hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Solbrent
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Solbrent
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  20:18:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurte på hva som gjorde at noen hester med hvit mule blir solbrent, mens andre ikke? Vi har tre hester på beitet med stor hvit mule/bliss. Den ene ser ut som et krater, skorper og sår overalt, den andre er noe solbrent, mens min som også har hvit mule har ikke antydning til solbrenthet. Ideer eller forklaringer???

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  20:52:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Antagelig ikke noe svar, men det er vel det samme som med oss mennesker. Noen blir veldig lett solbrent, andre ikke. Jeg blir tomat bare jeg tenker på sola, kjæresten blir heelt brun om han er flere timer i sola. Så det er veldig gøy å være ute flere timer sammen med han og så se fargen på oss etterpå (haha, nei..).
Er vel slik med hester også, at noen blir lettere brent enn andre.. Ikke det at det var noen forklaring, men..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/06/2006 :  21:17:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes en forklaring på dette vettu.

Hester med feks. hvit/rosa mule og bein har svakere pigmentering i huden og kan derfor bli det vi kaller "solbrente" (Fotosensibilisering/Alveld.)
Det skjer en kjemisk påvirkning i cellene i huden til hesten, som da får nedsatt evne til å motstå lyspåvirkningen.

Det finnes også andre årsaker som at det er en arvelig form hvor dyrene har en defekt i porfyrin-dannelsen.
(Porfyrin er en gruppe stoffer som skal finnes i huden og musklene til hesten-kort fortalt...)

Hester med nedsatt leverfunksjon er også utsatte pga. at nedbrytningsprodukter ikke utskilles fra leveren, men "hoper seg opp" i blodet og dermed kommer ut i huden. Visse planter på beite bidrar også til en reaksjon her i forbindelse med nedsatt leverfunksjon.
Dette er faktisk hyppigste årsak til "solbrente" hester.

Bruk krem på utsatte områder (som mulen og hvite bein og steder der det er lite hårvekst ),med en høy solfaktor-gjerne 20.
Helosan har en slik "solfaktor-utgave" på tube,den er gul og rød og heter Helosan Sol.

Håper dette var til litt hjelp.

Redigert av - xxxx den 10/06/2006 21:28:48 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  22:19:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hva du vet! *imprignert* Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  22:50:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Hester med feks. hvit/rosa mule og bein har svakere pigmentering i huden og kan derfor bli det vi kaller "solbrente" (Fotosensibilisering/Alveld.)
Det skjer en kjemisk påvirkning i cellene i huden til hesten, som da får nedsatt evne til å motstå lyspåvirkningen.[quote]

Jo, men her har jo alle tre hestene hvit mule, og ellers er de forskjellige farger av brun.

[quote]Det finnes også andre årsaker som at det er en arvelig form hvor dyrene har en defekt i porfyrin-dannelsen.
(Porfyrin er en gruppe stoffer som skal finnes i huden og musklene til hesten-kort fortalt...)

Hester med nedsatt leverfunksjon er også utsatte pga. at nedbrytningsprodukter ikke utskilles fra leveren, men "hoper seg opp" i blodet og dermed kommer ut i huden. Visse planter på beite bidrar også til en reaksjon her i forbindelse med nedsatt leverfunksjon.
Dette er faktisk hyppigste årsak til "solbrente" hester. [quote]

Vil dette da si at min hest er "friskest" siden den ikke blir solbrent???? De andre smører og smører med solfaktor 30, men likevel blir de solbrendte. Min har jeg aldri smurt med noe....
Merkelige greier....

Redigert av - TORHILD den 10/06/2006 22:52:08 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  23:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Solfaktor 30 holder ikke! Jeg smurte med 60 for 2 år siden, det holdt heller ikke. Smurte hver dag, sol eller regn, tykt lag. Men likevel fikk hun masse sår. Nå smører jeg med Sinksalve, og det er totalt sunblock. Glemmer jeg å smøre en dag så flasser hun av og får sår, så hun blir ganske ille brent. Men den Sinksalven holder solen effektivt ute. Det eneste hun får er litt dypere rosafarge på mulen.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 10/06/2006 :  23:53:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Da jeg hadde hest med hvit mule brukte jeg sånn sunblock fra natusan kids. Faktor 50 eller noe sånt, det funka greit, han ble ikke solbrent mer iallfall.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  00:14:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
bruker aloe vera jeg!

konsentrat om den er litt solbrent og om det er blitt sår så bruker jeg propolis

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/06/2006 :  02:19:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*imprignert*

Torhild:

Kopi av melding:
Jo, men her har jo alle tre hestene hvit mule, og ellers er de forskjellige farger av brun.

-Som jeg skrev reagerer hester forskjellig. Og det er som nevnt 3 ulike årsaker til hvorfor de blir det vi kaller "solbrente".
Svakere pigmentering,nedsatt leverfunksjon og arvelighet.
Ingen hest er lik..

Kopi av melding:
Vil dette da si at min hest er "friskest" siden den ikke blir solbrent???? De andre smører og smører med solfaktor 30, men likevel blir de solbrendte. Min har jeg aldri smurt med noe....
Merkelige greier....

-Er ikke så merkelig synes jeg da.
Igjen;ingen hest er lik og derfor reagerer de også forskjellig.
Ta feks. insektbitt/allergi.
Noen får en voldsom allergisk reaksjon med kløing og store kuler,som igjen kan utvikle seg til sommereksem-andre ikke.
Så selv om hesten din har hvit mule trenger den ikke bli "solbrent" slik som kameraten dens.
Og jo mer hvitt det er på hesten (bliss,strømper,hvite høver osv.),jo svakere pigmentering og mer utsatt.

Generelt:
Slik behandles "solbrente" hester det ikke hjelper å bruke faktor 20 på..

-Ta hesten inn på stall umiddelbart om den er veldig angrepet/plaget.

-Den må ikke stå i nærheten av vinduer/dagslys,men i skygge.
Slike hester blir "solbrente" selv ved gråvær.(Fotosensibilisering)

-Deretter behandles huden med salver og mykgjørende linimenter.

-Sjekk om det vokser feks.Alsikekløver på beitet.Det er flere planter også som kan utvikle denne reaksjonen og innvirke på leveren,men jeg husker ikke navnet på alle nå i farta og midt på natta..

-Ta så en blodprøve for å sjekke hestens leverfunksjoner.

Noen hester får dette av å kun være ute i dagslys også (ikke ved sol),så disse forholdsreglene må tas etter hvert enkelt individ og hvor plaget de er.

Ikke alle må tas inn på boksen og leve som "vampyrer".
De som "kun" blir litt skorpete og rød på mulen kan enkelt behandles med Zink-salve (Sunblock,slik hvit man bruker på høyfjellet i sterk sol.)
Eller annen krem med høy solfaktor,som jeg nevnte først.
Er man nøye og dekker til huden fullstendig hver dag vil det forsvinne.
Men ikke for alltid- dessverre.

Og hester reagerer jo så veldig forskjellig, så man må tilrettelegge forholdene (ute/inne) og behandlingen deretter.
Men det er som nevnt en logisk forklaring på dette, og da er det også håp.

Redigert av - xxxx den 11/06/2006 02:55:01 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.