hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ikke bare perfekte barfotere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Ikke bare perfekte barfotere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

frkelin

Skrevet - 15/06/2006 :  20:48:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tipset, nå har jeg prøvd å legge bildene mine på nettet. De er fortsatt store men... Kan dere se dem nå?

Her er høyre hov forfra. Det ser ikke så ille ut.. Jeg har rullet hovveggen nokså kraftig.

Her er høvene fra siden, den nærmeste på bildet er den høyre og den vokser brattere enn den venstre:

Her er høyre hov fra andre siden, det ser bedre ut fordi jeg ikke har tatt vekk hovveggen ved drakten her fordi det ikke er noen separasjon på denne siden.

Her er hoven sett under. På høyre side av bildet er det en dyp sprekk. Det er her jeg har tatt vekk litt av hovveggen for å åpne opp litt. Dette har jeg gjort lenge (1 måned) men det alene hjalp ikke. Anti-sopp bad har begynt å hjelpe nå. Sprekken er i ferd med å vokse ut, endelig!!

Jeg tror det er kråka som gir mest ømhet på grov grus. her er et bedre bilde av den.. (tja, kanskje ikke helt skarpt men...) Den er også på bedringens vei. Midtfuren har blitt litt bredere med en godt definert bunn. På venstre side av hoven kan du se at jeg har tatt vekk endel av hovveggen.

Uff nå håper jeg det virker, beklager rot, har ikke gjort dette før
Håper på masse tilbakemeldinger og kommentarer!
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  11:22:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
frkelin: du snakket om anti-sopp-vask. Hva bruker du? Min hest har også sopp, og jeg vasker, steller og styrer, men føler ikke noe særlig fremgang.

Jeg har litt dårlig tid, så dette blir ikke langt, men jeg kjenner meg igjen i veldig mye av det du snakker om. Du er ikke alene

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 16/06/2006 :  18:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg prøver meg fortsatt frem med litt forskjellige ting. Jeg har prøvd å la hoven stå en stund i 1 del vann og 1 del eddik i en bøtte. Så har jeg prøvd 1 del klor og 3 deler vann, og enten la hoven stå i det i en bøtte eller, hvis jeg har dårlig tid, ha blandingen på en spruteflaske og spraye hoven etter at den er renset. Disse blandingene er veldig vanlige, ikke så dyre og ikke for giftige. Jeg har lest om mange som har gode erfaringer med dette, både i Norge og bl.a USA.
Om du bruker klor så husk at det bleker klærne dine omdu spruter på deg! Jeg lar heller ikke blandingen gå over kronranden på hoven. Huden til hesten kan bli irritert av det. Det er greit med ting som hesten kan stå i en stund og la trekke inn. Da trenger man ikke å skjære vekk så mye, heller drepe det utenfra og la det arbeide seg ut av seg selv.
På apoteket kan man kjøpe noe som heter Hibiscrub. Det er såpe som brukes før operasjon osv. Den er mildere mot hud, ment brukt på mennesker, men skal være veldig bra desinfiserende. Den har jeg også prøvd, ligner på flytende såpe.
Jeg vurderer jo også å kjøpe noen av produktene fra Keeratex, det står mer om dem på en annen diskusjon. Jeg tror noen av de tingene man kan kjøpe til hest (ikke nødvendigvis Keeratex) kan være fryktelig giftig og kanskje kreftfremkallende. Dessuten dyrt, iallefall om man trenger å bløte hele hoven noen ganger. Etterhvert håper jeg at det holder å bruke enten klorblanding på spruteflaske eller et spesialprodukt som er drøyt i bruk. Kanskje det er raskere og enklere enn den vaskingen jeg driver med nå.
De produktene som er mot Trush og stråleråte virker ofte ikke så godt mot sopp så man må vite hva man sloss mot og bruke riktig ting. Det står mer om dette bl.a på www.barefoothorse.com under More Topics på menyen til venstre. Det er også et veldig godt diskusjonsforum på www.trollspeilet.no der det står andres erfaringer om akkurat dette.

