hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galopp på longeline
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Galopp på longeline
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/06/2006 :  15:07:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg longerer Vickie med jevne mellomrom, siden jeg synes og tror at det er bra trening for å bygge rygg- og nakkemuskler. Også å få myket henne opp, og at hun må senke tempoet i gangartene.

Nå går hun veldig fint i trav. Hun søker ned på bittet, og har funnet et arbeidstempo som er lavt og jevnt. Sånn kan hun "jogge" rundt til jeg sier stopp.

Nå er jeg en litt utolmodig sjel som liker at ting skjer raskt, så jeg har nå begynt å be henne om å galoppere. Dette gjør hun med en gang jeg ber om det, men det går litt fort i svingene synes jeg... Er dette noe som vil roe seg av seg selv, etterhvert som hun bygger muskler? Vil hun da roe seg selv ned og innta en mer samlet trestegs galopp?

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  16:06:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke helt sikker, men tror de greier bære seg bedre og mer samlet/roligt i galoppen etterhvert som de bygger musklene. Etanec var også fæl til og rase avsted i galoppen når jeg bad ham gå over fra trav, men etterhvert roet han seg og greide gå roligere og konsentrere seg bedre om og samle seg og finne et roligt tempo.
Nå greier han og finne fren det rolige rytmiske "gynge"tempoet i galoppen, så jeg tror at når Vicki får litt tid på seg så greier hun dette også

Jeg syntes bare du skal fortsette slik du gjør jeg

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/06/2006 :  21:52:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg tror jammen jeg gjør det. Så får jeg heller korrigere meg selv etter hvert:-) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  11:00:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har god tro på at dette går helt fint jeg Virker som om du er våken og observant på hesten, så jeg er ganske sikker på at vil se hvor fort du kan gå frem med henne

Men som sagt; jeg tror at hun vil greie og komme inn i den rolige mer kontrollerte galoppen når hun bare får bygget opp musklene nok.
Jeg hadde bare latt henne få galoppere som hun føler for nå, senere tror jeg det kommer mer automatisk.
Du longerer henne med tøyler (?) så da har du jo en mye bedre kontroll på farten etterhvert når hun får bygget nok muskler. Værre med den der kapsunen og et longetau..

Så gå etter magefølelsen din, og prøv deg med og jobbe henne i et mer samlet og kontrollert 3-stegsgalopp når du føler hun er klar for det
Lykke til, og fortell oss da når dere er klar for det

*Hilsen nyskjerrig Bente..*

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  11:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette vet du sikkert, men fatninger er veldig styrkende. Jeg ville konsentrert meg om de istede for selve galoppen. Den sliter bare.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/06/2006 :  11:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette vet du sikkert, men fatninger er veldig styrkende. Jeg ville konsentrert meg om de istede for selve galoppen. Den sliter bare.

Opprinnelig postet av kristy

Du må forklare mer presist for meg, det hender jeg må ha ting inn med tesje...

Forstår jeg deg rett ved at jeg skal heller fokusere mer på selve fatningen når jeg rir, eller også når jeg longerer. Er vi litt tilbake på det at hun ikke trenger å ta mange galoppstegene, men heller det at hun klarer selve fatningen?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  12:20:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
For og bygge muskler hadde jeg fokusert på selve fatningene :o) Latt henne ta noen få steg i galopp før du tar henne ned i trav igjen. Det er krevende og ta overganger så jeg hadde ikke tatt så veldig mange pr.trening (fra starten av). Også trene på forskjellige overganger i tillegg til klatring om du har muligheter for det :o)

Slik jeg har gjordt det når jeg har trent Etanec i longen, har jeg latt ham ta kort galopp en runde etter fatningen, før jeg har gitt ham beskjed om trav. Senere har jeg også tatt halve runder med galopp og halve med trav/skritt. Vekslet en del på alle gangartene men kjørt halve runder av hver. Merker dette er krevende - og styrkende - for ham.

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/06/2006 :  12:27:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For og bygge muskler hadde jeg fokusert på selve fatningene :o) Latt henne ta noen få steg i galopp før du tar henne ned i trav igjen. Det er krevende og ta overganger så jeg hadde ikke tatt så veldig mange pr.trening (fra starten av). Også trene på forskjellige overganger i tillegg til klatring om du har muligheter for det :o)

Slik jeg har gjordt det når jeg har trent Etanec i longen, har jeg latt ham ta kort galopp en runde etter fatningen, før jeg har gitt ham beskjed om trav. Senere har jeg også tatt halve runder med galopp og halve med trav/skritt. Vekslet en del på alle gangartene men kjørt halve runder av hver. Merker dette er krevende - og styrkende - for ham.

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Da skjønte jeg litt mer. Tusen takk for svar, da skal jeg begynne med det. Jeg har latt henne jogge rundt i jevnt tempo og ikke tatt overganger så mye, men det skal jeg endre på!

Tusen takk Bente
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 08/06/2006 :  12:53:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Låner tråden litt her. Har noen spørsmål ang longering. Longerte gamlehesten min en del, og det gikk veldig fint. Longerer med 2tømmer. Kjøpte meg ny hest i vinter, og har tømmekjørt henne en del på tur, og det går også sånn passe bra på volte i skritt. Problemene kommer viss jeg skal få henne til å trave på volte. Da stopper hun heller opp, eller begynner å rygge. Virker ikke som om hun skjønner hvor jeg vil hen. Svinger lett med pisken mot henne, samtidig som jeg bruker stemme for å få henne opp i trav.
Sist jeg prøvde så stakk hun til slutt. Raste rundt i banen med tømmene på slep, så det frister ikke så veldig å prøve på nytt for å si det sånn Hva gjør jeg galt, og hvordan skal jeg gå frem for å få hesten til å skjønne hva hun skal gjøre.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/06/2006 :  13:36:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Låner tråden litt her. Har noen spørsmål ang longering. Longerte gamlehesten min en del, og det gikk veldig fint. Longerer med 2tømmer. Kjøpte meg ny hest i vinter, og har tømmekjørt henne en del på tur, og det går også sånn passe bra på volte i skritt. Problemene kommer viss jeg skal få henne til å trave på volte. Da stopper hun heller opp, eller begynner å rygge. Virker ikke som om hun skjønner hvor jeg vil hen. Svinger lett med pisken mot henne, samtidig som jeg bruker stemme for å få henne opp i trav.
Sist jeg prøvde så stakk hun til slutt. Raste rundt i banen med tømmene på slep, så det frister ikke så veldig å prøve på nytt for å si det sånn Hva gjør jeg galt, og hvordan skal jeg gå frem for å få hesten til å skjønne hva hun skal gjøre.

Opprinnelig postet av tebj0

Jeg ville forsøkt å tømmekjøre henne i små volter på banen. Alle hester som er tømmekjørt vet at de skal gå frem. Når du har øvd på dette en stund, forsøker du igjen med longering. Nå vet ikke jeg hvordan du longerer med to liner, man kan enten ha utvendig line bak baken på hesten eller over ryggen.

Forsøk med utvendig line over ryggen i steden for bak baken, det kan jo hende hun blir litt frustrert over å ha den bak seg.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  13:39:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Traver hun i en line? Da kan det være lurt i en overgang å feste den indre tømmen rett i bittet, og den ytre igjennom longeringsgjorden. Longerte en islending i vinter som også trøblet veldig med å skjønne at han skulle trave på volte. Skritt gikk fint, men med en gang jeg ba om trav så rullet han over i grisepass. Å feste den indre tømmen som en vanlig longeringsline hjalp på han. Nå trente jeg han bare i en uke, så jeg fikk ikke testet videre.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.