hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Talle"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 "Talle"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lillian82

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  16:00:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg lurer på er hvordan man lager en ordentlig talle?

Og er talle, "tissematte" og alt det der det samme?

Har hørt at det skal brukes kalk når man lager slik, men så har jeg oppfattet at ikke alle som gjør det. Derfor så lurer jeg litt

ked

Skrevet - 07/06/2006 :  20:24:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Vi lærte å lage en type talle i hest fordypning...

Underst la vi 10-15 cm met torv, så la vi ett godt lag med halm, så la vi flis oppå der igjen. Viktig og trampe halmen godt ned, før flisa legges på. Og MYE flis..

Først gikk hesten på den ett par dager uten å møkke noe særlig, (tok bare ut de klumpene som lå synlig), og passet på at det var godt med flis over halmen hele tiden. Etter en tid ble den helt hard nesten, og da var det bare å ta ut klumpene og flise etter behov.

Fordelen med torven og halmen er at det skjer hvist nok en kjemisk prossess som hindrer amoniakken i å dampe osv. I tillegg er den varm å ligge på hvis man har kald stall. Noe vi hadde der... Gjør hesteholdet enkelt over vinteren, men må tas ut å byttes en gang i året. Må også ha litt plass under taket da den fort kan bli en god halvmeter på slutten...

På stallen der jeg er nå har vi flis matte eller pissematte, som holdes jevnlig nede. Dette fordi hestene ofte er store og tunge, og en sånn matte da vil være med på å hindre liggesår. Viktig at flisen er tørr oppå for å ikke få amoniakken rett i høvene, som ikke er bra.

Ellers hvis man alltid møkker for hesten selv, kan man ha flismatte og bare ta ut der det er vått når man er kjent med hvor hesten gjør fra seg...
Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  23:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar!

Men med såkalt flismatte, tar man bare ut møkka da eller og lar tisse ligge igjen, slik at det blir et lag til slutt under? (litt lang setning kanskje)
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  00:57:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Når vi lager talle bruker vi bare flis og møkker ikke stort på en stund bare jevner møkka utover og trør det godt ned så det blir hardt til slutt,tar ut det værste tisset så det ikke blir så bløtt.
Og nå det har satt seg skikkelig hiver vi bare oppå masse ny flis.
Noen sier at man skal bruke kalk osv for å få det skikklig til,men vi har aldri brukt det og har blitt like bra fordet...
Men liker ikke så godt begynnelsen på tallen for da se det jo ut som det ikke er blitt møkket hoss hestene på evigheter,men så blir det da mye bedre når den er ferdig og fått masse ny flis oppå;)

Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  13:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var dette med begynnelsen på flismatta, begynte jo en gang jeg da (men da møkka jeg ut møkka, og lot tisse ligge igjen). Men etter en stund møkka jeg ut alt, for jeg synes det så litt forferdelig ut Men det var noen som sa til meg at man måtte bare ha hjertet til å la det se sånn ut en liten peride, så ble den bra til slutt og man kunne ha masse flis oppå. Kom aldri så langt jeg da

Men jeg har litt lyst å få det til , for det er betonggulv i boksen. Og gimmimatta jeg har inni der, dekker bare halve gulvet! Så jeg får prøve til høsten igjen da kanskje
Gå til toppen av siden

Venia.

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  03:43:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si jeg syntes det hørtes ille ut at matten bare skulle skiftes EN gang i året!?

Jeg har riktignok aldri vært tilhenger av matte/talle-bruk i det hele tatt, ærlig talt så forstår jeg ikke proargumentene, men jeg syntes det hørtes ut som hesten vil måtte leve i en forferdelig ekkel nedtrampet møkkhaug hvis den bare skulle skiftes så sjelden som en gang i året.

Det må jo bli vanvittig mye bakterier og drit og ekkelheter i matten over tid? Og hvordan lukter det den dagen i året man skifter???

Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  03:52:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må si jeg syntes det hørtes ille ut at matten bare skulle skiftes EN gang i året!?

Jeg har riktignok aldri vært tilhenger av matte/talle-bruk i det hele tatt, ærlig talt så forstår jeg ikke proargumentene, men jeg syntes det hørtes ut som hesten vil måtte leve i en forferdelig ekkel nedtrampet møkkhaug hvis den bare skulle skiftes så sjelden som en gang i året.

Det må jo bli vanvittig mye bakterier og drit og ekkelheter i matten over tid? Og hvordan lukter det den dagen i året man skifter???

Opprinnelig postet av Venia

Neida. :) En god talle (helst med torv og halm med flis øverst, som beskrevet over) fungerer på samme måte som kompost. Innholdet i tallen gjennomgår en prosess som gjør at tallen blir jord. Hadde talle på en stall hvor den ble tatt ut en gang i året. Det luktet ikke vondt, og tallen ble god næring til blomsterbed.