All vasking i hele verden virker nok ikke dersom hoven ikke er riktig trimmet og står på tørt og bra underlag. Også tar det nok en måned eller to med flittig vasking og stadig bortskjæring av alle løse filler og svarte eller porøse deler av strålen. Og når den er blitt bra må man fortsette med litt vasking for å forebygge tilbakefall. - Alt dette er jo ikke egne erfaringer ennå. Men, jeg håper... snart.... :-)
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 18/06/2006 :  21:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svaret :)

Jeg jobber selv deltid på apotek, så er både kjent med krystallfiolett og hibiscrub men da ikke mot sopp.

Jeg fikk beskjed om å bruke klorblanding, 1 dl klor til 4 dl vann, men jeg får ikke soaket de så lenge. Har ikke soakingboots, doble plastposer går det hull i og bøtter nytter ikke, dessverre. Tips der og?

frkelin

Skrevet - 19/06/2006 :  06:56:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spruteflaske er mye bedre enn ingenting om man ikke får soaket høvene. Med spruteflaske tar det nesten ikke noe ekstra tid så man kan gjøre det hver dag. Jeg har hørt fra endel som bruker sterkere blanding i spruteflaska, men jeg bruker ca samme blandingsforhold som deg.
Jeg vet ikke om hibiscrub virker så godt mot sopp. :-) Men noen dager bruker jeg det i steden for klor. Så får iallefall høvene en god vask og så er det vel mildere enn klor.
Hesten min er heldigvis rolig så jeg spyler også noen ganger bare høvene hennes under med vannslangen. Det er greit å få spylt rent de sprekkene hun har i den hvite linjen bl.a
Hun vente seg også ganske fort til bøtte, selv om hun ikke liker å putte bakbena ned i dem.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  09:00:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ikke soakingboots, doble plastposer går det hull i og bøtter nytter ikke, dessverre. Tips der og?

Har hørt noen tre en sokk på hoven før de tar på plastposen, og gjerne en sokk utenpå der igjen. Da har hvertfall plastposen større sjanse til å overleve
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  13:59:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Har ikke soakingboots, doble plastposer går det hull i og bøtter nytter ikke, dessverre. Tips der og?

Har hørt noen tre en sokk på hoven før de tar på plastposen, og gjerne en sokk utenpå der igjen. Da har hvertfall plastposen større sjanse til å overleve

Opprinnelig postet av Asbjørg

Takk for tipset, Asbjørg Det skal jeg prøve!

Frkelin: jeg har pleid å ta klorblandingen og skrubbe høvene godt med en ansiktsbørste, både utenpå og under. passer på at jeg får vekk all møkk og at blandingen renner godt ned i strålen. Har sett etter spruteflaske med et sånt lite rør foran, men kan ikke finne det..

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 19/06/2006 14:01:00 Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  18:49:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Da jeg tok skoene av hesten min for snart 2 år siden kunne ikke overgangen gått bedre. Hesten ømmet ikke i det hele tatt og alt gikk som på skinner, helt til det hadde gått et år. Da ble han plutselig sårbent, og jeg måtte gå til innkjøp av boots (noe som er et herk spør du meg. Men setter selvfølgelig hestens velvære først!!). Snakket med hovslagren min (hun er også barfottrimmer), og hun mente at han sansynligvis var blitt sårbent pga en lang tørkeperiode. Så etter noen måneder med boots, var han endelig frisk igjen i noen uker, før det frøys på, og jadda, jeg hadde en sårbeint hest - igjen. Da gadd jeg ikke mer, det gikk ut over hestens velvære og jeg var så møkk lei disse j****a bootsene så jeg satte sko på frambena hans (har aldri hatt noe problem med bakbena).

