hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min blir sur når jeg børster den!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hesten min blir sur når jeg børster den!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ingenei

Skrevet - 11/06/2006 :  22:01:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei kaldblodshoppe som jeg nå driver og omskolerer fra traver til ridehest. Akkurat nå er hun på profesjonell omskolering,men prosessen tar tid så jeg skal fortsette med dette når hun kommer tilbake.
Problemet mitt er at hun blir sur når jeg børster henne. Jeg står som oftest inne i stallen og børster henne og har henne løs da hun står helt i ro. men når jeg børster henne, spesielt under mage,mella frambena/bringen og på ryggen blir hun sur. Legger ørene bak og sier fra at dette liker hun ikke. Og har innimellom glefset ut i luften, men ikke etter meg. Så jeg har begynt å sette henne fast. Hun var ikke slik først da jeg kjøpte henne, dette kom gradvis. Har vi mat er hun ikke like konsentrert på børstingen, men alikavel obs. Har prøvd og bytte børster, børste svakt/hardt/normalt da jeg tenkte hun kanskje var kitig, men det kan ikke være det da hun enda fortsetter med dette. Noen som har opplevd lignende eller har tips å gi? Blir veldig glad da

Mari^_^

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  22:08:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kanskje hun har vondt noen steder? Er kilen? Er hun slik når andre børster henne?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 11/06/2006 :  22:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange hester, spesielt hopper er ekstra følsomme og kilne og liker ikke å bli børstet enkelte steder. I brunsten kan de være ekstra ille. Under magen pleier mange å reagere. Det er desverre lite du kan gjøre med akkuratt det.

Men det er litt rart at hun har blitt verre. Er hun øm og sår i ryggen? Det kan være hun er stiv i muskulaturen og derfor ikke liker at du børster. Travere kan noen ganger slite med det etter mye hard trening, også om du rir henne mer nå enn hva han er vant med. Under magen kan være øm dersom gjorden er for stram, ryggen pga mer vekt og kanskje dårlig tilpasset sal, bringa av treningen. Enten har hun vondt, kanskje av annerledes trening (mer ridetrening antar jeg), eller er hun bare kilen.
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  23:51:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Sjekk om det er smerte som er grunnen. Dårlig tilpasset sal slik som Irriducibili sa.

Men hvis det ikke er pga smerte, så er det abselutt noe du kan gjøre noe med. Ta med deg hesten ut, ha et passe langt leietua som du kan legge slakt over armen din. Så masserer/koser hesten rolig i en fast rytme over hele kroppen. · Begynn med sone 1 (mulen) ta deg tid å kose over hele sone 1,så går du over til sone 2 (bak ørene p ned til rygg) så sone 3 ( fra rygg og bringe til flanke, inkludert framben) så sone 4 (fra flanke til kryss, inkludert bak ben) Å til slutt sone 5 (halen).

De plassene han er negativ til at du berører han på,så begynn sakte med å slenge tau enden rytmisk over hele kroppen. Det er viktig at dette går i en fast rytmisk bevegelse. Berør hesten til å med under halen å i munnen.

Jobb mye med dette, til hesten føler seg trygg. Mange hester føler seg rett og slett bare usikker på berøring på sensitive plasser som mage og bakbein. Min hest var også slik, men med mye berøring i et passe tempo gikk det seg til. Men ikke bind fast hesten, det vil skape enda mere usikkerhet.

Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  09:30:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Min hest er akkuratt lik, men ingen spes grunn for det!

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2006 :  12:03:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruk en mjuk, mjuk børste, min forrige hoppe (sææææær) ble sånn når jeg hadde en børste hun synes var for stiv. Bruke en stund kun finbørste, da ble det bedre.. Kanskje du også børster for hardt...
Tenk på at de er veldig følsomme, kjenner tom. fluer som sitter på dem. Så kommer vi med store ekle børster.-. Skjønner dem godt

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.