Lages en talle skikkelig, blir den tørr og myk, og produserer varme. Hestene likte det svært godt. Det var også veldig enkelt å møkke, siden tallen alltid var tørr!

Liker best talle fremfor matte.
Gå til toppen av siden

Venia.

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  03:36:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for informativt svar. Kanskje jeg skulle revurdere skepsisen min, for slik du forklarer det høres det jo absolutt ikke så ille ut. De gangene jeg har sett bruk av matte må vel ha vært noen skrekkeksempler som har vært dårlig utført, for de var i hvert fall ikke slik som de ifølge beskrivelsen din burde være.

Men hvor fort blir lagene med halm og flis til jord egentlig? Det tar vel litt tid før prosessen er gjennomført?
Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  13:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt av grunnen til at jeg spurte litt om talle var for at jeg også har sett litt forskjellige "versjoner" av den. Mange jeg har sett bruker bare vanlig flis, og ikke noe annet lag under. Og de bruker ikke mye flis oppå heller, så de jeg har sett har jo ikke sett så bra ut. Men jeg tror talle er kjempe bra bare man får laget den riktig Isolerer jo godt på vinteren.
Men som sagt, så tror jeg det gjør bare vondt værre når man ikke lager den riktig Kan jo umulig være godt for hovene da
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  14:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jeg ingen kjemiker, så jeg vet ikke akkurat når og hvordan prosessen begynner. Men vil tro, om tallen lages riktig, at varme blir produsert ganske fort.

De prøvde og feilet noen ganger før de fikk det ordentlig til på stallen der jeg hadde hest. Men det var veldig vellykket når de klarte det. Har en artikkel i et forum. Kan finne det når jeg har litt bedre tid.
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 28/06/2006 :  18:36:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lærte å lage talle av en engelskmann ( de er jo meget erfarne på talle ettersom dette er svært vanlig i England) og han sa at du ALLTID skal ta ut all bæsj ellers blir det ikke skikkelig talle og det råtner ikke nederst som det skal.
En ordentlig talle lukter ikke (om du ikke GRAVER nedover i den) og det underste laget råtner bort så den ikke blir for høy....
Fikk det aldri til med flis eller halm, men med torv fungerer det flott fordi torven pakker seg til en såle mye lettere enn annet strø! De fleste hestene hos oss står på talle og vi tar ut hele greia til sommeren når det skal vaskes i stallen. Det lukter ikke og det isolerer bra. Du plukker bare ut bæsjen og legger på mer på toppen så ikke det våte kommer fram.
Når du lager talle (med torv) legger du på et lag med torv som du vanner og så legger du på et lag til.... det tar litt tid å få sålen bra, spesielt om du har en hest som har ambisjoner om å komme seg til Kina men det går etter en stund

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  00:04:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar alle sammen Ble litt klokere nå ja Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  01:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at det er flere med god erfaring med talle, og jeg har også over 20 års gode erfaringer med talle.

Den lages slik at det om høsten, når hestene settes i stall på nettene igjen, ligger et ganske tykt flislag (helst slis, ikke spon) i boksene. Pærene tas ut hver dag, mens urinen får synke i flisen.
Man jevner ut underlaget hver dag, og legger på et tynt lag med fersk flis hver dag.

Det er faktisk litt forskjell på å lage talle for hopper og valakker/hingster, siden de tisser på forskjellig sted i boksen - hopper i utkanten, og gutta på midten.

Hvis tallen blir noe høy på tissestedene, kan man av og til ta "hull" og lempe ut en del av det våte røde - som ja - lukter pyyy.
Men da er det viktig å fylle på med brukt flis fra andre steder i boksen, så det tettes igjen. Underlaget i boksen skal være helt jevnt utover hele, så man må passe på å holde det jevnt.

Nå har det vært beiteslipp forlengst, og tallen er måka ut. Det BLR en del trillebårlass, ja.

Å lage talle er noe man lærer seg etter hvert.
Hestene liker det godt, da det blir som en lunken madrass, og er mykt og godt å stå på. Det er også bra for høvene.

Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 19/07/2006 :  00:16:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Er og tilhengar av talle. Så lenge ein ikkje lagar hull i den, kjem det heller ikkje bakteriar ut. Den varmar og isolerar, er godt for høvene ja og er enkel å møkke. Tror ein brukar mindre flis og, det føles iallefall slik. Sjølv om ein må ta ut alt ein gong i året då. Det er ikkje så trivelig, men tåler det:) Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/07/2006 :  08:53:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det godt for høvene? Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 20/07/2006 :  12:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer litt på hvordan man skal få til å holde tallen slett og fin, uten å lage hull i den så bakteriene kommer ut?
Er det bare å ta ny flis over? *treig i pappen*
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.