I våres tok jeg av skoene, og hesten funka helt fint, til vi hadde en ny tørkeperiode og han er sårbent igjen, så da var det bare å finne fram bootsene da. Skal snakke med hovslagren min neste gang hun kommer for å trimme, høre hva hun synes jeg bør gjøre hvis han fortsatt er sårbent. Mest sansynlig kommer jeg til å sko frambena.

Ang. sopp i den hvite linje (om det var det det het. Husker ikke helt i farta) så anbefalte hovslageren min meg å bruke en sånn slags bluespray fra Mustad. Den heter Rengör Strålen, men kan også brukes på den hvite linje om det er sopp der.

Jeg er veldig fornøyd med den, og selvom den er dyr (300 kr på Fossum Salmakeri i Oslo) så er dne drøy. Kjøpte min for 2 år siden, har brukt den jevnlig og er fortsatt mer igjen Og den skal bare brukes 1 gang i uka. Ellers er det et middel som heter Clorexidin (ikke helt sikker på hvordan det skrives) som man får på apoteket. Det er vanlig desinfisernde væske som også kan brukes på mennesker. Bruker det også og er veldig fornøyd.

Ellers må jeg bare si at om jeg en vakker dag av ukjente grunner må sko alle 4 bena til hesten så kommer jeg til å savne alt arbeidet det er med barfot. Jeg elsker å stå og file på høvene og alt annet som har med barfot å gjøre

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ?
Redigert av - missixty den 24/07/2006 18:53:26 Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  21:50:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke for å være ond her,men jeg kjenner at det er GODT at andre har like problemer som meg. har slitt i lange tider med å forbedre høvene på varmblodshoppa mi,men ting tar jammen tid
kan jo fortelle det som er å fortelle. få ut litt frustrasjon jeg også
tok av skoa til sommerbeite i fjor. hun hadde da vært skodd hele livet(17 år) og hun hadde smale lange høver,paddeflte såler,hælene var underskutte og hele hoven var trang (husker ikke ordet i farta)i hælområdet. hun har i tilegg veldig tynne hvovvegger som ikke tåler noe særlig. (det er kun framhovene som er problem her)
ble fort øm,så jeg kjøpte boots. desverre sitter easyboots dårlig på hester med underskutte hæler. men i fjor høst begynte ting å forbedre seg. tålte litt mer og fikk sånn træl foran i tåa. fungerte bra untatt på grusvei.
i vinter fikk jeg skodd henne fordi det ble så glatt og boots som ikke hang på. gledet meg som en unge til jeg kunne fjerne skoa å fortsette det vi startet på.
