten og trykker ( så får du en slik [
Kopier bildet fra "vis galleri" inn i innlegget ditt her, da får du opp adr. Gå inn foran adr og skriv
[ img] og etter bildeadr. [ /img] men UTEN mellomrom

Æsj.... du har jo ikke VIP, prøv en gang til da... jeg vil gjerne se (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 15/06/2006 12:45:09 Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  14:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hm, vi prøver igjen.
Nå får jeg det til på et vis, men de blir jo veldig store da. beklager

Her er høyre hov forfra. Det ser ikke så ille ut.. Jeg har rullet hovveggen nokså kraftig.

Her er begge framhøvene fra siden. Dere kan se at den nærmeste (høyre hoven) vokser i en brattere vinkel enn den lengst vekk. Begge høvene viser at den hvite linjen er strukket i front fordi hovveggen ikke vokser i rett vinkel fra kronranden og helt til bakken. Her ser dere også at jeg har tatt vekk endel av hovveggen i draktene. Dette er der sprekken i hvit linje er. Det er mer logisk når dere ser bilde fra undersiden av hoven.

Bilde av høyre foran fra andre siden.

Her kommer bilde under av sprekk og det hele... Hoven er våt så den skinner litt (nyvasket )
Sprekken er på høyre side i bildet. Fra sprekken og hele veien rundt tåa har jeg rullet hovveggen så kraftig at den er på høyde med sålen. Helt i tåa er sålen faktisk litt høyere enn hovveggen. Hun har full tykkelse på sålen så dette gjør henne ikke sår. Det er nok strålen som trenger å bli sunnere for at hun skal gå på grov grus uten å ømme.

Til sist et bedre bilde av kråka eller strålen da. Jeg vil veldig gjerne ha kommentarer til bildene!!!

Opprinnelig postet av frkelin

Du må bruke bilder som ligger ute på internett, feks. så kan du laste bildene opp på www.photobucket.com, og så kopiere adressen derfra.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.