hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan dette virkelig skje??? Føllet som fikk føll!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Kan dette virkelig skje??? Føllet som fikk føll!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  15:32:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

En mann jeg kjenner kjøpte i fjord sommer ei 11 mnd år gammel blandings hoppe hos noen som bor rett i nærheten av meg.
Naboene mine har et ganske slurvete hestehold, og lar hopper og hingster å sammen, og hvert år kommer nye blandingsføll.

Jeg så selv hoppa som føll i 2004, så jeg VET at alderen stemmer.

Det som viste seg for hoppas nye eier, var at etterhvert som mnd gikk ble hoppa stadig rundere.
Det kunne aldrig falle ham inn at hun var drektig, men i sist uke; *plops* der kom det et føll.

Altså, hoppa er snart 2 år nå, og faren til føllet hennes er hennes egen far!! Er ikke dette helt sykt?
Kan ikke fatte at det er mulig!

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  15:38:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei og nei og nei.... slikt er bare tragisk! stakkars hest. Har selv ei lita ponnihoppe som ble 2 år imai, kan overhode ikke se for meg at hun skulle få føll, hun er jo bare barnet selv!
Unnskyld sammen ligningen... men leste du den under "debatter fra nyhetene" om jenta i England på 12 som skulle ha baby....
Uansvarlige foreldre og uansvarlige hesteeiere. Barn skal IKKE ha barn og her er det jo attpåtil innavl

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  15:39:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Gikk alt bra da?
Hoppa var jo ikke gammel for og si det sånn..

Er det ikke noen som kan gi de et godt råd eller to da sånn at hingstene blir holdt for seg selv osv.

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 07/06/2006 :  15:45:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært borte i det samme selv..... Der jeg jobba litt før så skilte de unghestene etter beitet som åringer. Etter dette skjedde så skilte de hoppene og hingstene etter de ble avvent fra moren.

På nabogården så sendte de hoppa si til bedekning for noen år siden, og under undersøkelsen for å finne et egg så fant de ut av hoppa var drektig. Og hvem var synderen? Jo, åringshingsten hennes......
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  15:53:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Huff ja, vi har brent oss på det vi også, på dette med unge hingster og hopper. De bør ikke gå sammen etter at de er avvent fra moren.

Huff, en toåring mener jeg er for ung til å bli mamma, hun er jo liksom bare en liten unghest enda selv..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  17:11:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gamle hesten min fikk også føll som 2 åring... Grusomt.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  23:39:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Herrejemini.. Når jeg leste overskriften din Sassy69 begynte jeg å lure på om det hadde skjedd enda mer kjipe ting hos dere! Bra det ikke var det iallefall.

Men til tema. Høres ikke bra ut i det heletatt. Hverken at hoppa har fått føll eller måten de holder hestene på.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  02:35:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sagt det mer enn en gang: Åringshingster ER skumle! De kan gjøre all slags ugagn.

Og "småjentene" - ja de er også mer "voksne" enn man tror.

Så derfor: Alle hingsteføll som ikke har kvaliteter til å bli "flotte avlshingster" bør kastreres fortest mulig - ELLER holdes laaaangt borte fra hopper - også sin egen mor! "Moral" eksisterer ikke blandt hester, for å si det sånn.

Mange heste-eiere er ikke klar over hvilke "krefter" som finnes i hormonfyllte unghester - og særlig hingster.

Da jeg selv drev avl, var jeg lykkelig for hvert hoppeføll, for jeg VISSTE at smågutter ville medføre problemer.

Da jeg fikk et hingsteføll etter høyt premierte foreldre, var jeg glad for at jeg allerede hadde en kjøper, som var villig til å føre ham frem som hingst, mens jeg ble "kvitt" ham da han var 10 mndr. gammel.

Og det er noe alle dere som har fått nusselige "smågutter" i vår må være klar over: Hvis det ikke er et avlsemne, så bør han kastreres så fort som mulig - før han blir 1 år. Ellers har dere en kjempejobb å gjøre, med å holde ham unna hopper og samtidig trene han frem til utstillinger - som 1-åring (og forhåpentlig sløyfe), som 2-åring - OG den STORE prøven - som 3-åring. Blir han da kåret for avl, har du gjort en kjempejobb!

Det som er et problem, er alle de ukastrerte hingstene som IKKE har noe i avlen å gjøre, men som "tar seg til" og lager "ulegitime" føll, om ikke lar seg registrere, ikke kan konkurrere osv.