synes hun fungerte bra i starten,ble ikke særlig sårbeint,passet på å spare høvene også da. men sålen hadde blitt litt flatere,og jeg ser nå at hun har symtomer på nedsunket hovbein! iik! så satte jeg henne på beite. fikk ikke mulighet til å renske høver hver dag,men rensket de et par dager i uka værtfall. mye møkk som grodde fast,og plutselig ser jeg at hu har seperasjoner med sopp på begge frambeina. har kjøpt både krystallfiolett,eddik og klor og har prøvd litt av hvert,men ser ikke store forskjellen. jeg trodde først dette var veldig alvorlig, og fikk nesten panikk, men "heldigvis" er det ganske normalt på sommeren etter hva jeg har forstått.
skal prøve å soake høvene nå men hva hjelper best? og hvor fort kan jeg forvente framgang?
hun står heldigvis på beite litt nermere nå,så jeg kan dra dit hver eneste dag. får nesten lyst å sko henne igjen å lukke øynene for problemet,men jeg VIL jo at hun skal få friske sterke barforhøver en gang også.
godt at vi er flere sier jeg bare
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  22:15:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke for å være ond her,men jeg kjenner at det er GODT at andre har like problemer som meg. har slitt i lange tider med å forbedre høvene på varmblodshoppa mi,men ting tar jammen tid
kan jo fortelle det som er å fortelle. få ut litt frustrasjon jeg også
tok av skoa til sommerbeite i fjor. hun hadde da vært skodd hele livet(17 år) og hun hadde smale lange høver,paddeflte såler,hælene var underskutte og hele hoven var trang (husker ikke ordet i farta)i hælområdet. hun har i tilegg veldig tynne hvovvegger som ikke tåler noe særlig. (det er kun framhovene som er problem her)
ble fort øm,så jeg kjøpte boots. desverre sitter easyboots dårlig på hester med underskutte hæler. men i fjor høst begynte ting å forbedre seg. tålte litt mer og fikk sånn træl foran i tåa. fungerte bra untatt på grusvei.
i vinter fikk jeg skodd henne fordi det ble så glatt og boots som ikke hang på. gledet meg som en unge til jeg kunne fjerne skoa å fortsette det vi startet på.
synes hun fungerte bra i starten,ble ikke særlig sårbeint,passet på å spare høvene også da. men sålen hadde blitt litt flatere,og jeg ser nå at hun har symtomer på nedsunket hovbein! iik! så satte jeg henne på beite. fikk ikke mulighet til å renske høver hver dag,men rensket de et par dager i uka værtfall. mye møkk som grodde fast,og plutselig ser jeg at hu har seperasjoner med sopp på begge frambeina. har kjøpt både krystallfiolett,eddik og klor og har prøvd litt av hvert,men ser ikke store forskjellen. jeg trodde først dette var veldig alvorlig, og fikk nesten panikk, men "heldigvis" er det ganske normalt på sommeren etter hva jeg har forstått.
skal prøve å soake høvene nå men hva hjelper best? og hvor fort kan jeg forvente framgang?
hun står heldigvis på beite litt nermere nå,så jeg kan dra dit hver eneste dag. får nesten lyst å sko henne igjen å lukke øynene for problemet,men jeg VIL jo at hun skal få friske sterke barforhøver en gang også.
godt at vi er flere sier jeg bare

