hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kul ved manken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kul ved manken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  17:56:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Omtrent hver gang Opalen har blitt ridd på får hun en hevelse (ca 3 cm i diam.) der manken starter og alltid på venstre side. Hun ømmer ikke og hevelsen er alltid borte påfølgende dag. Salen ble sist justert i november. Har en Windsor dressursal med luft. Teoretisk sett skal den ikke ligge nedpå der kulen oppstår. Noen som har en formening om hva og hvorfor? Skifter salunderlag ofte og holder henne ren så det kommer neppe av "møkk". Mulig det er press fra salen andre steder som gjør at hevelsen oppstår...

Lopke

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  18:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er den hard eller bløt? kan det være en blodåre?? Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  22:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe midt i mellom hardt og bløtt. Den er ikke steinhard men heller ikke helt gelé,,, Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  01:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være et av disse forhatte brems/klegg-avkommet som har "hybel" akkurat der?
Manken er jo et sted som hesten ikke kommer til selv.
Høres ut som du gjør alt mulig riktig ellers mht. sal, underlag osv.

Har engang hørt om en metode for å finne ut om en sal trykker, men har ikke prøvd det selv. Det er fra en meget erfaren ungarsk hestekar med kavalleri-erfaring, hvor de var avhengige av at hester og utstyr passet sammen, når de skulle ri i ukevis, ligge i leir utendørs og faktisk "krige" til hest.

Helt finkornet pulver-aske (fra bål) - kald, selvfølgelig - ble strødd over hestens rygg som et pudder. (Man kan jo i våre dager feks. bruke babypudder.) Så ble sal lagt på, rytter oppå, og så ri en liten stund. Når man så fjernet salen igjen kunne man SE hvor salen hadde "ligget" på hesten, ved at pudderet var borte fra disse stedene.

Da var det lett å se om salen passet til hesten og om rytteren hadde riktig sits på sin hest.

Kanskje du kunne prøve dette, og da se om salen trykker der kulen kommer opp.

Forøvrig bør det meste av asken/pudderet være borte der salen har trykkpunkter mot hestens rygg.

Hvis det er små områder som er fri for pudder, bør man kanskje vurdere å skifte sal, da trykkpunktene får mye vekt på seg. Det bør helst være et stort område på hestens rygg som bærer salens og rytterens vekt. Ideelt sett bør området langs ryggraden være fri for vekt, mens sidene bør bære mest mulig vekt, jevnt over.

He he - ser for meg mange hester med pudder på ryggen i tiden fremover, hvis mange nok leser dette.....

Man skal ikke kimse av råd fra "gamle hestekarer", særlig ikke fra en over 80 år gammel ungarer som faktisk har ridd hest i krig!
Han flyktet til Norge i 1956 da han ikke "passet inn" i den kommunistiske okkupasjonen, og har jegnnom 50 år gitt mange norske - meg inkludert - uvurderlig kunnskap om hester.

Sal-tilpassing er forøvrig et meget viktig emne innen hest.

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  16:13:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
*graver etter talkum boks*

Brems er det nok ikke for hun har fått denne kulen siden i vinter. (i større og mindre grad)
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  17:05:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Det kan ikke være en hoven bursa da? Det sitter en slik omtrent der du beskriver, men denne er ikke helt oppe i ytterhuden, så om det er der du kjenner den primært så er det ikke bursaen mao.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  23:17:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kvakkvarakk! Hoven burka....neida...

Hva er så det? Og hvorfor får hester sånt?

Legger ut bilde av elendigheta:

(Hun står med hodet ned og spiser)

Redigert av - Opal den 09/06/2006 23:19:35 Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  23:33:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm, kan salen være for trang i kanalen a? Slik at den klemmer akkurat der?
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  10:30:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Det tenkte jeg óg når jeg så bildet.
Om du ribber salen din for underlag og setter fremsvillet ned på tåen din med setet inn mot kroppen. Sett tommelen på toppen av buen av baksvisselen og "sikt" gjennom kanalen. Gjør det samme med baksvisselen på tåen og fremsvisselen øverst. Da ser du om den er skjev ihvertfall

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  10:53:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det høres ut som salen din er for trang jeg...I tillegg så kan den være skjev!? Slik at den klemmer mer på en side.
Står du opp på hesten på samme side hver gang? Og i tillegg står opp fra bakken? Gjør du det, kan jeg garantere deg at salen din er skjev.
Det er ingen saler (bomsaler) som er bygd for å stå i mot det fysiske presset som blir når man skal opp. Uavhengig av pris og merke...

Var på saltilpasningskurs i går, og lærte mye nytt
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  17:12:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Salen er under ett år gammel og ble spesialtilpasset til henne av Løwenborg så jeg har jo veldig lyst til å tro at det ikke er noe galt mht passform. Kan telle på en hånd de gangene noen har gått opp på folen fra bakken. Bruker min hjemmesnekrede dressurtante krakk hver gang. Salen har aldri vært i bakken eller vært utsatt for noe som skulle tilsi at den har blitt skjev, men skal sjekke just in case....
Redigert av - Opal den 10/06/2006 17:17:09 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  23:14:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat den knokkelen er den som har aller minst "polstring" over seg - det aller vanligste stedet å få "salbrudd". Det kan begynne med en sånn kul, som altså kalles en bursitt.

Har du funnet pudderet enda? Potetmel gjør forøvrig samme nytte.
Pulveret må vel drysses på helt jevnt, og på kjøkkenet finnes siler, dørslag og sikter - en sukkerstrø kan også være bra (ta ut sukkeret....)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.15 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.