hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Talle"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 "Talle"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Gomp1

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  00:00:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes personlig ikke no om talle, hestene ligger jo da tross alt i sitt eget piss! om vintern blir det jo fukt osv... hesten kan jo bli forskjølet, og tenk på hvordan hesten kommer til å bli i pelsen Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  03:37:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette høres kanskje en smule dumt ut, men nyskjerrige meg lurer på hva som er vitsen med talle?

Vi fyller jo spon hos hestene våre ofte, og møkker ut skiten. Hva gjør talle bedre enn å møkke boksene og fylle spon?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  04:38:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Talle er en gammel og GOD måte å holde en hesteboks ren og varm på.
Hesten ligger IKKE i "piss" - da har man gjort det feil i prosessen med å lage en god talle.

En talle er som en lun og varm madrass, hvor man er meget nøye på hvordan man møkker og holder den ved like.

Eh - i hvor mange staller har man varmekabler i stallgulvet??

Med talle får hestene/dyra en lun og tørr "madrass" - HVIS den er laget på riktig måte.
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  12:58:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åja , da så.... en rideskole jeg vet om (nevner ikke navn) de bruker talle, men det er en helt FORFERDELIG talle..... hele boksen er helt brun.. og det stinker no helt vanvittig.... innemellom er "tallen" helt rød... å i hvert hjørne er det en maur-tue, det bryr av maur i boksene, og jeg har sett gress spir i dem oxo så den talle greie de har synes jeg nesten er dyreplageri, men til dere som eier hester og tar dere tid til å møkke har sikkert en mye finere en!! Jeg for min del klarer ikke bli ferdig med å møkke en boks før alt av piss og møkk er borte, så når jeg skulle møkke de boksene på den rideskolen visste jeg nesten ikke hvor jeg skulle begynne Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  18:11:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Åja , da så.... en rideskole jeg vet om (nevner ikke navn) de bruker talle, men det er en helt FORFERDELIG talle..... hele boksen er helt brun.. og det stinker no helt vanvittig.... innemellom er "tallen" helt rød... å i hvert hjørne er det en maur-tue, det bryr av maur i boksene, og jeg har sett gress spir i dem oxo så den talle greie de har synes jeg nesten er dyreplageri, men til dere som eier hester og tar dere tid til å møkke har sikkert en mye finere en!! Jeg for min del klarer ikke bli ferdig med å møkke en boks før alt av piss og møkk er borte, så når jeg skulle møkke de boksene på den rideskolen visste jeg nesten ikke hvor jeg skulle begynne

Dette høres ut som dårlig hestehold synes jeg
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  02:12:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er en liten "kunst" å lage en god og riktig talle. Lærte det selv for mange år siden.
Av og til får man ikke til "begynnelsen" riktig, og da må man møkke ut alt og starte på nytt.

For å si det sånn: En GOD talle er bra for hester, men en dårlig er pyyyy!!
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 31/07/2006 :  14:11:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe Okay

Da tror jeg at jeg skal prøve å lage en talle til forhestene mine nå når vintern kommer;) Høres veldig bra ut nå, bare det at mitt første intrykk på tallen var helt men men... får se hva jeg klarer
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.