Opprinnelig postet av crusabell

Prøv å soake i klorvann (1 del klor til 3 deler vann) så ofte som mulig, men pass på at det ikke går over kronranden, da klor kan irritere. Har du ikke tid til å soake hele tiden, så har det fungert veldig bra for meg ved å ta klorvann som sagt tidligere og skrubbe godt med en ansiktsbørste. Da kommer vannet seg nedi sprekker o.l. Jeg følte at jeg fikk fremgang ganske raskt, men det var fordi han hadde masse sopp så det var ganske tydelig.

Å rense høvene hver dag er ganske viktig.

crusabell

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  00:19:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for tipset,det skal jeg prøve:) skal man prøve å fjerne det meste av skitt og lort nedi sprekka først ja? er jo så vanskelig å komme til..
har bare prøvd å skylle hoven med vann + div. på flaske,men nå får jeg gjort det skikkelig hver dag heldigvis
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 27/07/2006 :  07:26:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ER godt å kunne dele litt frustrasjoner og bekymringer. :-)
For min hest går det bedre nå! Hurra! Jeg skal fortelle litt hva jeg har gjort nå.
Jeg begynte med klorvann i mai og det har nok gjort mye for strålene tror jeg. Jeg synes ikke det hjalp mot WLD og de dype sprekkene mellom såle og hovvegg.
Jeg soaket endel ganger i klor og så gikk jeg over til å bruke spruteflaske med blanding av klor og vann på strålen. Det er veldig raskt og enkelt. Jeg har skrapt hver dag med hovskrape på strålen og tatt vekk alle løse filler og alt jeg klarer å løsne. Noen ganger må jeg bruke hovkniv litt, men jeg har ikke skåret ned strålen, da jeg vil at den skal pakke seg og bli hard og sterk. Det kommer et hvitt pulver, nesten som det gjør i sålen når jeg skraper. Midtfuren har blitt videre og grunnere, overflaten på strålen har endret seg til å bli glatt og hard. Sålen ser nå mye sunnere ut og er mindre øm. Høvene på frambena er også i ferd med å vide seg ut. Det er ikke lenger et klart skille mellom hovballer og stråle, men en jevn overgang. Det jeg har hørt fra flere nå er at trimming er ikke nok til å få høvene til å vide seg ut. Man må bli kvitt sopp i strålen.
Mot WLD og de dype sprekkene jeg hadde mellom såle og hovvegg er jeg veldig fornøyd med Keratex Nail Hole Desinfectant. Jeg tok på det 3 ganger i uka og etter et par uker kunne jeg tydelig se at nå vokste det ut en frisk hvit linje! Høvene må vokse litt mer før de er slik de skal, men sprekkene blir sakte borte nå. Det var en stor forskjell å bruke det Keratex produktet etter å ha prøvd klor og eddik soaking i over en måned uten resultat, med sprekker som bare ble dypere og videre.
Når man har en skikkelig sprekk tok jeg vekk en cm av hovveggen akkurat der sprekken var i drakten. Da pakket det seg ikke så hardt med jord og møkk og det var lettere å se hva som "skjedde nedi der" og få renset ut bedre. Men føler man seg usikker bør man nok få hjelp til det av en med mer erfaring.
I går red jeg på tur 2 timer uten boots. Mest på snilt underlag, jord og sand, men noen steder må man jo over grus og stein og det gikk strålende. Endelig fremgang!
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  11:44:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Må si jeg er heldig i forhold til resten her!
Det virker så forferdelig komplisert.
Jeg har ikke superpeiling på høver. Vet hva som er bra og dårlig. Hvordan pleie. Og hva som er hva.

Jeg har sko på vinteren med brodder.
Uten sko om sommeren.

Hesten har gått nå 2 mnd sammenhengende, 5 dager i uken i ridehus UTEN SKO. Hovslager har vært og sett på han flere ganger. Og han vil hverken sette på sko eller røre høvene.
Han har gått uten sko siden april. og så smeller vi på sko når isen kommer.
Han har ALDRI mistet en sko. Og han har kun hatt en løs, da hovslager ikke kom på lang tid.
Skor ellers hver 6 uke. Og høvene er perfekte, uten avrevne biter eller deformeringer.

Og jeg kan ri på grus og asfalt og det som er.
Klart det knekker opp litt i kantene av å gå i terreng. Men bare filer til med en fil jeg har fått av smeden.

Må si jeg er heldig, etter å ha lest alle de andre innleggene

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  11:44:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Må si jeg er heldig i forhold til resten her!
Det virker så forferdelig komplisert.
Jeg har ikke superpeiling på høver. Vet hva som er bra og dårlig. Hvordan pleie. Og hva som er hva.

Jeg har sko på vinteren med brodder.
Uten sko om sommeren.

Hesten har gått nå 2 mnd sammenhengende, 5 dager i uken i ridehus UTEN SKO. Hovslager har vært og sett på han flere ganger. Og han vil hverken sette på sko eller røre høvene.
Han har gått uten sko siden april. og så smeller vi på sko når isen kommer.
Han har ALDRI mistet en sko. Og han har kun hatt en løs, da hovslager ikke kom på lang tid.
Skor ellers hver 6 uke. Og høvene er perfekte, uten avrevne biter eller deformeringer.

Og jeg kan ri på grus og asfalt og det som er.
Klart det knekker opp litt i kantene av å gå i terreng. Men bare filer til med en fil jeg har fått av smeden.

Må si jeg er heldig, etter å ha lest alle de andre innleggene

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  10:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
ridehus er kanskje ikke den største belastningen for høver,men du er heldig da,hvis det går så bra
ble visst bare klaging i forrige innlegge mitt,så kan jo legge til at jeg har en kaldblods med utrolig sterke og flotte høver også
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.