hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dra hesten ned på tøylene?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 dra hesten ned på tøylene?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  16:00:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
oleo?? kan ikke du være en snupp og kopiere det innlegget under tråden samling.. jeg mangler slike svar.. (fikk gode råd ang unghest, men mangler den generelle oppfattelsen av samling og det var akkurat et slikt svar som kan være nyttig for de fleste ryttere.

Opprinnelig postet av Lopke

Det kan jeg vet du, men jeg fant ikke noe på samling jeg, er det under emnet generell ridning?

Opprinnelig postet av oleo

Det ligger under Dressur-forumet om jeg ikke husker helt feil

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Jupp, den ligger her

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  16:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk, fant den så nå er den ¨flyttet¨ dit og...
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  16:09:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
så bra... og nå ender det nok med ingen andre tør skrive, siden innlegget ditt var så bra.. he he.. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/06/2006 :  21:07:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Titt-titt...!?
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  21:51:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
så bra... og nå ender det nok med ingen andre tør skrive, siden innlegget ditt var så bra.. he he..

Det kan jo hende at ingen kommer til å skrive, fordi de ikke har noe mer å si enn det som allerede har blitt sagt?

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  22:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
så bra... og nå ender det nok med ingen andre tør skrive, siden innlegget ditt var så bra.. he he..

Det kan jo hende at ingen kommer til å skrive, fordi de ikke har noe mer å si enn det som allerede har blitt sagt?

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

jo da.. jeg har hørt mange versioner om å ri hesten "på tøylen" eller samle den eller hva det kan kalles.. Også her på mix.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/06/2006 :  22:10:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier ingen ting... Er så sår over fingerene av all smekkingen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  22:13:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg sier ingen ting... Er så sår over fingerene av all smekkingen

Opprinnelig postet av BirreogVickie

og her tenkte jeg ikke på deg birgitte..
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/06/2006 :  22:15:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida, jeg tolket det heller ikke slik. Jeg oppfattet det som generelt Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 12/06/2006 :  22:52:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å dra hesten ned med tøylene tror jeg nok dessverre er svært utbredt rundt omkring på rideskoler.Jeg har opplevd det selv flere ganger,episoder som jeg har fått beskjed om å enten sage hesten ned,legge tøylene/hendene helt ned langs bogen til hesten og ikke minst det å bruke hjelpetøyler.Den episoden som fikk meg til å endre mitt syn på dette punktet var nettopp ved bruk at hjelpetøyler,i dette tilfellet innspenningstøyler.Jeg red for en "proff" trener med min døl som aldri hadde sett en bane før(nesten da..),den første timen virket han kjempefin,samlet seg i den grad man kunne forvente og gjorde det jeg bad om,og jeg var fornøyd med både meg selv,hest og trener da jeg gikk fra timen.Neste time gikk det ikke så bra,Laban begynte å bli varm i trøya og var mest interessert i det som skjedde rundt han.Etterhvert,etter noen "hopp og sprett og tjo og hei" fikk treneren nok og dro frem et par innspenningstøyler,satte de på og med engang Laban kjente at det var noe som holdt han imot,så prøvde han å komme seg unna med alskens tull og fanteri,dette skulle ikke treneren ha noe av og strammet innspenningstøylene ennå mer,og tilslutt la hele,store dølen seg ned,med meg oppå.Han gav rett og slett opp.Da bråtente jeg,og tok opp innspenninga og tusla pent og pyntlig ut av banen rød som en tomat og med røyk ut av ørene,tror jeg aldri har vært så sint før.Ikke nok med at den "proffe" treneren min hadde skuffa meg men jeg satt jo igjen med en enorm skyldfølelse ovenfor Laban,som naturlig nok hadde fått et litt feil inntrykk av "banelivet".

Så nå sitter jeg her,en erfaring rikere,med en hest som fortsatt,etter 4 år,ikke klarer å slappe helt av på banen.Og for at jeg skal få han til å jobbe godt under seg og være konsentrert så må vi holde på i evigheter,og litt av skylden for det vil jeg gi han "proffe" treneren som skulle klare å få alle hester til å bli "dressur"hester på 2 timer.

Dette ble langt,og kanskje litt OT,men det er ihvertfall en tankevekker,kanskje,det var det ihvertfall for meg.

Ride with the wind Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 12/06/2006 :  23:06:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg kan bare repetere meg selv som jeg har gjort i mange innlegg nå. Det som irriterer meg mest her på Hestemarked, er at ALT skal settes på spissen. Hva er å dra hesten ned på tøylen??? For meg er det å senke hendene en smule for å gi støtte til hesten på f eks volter.

Hvor langt ned får man egentlig "dratt" tøylene ned når man sitter på ryggen av en hest? Ikke så langt spør du meg, før man sitter i en stilling som blir lite komfertabel til riding...

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  23:55:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
I ridning og samarbeide med hester handler det om følgende:
å gi og ta - å kreve og belønne.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  00:42:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, jeg kan bare repetere meg selv som jeg har gjort i mange innlegg nå. Det som irriterer meg mest her på Hestemarked, er at ALT skal settes på spissen. Hva er å dra hesten ned på tøylen??? For meg er det å senke hendene en smule for å gi støtte til hesten på f eks volter.

Hvor langt ned får man egentlig "dratt" tøylene ned når man sitter på ryggen av en hest? Ikke så langt spør du meg, før man sitter i en stilling som blir lite komfertabel til riding...

Det er å dra hesten ned det... Hvor mye krefter du legger i det er jo hva hver enkelt oppfatter. Men siden du mener ting blir satt på spissen så må jeg spørre deg.. Hvor mener du grensene går for hvor langt man kan dra og hvor hardt? Og hvorfor mener du at du hjelper hesten ved å senke hendene dine i en volte??

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 13/06/2006 :  09:15:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det er å dra hesten ned det... Hvor mye krefter du legger i det er jo hva hver enkelt oppfatter. Men siden du mener ting blir satt på spissen så må jeg spørre deg.. Hvor mener du grensene går for hvor langt man kan dra og hvor hardt? Og hvorfor mener du at du hjelper hesten ved å senke hendene dine i en volte??

Opprinnelig postet av oleo

Vanskelig å definere hvor grensen går, fordi man alle rir forskjellig, men alikevel etter samme prinsipper. Hvordan skal jeg ordlegge meg nå...?

Vanligvis holder jeg hendene i høyde med hoftene/maven når jeg rir. For å gi støtte til hesten på volter, så gir jeg dette på utvendig tøyle, og jeg senker gjerne hendene en smule. Jeg snakker ikke om å dra tøylene ned til knærne, men kanskje litt lenger ned, rett under hoften? (Jeg sitter å rir på stolen når jeg skriver nå for å vise meg selv, ser ikke smart ut...)

Videre så drar jeg ikke i tøylene, jeg er veldig lett på hånden, men har alikevel god kontakt med hestens munn. Dette gjør jeg for å hjelpe henne til å følge volten med hele kroppen og ikke kytte svingen som stive hester har en tendens til å gjøre.

Mulig dette ikke faller innunder å "dra hesten ned på tøylen", men jeg så for meg i hodet at det var samme måte å støtt på. Mulig jeg tar helt feil her nå.

Redigert av - nn den 13/06/2006 09:17:47 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  10:36:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg har også fått denne beskjeden på flere rideleierer. Det er jo totalt feil. Skjønner ikke hvorfor de lærer det vekk på den måten når jeg vet de selv egentlig vet hvordan det gjøres!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.