"Uregistrert avl" er IKKE bra. Sånn er det bare!
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  10:31:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg vet også om en hest som fikk føll som 2-åring. Denne hoppa ble aldri helt ferdig utviklet, siden svangerskapet hindret det, men hun er verdens snilleste, og godt over 20 år den dag i dag.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  11:01:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Syns vel det er litt drøyt at hingstene bør kastreres før de er et år da. Det er ikke så lett å vite om det er et hingsteemne eller ikke så tidlig. Avgjørelsen om en hingst kan kåres eller ikke, faller jo på mye mer enn bare stamtavlen, og de andre kvalitetene er vanskelige å bedømme så tidlig. De fleste småttiser er vel ganske lovende?
Skal man avle syns jeg man må ta høyde for at de kan komme hingsteføll, og da må man enten ha de fasilitetene det kreves for at hingsteføllet kan vokse opp i flokk med andre og leke og herje, eller sette de bort til andre som har det. Å kastrere hingstene tidlig bare fordi de da kan gå sammen med hoppene og det da blir så mye lettere for hesteeier, synes jeg er litt unødvendig. Personlig syns jeg ikke hingstene bør kastreres før de er tre år. Kanskje to år hvis det er løpshester i trening, og de er helt tullerusk å ha med å gjøre som hingster.
Og ja, det er veldig mange der ute som ikke er istand til å håndtere/oppstalle hingster fram til de er 2-, 3-år. Men da bør de heller ikke drive med oppdrett, mener jeg.

Litt OT kanskje...

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  12:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Enig Irene.
Selv har jeg to hingster på 2 og 3år, og disse har jeg absolutt ingen planer om å eventuelt kasterere før jeg har fått vist dem.
I tillegg har jeg 2 hopper på 1 og 5år, og disse går i luftegård side om side med hingstene. No problem.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 08/06/2006 :  12:55:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det har dessverre skjedd her også.. To åringshopper ble i fjor bedekt av en åringshingst etter en feiltagelse og noe slurv med gjerder.. Det gikk til alt hell bra med begge hoppene, men de slutta å vokse, så begge er ganske små hester. De er heller ikke erfarne mødre, og det er tydelig at de ikke vet helt hva de skal med disse små, det ble mye bal i begynnelsa for å få dem til å skjønne at følla skal die, og at de nødvendigvis klyper litt i mamma, og dette skal man takle uten at mamma hyler og sparker i veggen..

Har også hørt om oppdrettere som med vilje bedekker 2-3års hopper for å få dem til å slutte og vokse dersom de allerede er store og fortsatt vokser.

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  13:02:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har også hørt om oppdrettere som med vilje bedekker 2-3års hopper for å få dem til å slutte og vokse dersom de allerede er store og fortsatt vokser.

Det ble jeg også fortalt, når jeg var yngre og var på rideleir i Sverige på et stort Connemara-stutteri. De sa at hvis de var engstelige for at en hoppe skulle bli over ponnimål, så bedekket de den som 2-åring for at hoppen ikke skulle vokse noe særlig mer.

Det har nok skjedd mange ulykker rundt omkring med åringshingster. Det går vel mye på uvitenhet, og ikke gode nok gjerder.

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  18:04:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet også om ei hoppe (som dessverre døde tragisk i vinter/vår bare 6år gammel), som ble bedekket ved et uhell som åring. Faren til føllet var hoppas halvbror, og han var også kun et år.

Det med at hoppa slutter å vokse var det ikke tegn til på henne, hun var tvertimot ganske stor.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  02:47:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener ikke at alle hingsteføll skal kastreres tidlig.
Man kan jo ha fått en "gromgut" til gards, som bør få sjansen til å bli vist som 3-åring, og DA få sin "dom".

MEN det som eiere av hingsteføll må være klar over, er at disse smågutta kan gjøre mer enn nok ugagn hvis de ikke passes godt nok på.

Jeg skal i løpet av høsten hjelpe til med å frakte en unghingst til utstilling, sammen med min gamle hoppe, og da må han overnatte noen timer i vår stall.
"Bonden" sier som så: Det er ikke noe probloem å ha en hingst i stallen, det er mærrene som er problemet"!
De blir fullstendig "hesteville" når de merker at det er en "ekte" hingst i stallen, så det kan bli et skikkelig rabalder! - Vel, vi får gjøre det så diskret som mulig, og "lure" unghingsten inn og ut av stallen, med hengeren stående klar ved stalldøra....

Hormoner og kjønnsdrift er ikke spøk!!
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  10:07:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!

hehe, må si meg enig med Bonden. Merrene er langt verre enn hingstene. Skulle heller hatt en stall med kun hingster og valakker, enn en med bare hopper eller blandet hopper/hingster.

Vi har en varmblodstraver hoppe på stallen som blir brunstig så fort det kommer en hingst på stallen, selvom hun er drektig.
Hun er brunstig nå og da gjennom hele vinteren. Når hun er brunstig, skriker hun til de andre hoppene, sparker etter dem, biter etter dem i gitteret isv.
Når hun ikke er brunstig er hun kompis med hoppene, men sur på hingsten i stedet. Det går hardt utover boksen.
Slitsomt å ha sånne purker på stallen!

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.