hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - I mangel av overskrift: wow!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 I mangel av overskrift: wow!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  18:59:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Irene A.:
Angående fullblods som er startet tidlig.. Har du dokumentasjon på at beina holder lengre på dem enn på fullblods som er startet senere?

Mvh Line, som har sett altfor mange fullblods som er ferdige i beina før de er 10..
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  19:38:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tror nok ikke det er noe lurt å sitte å ri hesten skikkelig før den er ferdig. Men er enig at hestene blir sterke av å trenes, så derfor er det jo fint å ta med seg unghestene på gå turer, korte longerings økter og tomkjøring.

Men siden hesten ikke er skapt til å ris på synes jeg man bør vente til den er ferdig vokst. Har selv ei hoppe som vokste i høyden helt til hun var 5 år, og jeg red henne rolig da, og man merket på hele hesten at hadde man krevet masse av henne da, ville man ikke bare ødelagt kroppen hennes, men hodet også. Hun slet veldig med vokse smerter og var ikke engasjert i det hele tatt i noe som helst. Synes det å bli leid en tur var tungt og kjedelig.

Nå er denne hoppa 8år gammel og jeg føler at jeg sitter på en 4 åring når jeg rir henne. Så jeg skal iallefall ta tiden til hjelp og ikke forhaste meg. Og er glad jeg ikke har gjort det heller. Hesten ble innridd som 4 åring.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  20:33:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei Line!

Fullblods som blir trent for å debutere tidlig i løpsbanen blir vel som oftest trent hardere enn de har godt av. På noen staller hos profesjonelle trenere er det vel ofte slik at hestene blir trent beinhardt, de få som tåler det blir meget gode, men flesteparten ryker ned. Synd, men sånn er det dessverre når det er mye penger med i spillet.

Det jeg har lært om at gradvis tidlig trening gjør hestene sterkere, så er det ikke denne ekstreme formen for trening jeg mener. Og jeg mener heller ikke at det å la hesten gå løp som ung gjør den sterkere, fordi det med løpshester gjerne blir satt mer fokus på hvilke løp hesten kan tjene mest penger i, enn hva som er best for hestens utvikling.

Det jeg har lært på seminarer/foredrag om holdbarhet, og det jeg har lest om forskning, har dreid seg mest om ridehester og travere, og fullblods som blir avlet fram til feltritt. De som beveger seg lite fram til de er 4 år, har vist seg å ha dårligere helse/holdbarhet enn hester som er vokst opp med mye bevegelse, hvor skjelettet har fått herdet seg over lengre tid.
Mange lar nå unghestene gå på utegang fordi de mener det er best for hestene å være mest mulig ute, og at dette gjør dem sterkere. Men dette har i følge flere eksperter liten effekt hvis hestene står stille og gumler på en rundballe hele døgnet, og det lille de beveger seg er på flatmark.
Det er jo også bevist, at skal man forbedre en hests medfødte egenskaper i forbindelse med utholdenhet til løp, så må dette gjøres før hesten er ferdig utvokst.

Jeg sier ikke det at å ri inn hesten som 1-/2-års gjør den mer holdbar. Men det lille den hesten gjør på videoen tror jeg heller ikke er skadelig. Hester tåler enormt med trening! Men derimot lite stress. Å jogge rundt noen runder og trave over noen bommer, koster nok ikke mange kaloriene, og er vel mer mosjon enn trening.

Har ikke så mye egenerfaring med fullblods, men etter det jeg har skjønt tåler de mindre mengdetrening enn travere.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

PonniTeam

Skrevet - 13/06/2006 :  20:24:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonniTeam  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Siklesikle - ser ikke på teknikken eller noe, men bare oj ..

Denne stakkaren derimot, blir nok ikke gammel. Sjekk kommentaren. Fy flate.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Oij, Oij
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  20:55:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å se en 2,5 åring med så lite fremdrift,elastisitet i bevegelsene og glede/"sprut" over det den skal gjøre er fryktelig,fryktelig trist.
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/06/2006 :  00:07:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Syntes nå travet (passaagen?) til dressurhesten ikke var det mest vanvittige jeg har sett heller, jeg da. Trodde samling innebar at bakbeina skulle mer innunder, og at flere ledd i hestens bakende skulle folde seg sammen og oppta mer av rytterens vekt.

Det jeg ser på begynnelsen ser mest ut som om den bare løfter bakbeina rett opp og ned? ER det dette som kalles druetråkker?

Uansett er det elegant å se på, lurte bare på om det er dette som skal være mitt image av "riktig" fra nå av??
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 14/06/2006 :  00:08:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
det var piaffen jeg mente. I passagen eller travet strekker den litt mer fram, men fremdeles ikke helt innunder rytterens tyngdepunkt mesteparten av tiden.

(Det tar litt lang tid å laste oppp for meg, så jeg har bare sett starten..)
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 14/06/2006 :  12:50:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er ingen ekspert på samling jeg da. Men vet at noen hester ikke er så veldig godt egnet til samling. Er enig i at jeg har sett bedre piaffer. Var lite elastisk i leddene, og det var litt stakkato.
Men synes travøkningen så bra ut. Har nå lært jeg at de hestene som scorer stort på ølninger ofte har litt problemer med piaff og omvendt. Noen hester er bygd for samling, noen er bygd for øning med *kremt* flaksende forbein.

Økningene i travet var noe av det mer balanserte jeg har sett. Så ikke ut som om han kom så mye på framparten som mange gjør (i forhold til vinkel på forbeina før de løftes fra bakken).

I alle gangarter kunne bakbeina hatt mer undergripen. Men jeg syntes han så spent ut... (?)
I skritt syntes jeg bakbeina så ut som på en sprang hest. Så lite avslappet ut.
Selv om det er samlet skritt skal de vel tråkke under seg og være avslappa???

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  22:07:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det å se en 2,5 åring med så lite fremdrift,elastisitet i bevegelsene og glede/"sprut" over det den skal gjøre er fryktelig,fryktelig trist.

Opprinnelig postet av Kurre

Det jeg tenkte også.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.