hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten har fått Flått, hva gjør jeg??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hesten har fått Flått, hva gjør jeg??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Gomp1

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  15:18:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppdaga i dag at det kanskje sitter en LIIITEN flått under kjeven på varmblodsen jeg har på for... skjer mye med denna hesten for tida=P Men noen som har noen tips til hvordan jeg fjerner den?? har ikke sånn flått pinsett:(

Henriette444

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  17:10:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare vrid og hiv den ut, men ikke trykk på "kroppen" til flåtten, det er i magen borreliaviruset ligger, og man kan da "trykke viruset" inn i hesten. Om der står igjen noen av flåttens "tenner" eller hva man skal kalle det, er det uten betydning.
Mhv Henriette
Gå til toppen av siden

sannejento
» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  19:47:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
vri den motsatt vei av klokken!!! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  20:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke ta den med hendene! Det er så lett at hodet blir sittende igjen... Kjøp en slik flåttpinsett, selger det overalt i alle fall på apotek. Da er det lett å få ut HELE flåtten uansett str.
De nokså umulig å få tak i om de sitter oppe i "armhulene" og bak inni lysken. Forrige hesten min hadde 5-6 slike PER DAG, man får kjapt teknikken (-:

Glemte å si at om du ikke investerer i pinsett, noe jeg synes du bør, kan du ha på olje. Da får den ikke puste og slipper taket...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 12/06/2006 20:16:21 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  20:34:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det spiller ingen rolle hvilken vei du vrir. Ta tak så langt inne som mulig, enten med fingerene eller med pinsett og vri den ut. Det bør gjøres så tidelig som mulig. Jo lenger den sitter, jo større er sjangsen for smitte. (Det er ikke alle flott som bærer smitten, men det blir flere og flere) Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  21:14:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Husk å skrive opp datoen ble oppdaget. Sykdom fra flåtten kan komme 6mnd etter, og da er det litt kjekt å ha i bakhodet at det kan være flåtten som har skylden.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  22:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er helt greit å bruke vanlig pinsett også. Du trenger ikke flåttpinsett. Og det er ikke hvilken vei du vrir som betyr noe, men at du får med deg hodet. Ikke smør med olje eller smør som det tipses om flere steder, men vask over bittstedet med pyrisept isteden. Olje eller annet fett gjør vondt verre.. (Har lest masse om flått etter jeg flyttet til dette flåttbefengte stedet..) Hadde også en prat med dyrlegen i dag, og han mente det ikke var så forferdelig farlig om hodet sitter igjen. Faren for infeksjon er større, men flåtten dør. Sjekk bittstedet dagene etter du har fjernet flåtten. Blir det en ring rundt bittet må du være obs.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  22:58:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forrige hesten min hadde 5-6 slike PER DAG, man får kjapt teknikken (-:
Opprinnelig postet av Harneshaug

Serriøst? hvis min hadde fått så mange flått veit j ikke hva j hadde gjort...hehe

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  23:19:47  Vis profil  Svar med kopi av melding

IKKE ha på olje! Det som er viktig er å få flåtten hurtigst mulig ut, da sjansen for smitte med borrelia er større jo lenger flåtten sitter i. Dessuten puster flåtter bare noen få ganger i døgnet, ja jeg har prøvd å putte dem i vann for å se hvor lenge de lever, og etter 24 timer var der fortsatt mye liv...Bare for ordens skyld senket jeg t-skjorten min i vann for å bli kvitt mange flått som var kommet på iløpet av en løpetur i skogen (ugh), det var ikke et sykt eksperiment.

Det spiller INGEN rolle om hodet sitter igjen, da smitten sitter i kroppen på flåtten, derfor, som sagt ovenfor, trykk IKKE på kroppen til flåtten når du hiver den ut. Jeg vet godt at det er et hardnakket rykte at hodet skal være med ut, men dette er altså ikke riktig, og grunnen er til at jeg vet dette, er at den overlegen jeg hadde i dermatologi, som behandler mange med borrelia, sa dette, og jeg kan ikke se noen grunn til at dette ikke skal gjelde for hester når det gjelder for mennesker. Smittemekanismen er vel den samme?

Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  23:32:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et annet tips er å brenne flåtten når du har plukket den vekk. Hold den i pinsetten, fyr av lighteren og brenn det lille blodsugende svinet så det ikke setter seg på igjen. Æsj.. Hater flått! Plukket to av hunden i dag. #Grøss#

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  00:14:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Husk å skrive opp datoen ble oppdaget. Sykdom fra flåtten kan komme 6mnd etter, og da er det litt kjekt å ha i bakhodet at det kan være flåtten som har skylden.

Opprinnelig postet av Roxira

Dette var et VELDIG godt poeng Roxira! En ponni jeg kjøpte mars i fjor hadde hatt Borelia viruset i kroppen i over 1 år før jeg kjøpte ham, og vi endelig fant det ut... Det vi behandlet som en abcess, var i grunn et gammelt bittsted fra en flått, som hadde sittet lenge og frigitt viruset... Da var det desverre for sent, og han måtte avlives i oktober etter mye feil diagnostisering og ulike behandlinger... Da hadde jeg hatt 4 ulike dyrleger, Skien hesteklinikk samt. veterinærhøyskolen inn i bildet... Prognosen på sikt er dårlig... Face fikk uregelmessig hjertelyd, problemer med nyrene, cerebrale problemer som bevegelses forstyrrelser, samt. håravfall og kuler på lymfene... Dette skjedde utrolig fort kun 14 dager... Helt j***** for å si det mildt... Dyrlegen sa jeg kjøpte en dødsdømt ponni uten å vite det... Så skal det også være sagt at jeg fikk en dyrebar lekse der... Kjøpte ham usett fordi han skulle slaktes... Fikk ham billig men endte opp med enorme dyrlegeutgifter... Han fikk ihvertfall en sjanse... Den gamle eieren innrømte tilslutt at kulen kom fra en flått som hadde sittet der året før... Når jeg kjøpte ponni nå, tok jeg full veterinærsjekk, kjøpte fra godkjent oppdretter og ordnet utvidet veterinærforsikring fra første stund!...
Gå til toppen av siden

islandshest-89

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  01:17:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vær sikker på at du får til å fjerne alt når du skal ta bort flåtten. Så det ikke blir værende igjen noe av den, for da kan den fortsette og vokse, eller det kan bli betennelse. Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 13/06/2006 :  10:37:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skulle vært glad om jeg bare fant en liiiiten flått på hesten min. Her har vi myyyyye flått, om du plukker av 30 stk pr dag, er ikke det unormalt!!
Hestene her gjør seg ingenting av det, annet enn at de klør seg på mulen så de blir såre. Jeg pleier å spraye på dem hvitløksvann som jeg koker i hop, det hjelper da litt. Ellers kunne jeg godt tenkt meg å skutt ned alle hjortene som finnes her ute, som også er hovedårsaken til at det kryr av flått på beiteområdene!! Fysjameg!!
Gå til toppen av siden

hanfla

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  12:50:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, til alle dere som er plaget av flott... kjøp switch.. det er et middel som hjelper mot både flott og knott og andre pågående insekter.. fåes kjøpt i sverige og kanskje noen steder i norge... middelet fungerer på samme måte som sånn man heller på hunder slik at de skal slippe å bli bitt av flott..

Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  15:44:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei, til alle dere som er plaget av flott... kjøp switch.. det er et middel som hjelper mot både flott og knott og andre pågående insekter.. fåes kjøpt i sverige og kanskje noen steder i norge... middelet fungerer på samme måte som sånn man heller på hunder slik at de skal slippe å bli bitt av flott..

Opprinnelig postet av hanfla

Jeg bruker swift Kan absolutt anbefales!!! Kjøpt den i Sverige på My One for 330 kr. Kan også bestilles på nett: www.myone.se
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  15:53:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Burde vært mulig og få slike produkter på blå resept her borte hvor jeg bor, for her kryyyr det av denne dritten...
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.